Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rostskydd eller inte rostskydd i fästlister på skärmkant. og900 -93 Aero

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 951
    Medlem#
    Dolt

    Rostskydd eller inte rostskydd i fästlister på skärmkant. og900 -93 Aero

    Rekommenderas ett lättflytande rostskydd typ Dinitrol ML (som jag har några nyinköpta sprayburkar av) eller liknande när fästlist 4010104 för aerobreddarna träs på skärmkanten? Tänker att förutom att rostskydda lite extra så bör listerna glida på lite lättare med mindre risk för repor/skav. Samtidigt så vill jag nog inte att listerna "limmas fast totalt" när rostskyddet väl stelnat.

    Listerna är inte rengjorda än och det är en del annat pyssel (och härdtid på keramiska lackskyddet) kvar innan de kan monteras på bilen. Hoppas dock kunna montera dem soluppvärmda när det väl är dags.





    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    437
    Medlem#
    -
    Jag skulle lagt nånting. Jag lade fett i mina men dinitrol ML är säkert bra också, tror inte det limmar fast dom. Förra ägaren på min bil lade tjära på en sida...
    Saab 900 T16 -1990

  3. #3
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    687
    Medlem#
    116
    Var det inte nån typ av fett i listerna från början?

    Ser blankt och fint ut annars

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 951
    Medlem#
    Dolt
    Tack för svar! Då blir det Dinitrol ML.

    Tjära? Inte mitt förstaval, men gissar att ägaren då tänkte att det skyddade mer än inget...
    Kan mycket väl stämma att det fanns fett i från början. Om inte för rostskydda så för att det förenklade monteringen av listerna.

    Vänstersidan är blank och fin, inomhus. Håller tummarna för att hela bilen kommer se blank och fin ut även utomhus i solen när bilen är klar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Snyggt med en rostfri skärmkant utan den rostbefrämjande (? kanske hade dom rostat lika bra utan plastlisten) fula plastlisten. Jag kan dock inte se framför mig hur den övriga "plastdekoren" på en 900 Aero skulle göra sig utan plasten på skärmkanterna.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 951
    Medlem#
    Dolt
    Håller med om snyggheten. Bilen körs bara några mil sommartid, och står parkerad i bra avfuktat garage vintertid, så skärmkanten hade nog hållit sig lika rostfri som övriga bilen. (Är så glad att jag har en bil som aldrig sett slask, salt eller snö.) Men det känns tryggare och blir nog snyggare med klämlist plus aerobreddare trots allt.


    Såg vid rengöring av klämlisten i lördags spår av vitgult fett här och var i spåret, så jag tänkte om lite och införskaffade lite universalfett idag. Hoppas det beter sig lika bra som det från Saabfabriken för 32 år sedan.


    Q8 Rembrandt Moly S2 är ett litiumförtvålat, mineraloljebaserat
    smörjfett med hög smörjförmåga innehållande EP-additiv och
    rostskyddande tillsatser. Det är förstärkt med molybdendisulfid
    (MoS2), vilket ger mycket hög tålighet mot höga tryck och
    stötbelastningar.

    Fördelar:
    Enhetsfett med brett användningsområde.
    Tål mycket höga tryck och stötbelastningar.
    Långa smörjintervall.
    Utmärkta rostskyddsegenskaper.
    God vattenresistens och mekanisk stabilitet.
    Blyfritt.
    God vidhäftningsförmåga.”

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den igår klockan 18:26. Anledning: Återställt färgen på citatet som inte syns i TapaTalk
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Pensel eller färgspruta till rostskydd?
    Av Ralleballe i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-10-19, 00:30
  2. Rostskydd og900
    Av lätttryckarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •