Sidan 71 av 135 FörstaFörsta ... 2161697071727381121 ... SistaSista
Resultat 1 401 till 1 420 av 2698

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1401
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Då sticker jag in näsan igen och hävdar att og9-5, ng9-3 och ng9-5 är de bästa bilar det har suttit Saablogga på.
    Men måste inte 9000 när den kom varit en bättre bil än vad de du nämner ovan var vid sin lansering? En 9000 turbo 1985, jämfört med motsvarade (storlek) 1985as Audi, BMW, Mercedes (eller vad man nu vill jämföra med) så skulle jag personligen välja 9000. Men visst, de bilar du nämner är alla trevliga och bra! Sen att modellerna (utom ng9-5 då) fått gå så många år att de andra kommit med många förbättringar gör ju att man inte kan göra jämförelsen i slutet på livscykeln på modellen...

    Troligen fanns det väl inget annat sätt att få ned kostnaden per bil än att få SAAB att rätta sig i leden, SAAB hade väl troligen aldrig själva kunnat få ut en produkt efter 9000 utan samarbete. Men det motsätter väl inte att det man hört om, att endel ganska korkade beslut togs från GMs sida... Men utan att kunna detaljerna så kan man ju anta att GM kan ha tyckt att SAAB tog sig friheter som effektivt skulle motarbetas och GM såg till koncernens bästa. Då kan ju beslut tyckas dåliga utifrån sveriges och SAABs synvinkel. Men att man körde vidare på og9-5 i evigheter känns som ett ganska konstigt beslut...

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #1402
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Fanns en hel del korkade beslut av svenskar ute på stallbacka också om du frågar mig. Man begrep inte hur man skulle dra nytta av att ingå i GM-koncernen förens på slutet
    Jag tycker det var först efter försäljningen till Spyker som man på riktigt hade tänkt att utnyttja att man hade en rad billiga massproducerade komponenter på GM-hyllorna som inte betyder så mycket för slutprodukterna.
    Mixen att använda välbeprövade Epsilon1 komponenter där det går, Epsilon 2 komponenter där man såg synergier med ng9-5 och helt nyutvecklat där det betyder mest för kunden tror jag hade varit framgångsrik om inte konkursen kommit imellan.

    Att og9-5 fick leva så länge beror ju främst på att GME inte heller hade någon bil i klassen. Det fanns inget att bygga på. Alternativet hade ju varit att använda någon USA-modell men det hade ju slutat i katastrof för Saabs identitet. Det tog tid för GM att få ihop Epsilon 2. När man väl var klar blev det bra. Definitivt den bästa Saaben någonsin.
    Fredrik J

  3. #1403
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Kommer det någonsin rulla ut en ny Saab från fabrik med förbränningsmotor igen?

  4. #1404
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Aldrig är ett ord som kanske inte ska användas annat än för de få fall där något är ovedersägligt, men närmast till hands är i så fall ett flygplan.

    Chansen att det är en personbil är väl i paritet med att SAAB tillverkar Zeppelinare för linjetrafik.

  5. #1405
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Då sticker jag in näsan igen och hävdar att og9-5, ng9-3 och ng9-5 är de bästa bilar det har suttit Saablogga på.
    Och hur motiverar du det i förhållande till konkurrensen av samtida modeller från andra märken? Sett för sin tid skulle jag säga (och kan lätt motivera) att Saab 99 och Saab 9000 var de bästa bilarna för sin tid.

    När sista entusiasten tröttnat på att byta bakvagnsbussningar och skurna motorer i 9-5, och brustna fjädrar i sin NG9-3, kommer jag fortfarande åka min 9000 - sannolikt med fabriksmonterade, fjädrar, stötdämpare, bakvagnsbussningar, turbo, hjullager osv.

    3 användare gillar detta inlägg


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #1406
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Då sticker jag in näsan igen och hävdar att og9-5, ng9-3 och ng9-5 är de bästa bilar det har suttit Saablogga på.
    Instämmer med Långmilare, risig9000 och Tomtefar. Förvisso kan man, om utgångspunkten var inflytandet från GM under delägarskap, ägarskap, göra en jämförelse över tiden, och då komma till slutsatsen att en senare modell var bättre än en tidigare på många punkter. Men något annat vore väl märkligt.

    En mer intressant iakttagelse är väl hur olika modeller stod sig just i konkurrens med andra märken. Där håller jag med ovanstående om att 99, 900 var en riktigt bra bil för sin tid; och 9000, även om där förekom samarbete, där personbilsdivisionen inom Saab-Scania helt säkert bidrog med kloka idéer, var en riktigt säker och bra bil, återigen givet vad konkurrenter erbjöd.

    Sedan är det säkert så att en ny ägare, med stor verksamhet, blåste liv i organisationen, nybildade Saab Automobile. Att de fick nya bollplank, tillgång till teknik och utveckling, och att det måste ha upplevts som stimulerande.

    Vet att det har framförts åsikten att gemensamma delar där det inte syns eller inte spelar någon större roll är bra att dela mellan olika märken, men GM, vana vid stora volymmärken, verkade vilja "strömlinjeforma" än mer, à la Vauxhall-Opel.

    Då kan man ställa sig frågan om de visste vad de ville med köpet av Saab Automobile, eller vad det bara ett utslag av tidsandan, alla skulle köpa något - Saab, Volvo, Jaguar etc. Och frågan vad de trodde krävdes för att Saab Automobile skulle växa än mer, om det var möjligt. Svaret var i vart fall inte styvmoderlig behandling, flera chefsbyten, uteblivna investeringar, eller nedlagda projekt. De verkade vara vana vid massvolymtillverkning med snarlika produkter. Men ska det jävlas på riktigt så krävs ofta flera ingredienser, finanskrisen slog förstås hårdast mot de sämst rustade.

    Visst, en senare modell bör vara bättre än en tidigare i flera avseenden, men man bör väl jämföra hur de står sig med samtida konkurrens för att kunna säga något om ledningen och ägarnas beteenden, och det var kopplingen till GM; och jag betvivlar inte att många upplevde perioden med delägarskap (1990-2000) och åren fram till säg 2005 som spännande och utvecklande, men det måste också funnits en frustration över att det inte satsades mer.

  7. #1407
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    "Nevs första elbil är nu klar. Men den ska i princip bara säljas i Kina. Det uppger Nevs vice ordförande Stefan Tilk i en exklusiv intervju med P4 Väst."


    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6406094

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  8. #1408
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Serietillverkning av den nya modellen startar i Trollhättan under 2019.

    http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=6406096

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #1409
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Har någon påstått att CEVT skulle vara ett bilmärke???
    CEVT är ju inget företag som bara hjälper Geely och Volvo. CEVT är en förkortning för China Euro Vehicle Technology och är ett helägt dotterbolag till Geely.


    Jag skrev så här den 31/8.


    gbg svarade då så här:


    Sen skrevs detta på sidan Nordic Wheels:
    http://nordicwheels.de/volvo-startet-neue-automarke/

    Saabsunited skrev om artikeln:
    http://www.saabsunited.com/2016/03/g...ish-brand.html

    Jag påminde gbg om det jag skrev i augusti när jag såg artikeln på Nordic Wheels.

    gbg svarade:


    Det troliga är kanske att det inte blir nåt nytt märke utan bara en ny Geely för Europa men ingen rök utan eld som man säger så det kan ju faktiskt vara så att CEVT tar fram en ny bil som ska heta nåt annat än Geely eller Volvo. Men även jag tycker det är lite långsökt att starta ett nytt märke när de redan har två. Att placera Geely som en lite billigare bil nåt snäpp under Volvo borde ju kunna funka.
    I kommentarsfälten på Saabsunited och Nordc Wheels så spekuleras det t.o.m. om att Geely/Volvo skulle fått rättigheterna till namnet Saab och att den nya bilen kommer heta Saab. Sannolikheten för ett sånt scenario tror jag hamnar nånstans runt 0,00000000000001%...
    Ny info. Nu i Aftonblaskan.

    Geely lanserar budget- märke med Volvo-teknik
    http://www.aftonbladet.se/bil/article22632901.ab

  10. #1410
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Volvoteknik? Det är väl ändå CEVT teknik...

  11. #1411

  12. #1412
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave Visa inlägg
    Volvoteknik? Det är väl ändå CEVT teknik...
    Det lär ju knappast bli en bil med 100% ny- och egenutvecklad teknik så förutom just nyutvecklade grejer lär de ju för att bl.a. få samordningsvinster använda sånt som redan utvecklats av Volvo eller Geely.

  13. #1413
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    helt fel
    SAAB 9000 så klart slår det mesta, vilken speed och vilken komfort alltså även kom fort fram

    Citat Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
    Instämmer med Långmilare, risig9000 och Tomtefar. Förvisso kan man, om utgångspunkten var inflytandet från GM under delägarskap, ägarskap, göra en jämförelse över tiden, och då komma till slutsatsen att en senare modell var bättre än en tidigare på många punkter. Men något annat vore väl märkligt.

    En mer intressant iakttagelse är väl hur olika modeller stod sig just i konkurrens med andra märken. Där håller jag med ovanstående om att 99, 900 var en riktigt bra bil för sin tid; och 9000, även om där förekom samarbete, där personbilsdivisionen inom Saab-Scania helt säkert bidrog med kloka idéer, var en riktigt säker och bra bil, återigen givet vad konkurrenter erbjöd.

    Sedan är det säkert så att en ny ägare, med stor verksamhet, blåste liv i organisationen, nybildade Saab Automobile. Att de fick nya bollplank, tillgång till teknik och utveckling, och att det måste ha upplevts som stimulerande.

    Vet att det har framförts åsikten att gemensamma delar där det inte syns eller inte spelar någon större roll är bra att dela mellan olika märken, men GM, vana vid stora volymmärken, verkade vilja "strömlinjeforma" än mer, à la Vauxhall-Opel.

    Då kan man ställa sig frågan om de visste vad de ville med köpet av Saab Automobile, eller vad det bara ett utslag av tidsandan, alla skulle köpa något - Saab, Volvo, Jaguar etc. Och frågan vad de trodde krävdes för att Saab Automobile skulle växa än mer, om det var möjligt. Svaret var i vart fall inte styvmoderlig behandling, flera chefsbyten, uteblivna investeringar, eller nedlagda projekt. De verkade vara vana vid massvolymtillverkning med snarlika produkter. Men ska det jävlas på riktigt så krävs ofta flera ingredienser, finanskrisen slog förstås hårdast mot de sämst rustade.

    Visst, en senare modell bör vara bättre än en tidigare i flera avseenden, men man bör väl jämföra hur de står sig med samtida konkurrens för att kunna säga något om ledningen och ägarnas beteenden, och det var kopplingen till GM; och jag betvivlar inte att många upplevde perioden med delägarskap (1990-2000) och åren fram till säg 2005 som spännande och utvecklande, men det måste också funnits en frustration över att det inte satsades mer.

  14. #1414
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    OT:
    Vad är "helt fel"?
    Vet inte om det har gått att missförstå, men ett förtydligande är kanske på sin plats.

    (Vad jag sade om att jämföra modeller över tid, i ett försök att gå ett inlägg till mötes, var att det knappast förvånar om senare modeller är bättre på flera punkter, t.ex. krocksäkerhet. Att gå bakåt i evolutionen, över hela linjen, är något så enastående uselt att det inte ens ska förekomma, därför förvånar det inte om en senare är bättre på ett antal punkter. Mer intressant är dock hur varje modell har stått sig mot konkurrenterna vid var tidpunkt.)

    Jag anser att Saab 9000 var en riktigt säker och bra bil, en utmärkt bil om man så vill. Säkerheten var branschledande, vilket bevisades flera gånger. Komforten något av det bästa som gick att uppbringa för rimliga pengar (och även om ohemult stora belopp skulle spenderas [för de med lässvårigheter, d.v.s. välja något annat märke] är det knappast säkert att komforten skulle öka för föraren, men kanske för passagerarna). Ergonomin för föraren, placering av reglage etc. är något som Saab varit bra på mycket länge, 9000 har en mycket bra sådan. Utrymmet, invändigt kontra utsida, var väldigt väl utnyttjat. Kort och gott en bil att färdas länge i. Avslutningsvis hur Saabs bilar uppför sig under olika betingelser, t.ex. svenskt vinterväder, har varit långt före många andra vad gäller t.ex. förutsägbarhet och därmed säkerhet. Då spelar det mindre roll om Saaben är "gammal", den är bra.

    Enda gången någon ev. tveksamhet har rått från min sida var första gången jag såg den 1984, och då gällde det förstås utseendet, den, ev. tveksamheten, gick över snabbt (och då hade vi haft Saab i familjen via tvåtakt, 99:or, EMS, 900 turbo [på den tiden grannar uppmärksammade det] etc.)

  15. #1415
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Intressant, Volvo ska komma med sin första elbil 2019 enligt denna artikel, datumet låter misstänkt bekant: http://www.aftonbladet.se/bil/article22673721.ab
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #1416
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    "Förlustraden förlängs för Nevs"

    http://www.di.se/#!/artiklar/2016/4/...angs-for-nevs/
    Till mitt garage: Garaget

  17. #1417
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    "Förlustraden förlängs för Nevs"

    http://www.di.se/#!/artiklar/2016/4/...angs-for-nevs/
    Mail från NEVS:

    Verksamhetsåret 2015 i sammandrag ur Nevs årsredovisning
    Nevs har under verksamhetsåret 2015 blivit skuldfritt efter att ha slutfört ackordsutbetalningarna i september. Nevs finanser och kassa är god, och de investeringar som bolaget åtar sig kommer att vara finansierade. Ett flertal strategiska samarbeten har inletts med partner som stöder Nevs affärsplan och delar visionen om att forma mobilitetslösningar för en mer hållbar framtid.

    De likvida medlen uppgår vid rapporttillfället till över 1,1 miljarder kronor efter kapitaltillskott från ägarna om cirka 1,8 miljarder kronor. Ägarna har förbundit sig till ytterligare tillskott om omkring en miljard kronor, vilket kommer att vara en viktig del av verksamhetens finansiering under den inledande fasen. Samtidigt fortsätter bolaget dialogen med partners och finansiärer för att säkra den långsiktiga finansieringen av nästa fas av affärsplanen.

    Årets resultat är som väntat negativt, samtidigt som underskottet på 335 miljoner kronor är väsentligt lägre än för 2014.

    Omsättningsökningen är i huvudsak ett resultat av de kontraktsuppdrag om utveckling som Nevs erhållit – och som skapar positiva synergier för Nevs egna utvecklingsprojekt.

    Viktigare händelser:

    Nevs gick ur rekonstruktionen efter att borgenärerna accepterat ackordsförslaget vid Vänersborgs tingsrätt den 23 mars.
    Staden Tianjin och It-bolaget SRIT blir nya delägare i Nevs.
    Två dotterbolag etablerades i Tianjin med fokus på produktion av elektriska fordon samt byggande av ytterligare ett globalt utvecklingscenter.
    Samarbetsavtal tecknat med Turkiets vetenskapliga och tekniska forskningsråd, Tübitak, om att utveckla en turkisk nationell bil.
    Start av byggnation av produktionsanläggning, utvecklingscenter och administrativt kontor i Tianjin som komplement till huvudanläggningen i Trollhättan.
    Ett industriellt och strategiskt viktigt avtal tecknat med den statsägda kinesiska fordonstillverkaren Dongfeng Motors om bl a produktutveckling.
    Nevs blev skuldfritt efter att den andra och sista ackordsutbetalningen på 231 Mkr genomfördes i september.
    Strategiska samarbetsavtal tecknade med Panda New Energy Ltd. och China Volant Industries, Volinco, om leverans av elbilar fram till 2020. Panda ger samtidigt Nevs tillgång till den viktiga och växande marknaden för transport- och tjänstelösningar i Kina.
    Styrelsen har förstärkts av ledamöter med lång erfarenhet av fordonsbranschen samt fackliga representanter.
    Finansiella kommentarer:

    God kassalikviditet i koncernen, 1 140 Mkr.
    Nettoomsättning på 78,5 Mkr, vilket är en ökning jämfört med föregående år tack var ökad försäljning av tjänster. Övriga rörelseintäkter utgörs främst av försäljning av licenser, 370 Mkr, och ackordsintäkter, 254 Mkr för koncernen och 294 Mkr för moderbolaget.
    Årets resultat blev minus 335 Mkr vilket är avsevärt mycket bättre än föregående år. Med nya partners och ny ägarstruktur har ledningen under 2016 mycket goda förutsättningar att förverkliga affärsplanen och generera en hållbar lönsamhet.
    Efter rapportperioden:

    Ramavtal tecknat om delägande i fordonstillverkaren New Long Ma (NLM) i februari 2016.
    Ramavtal tecknat i mars 2016 med Kinas största elnätsbolag State Grid om leverans av elfordon.

  18. #1418
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Roger, tack för den kompletterande informationen.

    Ja det kan väl inte ha varit någon som skulle räkna med annat än minus resultat,
    eftersom de först måste utveckla något som senare ska säljas.
    Kostnader först och intäkterna kommer senare.

    Hoppas innerligt att de avtal de skrivit kommer ge intäkter i framtiden.
    Till mitt garage: Garaget

  19. #1419
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Har inte sett detta tidigare, Jason Castriota började på ett nytt jobb hos Ford för några månader sedan: http://fortune.com/2016/02/05/ford-castriota-design/
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #1420
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Det nämndes innan om namnet Saab och Kina http://www.carnewschina.com/2016/02/...t-a-real-saab/

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •