Sidan 84 av 135 FörstaFörsta ... 3474828384858694134 ... SistaSista
Resultat 1 661 till 1 680 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1661
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Tänkte mer på "mobilitetslösningen"...
    Njae...Jag tappade lite av intresset när jag såg att bilarna från trollhättan inte ska säljas, bara vara en del av en tjänst.
    Jag har följt och haft intresse för NEVS, för den annorlunda attityden och sättet att hantera "publiken" har hos mig varit intresseskapande. Men luften gick ur då deras målgrupp visade sig vara den "ointresserade stadsbon som behöver transport inom staden".
    Oavsett hur coola, fräcka eller inteligenta deras produkter är, utan möjlighet att bli ägare av detta spelar det ju ingen roll.

    Jag bryr mig inte om hur taxin ser ut eller vilka finesser den innehåller. Jag struntar i hyrbilens utseende eller look. Jag bara tar en och åker.
    Varför skulle jag intressera mig för dessa bilar om jag inte får köpa en?

    Samtidigt har jag lite svårt att inte kika på vad NEVS hittar på.
    Men, det ser ut som om jag inom något år ger upp saabbilen och skaffar mig en bekväm och relativt ointressant bil.
    Kravet är BRA STOLAR, och då är det väl bara Volvo kvar. Ursinnigt tråkigt. Men det är väl en bra bil antar jag.

    Kan hända att jag behåller saaben å låter den stå i en lada å mögla bort. Då kan jag i allafall kalla mig saabägare!

    :-))

  2. #1662
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Nåja, om dagens batteritillverkning ger ett fossilt utsläpp motsvarande 2500mil och livslängden på en elbil är längre än så är det ju fortfarande ett stort steg åt rätt håll.

    Men en elbil är inte renare än elen man tankar den på. Så elbil är helt värdelöst i länder med smutsig elmix, då är det mer miljöeffektivt att förbränna bränslet direkt i fordonet.

    Men det är just det jag efterlyser: Den miljömässiga helhetsbilden som många glömmer.
    En gammal artikel men med mer nedslående siffror angående co2 för tillverkning av elbilar

    http://teknikensvarld.se/ny-elbil-sm...sinbil-303747/

    aob-miljobov.jpg

    Bäst är den bil som redan finns, så länge den går att använda.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Arne 2226 den 2017-06-08 klockan 21:49.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #1663
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Bäst är den bil som redan finns, så länge den går att använda.
    SAAB:ar finns och är fortfarande bäst

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  4. #1664
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 252
    Den där konceptbilen eller vad man nu ska kalla det känns lite flummigt men man börjar väl bli gammal....
    Snyggt annars att dom målade taket svart för att kamouflera "takboxen" som annars syns på ng9-3.

  5. #1665
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx Visa inlägg
    Hade det varit ett problem hade du inte kunna betala extra för att få fortsätta som förr, hur många kvicksilvertermostater hittar du i affären idag?
    Kvicksilvertermometrar hittar man inte eftersom det finns alternativ som är bättre.

    Att man kan köpa utsläppsrätter beror på att samhället som det ser ut idag helt enkelt inte kan existera utan vissa utsläpp, men genom att göra utsläppen dyra så minimerar man onödiga utsläpp och ger människor ett bra initiativ till att hitta renare alternativ, även om dom kostar pengar.
    Hade det varit gratis att släppa ut koldioxid så hade det garanterat släppts ut mycket mer än vad det gör idag, så utsläppsrätter är ett sätt att bromsa utsläppen och minimera onödig koldioxid.

    Ledsen om jag gjorde hål i din fina foliehatt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #1666
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Fler bilder från mässan, länk till Saabplanet. Com

    http://www.saabplanet.com/in-picture...3-in-shanghai/

    Tycker Combin är snygg.
    Tjusig klädsel, vilken skillnad med andra färger, material och några detaljer (metallen kring framstolarnas huvudkuddar).
    Senast redigerat av Loffe den 2017-06-09 klockan 12:01.
    Till mitt garage: Garaget

  7. #1667
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Om det nu är metall runt nackstöden så är det spiken i kistan för att sälja bilen i europa. Iallafall i det utförandet. Är inte godkänt för huvudislag. Kina saknar helt lagstiftning på området. Iallafall när jag arbetade med stolar.
    Fredrik J

  8. #1668
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Titta på bilderna.
    Metallimitation är säkert en mer korrekt benämning.
    Till mitt garage: Garaget

  9. #1669
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Har tittat på bilderna och är ganska säker på att just det där exemplaret är friformsdetaljer i plast. Men om man tänker sig en produktionsversion så ser det ut som konstruktionen håller själva nackstödet och då funkar det ju inte med plast.
    Fredrik J

  10. #1670
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,







    Mvh
    Johan

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #1671
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    >Johan, vad är det där för modell?
    Till mitt garage: Garaget

  12. #1672
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Jag har hört talas om denna bilen tidigare men inte sett den förens nu. Det som sades då var att den byggdes i PR syfte när de var på väg att göra affärer med turkarna. Tror den byggdes för knappt tre år sedan.

  13. #1673
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Den tänkta SAAB:en's facelift innan SAAB AB sa nej till att använda "SAAB", 40 års jubileum för tuRbon.

    Mvh
    Johan

    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    >Johan, vad är det där för modell?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #1674
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Jag antar att detta är modellen NEVS ska annamma.
    Kan kanske fungera, men gissar att tåget går nu.
    Men jag kan inte riktigt se varför bilarnas innehåll eller look spelar någon roll då det bara handlar om "en sketen hyrbil".

    https://special.drive-now.com/sv-se/...&paidorganic=1

    Men som jag gett uttryck för förut, jag är för gammal och troligen inte en av de kunderna de söker. Jag betalar hela bilen själv och använder den själv.

  15. #1675
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TTAero Visa inlägg
    ...jag är för gammal och troligen inte en av de kunderna de söker. Jag betalar hela bilen själv och använder den själv.
    Jag gjorde för skojs skull en kalkyl.
    Jag har svårt att uppskatta mina småkörningar, typ "vi åker en sväng å köper glass" eller hur mycket tid det går för shoppingturer eller enstaka svängar men den går ju 4-5 dagar i veckan.
    Min kalkyl bygger på en Sverigeturne till släkt per år och helgåka till stugan varje vecka...i alla fall 40 veckor per år.
    Jag köpte min nuvarande 5 meters våffla från trollen för 6,5 år sedan.
    Ovanstående ger mig körtid på ca 310 timmar per år. Enligt exemplet skulle det bli ca 84000 x 6.5= 544 papp!
    De senaste 6.5 åren har jag köpt 5 omgångar däck, tankat ca 9100 liter och servat för ca 4000 per år (liten trevlig verkstad). Nu i vår har jag bytt vattenpump mm samt lagat smågrejer för 23000.
    Om jag uppskattar bilens värde till ca 100 tusen ger det mig en kostad på 620 tusen.
    Så för 76000 har jag fått fri tillgång när jag vill, åkt småturer typ hämta frun på krogen eller skjutsat unge till kompis osv.
    Jag har kört på nöjesåkning och besökt bekanta 20-30 mil bort ett par ggr per år.
    Allt detta i en bekväm, välutrustad och stor bil istället för i en liten hyrbil.

    Jag ser att denna ide om delad ekonomi inte skulle gynna mig. Den verkar kunnat bli kostnadsneutral om jag valt en mindre bil att köpa och om jag bara räknar på helg och semesterresa.

    Modellen ger hyrbilsfirman/tillverkaren en enorm uppsida då man kan få betalt flera ggr för samma bil.
    Jag väljer att betala bilen själv, och ha ensamrätt på den. Som ren bonus kan jag välja utrustning, färg och resevanor precis hur jag vill.
    Och det utan att det kostar mig mer!!

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #1676
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    Min kalkyl skulle landa på mellan 15 och 20 tusen i månaden

    Det är bara att inse att carsharing inte är ämnat för andra än storstadsbor som behöver en bli för ett speciellt tillfälle men inte annars, enda sättet att få kalkylen att gå ihop som jag ser det.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  17. #1677
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Jag hade en kollega som bor i hammarby sjöstad, det är ju ett område som inte lämpar sig för bil, så han anslöt sig till en bilpool, helt SJUKT dyrt, trots att han knappt lånade bil så var hans månadskostnad för bil högre än mina..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #1678
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Det är bara att inse att carsharing inte är ämnat för andra än storstadsbor som behöver en bli för ett speciellt tillfälle men inte annars, enda sättet att få kalkylen att gå ihop som jag ser det.
    Självklart är det så. Behöver man bil flera dagar i veckan så är det ju inte så mycket "sharing" som är möjlig. Kostnaden att driva en bilpoolsbil är ju dels en leasingavgift/värdeminskning på den 0-2 år gamla bil som ofta används plus administration plus personal som rattar hjulskiften, städning o.s.v., vilket om det ska slås ut på bara två användare som använder bilen på daglig basis självklart blir dyrare än att vara ensam ägare på en halvbegagnad bil.

    Bilpool är inte billigt, men oftast lite billigare och framförallt inte lika omständigt som regelrätt hyrbil. Och att ha bil i de halvcentrala delarna i Stockholm är riktigt dyrt. Gatuparkering (om du lyckas hitta plats) kostar 1100:-/mån, garage börjar ofta på 2000:-/mån, lägg sedan till ordinarie bilägarkostnader. Man måste använda bilen på nästan daglig basis - vilket man med den anständiga lokaltrafiken och den usla trafiksituationen på vardagar inte gör - för att bilägande ska löna sig framför bilpoolande.

    Jag har ju själv ägt bil i Stockholms innerstad i 10 år, trots att jag pendlat med lokaltrafiken. Trots de i sammanhanget gamla bilarna (minst 7 år vid inköp) har kostnaden för ägandet varit i paritet med eller rent av lite dyrare än att hyra bil varje gång vid användningstillfället. Enda skälet till att jag ändå hade bil var att närmsta bilpool var en bit bort och att Hertz-kontoret i grannkvarteret inte hade öppet på helger.

  19. #1679
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    En gammal artikel men med mer nedslående siffror angående co2 för tillverkning av elbilar

    http://teknikensvarld.se/ny-elbil-sm...sinbil-303747/

    aob-miljobov.jpg
    Ganska bra illustration, den visar ju att i fallet Golf så nås break-even mellan en nytillverkad bensinare och en nytillverkad elbil någonstans runt 10000 mil (lite mer än de källor jag hittat, men ändå). Man vill ju gärna tro att en elbil går längre än 10000 mil, att batteriproduktionen blir miljöeffektivare med tiden och att länder som producerar batterier progressivt går över till renare energi (teslas gigafactory ska ju ta mycket av sin el från solkraft).

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Bäst är den bil som redan finns, så länge den går att använda.
    Word! Därför rullar min og9-5 vidare... Men den dag det är dags att byta till ny/nästan ny bil, då ligger elbil nära till hands.

  20. #1680
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Självklart är det så. Behöver man bil flera dagar i veckan så är det ju inte så mycket "sharing" som är möjlig.
    Jo, jag fattar ju detta dilemma.
    Men kalkylen bygger alltså bara på helger och semester. Inte ens då blir det försvarbart för mig. Och just dessa tider lär det väl dessutom vara svårast att problemfritt få tag i poolbilshelvetet...antar jag. :-D
    Så till en ringa kostnad på 10-15 tusen per år har jag större, bättre och bekvämare bil än exemplet ovan plus att jag får utnyttja bilen 24/7/365 om jag orkar.

    Så jag hoppas att NEVS får till detta i tid. Jag är utlämmnad till att handla nytt snart.
    Dieselvåfflan börjar ju bli till åren. Har haft låga kostnader hittils och bilen känns ju fräsch ännu. Men frammåt 15 tusen mil får man ju räkna med betydligt mer reparationer och en lite högre opålitlighet.

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •