Koenigseggs bilar kommer att kosta ca 1 miljon, euro.
Deras mått på en bil fur alle.
https://www.topgear.com/car-news/sup...-supercar-2020
Till mitt garage: Garaget
Koenigseggs entry level hybridsportbil som klarar E100 etanol med free-valve-teknik, bara €1M...
Det här har potential.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Kanske om de är utsläppsneutrala?
Batterier och dess råvaror kommer inom kort bli ett problem och att utvinna dessa är redan idag ett arbete som innebär
problem i politiskt känsliga områden och arbete där känslig
natur påverkas.
Att utvinna olja är inte så mycket bättre men infrastrukturen
finns.
Till mitt garage: Garaget
Det nya joint venture bolaget har hur som helst fått in sin första beställning.
Styrelseordförande i Evergrande beställde 4 bilar 'a 10 mkr.
Till mitt garage: Garaget
Det finns två saker att hålla i minnet här:
Det forskas en hel del på att förbilliga utvinning av litium från vatten: https://www.samcotech.com/is-it-poss...from-seawater/ På samma ställen som man har stora avsaltningsanläggningar har man ofta stora (öḱen-)områden för att placera solceller - med förbättrade metoder och billigare solceller så kommer detta troligen att bli lönsamt i framtiden.
Det andra är att batteri-kemierna inte är en konstant - vid brist på litium eller cobolt så finns det andra material som kan ersätta dessa för lägre pris/bättre tillgänglighet. Att dessa i stort sett inte syns idag annat än i forskning och utvecklingslabb beror på att litiumbatterierna än så länge (och troligen under överskådlig tid) är det billigaste alternativet för de flesta tillämpningarna.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ingen som hört något nytt från Nevs ?
Har inte läst något sedan nyheten kring Koenigsegg.
I Tianjing (stavning?) pågår det tillverkning/montering av bilar men i låg produktionshastighet och i liten skala.
Till mitt garage: Garaget
Jag slängde för ett par månader sedan iväg ett mail till Alrik Söderlind på AutoMotorSport och frågade om dom inte skulle kunna göra ett reportage med provkörning.
Han svarade att man ligger på NEVS och tjatar och har gjort det en längre tid utan framgång. Man är beredd att flyga till Kina vid inbjudan.
Under tiden är leveranshagen ute på Saab proppfull med bilar igen. Nya Volvobilar av diverse modeller. Flera hundra.
Min teori är att Volvo använder avgaslabbet på NEVS för att verifiera dom nya WLTP-kraven.
Något annat förslag på vad man håller på med?
Fredrik J
Var det inte sagt att de helt enkelt bara förvarar bilarna där innan export för att det var fullt i Torslanda?
Därför att det inte är fullt i Torslanda. Plus att det är samtliga modeller. Även S90 och XC40 som man inte tillverkar i Gbg.
Fredrik J
Intressant! Men är det isåfall bilar som ska vara med för att få modellen godkänd enl de nya avgaskraven som står där? För inte måste väl alla bilar som tillverkas mätas upp?
Jag vet inte hur det där fungerar. Min gissning är att man behöver följa upp ett godkännande med en större mätserie ur rullande produktion. Att bilar i så fall skulle behöva passera Trollhättan innan dom kan levereras.
Om det skulle handla om ren förvaring tycker man ju att det borde finnas lösningar närmare.
När jag var där för ett par veckor sedan stod ett par av bilarna vid verkstadsporten med förardörrsskyddet avtaget så det verkade som man kör in bilarna i fabrikshallen.
Saab hade ju ett avgaslabb som ju rimligen ingick i konkursboet. Har man inte sålt av utrustningen har man ju ett labb man ju inte själv har någon som helst användning för.
Fredrik J
NEVS avgaslabb är som jag förstår så fullbokat att man har börjat med skift för att hinna med. Jag vet inte om det är Volvo som är största kunden men det ligger ju nära till hands.
Varenda provcell i Europa har varit fullbokad sen WLTP och RDE lanserades. Alla biltillverkare har fått massor att göra, och att få tid i provcell har iaf varit den trånga sektorn. Även om det inte kan ses som NEVS kärnverksamhet så borde det ge fina inkomster.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Sedär, då är det säkert orsaken till att bilarna står där. Någon som vet hur många som ska testas? Är det någon viss % mot det tillverkade antalet?
Volvo är ju en av mycket få tillverkare som klarat omställningen till WLTP utan att stryka någon modell från modellprogrammet. Troligtvis är det faktum att Volvo haft tillgång till NEVS labb en av orsakerna till detta.
Sen kan man ju förstå att det inte ligger i NEVS intresse att marknadsföra det eftersom det ligger en bra bit från deras egna "sustainable mobility" eller vad det nu är man säger är kärnverksamheten.
Att bidra så att Volvo kan sälja dieselbilar...
Fredrik J
Varje gång man skall certifiera en bil där den exvis skall krocktestas måste ett "antal" bilar provas.
Dom måste vara fullutrustade. Vid något tillfälle missade Volvo ett prov med högerstyrda bilar.
Det kan ha varit rena slumpen, men man var då tvungen att plocka ur ett antal redan färdiga
bilar ur linan och krocka dom för att få statistisk signifikans.
Jag såg den sorgliga raden av flong nytt skrot stå utefter en av dom inre
vägarna vid utvlabbet i Torslanda. Bland allt glassplitter innuti luktade det fortfarande nytt av skinn och släppmedel.
När jag själv körde prov med TPMS var man tvungen att klara ett visst antal telegram på 20 minuters körning.
Missade man gränsvärdet var det bara att återupprepa ett visst antal gånger. Ett 20-minuterspass i 200 km/h
var OK, men fem eller om det var sex pass var ganska slitsamt. Bensinarna och de dieslar med biffiga
motorer hade inga problem, men Volvo hade en modell av XC60 med en liten dieselmotor i vars maxahstighet
var ca 160km/h om man tryckte gasen i botten. På dom 20 minuterna som provet pågick tömdes hela tanken...
När det gäller att självcertifiera bilar (hela eller delar) skulle labben vara godkända av en "Notified Body", ett organ
som hade rätt att utfärda rätt att egencertifiera. Det krävdes inspektion av all mätutrustning inklusive
programvaror och dokumentationssystem. En sådan anläggning kan nog vara svårsåld och mer värd
intakt. OM det nu är så att SAAB's anläggning fortfarande är användbar och man har kunnat behålla
certifieringen finns nog kunder på kö.
Volvo Lastvagnar hade på sin tid gamla DEC PDP-datorer som inte kunde bytas ut pga
kostnaden för förnyad certifiering. En bekant ansvarade för att leta upp reservdelar i hela världen
och hålla igång systemet...
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
I Hallandsposten står det följande.
https://www.hallandsposten.se/nyhete...ige-1.14601837
Nevs ska tillverka solcellsbilar i Sverige
Från och med hösten 2020 börjar elbilstillverkaren Nevs bygga bilar åt det tyska bilföretaget Sono Motors i Saabs gamla fabrik i Trollhättan som stått tom i flera år. Bilen som ska tillverkas går under namnet Sion och kommer att lanseras på marknaden för 25 500 euro. Redan nu finns 9 800 förbeställningar på bilen.
Totalt ska 260 000 bilar byggas under en åttaårsperiod, och företaget planerar att använda sig av hundra procent förnyelsebar energi under tillverkningen.
Enligt Nevs informationschef Fredrik Fryklund handlar det om ett hundratal nya jobb vilket innebär att fabriken i Trollhättan åter tas i bruk, rapporterar Ekot.