De anställda får sina löner senast 5 september och inte 25 augusti http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5943865
IF Metall: Behöver inte betyda något allvarligt http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=5943927
/Fred
Senast redigerat av Fral den 2014-08-21 klockan 19:47.
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Ja,
Antingen närmar vi oss slutet eller
början på något nytt.
Arbetsgivaravgifterna ska betalas innan lönen den 25'e sept.
Saknas ser pengar till denna så kan man ju undra var pengar för nästa månad ska komma ifrån.
Samtidigt,
om det inte finns pengar nu den 25'e, varifrån kommer pengarna
så att de kan göra en löneutbetalning den 5'e?
Kommer ett avtal bli klart?
Är det inteckning av någon inventarie?
Till mitt garage: Garaget
Det är bra.
Det visar övriga att han tror på bolaget, en viktig signal.
Undrar hur länge han kan/behöver, brygg, finansiera bilbyggandet.
Till mitt garage: Garaget
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Så här ser mailet ut som de skickade.
För att skapa mer tid för
förhandlingar ansöker Nevs om företagsrekonstruktion
Styrelsen för
National Electric Vehicle Sweden AB har idag den 28 augusti 2014 beslutat att
ansöka om företagsrekonstruktion för att skapa mer tid för de pågående
förhandlingarna. Ansökan har inlämnats till tingsrätten i
Vänersborg.
– De trepartsförhandlingar
vi för med två globala fordonstillverkare går fortsatt framåt, är komplexa och
har tagit mer tid i anspråk än vad vi förutspått. Vi behöver ytterligare tid för
att slutföra förhandlingarna och nå fram till ett avtal. Därför ansöker vi om en
företagsrekonstruktion. Vi har för avsikt att till fullo betala våra skulder
till leverantörerna, säger Nevs vd Mattias Bergman.
Nevs har omkring 400
leverantörer av direkt material och ytterligare 500 leverantörer av indirekt
material. Det stora flertalet har valt att avvakta resultatet av de pågående
förhandlingarna. Några fordringsägare har hos Kronofogden ansökt om indrivning
av skulderna.
Kronofogdens åtgärder kan
innebära tvingande försäljningar av tillgångar hos Nevs som är tänkta att ingå i
överenskommelsen med fordonstillverkarna. Det skulle därför kunna riskera att
förhindra ett avtal med dem. Därför har Nevs idag att ansökt om en
företagsrekonstruktion för att få andrum att slutföra förhandlingarna.
Som rekonstruktör har Nevs
föreslagit Lars Eric Gustafsson på Hamilton Advokatbyrå.
Mikael
Östlund
Kommunikationschef
Tel: 0520-85100
info@saabcars.com
www.saabcars.com
Läste nyss på SR väst att den avslagits.
Undra hur många gånger detta kan hålla på egentligen??
Bilar:
1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.33915...-nej-till-nevs
"Tingsrätten bedömer att uppgifterna i NEVS:s ansökan om de avsedda finansiella lösningarna framstår som vaga och är helt odokumenterade, skriver man bland annat.
Det saknas till exempel uppgifter om finansieringsbehovet över tid, och om när och med vilka belopp medel kan komma att inflyta, skriver rätten vidare."
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
Till mitt garage: Garaget
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.33931...rat-saabnamnet
Oj då. Nytt namn på bilarna?
Fredrik J
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Detta blir nog sista kapitlet. Bay bay SAAB
http://www.garaget.org/?car=144123
SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.
Nu kan jag ju inte mycket om bolagsjuridik, men det jag inte förstår är att Spyker och nu NEVS inte "säkrat" upp licenser på bilarna, rättigheter, namn etc i ett eget bolag (eventuellt samma som utvecklingsverksamheten), att lägga "fabriken"(lokalerna) i ett bolag (som kunde tillverkat annat för att få in pengar) och så lägga tillverkning av bilar i ett eget bolag (då nog där är störst risk för att få stora fodringar). Kanske hade inte GM, försvars SAAB, leverantörer, fack etc accepterat detta. Skulle ett bolag gå omkull så kan de andra leva vidare... Nå. Trist. Krävs nog att nån av de tilltänkta partnerbolagen kliver fram under nästa vecka, annars är nog sagan all... Sen kan man ju ändå tänka sig att de köper upp det som är kvar, men då kan man nog glömma en bil som heter och ser ut som en saab i framtiden... Och inte lär den tillverkas i trollhättan heller... Trist...
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Det var delvis intressant information som kom fram i första ansökan om rekonstruktion, avseende produktionen av bensinbilar. Som vi vet var Nevs och dess ägare initialt helt inställda på att producera, och enbart producera, elbilar.
"Nevs affärsplan var ursprungligen att behålla körglädjen som Saab representerar och enbart producera elbilar."
Det var det första vi hörde, och att fokus var på Kina, vilket kunde förstås. Men som vi vet ändrades det där något, och det gjordes säkert redan innan förvärvet, då de sökte delägare. Utåt nämndes olika skäl, att få igång anläggningen, återetablera sig som tillverkare om än högst småskaligt etc.
Det omtalade bolaget Qingbo (ägt av staden Qingdao) och som blev ägare till 22 % av NEVS, som sedan "missade" att betala sitt lån, krävde, enl. ansökan om rekonstruktion, att affärsplanen skulle justeras så att även bensindrivna bilar skulle tillverkas (då marknaden inte ansågs fullt ut mogen för elbilar). De krävde även att sådan tillverkning skulle komma igång under 2013. (Det har som vi vet förekommit en del spekulationer under sommaren om anledningen till det uteblivna lånet, som skulle ha kommit förra hösten, från Qingbo.) Nevs säger att ett omfattande och kostsamt arbete skedde för att etablera kontakter och möjliggöra startad produktion; att det var omfattande behöver nog ingen betvivla.
Det är knappast ovanligt att medfinansiärer kan ha synpunkter på inriktningen av en viss verksamhet, men det framgår igen hur inställda Nevs, dess ägare, National Modern Energy Holdings Ltd, dess ägare China Dragon Base Holdings Ltd, och ytterst KJJ är på eldrivna fordon; tacka för det, de hoppas fylla tanken när fordonen rullar.
Apropå rätten att använda ett visst namn, kan man fråga sig hur de tilltänkta delägarna ställer sig; den ene sades ju vara intresserad av ett "premiummärke"; å andra sidan, bokstavligen, om vi befinner oss på andra sidan klotet, där få eller inga potentiella bilköpare har hört talas om biltillverkaren Saab kan man fråga sig om värdet av detta.
Det är svårt att tänka sig mer plågsamma turer än de vi har beskådat de senaste fem åren.
Utan att vara kunnig i den juridik som gäller för konkurs- och obeståndsrätt måste jag säga att jag instämmer med t.ex. den advokat som uttalat sig i SvD:
http://www.svd.se/naringsliv/det-sen...6.svd?sidan=15Jag är förvånad. Normalt sett sätts inte ribban så högs (sic) som Vänersborgs tingsrätt åberopar, utan en rimlig analys är den som den rådman som har avgett en skiljaktig mening har, säger Håkan Rudstöm till SvD Näringsliv.
Om man läser den skiljaktiga meningen ser man samma resonemang som fördes när Saab överklagade tingsrättens beslut september 2011; rätten ska endast göra en begränsad prövning av mer formell karaktär, om villkoren är uppfyllda, för att förhindra missbruk. Det sagt, ansökan, den första denna vecka, var vag på ett antal punkter, t.ex. hur man tänkt överleva under rekonstruktionen.
Nu säger man, i andra ansökan, att man avser placera utvecklingscentret, TDC, i ett dotterbolag som ska bli hälftenägt av en av spekulanterna.
Rekonstruktion medges:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.33934...ruktion-medges
I Ttela's text kan man se följande inte helt obetydande mening: Av ansökan att döma har man kommit mycket långt i förhandlingarna med den andra stora biltillverkaren som alltså ska komma in som en ny huvudägare i Nevs.
Det behöver inte stämma bara för att det står i tidningen men om så släpper alltså KJJ kontrollen över bolaget till Mahindra.
Såg det, och i ansökan; det är punkt 2 under rekonstruktionens delar. Det är svårt att tänka sig att en ny delägare, som ska skjuta till så pass avsevärda belopp som det är frågan om, skulle låta sig nöjas med en minoritetspost. Även denna partner, tilltänkta huvudägare, ser en tillverkning av fordon med förbränningsmotorer och elbilar. (Sedan vet jag inte hur pass reparerat förhållandet är med Qingbo.)
Om rekonstruktionens delar, och ny ägare, sägs bl.a. att man dels då får ett tillskott genom nyemissionen, delägarskapet (vid sidan av det som förväntas komma från försäljningen av ett halvt dotterbolag med utveckling till annan spekulant), men även:
"Därutöver kommer den nya ägaren att ta på sig huvudansvaret för den fortsatta finansieringen och ledningen samt implementeringen av NEVS affärsplan."
Mahindra var väl en av spekulanterna på konkursboet och man skulle väl då fortsätta produktionen av bensinbilar. Är det så att Mahindra får sitt konkursbo till slut bara att NEVS har värpt på det i två år?
Fredrik J