Sidan 60 av 135 FörstaFörsta ... 1050585960616270110 ... SistaSista
Resultat 1 181 till 1 200 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1181
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Bortsett från byte av olja och filter på förbränningsmotorn är ju service en funktionskontroll av bilens alla system och höja sannolikheten att bilen inte drabbas av driftsproblem ute på vägarna. Det borde ju gälla oavsätt drivmedel.
    Kallas bilprovningen...

    Det är säkert så att de flesta bilar ändå kommer att servas minst en gång per år till att börja med, men servicarna kommer att bli enklare och billigare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #1182
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Som ovanstående skrivit, för en privatperson är det nog mode/image och kostnad (=politiska subventioner) som styr bilval.

    Lexus SUVar i innerstan visar tydligt att det inte finns något rationellt alls i valet av bil.

    Jag tror att det ändå i en rätt överskådlig framtid kommer vara "inne" att köra vad som uppfattas som "gröna" bilar och trots allt så tror jag en ganska stor del av befolkningen upplever att elbilar är "renare" oavsett hur det egentligen förhåller sig (vilket egentligen därmed är skitsamma ur detta perspektiv). Om sen bilar som Tesla och Toyota Prius / Lexus hybrid SUV mfl är lönsamma eller bara imagebyggare är en annan fråga...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #1183
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Som ovanstående skrivit, för en privatperson är det nog mode/image och kostnad (=politiska subventioner) som styr bilval.

    Lexus SUVar i innerstan visar tydligt att det inte finns något rationellt alls i valet av bil.

    Jag tror att det ändå i en rätt överskådlig framtid kommer vara "inne" att köra vad som uppfattas som "gröna" bilar och trots allt så tror jag en ganska stor del av befolkningen upplever att elbilar är "renare" oavsett hur det egentligen förhåller sig (vilket egentligen därmed är skitsamma ur detta perspektiv). Om sen bilar som Tesla och Toyota Prius / Lexus hybrid SUV mfl är lönsamma eller bara imagebyggare är en annan fråga...
    Personligen skulle jag inte ha något emot att köra elbilar så länge de har samma egenskaper som en vanlig personbil idag. Som sagt är det ju viktigt att elen i sig själv produceras på ett grönt sätt.

  4. #1184
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 035
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Kallas bilprovningen...
    Du skämtar?
    Fredrik J

  5. #1185
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 708
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Nej, det är helt fel att börja satsa på elbilar idag. Det finns hur mkt olja som helst. "Peak oil" är ett skämt som skulle inträffa redan på 70-talet, men hela tiden skjuts fram därför att vi kan köra på bensin i hundratals år till.
    Bara för att vi "kan" är det ju inte en bra lösning på sikt. Ingen tror kanske att vi kan rädda världen genom att sluta köra på bensin men en allmän miljömedvetenhet där man försöker göra det lite bättre där det är möjligt skadar inte. Eller hur?

    Idag när jag var ute och åkte i firmans elhybrid-V60 (som är en skitbil) så tänkte jag på vad många som skriver sånt som att "en Saab utan turbo är ingen riktigt Saab!" och annat tramsliknande. Gasresponsen på skitvolvon är (trots en klen motor) helt sjuk jämfört med nästan vilken bensindriven bil som helst. Det borde vilken turbonörd som helst uppskatta. Utvecklingen går som tur är framåt och bensinmotorns dagar är räknade. Var så säker! Inom 10 år kommer säkerligen mer än hälften av alla bilar som säljs i Sverige vara elbilar eller elhybrider och de leverantörer som är med och har bra och mogna produkter då kommer överleva. Övriga kommer få inrikta sig på att sälja rykande bilar till U-länder.

  6. #1186
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 035
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Bara för att vi "kan" är det ju inte en bra lösning på sikt. Ingen tror kanske att vi kan rädda världen genom att sluta köra på bensin men en allmän miljömedvetenhet där man försöker göra det lite bättre där det är möjligt skadar inte. Eller hur?
    Så länge det inte drabbar den egna plånboken är svensken mycket miljövänlig....
    Fredrik J

  7. #1187
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    ...ett som jag antar inte helt oväsentligt problem är hur politikerna ska få in sina skattekronor om man övergår till el som ju vad jag förstår är mycket lägre skattad... visst var det så att endel körde sina gamla dieselbilar på villaolja eller liknande och den infärgades för att en polis eller tullare skulle kunna kika ned i tanken och kolla om man körde på skattat bränsle...

    ...men just det, jag glömde ju, det finns ju grön el så det går säkert att färga den också. Brunkolet kanske ger brun el?

    Vad jag förstår så finns det ju områden som trots moderna bilars utmärkta avgasrening fortfarande har problem med dålig luftkvalitet, så helt fel kan ju inte elbilar vara ur den aspekten i just de områdena... sitta i trafikkö i en tunnel är ju ingen höjdare, även om säkert dieselbilar och tung trafik gör sitt till... plus infrastrukturen för bränsle, med elbil slipper man åka till macken... själv skulle jag, om det var kostnadsneutralt i totalkostnad och räckvidden var ca 30 mil och det gick att snabbladda på ca 2h, gärna köra elbil... Antalet resor som är längre än 30 mil för mig är mycket få i antal per år och skulle kunna planeras med ett längre lunchstopp, och längre än 60 mil på en dag otroligt sällsynta.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #1188
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 567
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Bara för att vi "kan" är det ju inte en bra lösning på sikt. Ingen tror kanske att vi kan rädda världen genom att sluta köra på bensin men en allmän miljömedvetenhet där man försöker göra det lite bättre där det är möjligt skadar inte. Eller hur?

    Var så säker! Inom 10 år kommer säkerligen mer än hälften av alla bilar som säljs i Sverige vara elbilar eller elhybrider och de leverantörer som är med och har bra och mogna produkter då kommer överleva. Övriga kommer få inrikta sig på att sälja rykande bilar till U-länder.
    Du läste nog inte hela texten, eller så kanske du "vaccinerats" av uttalanden som "the debate is over" (det finna INGET annat vetenskapsområde där debatten är över, det kan bara inträffa genom korruption). Nej, det skadar inte att försöka få en bättre miljö. Få bland allmänheten är lika engagerad i en bättre miljö än jag. Fokuseringen på denna ofarliga CO2-gas gör att lägre insatser gör för övriga miljöproblem - det är ofrånkomligt även om vissa har ambitionen att hålla fler bollar i luften. Ta t ex, kemikalieutsläppen i Indien från billiga kläder som ni köper på H&M med flera. Dessa vandrar med havsströmmarna och hamnar slutligen till stor del uppe kring nordpolen. Inuiterna blir infertila, och så även isbjörnarna. Nu har förvisso isbjörnstammen i världen mångdubblats de senaste decennierna, och är inte på ngt sätt utrotningshotade som klimatalarmisterna velat ge sken av. Kanske vill de dock visa upp isbjörnar i dåligt skick kring nordpolen för att avleda de lokala hälsoproblemens riktiga orsak. Ett annat viktigt område som mer resurser skulle kunna riktas mot, är att världshaven håller på att dö av plaster. För att komma åt de sällsynta jordartsmetallerna som behövs i båda ändar - vindsnurror och batterier + elmotorer, vill man börja bryta detta på havsbotten eftersom det förstör så stora landarealer. En del av de radioaktiva biprodukter har en halveringstid på hundratusentals år. Detta är svårt att ta rätt på och förvara, till skillnad från utbränt kärnbränsle som högst sannolikt ligger säkert många miljontals år i berggrunden mitt på en stabil tektonisk platta, som t ex här i Sverige. Men nu föreslår jag ändå inte att man ska fortsätta med den gamla teknikens kärnkraft. Redan idag finns det mkt bättre tekniker, och med lite mer forskningsanslag har vi snart klart framtidens reaktorer som drivs av gammalt reaktoravfall, vilket betyder att ingen uranbrytning skulle krävas och restprodukterna efter denna process är bara radioaktiva ett fåtal år. Men kärnkraft vill ju inte miljömupparna forska på - för har de en gång varit emot kärnkraft, så är de det oavsett vad.

    Modern kärnkraft borde ersätta all elektricitet och uppvärmning. Fossila bränslen (olja) borde reserveras enbart till fordon, där bensin är det bästa alternativet (och fler tunga transporter bör göras med tåg, vilket gör vägarna säkrare). Som en bieffekt skulle koldioxiden i atmosfären minska (på gott och ont, då vi idag har svältande dvärgväxter ur ett längre perspektiv bakåt, som får svårare att förse oss med föda). Jag är inte för nya dagbrott av brunkol heller.

    När allt kommer omkring så har jag nog det lägsta Carbon footprint av oss i tråden. Jag och min sambo använder årligen i snitt 500 liter bensin i våra gamla bilar, vi flyger inte, är vegetarianer, köper kläder för några hundralappar om året, villan tar ca 8.500 kWh och 60 kbm vatten och har en rent allmänt låg konsumtion.

    En resa till Thailand motsvarar per person lika mkt växthusgaser som flera tusen mils bilåkande.
    Att köpa en ny snålare bil, som bara är snålare på papperet är ingen miljötjänst heller, då förutom att man nyttjar mer naturresurser i form av material, ska vara medveten om att fossila bränslen motsvarande uppåt 10.000 liter olja går åt i energi för att tillverka bilen. Så hur ofta byter ni upp er bil och känner er nöjda med att den på papperet drar lite mindre soppa? Miljövänligt åker man om man reparerar sin gamla bil, mestadels av prylar från skroten.

    Och jag bryr mig inte ens om CO2, till skillnad från Al Gore som låtsas göra det, och använder el för ca $100.000 bara till sin huvudbostad. Sedan flyger han runt jorden hela tiden och håller föredrag med fibblade siffror och grafer. Ta t ex hans långtidsgraf på hur globala temperaturen följt CO2-halten identiskt under flera miljoner år. Grejen är att i den skalan syns inte själva bluffen, nämligen att hela historien visar att förändringen i CO2 inte föregår temp.ändringarna utan istället följer efter temperaturen med några hundra år. Det beror på att när klimatet blir varmare så frigörs mer CO2, och när det kyls så binds CO2 in.

    Angående den andra meningen jag citerade. Det är möjligt att elbilar är vanliga om 10 år, men det är ungefär där det vänder - och då är det ju inte läge att först idag PÅBÖRJA konstruktionen av eldrivna bilar, dvs hoppa på ett tåg när det närmar sig slutstationen. Man kan dra en parallell till dieselbilar, som jag dömt ut alla år. Dessa fick en boom en begränsad tid när man lade mkt större resurser på att optimera dieseltekniken på bensinteknikens bekostnad. Alla räknade gram koldioxid/km och prisade den som "miljöbil". Men redan innan VAG så genant bevisade att de "GANSKA rena moderna dieslarna" bara var ganska rena i teorin, och riktiga monster i verkligheten, så hade man börjat uppmärksamma hur hälsovådliga avgaser de släppte ut och skapade problem främst i städer. I Paris har man redan bestämt sig för att fasa ut dieselpersonbilar (man ger generösa skrotpremier för tämligen nya bilar, så folk kan köpa ny bensinbil - och därmed förbruka massa fossil energi i tillverkningen). Nu efter VAG-skandalen (som så klart inte gäller enbart VAG-bilar) kommer allt fler länder införa begränsningar och skatter/avgifter för att få bort dessa miljöbovar (helst innan partikelfiltren packar ihop och ägarna då väljer att chippa bort den funktionen). Det blir en liknande visa med batteridrivna bilar så småningom.

    Och det du skrev om U-länder. Don't get me started om hur dagens klimatagenda kommer att slå hårt mot U-länderna. Klart att de låtsas som att det är för att "rädda" dessa länder, men det handlar egentligen om att konservera dem i fattigdom, för det tjänar bankerna mest på, och då pratar jag inte om Swedbank och liknande, utan större aktörer med politisk makt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #1189
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Vad jag förstår så finns det ju områden som trots moderna bilars utmärkta avgasrening fortfarande har problem med dålig luftkvalitet, så helt fel kan ju inte elbilar vara ur den aspekten i just de områdena... sitta i trafikkö i en tunnel är ju ingen höjdare, även om säkert dieselbilar och tung trafik gör sitt till...
    Faktum är att enligt en färsk rapport så står dieselfordon för 93% av NOx och partikelutsläppen i from av avgaser i trafiken. I de övriga 7% ingår även E85 och orenade bensinfordon.

    Kort sagt, moderna bensinbilar med fungerande katalysator är faktiskt så rena att det i stort sett är ett icke-problem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #1190
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 035
    Bilismen får ju ofta symbolisera roten till allt ont när det gäller luftföroreningar. Så fort man ska rapportera om Pekings dålig luftkvalitet visas det bilder på biltrafik som om det var där problemet ligger. Kinesernas dåliga luft beror på att man eldar kol i en på tok för stor utsträckning.
    Fredrik J

  11. #1191
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 708
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Du läste nog inte hela texten
    Nej vem orkar läsa så mycket av personligt tyckande och påståenden tagna ur luften...?

    Skulle gärna se lite trovärdiga källor på några av dina påståenden! Att bara påstå saker gör inte att de blir sanna.

  12. #1192
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 708
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Bilismen får ju ofta symbolisera roten till allt ont när det gäller luftföroreningar. Så fort man ska rapportera om Pekings dålig luftkvalitet visas det bilder på biltrafik som om det var där problemet ligger. Kinesernas dåliga luft beror på att man eldar kol i en på tok för stor utsträckning.
    Så enkelt är det inte. Luften påverkas såklart av alla tusentals industrier och tiotusentals byggarbetsplatser men också med all säkerhet av de över fem miljoner bilar som finns i Peking. Alla bilar där har inte direkt avgasrening som uppfyller europeiska krav...

    De gånger man infört restriktioner för vilka bilar som får köra under vissa dagar i veckan så har luftkvalitén ganska omgående förbättrats och det avsevärt.

  13. #1193
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 035
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    De gånger man infört restriktioner för vilka bilar som får köra under vissa dagar i veckan så har luftkvalitén ganska omgående förbättrats och det avsevärt.
    Intressant. Har du något exempel på en sån situation där luftkvaliteten förbättrades avsevärt för att man endast begränsade biltrafiken och att den försämrades när man började köra igen? Alla kolkraftverken tuffade på?
    Fredrik J

  14. #1194
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    GBG
    Inlägg
    63
    Om vi tittar på ett exempel i både närtid och i närområdet så infördes i mars restriktioner för personbilar i Paris. PM10 minskade med i runda slängar 15% och NOx fick man ner med 20%. Som jag förstått det så var detta resultat som direkt kunde härledas till restriktionerna. Jag känner inte till några mätningar från liknande restriktioner i Kina men eftersom både industrierna och personbilarna rent generellt har högre utsläpp i Kina så är det inte helt otippat att det går att finna mätbara förändringar vid liknande restriktioner även där.

    Jag överlåter åt dig att Googla efter källorna. Då kan du även välja din egen källa. Det tog mig ungefär 2 sekunder när jag googlad på "Paris Particle Restriction".

  15. #1195
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Intressant. Har du något exempel på en sån situation där luftkvaliteten förbättrades avsevärt för att man endast begränsade biltrafiken och att den försämrades när man började köra igen? Alla kolkraftverken tuffade på?
    Det sägs ha varit avsevärda förbättringar i luftkvalitet t.ex. vid OS 2008. Det rörde sig väl dock om flera åtgärder, tyngre, äldre, fordon förbjöds trafikera någon, några, månader innan, starka begränsningar av privatbilism, men man begränsade tydligen också viss industri etc. enligt bl.a. denna artikel, bland många.

    https://www2.ucar.edu/atmosnews/news...-large-cut-co2

    Att begränsningar har förekommit vid flera tillfällen vet vi, däremot vet jag inte om man tittat på vilken förändring som skett enbart vid begränsningar av privatbilism. I alla avseenden spelar det förstås mycket stor roll vilka fordon man kör runt med, moderna eller äldre etc. om vi nu enbart begränsar det till en fråga om fordon. Men de är duktiga på att använda kol.

    Tråkigt att etanol verkar vara på nedgång i vissa avseenden, ett för vissa starkt argument tycks vara hur den tillverkas, att mark som tas i anspråk då inte kan binda lika mycket etc. Att vi har haft en dieselhysteri är påtagligt när man tittar på begagnatmarknaden, vilka motorer som valdes på senare år.

  16. #1196
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 708
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Intressant. Har du något exempel på en sån situation där luftkvaliteten förbättrades avsevärt för att man endast begränsade biltrafiken och att den försämrades när man började köra igen? Alla kolkraftverken tuffade på?
    Kolkraftverken "tuffade" nog på men däremot så omfattade restriktionerna förutom bilism även vissa industrier och byggprojekt. Det gör det såklart svårt att få tydliga siffror på vad som gav mest effekt även om restriktionerna gällande bilar var störst.

  17. #1197
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Bilismen får ju ofta symbolisera roten till allt ont när det gäller luftföroreningar. Så fort man ska rapportera om Pekings dålig luftkvalitet visas det bilder på biltrafik som om det var där problemet ligger. Kinesernas dåliga luft beror på att man eldar kol i en på tok för stor utsträckning.
    När Obama var på besök i Sthlm (2013?) stängdes många gator av för biltrafik. Då passade man på att mäta skillnaden i luftkvalitet.
    Det var en stor förbättring.

  18. #1198
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Den som fortfarande tror att vägtrafik inte spelar någon roll för miljön måste ha en exceptionell förmåga till förnekelse.
    Jag hänvisar till den här rapporten:
    http://malmo.se/download/18.5f3af0e3...+2014-2015.pdf
    Observera särskilt Figurerna 2, 3, 7 och 12.
    Mina kommentarer:
    Figur 2: kanske för att det säljs mer dieselbilar? Mindre kväveoxid men mer partiklar
    Figur 3: beräknade värden, men baseras högst troligt på andra mätningar liknande den som ligger till grund för rapporten
    Figur 7: -
    Figur 12: läskigt bra korrelation med figur 7, men det är väl Al Gore som har varit och mixtrat med värdena...

  19. #1199
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 057
    Medlem#
    1540
    Jag bara funderar på hur tanken med att promota att köra el-bilar istället fär benisn/diesel/e85 går ihop med att beslutet att stänga kärnkraftverken för att då istället i brist på annat ersätta med energi från (oftast) fossila kraftverk.
    Menar, det lär ju inte gå åt mindre el-energi framgent om vi växlar över till el-fordon.

    Undrar hur man tänker lösa just el-produktionen i samma takt som behoven ökar.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #1200
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Undrar hur man tänker lösa just el-produktionen i samma takt som behoven ökar.
    Politikerna får väl ha vars en cykel-generator i plenisalen & generera el, isf att "sitta å fisa".

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •