Sidan 65 av 135 FörstaFörsta ... 1555636465666775115 ... SistaSista
Resultat 1 281 till 1 300 av 2696

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1281
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Kunder? Händelserna i december är att beteckna som internordrar i syfte att få statsbidrag.
    Vad har du för belägg för det?

    Menar du att Huateng och Panda New Energi skulle vara samma bolag som NEVS?

  2. #1282
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    Skulle verkligen vara kul om dom får tillgång till SAAB-namnet igen.
    Ärligt talat, så vill jag nog inte se några SAAB-dekaler på dessa "dammsugare". Skulle de få för sig att slänga i en bensinmotor dock, så gärna under namnet SAAB (förutsatt också att det är bilar med design i linje med Saab-traditionen, och inte typiskt kinesisk "leksaks-design").

    Det står jag för - inte gravskända personbilsmärket Saab.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #1283
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Vaddå? Saab har väl alltid stått för tekniskt, klurigt nytänkande? Att satsa på elbilar är ju framtiden oavsett vad vi otto-motor-stofiler tycker. Jag skulle snarare säga att om NEVS mot all förmodan lyckas få vettiga elbilar på marknaden så är det en sann, värdig efterföljare. Jag tror nog försvars-Saab gärna har sitt namn på såna grejer.
    Jag menar att det nog vore värre om de fortsatte koka soppa på väldigt rostiga spikar som stackars Saab fick göra mot slutet.

  4. #1284
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Håller med Bollman!

    Konservatism kan man hålla på med i politiken. (och som hobby)

    När det gäller teknisk utveckling så måste man ibland släppa sargkanten och satsa på ny och faktiskt bättre teknik. Hur kul det än är med turbomotorer så är det snart ett passerat kapitel i bilhistorien. När alla andra märken gått vidare hoppas jag verkligen att även det finns Saabar med elmotorer. Satsar man på bensinmotorer idag så kommer man inte finnas kvar i morgon.

  5. #1285
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Skulle nog vilja påstå att alla tillverkare fortfarande satsar på nyutvecklade bensinmotorer till nya modeller. Dels så är det fortfarande fossilbilar som gäller på marknaden och dels ger dessa intäkter som kan användas för utveckling av elbilsplattformar. Själva eldriften är ju inte banbrytande teknik utan hur man paketerar den. Tiden när man kan stoppa elmotor i vad som helst och rida på vågen tror jag snart är över och konkurrensen kommer bli knivskarp även i elbilssegmentet. Jag tror det är bråttom om man ska kunna sälja konverterade fossilbilar.
    Kanske är NEVS timing perfekt. Kanske kan man klämma ut nått år eller två ur 9-3 och få lite kassaflöde med egna pengar som inte behöver betalas tillbaka
    Fredrik J

  6. #1286
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Håller med Bollman!

    Satsar man på bensinmotorer idag så kommer man inte finnas kvar i morgon.
    Satsar man på elbilar idag, kommer man vara bejublad av miljöpartister (inklusive media, som består till 60% av Mp-sympatisörer) imorgon. Men i övermorgon, när sorlet lagt sig kommer kunderna lägga beställning på sin nya bil med toppmodern bensinmotor.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #1287
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Satsar man på elbilar idag, kommer man vara bejublad av miljöpartister (inklusive media, som består till 60% av Mp-sympatisörer) imorgon. Men i övermorgon, när sorlet lagt sig kommer kunderna lägga beställning på sin nya bil med toppmodern bensinmotor.
    Du är rolig du...

    Vilket parti anser du driver på (eller applåderar) utvecklingen av "toppmoderna" bensinmotorer med hög verkningsgrad och låga utsläpp?

  8. #1288
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Du är rolig du...

    Vilket parti anser du driver på (eller applåderar) utvecklingen av "toppmoderna" bensinmotorer med hög verkningsgrad och låga utsläpp?
    "Tillverka motorer? Det är ju industri! Sånt ska vi inte ha i Sverige, det är läskigt och dåligt för miljön! Det låter vi Kina göra." - Sveriges politiker.
    För att svara på frågan: Tysklands.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  9. #1289
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    :host: VW :host:
    Och jag skulle vara _mycket_ förvånad om vi har sett det sista i den där skitiga affären. Det skulle vara synnerligen märkligt om BMW och Mercedes hade så fanatiskt mycket bättre ingenjörer än VW så VW kände sig tvungna att fuska. Jag tror mer det är som OS på 80-talet: den som har mest pengar kan använda de medel som inte märks... Helt enkelt: BMW och MB är bättre på att dölja sitt fusk än VW...

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #1290
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    De försöker ju i alla fall, sen att företagen myglar har ju inte med staten att göra. Tyska staten står ju stenhårt fast vid att företagen ska stanna kvar i Tyskland och inte flytta till något låglöneland, till skillnad från våra ledare då tysken förstår att det är industri som driver ett lands ekonomier.

    (Syftningsfel åtgärdat)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GhostsOfOnyx den 2016-01-04 klockan 12:47.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  11. #1291
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Du är rolig du...

    Vilket parti anser du driver på (eller applåderar) utvecklingen av "toppmoderna" bensinmotorer med hög verkningsgrad och låga utsläpp?
    Inget parti "driver på" bensinmotorer, utan det är en sak mellan marknaden och industrin, och de industrifientliga partierna till vänster går ju bort då, vilka också är mest tongivande i att lura marknaden (dvs hela folket) att jorden kommer vara 2 grader varmare år 2100. Mer än så går jag inte in på min partisympati. Okej, med tanke på att Centern är en av de mer högljudda i pseudodebatten kring klimatet (och har en del annat jag inte gillar), så ringar det in saken lite mer. Alla partier är dock mer eller mindre PK i klimatfrågan.

    1 användare gillar detta inlägg


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #1292
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag kan säga så här också angående drivmedel. Jag tror bensinmotorn kommer hänga i länge, men om utvecklingen går framåt tror jag inte vi åker "brum-brum" om 100 år. Bilarna kommer bli elektrifierade när vi på ett säkert och bra sätt kan ha energialstraraggregatet med i bilen. Med andra ord, jag vill att man satsar på att utveckla kärnkraft. Atomdrivna U-båtar och stora isbrytare har funnits länge, men behöver ju förfinas mkt mer innan de hamnar i var mans bil.

    1 användare gillar detta inlägg


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  13. #1293
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Inget parti "driver på" bensinmotorer, utan det är en sak mellan marknaden och industrin, och de industrifientliga partierna till vänster går ju bort då, vilka också är mest tongivande i att lura marknaden (dvs hela folket) att jorden kommer vara 2 grader varmare år 2100. Mer än så går jag inte in på min partisympati. Okej, med tanke på att Centern är en av de mer högljudda i pseudodebatten kring klimatet (och har en del annat jag inte gillar), så ringar det in saken lite mer. Alla partier är dock mer eller mindre PK i klimatfrågan.
    "Marknaden" är ju de som även röstar på ett parti... Tror du man köper bil efter hur man röstar? Vilket parti väljer de som köper V8 eller smutsdieslar i din värld?

    Jag inbillar mig att världen är lite mer komplicerad än så. De som köper bil gör det i första hand inte efter vilket parti de röstar på. Dessutom röstar väl knappast alla alltid på samma parti!? Inte jag i alla fall.

    Självklart kommer bensinmotorer finnas kvar ett tag till men utvecklingen går fortare och fortare och när "marknaden" bestämt sig för ett teknikskifte så sker det i regel väldigt snabbt. Det finns ju de som lyssnar på LP-skivor idag och säkert om 50 år också men det är inget företag kan leva på. Bensinmotorer kommer vara en nischprodukt för entusiaster om väldigt mycket kortare tid än 100 år. Min gissning (ja alla gissar, även du) är att el kommer dominera nybilsförsäljningen inom 15-20 år.

  14. #1294
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    "Marknaden" är ju de som även röstar på ett parti... Tror du man köper bil efter hur man röstar? Vilket parti väljer de som köper V8 eller smutsdieslar i din värld?

    Jag inbillar mig att världen är lite mer komplicerad än så. De som köper bil gör det i första hand inte efter vilket parti de röstar på. Dessutom röstar väl knappast alla alltid på samma parti!? Inte jag i alla fall.

    Självklart kommer bensinmotorer finnas kvar ett tag till men utvecklingen går fortare och fortare och när "marknaden" bestämt sig för ett teknikskifte så sker det i regel väldigt snabbt. Det finns ju de som lyssnar på LP-skivor idag och säkert om 50 år också men det är inget företag kan leva på. Bensinmotorer kommer vara en nischprodukt för entusiaster om väldigt mycket kortare tid än 100 år. Min gissning (ja alla gissar, även du) är att el kommer dominera nybilsförsäljningen inom 15-20 år.
    Eftersom de enda som har en åsikt i frågan är miljöhycklarna och den är "Förbjud allt! Tänk på miljön! *Men förbjuden giftfärg på gröndieselbåten är bra*" så är det en ickefråga.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  15. #1295
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Man kan säga och tycka mycket om hycklarnas marknad och extra, dvs. Politiken där många taskspelare ser till att gynna sina egna intressen samtidigt som man fixar till en bra pension. Det beteendet skär rakt över partigränserna även om de mest giriga finns på den vänstra bakskärm.
    Går bra att snacka om miljö för att med ena handen höja skatten och med andra handen vinka in"fridolinjens" flygplan så man slipper förnedra sig och åka tåg eller buss.. alla höjdarpolitiker och deras nära har olika former av guldkort för fria resor, OCH DÅ ÄR DET JÄVLIGT ENKELT ATT HÖJA KOSTNADERNA FÖR OSS VANLIGA SVENSKAR! Få se hur länge det är trendigt med elbilar som kanske laddas med ful kolkraftel .

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #1296
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Menar man "topp moderna bensinmotorer" med att dom ska dra mer olja än bensin ?
    Det är väl det som "moderna" motorer gör utan att någon verkar bli sur mer än jag.
    Påminner om 50-60-tal då man tydligen spillde i olja varje gång man tankade.

  17. #1297
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Menar man "topp moderna bensinmotorer" med att dom ska dra mer olja än bensin ?
    Det är väl det som "moderna" motorer gör utan att någon verkar bli sur mer än jag.
    Påminner om 50-60-tal då man tydligen spillde i olja varje gång man tankade.
    Under den "diesel-era" som började på 90-talet och snart är slut, har man satsat enormt mkt på dieselmotorer och låtit bensinmotorutvecklingen hamna lite vid sidan (även om man så klart även där gjort en del innovationer). Men saken är den, att diesel är och förblir mkt slöare än bensinmotorer. Fast det märks inte så mkt i praktiken idag. Varför då? Jo, jämför man med vanliga familjebilar, så är dieslarna idag så extremt hårdtrimmade på ett sätt som man inte brukar göra med bensinare om det inte rör sig om rena supersportbilar. Släng på dubbel (och ibland trippel) turbo på en downsize:ad bensinmotor och använd alla de senaste variabla ventilteknikerna, så kan du ta en 3-cylindrig bensinmotor och tokladda den vid effektbehov till 250 hk, för att sedan gå snällt och snålt vid lugn körning. Och det finns fortfarande mkt utrymme just i topplocket med ventiler och insug, att förfina. Bara det att bensin kan varva så mkt mer än diesel, gör att man kan få ut samma effekt med en mkt mindre motor. Och då kommer man åt dieselns "teoretiska" övertag i verkningsgrad.

    Sedan att moderna bilar drar olja, det är lika känt hos bensinare som dieslar. Alla som köpt en sprillans diesel vet hur mkt olja bara inkörningen drar, och sedan fortsätter den att dra olja i minst lika stor omfattning som bensinbilar. Man får väl i båda fall utveckla bättre material i kolvringar kanske. Eventuellt kanske man skulle kunna sätta ringarna längre ned och tillåta lite högre HC-utsläpp, i båda fall?

    En dieselmotor utan överladdning är svår att komma över 100 hk på en vanlig 2,0-litersmotor, medan en dito bensinare utan besvär kan ge det dubbla - och med lite avancerad teknik kan man ta det tredubbla och fortfarande få en snäll och snål motor på låga varv. Lägg därefter på de turboladdtryck dieselbilar har numera, så har du en supersportbil.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #1298
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Inte vet jag men min 9-5 TiD behöver jag inte fylla en droppe olja i mellan oljebytena med 3000 mils mellanrum.

    Men vad har detta med NEVS att göra?

  19. #1299
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Jag inbillar mig att världen är lite mer komplicerad än så
    Jag VET att världen både är komplicerad och samtidigt lite simpel och lättledd av dem som bestämmer på riktigt. Stor del av mänskligheten är som en fårskock. Jag följer världsutvecklingen varje dag, mkt mer än jag lägger ned på bilar. Och det är inte Aftonbladet, Rapport, CNN eller liknande jag hämtar info från. Men det går inte att diskutera sådant med folk som själva inte bestämt sig för att söka efter båda sidorna av myntet, för då får man direkt stämpeln "foliehatt" - och resten av skocken håller med i sin bekymmerslösa PK-bubbla.

    Förresten så låter en bra pressad LP-skiva bättre i en skivspelare i 100.000 kr-klassen än en CD. Och då jämför jag med min brors stereo där bara D/A-omvandlaren till CD-spelaren i sig kostade 98.000 kr. Men det är ju ett lite otympligare och känsligt format kan jag ju hålla med om.


    Edit: Fixade trasig citering. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2016-01-05 klockan 22:23.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #1300
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave Visa inlägg
    Inte vet jag men min 9-5 TiD behöver jag inte fylla en droppe olja i mellan oljebytena med 3000 mils mellanrum.

    Men vad har detta med NEVS att göra?
    Det har med NEVS att göra i frågan om de har framtiden för sig att bara bygga eldrivna fordon, eller om de kanske ska ha kvar förbränningsmotorer som komplement eller, kanske rent av tvärtom ha elbilarna som komplement? Men det är klart, att just det stora antal elbilar Kina redan beställt (om allt stämmer utan ngt lurt) bör de ju rimligen bygga oavsett hur bra de är.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •