Sidan 76 av 135 FörstaFörsta ... 2666747576777886126 ... SistaSista
Resultat 1 501 till 1 520 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1501
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Ansvaret tillfaller rimligtvis den som åker med i bilen även om bilen är 100% autonom. Däremot kan man ju börja fundera på vem som bär ansvaret om du åker med i en autonom och obemannad taxi. Ska man som kund ta ansvar för taxins framfart eller ska taxibolaget ha det ansvaret... Det lär dock dröja en del år innan vi är där.

  2. #1502
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag har faktiskt ingen som helst rätt att ta upp det med min granne. Grannen har körkort och har därmed juridisk rätt att framföra ett fordon på våra allmänna vägar, det finns ingenting jag kan göra åt det hur mycket jag än ogillar det. Den dag han kör på en av mina bilar så har jag juridiska rättigheter att kunna avkräva ansvar från honom rent ekonomiskt, men jag kommer fortfarande inte ha någon rätt att ifrågasätta hans rätt att framföra ett fordon.

    Det jag menar är att vi accepterar att det kryllar av dåliga och ansvarslösa förare i trafiken, dom till och med skyddas rent juridiskt, medans dom flesta protesterar högljutt så fort autonoma bilar kommer på tal och genast börjar ifrågasätta ansvarsfrågan.
    Vi accepterar det för att vi inte har något val.
    Fredrik J

  3. #1503
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Lösningen är enkel. Bilen kör så sakta när den passerar övergångsställen att den kan stanna om plötsliga hinder dyker upp. Den ska inte komma i hög fart och behöva välja på att sladda av eller köra över.
    Sån framförhållning ska man såklart även ha som mänsklig förare men många mosar på alldeles för fort och när nåt händer så måste man välja mellan flera dåliga alternativ och så som hjärnan funkar så blir det ofta ett mellanting av allt och med ett dåligt slutresultat.
    Problemet är ett genuint problem, dvs det finns ingen lösning. Visst kan vi få en autonom bil att i för människor utsatta situationer stanna och krypköra, sen ska vi lära bilen vad som är en utsatt situation, det innebär att vi måste programmera bilen att gör utvärderingar av de data den får in från sensorer osv. Det genuina problemet ligger i att bilen inte kan göra dessa beräkningar om vi inte formaliserat sättet att göra dessa utvärderingar utifrån olika värdepåståenden. Tänk om den autonoma bilen när en ambulans, brandbil, polisbil - då kan vi se att det finns omöjliga val, men för att den autonoma bilen ska kunna sakta in måste vi programmera in dessa val grundade på värderingar som inte kan ge ett rätt svar. Men det autonoma systemet kan inte fatta beslut utan att vi matar in vad som är rätt svar.

    Ok, märkliga universitetsstudier kanske, och totalt yrkesdiskvalificerande kan man tro, det fanns då några få som fått jobb på en myndighet som sysslade med risk och konsekvensanalyser. Nu öppnar sig plötsligt en arbetsmarknad inom bilindustrin för de som har en examen inom praktisk filosofi. haha . helt galet
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  4. #1504
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Ja självklart måste man programmera in förutsättningarna för alla de tänkbara situationer som kan uppstå. Att bromsa vid ett övergångsställe ser jag som en enkel uppgift. De verkliga problemen är ju att ha en lösning för oväntade situationer men å andra sidan så har inte mänskliga bilister alltid heller en bra plan för hur de ska agera om något oväntat händer.

    Det svåraste för en autonom bil är sannolikt att parera vad bilar runt omkring gör, om de styrs av människor...

  5. #1505
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Ni kan tänka er vilken otroligt stor datamängd i programmeringskod som kommer att krävas för detta, dels för alla funktionsstyrningar mot motor, men broms, styrning, blinkers, osv. Indata kameror, sensorer. Sedan all data om bilens kapacitet vid hastighet, gir, bromsförmåga osv. Sedan har vi slutet som ska binda ihop allt och som då ska kunna göra att datorn ska kunna räkna ut sitt (vilken väg i koden)svar vid situationer. Vad jag kan komma på så har vi inget i närheten lika komplext idag förutom dom AI robotor man visat upp, och ja dom fungerar ju bra och säkert

  6. #1506
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Här har vi Mercedes syn på saken:

    http://feber.se/bil/art/356002/merce...de_bilar_komm/

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  7. #1507
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Ni kan tänka er vilken otroligt stor datamängd i programmeringskod som kommer att krävas för detta, dels för alla funktionsstyrningar mot motor, men broms, styrning, blinkers, osv. Indata kameror, sensorer. Sedan all data om bilens kapacitet vid hastighet, gir, bromsförmåga osv. Sedan har vi slutet som ska binda ihop allt och som då ska kunna göra att datorn ska kunna räkna ut sitt (vilken väg i koden)svar vid situationer. Vad jag kan komma på så har vi inget i närheten lika komplext idag förutom dom AI robotor man visat upp, och ja dom fungerar ju bra och säkert
    Alla funktionsstyrningar för motor, broms, blinkers osv har varenda bil idag redan, så det är inget svårt eller avancerat över det.
    Indatan är inget större problem att processa, kolla bara på Volvos City Safety. Det är ett första försök utan särskilt storskalig satsning och det fungerar redan bra, samma med Teslas autopilot.
    Datamängden är i stort sett försumbar i sammanhanget, så den tekniska biten är faktiskt inget bekymmer.

    Att köra en bil har ingenting med AI att göra. Den dagen vi stoppar in AI i bilar, *då* kommer jag att bli nervös.
    Senast redigerat av rcy den 2016-10-31 klockan 13:37.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #1508
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Det är just den synen som skapar buggar, som inte biltillverkarna reder ut efteråt. Att dom reder ut det, nja, inte alla situationer, utan det blir missar, och vem är då ansvarig? Bilföraren, biltillverkaren, komponenttillverkaren? Och som jag sa det kommer när dom rätt ut hälften av alla mjukvaruglichar vara väldigt komplext, då det inte bara är koden, utan lagförfarande det handlar om, vad får bilen göra enligt lag i vissa situationer, därtill alla länders olika regler och lagar och skapar ännu större utmaning.

    Och nja varken Teslas eller Volvos autonoma bilar fungerar 100%ingt http://teknikensvarld.se/forsta-dods...092c66d2f17734
    Senast redigerat av gazer3312 den 2016-10-31 klockan 20:17.

  9. #1509
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Alla funktionsstyrningar för motor, broms, blinkers osv har varenda bil idag redan, så det är inget svårt eller avancerat över det.
    Indatan är inget större problem att processa, kolla bara på Volvos City Safety. Det är ett första försök utan särskilt storskalig satsning och det fungerar redan bra, samma med Teslas autopilot.
    Datamängden är i stort sett försumbar i sammanhanget, så den tekniska biten är faktiskt inget bekymmer.

    Att köra en bil har ingenting med AI att göra. Den dagen vi stoppar in AI i bilar, *då* kommer jag att bli nervös.
    Håller med! Det är inte speciellt många inparametrar. Problemet är att omvärlden inte är konsekvent utformad. Inte ens en sån enkel sak som vägbanan är lika överallt.

    Det Tesla gör är dock smart. De skickar ut bilarna för att i första skedet samla information om vägarna de framförs på för att sedan kunna köras av datorn ombord.
    När sedan alla bilar är autonoma och dessutom ingår i ett nätverk där de känner till samtliga fordon som befinner sig i närheten så kan man få extremt säker trafik. Då kan man förutse precis allt som händer på vägen utom just barn, vilda djur och cyklister. Cyklister blir nog svårast. De verkar vara dummast och minst pålitliga av jordens samtliga arter. Dessutom är de självmordsbenägna...

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #1510
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    10
    Medlem#
    10560
    Nu ryker SAAB-skyltarna

    Byggnads- och trafiknämnden i Trollhättan har gett klartecken till bygglov för att sätta upp Nevs-skyltar som ska ersätta de gamla Saab-skyltarna vid bilfabriken på Stallbacka.
    Totalt gäller bygglovet nio skyltar, åtta kommer att ersättas och en demonteras.
    En av Saab-skyltarna ska skänkas och flyttas till Saab-museet på Innovatum-området.
    http://www.ttela.se/nyheter/trollh%C...nevs-1.3920029

  11. #1511
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    En av skyltarna kan de skänka till mig så sätter jag den på taket ovanför mitt garage. Grannarna kanske inte skulle gilla det men det sk173r jag i.

  12. #1512
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    10
    Medlem#
    10560
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    En av skyltarna kan de skänka till mig så sätter jag den på taket ovanför mitt garage. Grannarna kanske inte skulle gilla det men det sk173r jag i.
    Hade samma tanke som dig(inte för att jag ett garage, men ändå) så jag slängde iväg ett mail av ren nyfikenhet frågade vad dem skulle göra med dem.

    "Vi har avtal som vi måste följa och i dagsläget är det så att vi skall slänga/förstöra skyltarna".

  13. #1513
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    En av skyltarna kan de skänka till mig så sätter jag den på taket ovanför mitt garage. Grannarna kanske inte skulle gilla det men det sk173r jag i.
    Den stora på fabriken som man ser från flera kilometers avstånd skulle man haft i trädgården

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #1514
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Ingen cermoni....
    Fredrik J

  15. #1515
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Det är just den synen som skapar buggar, som inte biltillverkarna reder ut efteråt. Att dom reder ut det, nja, inte alla situationer, utan det blir missar, och vem är då ansvarig? Bilföraren, biltillverkaren, komponenttillverkaren? Och som jag sa det kommer när dom rätt ut hälften av alla mjukvaruglichar vara väldigt komplext, då det inte bara är koden, utan lagförfarande det handlar om, vad får bilen göra enligt lag i vissa situationer, därtill alla länders olika regler och lagar och skapar ännu större utmaning.

    Och nja varken Teslas eller Volvos autonoma bilar fungerar 100%ingt http://teknikensvarld.se/forsta-dods...092c66d2f17734
    Det finns inget felfritt system. Har aldrig funnits, kommer aldrig att finnas. Men det är inte heller någon som påstått det.
    Att olyckor sker behöver inte nödvändigtvis bero på ett fel i systemet, det finns helt enkelt situationer där en olycka är oundviklig. Ett autonomt system hanterar varje situation efter bästa förmåga, men det betyder inte att det finns någon garanti för att olyckor aldrig kommer att ske.
    "Vanliga" förare är långtifrån felfria, olyckor sker skrämmande ofta pga den mänskliga faktorn. Med autonoma system så kommer den mänskliga faktorn att elimineras och antalet olyckor minska markant, men det betyder inte att olyckor inte kommer att ske.

    Att en olycka sker behöver inte per automatik betyda att systemet gjort något fel. Förstår man inte det så har man inte insett problematiken utan lever i någon form av utopi där autonoma bilar skulle innebära att inga olyckor sker överhuvudtaget, och det kommer aldrig att hända.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #1516
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Nu har denna inget direkt att göra med NEVS, men väl SAAB.
    http://www.svd.se/saab-pa-vag-in-i-b...n#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1612]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

  17. #1517
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Till mitt garage: Garaget

  18. #1518

  19. #1519
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Känns mer som de satsar på billösa förare...

    3 användare gillar detta inlägg



  20. #1520
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Det är just den synen som skapar buggar, som inte biltillverkarna reder ut efteråt. Att dom reder ut det, nja, inte alla situationer, utan det blir missar, och vem är då ansvarig? Bilföraren, biltillverkaren, komponenttillverkaren? Och som jag sa det kommer när dom rätt ut hälften av alla mjukvaruglichar vara väldigt komplext, då det inte bara är koden, utan lagförfarande det handlar om, vad får bilen göra enligt lag i vissa situationer, därtill alla länders olika regler och lagar och skapar ännu större utmaning.
    Håller med om den problematiken.

    Om en "dålig förare" gör ett misstag så kan man "låsa in" föraren. Om ett fordon gör något man inte anser vara OK så riskerar hela beståndet av fordon behöva återkallas. Problemet är väl just det att lagarna idag inte är uppbyggda så som en programmerare tänker. Det finns väl en viss logik, men inte en som kan ersättas till ett binärt ja eller nej.

    Att skapa autonoma fordon som kan köra på avlysta platser tillsammans med andra autonoma fordon är sannolikt inga problem alls.

    Att sätta ut samma fordon i en ologisk värld med ologisk lagstiftning är mycket mer komplext. Att ha föraren som en övervakare av systemet som ska ta över (oförberedd och okoncentrerad) när en nödsituation uppstår är troligen inte alls den optimala lösningen och innebär sannolikt ofta ett sämre beslut än bilens system skulle gjort, men löser stora delar av ansvarsproblemet. Föraren är fortfarande den som skall straffas om fordonet inte gjort så som man önskade.

    När jag körde hem idag var det ymningt snöande, radarn la av. Det var halt så trots antisladd så genade bilen kraftigt i kurvorna. Spårigt i snön. Vägarbeten. Bilar som inte höll sina filer. - visst, man kan addera mer sensorer för redundans och sannolikt är bilens system bättre än mig på att förutsäga mycket av händelserna. Men frågan är vad som ska hända när systemen börjar inse att de tappat hälften av sensorerna och det inte är omöjligt att man kommer kunna köra fast om man inte tar sats genom snödrivorna? När dessutom man adderat att övriga fordon är manuellt körda av vimspottor eller autonoma men med ett regelverk från en annan tillverkare med en annan moralisk kompass. Kommer tex spanska utvecklingsingenjörer tycka det är ok att bilen kör om vid möte bara signalhornet slås på...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •