Mvh. Anders.
9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1
Nu har Arkivator (Sverige) lämnat in en konkursansöken per 2013-08-14. 275 st anställda och
40 miljoner i skulder.
2013-08-13 skrev man så här under nyhter på sin hemsida:
http://www.arkivator.se/arkivator-indus ... 4821f28f5c
"Arkivator Industry har tagit hem en ny order till enheten i Falköping.
Ordern gäller transmissionskomponenter till en ny svensk biltillverkare. Leveransstart blir i början av november."
Hur många nya svenska biltillverkare finns det?
Nu kan man ju undra vad som händer med ordern och vad en konkursförvaltare gör.
Till mitt garage: Garaget
Det e ju fan oxå... När ska staten vakna..? Bolag går i konkurs och jobben lyser med frånvaro pga av höga skatter.. Men ändå importerar vi arbetskraft.... Jaja var ska detta sluta
Av pressinformationen att döma så blir det en konkurs där de flesta delarna av verksamheten kommer att fortsätta drivas på ungefär samma sätt av någon annan huvudman. Troligen bara ett mindre problem för NEVS.Ursprungligen postat av Loffe
Vad som däremot var intressant var att planerad leveransstart var i November. Får man ut några bilar till kund i år så lär det bli på målsnöret, men jag är nöjd så länge man får ut något innan nästa sommar. De roliga produkterna är ju en bit bort, och efter att ha hört AC Bergström på försommaren så verkar det finnas en hel del värt att vänta på.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag tror du delvis gör fel analys. Dels påverkas de intressanta företagen marginellt av skatter, dels är skatterna ur företagssynpunkt inte särskilt illa jämfört med liknande länder. Problemet är hur man vårdar industrisektorn.Ursprungligen postat av kolven28
Det stora problemet är en bristande förståelse för nationalekonomi hos våra politiker, ett land som går bra är något annat än vinstmaximering hos alla företag. Och detta problem finns hos alla politiska färger, dvs. det är inte ett partipolitiskt problem.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ursprungligen postat av Långmilare
Nu tar vi det på svenska.... Om du har 2 miljarder, var satsar du dem då ? Sverige eller kina? Vi har en hel drös arbetslösa nysvenskar och även svenskar som lever på bidrag. Så kallade konsumenter.. Men sen sidan om det har vi öststatare, filippinare, thailändare som är här jobbar ett tag inom transport, frukt & grönt skog etc.. Som tar med sig alla pengar hem.. Och det jobbet kunde ju de arbetslösa gjort så länge dem lever på bidrag...Detta är ett problem som alla vet men ingen gör något åt. Ex Arkivator gick i konkurs dem hade kanske 4 st vaktmästare/fastighetsskötare med en lön på 17000:- ut det är 34000:- *4.. det är 136000:- i månaden de betalar på dem... Men hur många lösdrivare på bidrag springer där inte i Falköping... Alltså ska 4 st av de lösdrivare anmäla sig på Arkivator 7-16 för att få fullt bidrag tills de hittat jobb. Vi måste spara på de företagen som är kvar så de satsar mer anser jag.. Men jag har haft fel många ggr
Så i praktiken menar du att staten ska ta över lönekostnaderna för anställda likt dessa fyra?Ursprungligen postat av kolven28
Samtliga anställda skulle då alltså bli statsanställda?
Eller hur skulle företag som inte har sina vaktmästare kunna konkurrera med företag som får hjälp med denna utgift?
Fredrik J
Nja, enligt Kolven's recept blir det en snedvriden konkurrens.
Och de flesta bidragstagare är det av en anledning. Det är såpass god kontroll på dessa idag så fuskare ertappas ganska väl. Och jag tror att om en fuskare ertappas och tvingas till ett arbete blir det ofta bekymmer för arbetsgivaren. Andra vägar måste till för att "rehabilitera" fuskarna, vad kan jag inte svara på.
Så att hjälpa aktuellt företag med gratis/subventionerad arbetskraft för att undvika konkurs är fel.
Vi vet väl ingenting vad konkursen beror på. Det kan vara bristfällig ledning som felsatsat, de kanske, för att ro hem ordern lagt sig mycket lågt i anbud, köpt maskiner på kredit och inte kunnat betala skatter kanske. Ett sådant företag ska definitivt inte ha hjälp från staten. Ett annat scenario kan vara att de i sin tur gjort stora kreditförluster och hamnat på obestånd. -Se bara hur det gått för flera av Saab Automobiles gamla leverantörer.
Oavsett så kommer förmodligen inte NEVS att drabbas nämnvärt. Finner konkursförvaltaren att det finns livskraft i företaget så drivs det vidare som vanligt tills en försäljning är klar. Om inte får väl NEVS vända sig till andra anbudsgivare för tillverkning. De har förmodligen inte "lagt alla äggen i samma korg".
Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5
Nja.. Men varför blir svenska olönsamma företag lönsamma i tex litauen.. Är det för vi är dumma i huvudet och inte klarar våra jobb eller för systemet är fel... ??Ursprungligen postat av Slättabjörnen
Beror helt enkelt på vårt höga löneläge här hemma i Sverige. Vill passa på och nämna att min son jobbar på Arkivator i Falköping. Det planerades att hans produktionsområde skulle flyttas till Ungern. Hur det blir med det är väl i nuläget lite osäkert. Bakgrunden till den planerade flytten är att löneläget i Ungern är en 1/10-del jämfört med här hemma. Arbetsintensiva jobb har ingen framtid här i Sverige.
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Jag antar det är några saker som kan göra det lönsamt flytta;
huvudkontor - företagsskatter (som inte är så höga i sverige varför detta inte borde vara ett stort problem)
arbetsintensiv produktion - lönenivåer på arbetare
materialintensiv produktion - logistikkostnader
En robotiserad line för småprylar kan man nog ha kvar i sverige, inte dyrt att skicka materialet, ganska lite av tillfört värde är arbets/lönekostnader...
En line som tillverkar tex bilar kostar transporter av material men framförallt den färdiga produkten ganska mycket. Att vara lokaliserad så långt norrut man kan komma är ju helt klart sämre än att ligga "mitt i" sin marknad...
Givetvis kostar även i en icke arbetsintensiv produktion andra saker mer i sverige än i lågkostnadsländer, tex fastighetsunderhåll, städning, operatörer, transporter etc.
Utan att veta skulle jag kunna gissa att en saab kostnader kanske fördelades som 30.000 i köpta komponenter, 15.000 i egentillverkade komponenter (inkl löner), 10.000 i råvara/stålvärde, 15.000 i lönekostnad för slutmontering, 10.000 i logistikkostander för material och 10.000 för leverans/logistik färdig enhet... Plus detta kommer då kostnader för "fabriken" och investeringar, som inte är direkt linjärt mot volymen.
Säkert sitter nån här som jobbat i produktion och vet dessa siffror ganska exakt... Det jag vill säga är egentligen är att troligen är lönekostnader och logistikkostnader båda iofs stora poster men att material och köpta komponenter är mycket också. Framförallt kan man kanske halvera både lön och logistik med en flytt, medan material är svårare att halvera...
Givetvis hoppas jag att NEVS kan starta produktion i trollhättan, det sägs ju ha varit en modern fabrik, lönekostnad för ingenjörer tror jag inte är speciellt hög i sverige. Snarare mycket billigare än de flesta andra europeiska länder...
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Ursprungligen postat av csan
Ja vi behöver hög lön för vi har hög skatt, och företagen har hög arbetsgivaravgift. Men en normal lön ligger väl på ca15-18000:- ut, dvs det kostar företagen det dubbla..Vi ska köra eller ta oss till jobbet en del har även studielån, men triggar du systemet och skaffar barn har du nog mer i plånboken på att plocka ut socbidrag.. och gå hemma...Därför kan dem lika bra kratta löv på en skolgård eller nåt för och få sitt bidrag anser jag. Min Far har jobbat på SAAB arlövsfabriken, Åkermans Grävmaskiner i Eslöv(såldes till samsung i korea) och sist Trelleborgs gummi i sjöbo (flyttades nyligen till letland) så även min familj har drabbats av olönsamhet..
Den intressanta frågan då det gäller NEVS och SAAB - hur stor är lönekostnaden i en Kina-fabrik jämfört med Trollhättefabriken? Vi inser säkert alla att kostnaden att tillverka en SAAB i Kina blir enbart en bråkdel av vad det kostar här hemma. Det är enbart en tidsfråga innan Trollhättefabriken slår igen och all produktionsutrustning skeppas till Kina.
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
...Och samtidigt byter man namn på bilarna för SAAB får de inte heta om det inte finns produktion i Sverige...Ursprungligen postat av csan
Nej så snabbt och lätt flyttar man inte produktion av en högkostnadsprodukt som en bil. Varför tror du Audi produceras både i Tyskland och Ungern(m.fl. länder) när kostnaden är betydligt högre i Tyskland?
Precis .... SAB! Misstänker att kineserna inte bryr sig om det står SAAB eller SAB på kylaren.Ursprungligen postat av Roger #2378
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Varför skulle de inte bry sig?Ursprungligen postat av csan
Varför kör BAIC stenhårt på Saabarvet på sina nya modeller? För att köparna(kineser) bryr sig kanske...
Varför överhuvudtaget lägga flera miljarder på en fabrik i Sverige och hundratals anställda om man ändå ska stänga allt inom kort för att börja om i Kina? Måste man kalla bilarna nåt annat kan man ju lika väl börja direkt i Kina och spara kostnaderna man investerat och investerar i Trollhättan.
Jag misstänker att det fanns en dold agenda när köpet gjordes upp? Ett villkor var att NEVS, eller vem det nu blev som tog hem spelat, att produktionen skulle fortsätta i Trollhättefabriken, men jag kan ju ha fel?
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Och vem skulle drivit den agendan och dessutom haft sådan makt att kunna köra igenom den?Ursprungligen postat av csan
Kineserna är inte dumma! De vet att det finns ett värde i att ha fabriken i Trollhättan och få igång på den innan man startar upp på andra ställen. Det är oerhört tufft dra igång på fabriken igen där men det är många gånger tuffare att göra det nån annanstans.
Löneläget i Sverige är inget problem för företagen. Lön ska ställas i relation till vad man producerar. Däremot tycker jag bristen på ledarskap i kombination med egen girighet (bonusar) är katastrofal och flyttat många svenska företag utomlands i onödan.
TRAMS!Ursprungligen postat av benny900
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Vem = Saab AB.Ursprungligen postat av benny900
Makt = Varumärkesägare.
Agenda = Avtal om användande av namnet "Saab" villkorat på tillverkning i Sverige.
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)