Sidan 40 av 135 FörstaFörsta ... 3038394041425090 ... SistaSista
Resultat 781 till 800 av 2698

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #781

  2. #782
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Tänk ändå om Mahindra hade gått in i första vevan... då hade vi kanske sett massor av ng9-5sc på vägarna nu :'(

  3. #783
    Steg 3- ime95moss avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2 691
    Ja det är så surt det där... Jag skulle köpt en NG9-5 SC utan o blinka som ersättare till OG9-5an..

  4. #784
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Ja det är så surt det där... Jag skulle köpt en NG9-5 SC utan o blinka som ersättare till OG9-5an..
    En NG9-5 SC skulle passa perfekt. Dessvärre lär väl affärsplanen innehålla några olika varianter av en ny 9-3 som har mycket högre prioritet än en stor 9-5.

    Om vårt mål är att byta till en NG9-5 SC ska vi nog börja med att serva våra nuvarande bilar för de lär behöva hänga allra minst till 2019 eller 2020 innan vi får byta in den.

  5. #785
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    En mycket bekymmersam sak är ju Orios strikta 10-års-policy som det står om tidigare i tråden. Det innebär att ng9-3 03-06 kommer tappa sina reservdelar från och med nästnästa år. Det är riktigt dåliga nyheter med tanke på hur många CIM-moduler och tändlås som byts.
    Det innebär ju också att efter 2021 så kan man glömma att köra ng9-5 eftersom de då inte längre har delar. Frågan är ju dock om de ens kommer att hålla tills dess...

  6. #786
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    110
    Tappa reservdelar😧. Hur blir det med om man har en biopower 09.
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  7. #787
    Så 2020 slutar orio tillverka og 9-5 delar helt ovh hållet också? Eller har ja missförstått?

  8. #788
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    En mycket bekymmersam sak är ju Orios strikta 10-års-policy som det står om tidigare i tråden.
    Jag tror inte det är så. Vad jag har hört finns majoriteten av alla gamla verktyg och producenter kvar, men om de tar slut på lager så ska det till ett business-case för att göra nya om de är äldre än 10 år. När jag renoverade min långmotor i våras så hittade vi fortfarande allt som originaldelar från auktoriserade Saabhandlare. Den enda saken som jag gått bet på att hitta original till min -93:a var batterikabeln (men den är ingen rocket science, eEuroparts piratkabel verkade matcha original kvalitetsmässigt). De delar som det är ovanligt att de går sönder finns att hämta på skroten, högvolymdelarna finns det business case för så länge det är många bilar kvar i trafik (och gör inte Saab dem så kommer någon annan att tillhandahålla lösningar om det finns pengar i det), så risken att bli ohjälpligt stående efter 11 år är nog inte så hög för og9-5 och 9-3:an. ng-95 efter 2021 är väl den som ligger sämst till (efter 9-4x då...)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #789
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606
    Tillverkar dom inte delar sålänge där finns pengar att tjäna?
    Försäkringsbolagen behöver ju fortfarande delar för att laga befintlig park, vilket borde vara en ganska rejäl summa?
    Orio har alltså inga delar om 10 år? Känns föga troligt.

  10. #790
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag tror inte det är så. Vad jag har hört finns majoriteten av alla gamla verktyg och producenter kvar, men om de tar slut på lager så ska det till ett business-case för att göra nya om de är äldre än 10 år.
    Försök köpa en ny bromssköld bak till din bil får du se...
    Man är hänvisad till begagnatmarknaden och bromssköldar hör ju inte till de delar på bilen med längst livslängd.

    og9-5 före -06 blir 10år under 2015. En mängd reservdelar kommer utgå under året. Orio kan kosta på sig att rycka på axlarna då man inte behöver bry sig om att kunderna blir förbannade. Man ska inte sälja några nya bilar ändå. Det är ju där drivkraften ligger till att sköta gamla kunder.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Beeos Visa inlägg
    Försäkringsbolagen behöver ju fortfarande delar för att laga befintlig park, vilket borde vara en ganska rejäl summa?
    Finns inga delar så löser man väl ut bilen. Bilarna vi pratar om nu, og9-5 98-05, är ju inga dyrgripar direkt...


    Problemet med reservdelarna är att du inte kan förutse situationen förens du står där och behöver en del som utgått och som inte finns på skroten.
    Senast redigerat av Fredrik J den 2015-01-19 klockan 21:23.
    Fredrik J

  11. #791
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Ähh Saabklubben kommer sälja ;-D

    (Om det inte blir något mellan NEVS och Mahindra/Mahindra)

    Annars så får man väl bygga upp ett eget lager, man har ju 6 år på sig...
    Till mitt garage: Garaget

  12. #792
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Försök köpa en ny bromssköld bak till din bil får du se...
    Man är hänvisad till begagnatmarknaden och bromssköldar hör ju inte till de delar på bilen med längst livslängd.
    Intressant nog finns det nya att köpa både fram och bak till min 9000 från lager i USA...

    Om man tittar på thesaabsite verkar det som det går att använda de senare sköldarna, troligen med lite fix, men den nya verkar vara tillfälligt(?) slut för vänster bak.

    Jag skulle dock säga att så omöjliga att hitta på skroten bör de inte vara.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #793
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Men nu är det ju ingen 9000 jag har....

    Orio säger att bromssköldar 98-01 har utgått och inte tillverkas längre. 0 i lager. Tycker det känns som ganska tillförlitlig källa.
    De nyare är bristvara men har ännu inte utgått. Leveransdatum okänt.

    Helt omöjliga att få tag på begagnat var det inte men jag fick köpa ett komplett nav för att få tag på en.

    Om alla delar innefattar detektivarbete, modifiering och beställa från USA tror jag det blir en liten skara hardcorefantaster kvar. Själv känner jag att min Saabera lider mot sitt slut ganska snart. Min bil har trots allt roterat snart 37000mil...
    Fredrik J

  14. #794
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    En bil funkar rätt bra utan bromssköldar också även om det i teorin ev kan ge lite sämre bromsverkan direkt vid inbromsning om det regnar och skivan är väldigt blöt. Det finns inga som helst krav på att de skall finnas där från besiktningsorganens sida så jag kör utan (vilket när det är torrt ger lite bättre bromskylning).

    Reservdelspriserna på NYA originaldelar till Saab är överlag rätt hög tycker jag, speciellt om man även tänker på bilarnas marknadsvärde men så kan man ju inte riktigt räkna kanske med tanke på att delen i sig antagligen är lika dyr att ta fram/tillverka oavsett bilmärke. Möjligen att den blir dyrare till Saab än t ex BMW, VW eller nån annan stor tillverkare pga att det är en mindre serie bilar.

  15. #795
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    En bil funkar rätt bra utan bromssköldar också även om det i teorin ev kan ge lite sämre bromsverkan direkt vid inbromsning om det regnar och skivan är väldigt blöt. Det finns inga som helst krav på att de skall finnas där från besiktningsorganens sida så jag kör utan (vilket när det är torrt ger lite bättre bromskylning).
    Jag tror det är anledningen till att de utgått, det är helt enkelt för få som vill betala för nya.

    Men jag hyfsat säker på att en kompetent verkstad fixar dit den nya varianten om man vill. Efter att ha letat i EPC kan jag inte se något väsentligt som skiljer över 2001-2002-gränsen, täckplåt, bromsok, skiva och fäste är samma, och det är troligen en bidragande orsak till att man låtit den utgå - det är troligen trivialt att bygga om (eller modifiera bromsskölden).

    Men naturligtvis finns det äldre delar som kan vara knepiga, men dock så när jag hör skräckhistorierna som kolleger med andra märken drabbas av så kan jag köpa en eller flera reservdelsbilar för deras serviceräkningar. Visst kommer det inte alltid att vara så, men just nu så känner jag mig inte det minsta sugen på att byta märke, för jag upplever en utmärkt körupplevelse för kaffepengar. (Naturligtvis förutsätter detta regelbundet underhåll för driftsäkerhetens skull, men det gäller alla bilar.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #796
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    En bil funkar rätt bra utan bromssköldar också även om det i teorin ev kan ge lite sämre bromsverkan direkt vid inbromsning om det regnar och skivan är väldigt blöt. Det finns inga som helst krav på att de skall finnas där från besiktningsorganens sida så jag kör utan (vilket när det är torrt ger lite bättre bromskylning).
    Fjädern till handbromsvajern sitter i skölden på en 9-5 och utan den ligger handbromsen an. Fram saknar jag sköld sedan länge och det skiter jag i.
    Visst skulle jag kunna knacka en sköld själv utifrån något annat eller mecka dit något eget som håller handbromsvajern men nu är det ju inte det vi diskuterar utan det faktum att Orio verkar gå strikt på 10-årsregeln när det gäller reservdelar enligt vad man sa till mig där vid reservdelsdisken.
    Den nya brömsskölden är dessutom också slut i lager. Inte utgått men restad.

    Min bil är ju i dagarna 15år och 37000mil så visst, den har nått förväntad livslängd.

    Som jag har sagt tidigare i tråden tycker jag även att reservdelspriserna har stigit på Saab orginaldelar sedan konkursen. Det skulle inte förvåna mig om det är ett sätt att säkerställa att det finns delar enligt det 10-åriga åtagandet. Dyra delar blir ju kvar på hyllan...
    Fredrik J

  17. #797
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Reservdelar är nog så intressant diskussion men den hör väl hemma i annan/andra trådar.
    NG9-5
    Här; http://forum.saabturboclub.com/showt...ht=reservdelar
    eller här: http://forum.saabturboclub.com/showt...C3%B6pr%C3%A5d

    Eftersom jag kör en ng9-5 så ser jag mer än gärna att diskussionen inte dör ut kring reservdelar men att den fortgår i lämplig tråd.
    Till mitt garage: Garaget

  18. #798
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tänk ändå om Mahindra hade gått in i första vevan... då hade vi kanske sett massor av ng9-5sc på vägarna nu :'(
    Troligtvis inte.
    GM var rätt klara med att dom inte hade någon lust att släppa sina patent till asiatiska tillverkare, så vägrade dom att låta Nevs bygga 9-5sc så är det högst troligt att inte heller Mahindra hade fått bygga den.
    Jag tror GM var fullt medvetna om att 9-5sc hade kunnat rädda Saab, och dom var därför livrädda för att någon annan skulle kunna bygga den.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #799
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Troligtvis inte.
    GM var rätt klara med att dom inte hade någon lust att släppa sina patent till asiatiska tillverkare, så vägrade dom att låta Nevs bygga 9-5sc så är det högst troligt att inte heller Mahindra hade fått bygga den.
    Jag tror GM var fullt medvetna om att 9-5sc hade kunnat rädda Saab, och dom var därför livrädda för att någon annan skulle kunna bygga den.
    Jag tror Bollman menar den allra första vevan. När Spyker köpte....
    Kanske hade Saab fått uppleva något liknande Jaguar/landrover-affären istället för den mer Rover-liknanden historien vi nu fått bevittna.
    Fredrik J

  20. #800
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jag tror Bollman menar den allra första vevan. När Spyker köpte....
    Kanske hade Saab fått uppleva något liknande Jaguar/landrover-affären istället för den mer Rover-liknanden historien vi nu fått bevittna.
    Tror inte det gjort någon skillnad, Spyker fick väl inte heller rättigheterna till 9-5sc om jag inte missminner mig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •