Sidan 68 av 135 FörstaFörsta ... 1858666768697078118 ... SistaSista
Resultat 1 341 till 1 360 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1341
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Vet inte om detta diskuterats här tidigare. Men vad är det för motorer i dessa Turkiska BLSer , eftersom motorhuven är höjd på dem. Är det tre olika motoralternativ? 1=EL + 2=? + 3=?

    0:45 är troligen elmotor.
    1:08 ser man en väl troligen en förbränningsmotor som är ganska hög.

    https://www.youtube.com/watch?v=HOPw...I#action=share

  2. #1342
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 669
    Ja den var ruggigt hög...

  3. #1343
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Läste mig till att det troligen skulle finnas en variant med elmotor & räckviddsförlängare (elverk med förbränningsmotor)

  4. #1344
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Vet inte om detta diskuterats här tidigare. Men vad är det för motorer i dessa Turkiska BLSer , eftersom motorhuven är höjd på dem. Är det tre olika motoralternativ? 1=EL + 2=? + 3=?

    0:45 är troligen elmotor.
    1:08 ser man en väl troligen en förbränningsmotor som är ganska hög.

    https://www.youtube.com/watch?v=HOPw...I#action=share
    Redan 0:10 startar ju någon form av förbränningsmotor...
    Fredrik J

  5. #1345
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #1346
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Intressant, speciellt leveransen av prototyperna. Problemen (finns alltid sådana i utvecklingsprojekt, så deras existens är inte förvånande) ger en ganska bra bild av var man ligger i tid, och tidsmässigt går det någorlunda ihop med introduktion av en Phoenix-based bil 2018. Dags att börja spana i Trollhättan, alltså...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #1347
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  8. #1348
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

  9. #1349
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Dåså, då är det slutligen klart att biltillverkaren SAAB har slutat att existera.

  10. #1350
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic Visa inlägg
    Tycker det är underligt att Saab AB skulle säga nej till detta. De har ju för det första själva inte jättegott rykte efter alla mutaffärer de varit inblandade i och för det andra så borde de inse att namnet Saab skulle hamna på kartan igen på ett helt annat sätt om det kommer ut konsumentprodukter med namnet på. Sen kan de givetvis få in lite licenspengar också. Det kanske t.o.m. är NEVS som tror att de klarar sig utan namnet hur dumt det än kan verka. I så fall får de nog tänka om gällande Sverige och Europa som bilmarknad. De lär inte sälja många bilar om de hittar på ett helt nytt namn.

    Nån kanske kan svara på följande?
    Namnrättigheterna borde tidigare tillhört Saab AB och Saab Automobile eller hade GM samma slags namnavtal som NEVS sedan hade?
    Följer inte namnet med om man köper ett konkursbo? Men man köpte väl förstås inte konkursboet utan bara sånt som fabriken, lager och rättigheterna till ng9-3 från 2008 och framåt.
    Konkursboet om det nu inte köptes i sin helhet kanske förfogar över namnrättigheten till det helt lagts ner av konkursförvaltaren?
    Skulle NEVS rent hypotetiskt kunna/kunnat köpa namnrättigheten från konkursboet?

    Sen har jag hela tiden funderat på varför NEVS ägare inte gick in och köpte Saab Automobile av Spyker innan konkursen. Då hade väl många av dagens problem sluppits. Man hade kunnat fortsätta bygga både 9-4x och ng9-5. Men det var väl tyvärr så att NEVS ägare inte var ett dugg intresserade av ng9-5 och 9-4x. Tittar man tillbaka så hade de ju med dessa modeller haft ett betydligt bättre kassaflöde fram till nästa generation bilar var klar.

    Stämmer det att namnet nu är helt blockerat av Saab AB så känner jag att mitt egna intresse sjunker snabbt för det som kan tänkas komma från NEVS. Utan namnet finns inte längre nån tydlig koppling till historiken och de äldre bilarna och då kan ju kommande modeller likaväl se ut som en Kia eller Fiat. Finns liksom ingen anledning att bevara det Saabtypiska längre.

  11. #1351
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Dåså, då är det slutligen klart att biltillverkaren SAAB har slutat att existera.
    Det som har sagts är alltså: "Det pågår inte längre någon diskussion om Nev ska få använda varumärket"

    Jag tolkar detta som att det inte hänt något nyligen. Inget mer.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Stämmer det att namnet nu är helt blockerat av Saab AB så känner jag att mitt egna intresse sjunker snabbt för det som kan tänkas komma från NEVS. Utan namnet finns inte längre nån tydlig koppling till historiken och de äldre bilarna och då kan ju kommande modeller likaväl se ut som en Kia eller Fiat. Finns liksom ingen anledning att bevara det Saabtypiska längre.
    För min egen del så gillar jag Saab för den underliggande tekniken, inte för det häftiga namnet...

    Om bilarna håller Saab-kvalité så kommer de att intressera mig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #1352
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    För min egen del så gillar jag Saab för den underliggande tekniken, inte för det häftiga namnet...

    Om bilarna håller Saab-kvalité så kommer de att intressera mig.
    Personligen så tycker inte jag namnet är så häftigt men det får man ju tycka om man vill.
    Om inte namnet är kvar så finns det för tillverkaren ingen direkt anledning längre att behålla det Saabtypiska hos bilarna. Saab-kvalité har var och varannan bil numera och är inget som höjer några ögonbryn precis.

    Skulle du köpa en NEVS-bil om den heter Ssaboy ser ut som en Toyota men kostar som en Volvo...?

  13. #1353
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Om inte namnet är kvar så finns det för tillverkaren ingen direkt anledning längre att behålla det Saabtypiska hos bilarna. Saab-kvalité har var och varannan bil numera och är inget som höjer några ögonbryn precis.
    Vi måste definiera Saab-kvalité annorlunda, jag ser absolut inte merparten av bilarna på marknaden som attraktiva ur mina Saab-ögon.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #1354
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Vi måste definiera Saab-kvalité annorlunda, jag ser absolut inte merparten av bilarna på marknaden som attraktiva ur mina Saab-ögon.
    Samma gäller för mig men det har inte så mycket med kvalitét att göra. Däremot är designen både exteriört och interiört det som jag generellt gillar bäst med Saabar. Kör nyaste Volvomodellerna på jobbet och de är inga dåliga bilar men de har designmissar som man aldrig hittar i en Saab. Förarmiljön t.ex. är jämförelsevis helt hopplös i Volvo i både V60 och V70. inget sitter där man vill ha det och många grejer saknas helt eller fungerar på så annorlunda sätt att man blir frustrerad varje gång man ska använda dom.

  15. #1355
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    #detvarkulsålängedetvarade
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #1356
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Nån kanske kan svara på följande?
    Namnrättigheterna borde tidigare tillhört Saab AB och Saab Automobile eller hade GM samma slags namnavtal som NEVS sedan hade?
    Följer inte namnet med om man köper ett konkursbo?
    Användningen av namnet Saab reglerades med säkerhet när GM köpte företaget och förnyades rimligtvis när Spyker köpte. Man kan anta att det i avtalet finns klausuler som skyddar varumärket vid en konkurs.

    Man kan jämföra med Volvo där varumärket kontrolleras av ett särskilt, samägt bolag vars uppgift är att vårda varumärket. Volvo har till XC90 t.ex. förändrat Volvosymbolen vilket inte gick hur lätt som helst...
    Fredrik J

  17. #1357
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Användningen av namnet Saab reglerades med säkerhet när GM köpte företaget och förnyades rimligtvis när Spyker köpte. Man kan anta att det i avtalet finns klausuler som skyddar varumärket vid en konkurs.
    Det jag läst tyder på att det inte riktigt var så.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #1358
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det jag läst tyder på att det inte riktigt var så.
    Nej i Saabs fall verkar det ju onekligen som att det ursprungliga Saab (det bolag som sålde bilverksamheten till GM) har större rätt till varumärket än biltillverkaren Saab.

    I Volvos fall har personvagnar och lastvagnar samma rätt till varumärket då det som sagt kontrolleras av ett separat, samägt bolag. Den som köper biltillverkaren får även delägande i varumärksbolaget.
    Fredrik J

  19. #1359
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Hemsidan har börjat få ett nytt utseende men adressen är densamma som förut. Så länge man inte pekar om saabcars.com till en annan adress så finns väl hopp. Samma sak gäller skyltar på och runt fabriken. Att Saab AB inte för diskussioner med NEVS just nu är ju egentligen ingen skillnad mot tidigare.

    http://www.saabcars.com/sv/

  20. #1360
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Tycker det är underligt att Saab AB skulle säga nej till detta. De har ju för det första själva inte jättegott rykte efter alla mutaffärer de varit inblandade i och för det andra så borde de inse att namnet Saab skulle hamna på kartan igen på ett helt annat sätt om det kommer ut konsumentprodukter med namnet på. Sen kan de givetvis få in lite licenspengar också.
    Saab lever väldigt mycket på att det är svenskt. Sverige har gott rykte internationellt och folk förväntar sig kvalite och design i världsklass om något kommer från Sverige.
    Skulle NEVS börja spruta ut bilar i Kina med namnet Saab kommer världen ganska snart att börja förknippa Saab med Kina istället och det innebär knappast kvalite.

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Nån kanske kan svara på följande?
    Namnrättigheterna borde tidigare tillhört Saab AB och Saab Automobile eller hade GM samma slags namnavtal som NEVS sedan hade?
    Följer inte namnet med om man köper ett konkursbo? Men man köpte väl förstås inte konkursboet utan bara sånt som fabriken, lager och rättigheterna till ng9-3 från 2008 och framåt.
    Konkursboet om det nu inte köptes i sin helhet kanske förfogar över namnrättigheten till det helt lagts ner av konkursförvaltaren?
    Skulle NEVS rent hypotetiskt kunna/kunnat köpa namnrättigheten från konkursboet?
    Namnrättigheterna har alltid tillhört Saab AB.

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Sen har jag hela tiden funderat på varför NEVS ägare inte gick in och köpte Saab Automobile av Spyker innan konkursen. Då hade väl många av dagens problem sluppits. Man hade kunnat fortsätta bygga både 9-4x och ng9-5. Men det var väl tyvärr så att NEVS ägare inte var ett dugg intresserade av ng9-5 och 9-4x. Tittar man tillbaka så hade de ju med dessa modeller haft ett betydligt bättre kassaflöde fram till nästa generation bilar var klar.
    Troligtvis inte. Att GM tillät Spyker att bygga NG9-5 och 9-4 betyder inte att dom per automatik hade tillåtit NEVS att göra samma sak.
    Du verkar tro att man kan köpa/sälja licenser och rättigheter, men riktigt så enkelt är det inte.
    Om Saab ger Spyker tillåtelse att använda namnet, så kan inte Spyker sälja denna tillåtelse till NEVS.
    Om GM ger Spyker tillåtelse att bygga ng9-5, så kan inte Spyker sälja denna tillåtelse till NEVS.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •