Öppethusaktiviteten låter som något man skulle försöka hinna med under fredagen.
Öppethusaktiviteten låter som något man skulle försöka hinna med under fredagen.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Kan bara håll med! Hoppas man hinner med det på fredag
SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
SAAB 9-3 SE 2001 - Såld
Fast skulderna skulle väl Kai-Johan Jiang betala med egna medel. Alla pengar som kommer in nu går rimligtvis direkt in i verksamheten.
Från P4:
Mattias Bergman hoppas Nevs inom kort kunna presentera ytterligare samarbeten för att stärka biltillverkaren.
Förhandlingarna om att få in en ny huvudägare, enligt uppgifter med indiska Mahindra, fortsätter och även om ett tekniskt samarbete, enligt uppgifter med kinesiska Dongfeng.
Om Nevs får fortsätta använda varumärket Saab är heller inte klart. Där pågår förhandlingarna.
Fast det där med ny huvudägare har kommit ut lite olika i olika intervjuer senaste veckan, så det är nog inte något man ska hoppas på närmaste tiden, förhandlingarna verkar dra mer på tiden, och det skulle ju kunna bero på att frågan med Qingdoa fortfarande verkar olöst.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Eftersom alla har varit så in i helvete 100% positiva hela tiden sedan man köpte konkursboet så känns det ju inte som man egentligen kan dra någon slutsats baserat på vad NEVS själva säger i något ärende.
Fredrik J
Om nån missat det så har NEVS skrivit avtal med ytterligare en delägare(som man inte nämner vid namn). Tre nya alltså till de tidigare två (National Modern Energy Holdings och Qingdao Qingbo Investment Co).
Samtidigt fortsätter tydligen förhandlingarna med de två större som det skrivits om i ett år eller så.
Senast redigerat av Roger #2378 den 2015-06-07 klockan 18:58.
Till mitt garage: Garaget
Enligt NEVS hemsida har de även sålt slut på alla sina Saabar. Det fanns fortfarande kvar när jag kollade för ett par veckor sedan.
Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
http://www.garaget.org/?car=315585
Kan dom varit sålda, förhandsbokade, men inte uthämtade?
Blir inga fler bensinare enligt artikeln.
Till mitt garage: Garaget
Jag skulle säga att Swade är nog en av de bästa sammanfattarna av hur det ser ut nu, dvs. ganska bra (bläddra ner till The visit to NEVS): http://www.swadeology.com/2015/06/sa...ay-1-dispatch/
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Swade kombinerade visst sitt besök i Trollhättan med att börja på ett nytt jobb!
http://www.swadeology.com/2015/06/my-new-job/
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
http://chargedevs.com/newswire/saab-...se-ev-factory/
The saga of Saab recently entered a new chapter, as its parent company, National Electric Vehicle Sweden (NEVS) made an alliance with two state-owned Chinese organizations. Motor Authority reported that the Tianjin Binhai Hi-tech Industrial Development Area (THT) and the Beijing State Research Information Technology Company (SRIT) will pay a total of $200 million for a 30 percent stake in NEVS.
The new partners announced plans for a joint-venture factory in Tianjin where NEVS will build EVs for the Chinese market. The vehicles will probably be built on NEVS’s Phoenix platform, but it’s not yet known whether they will be sold as Saabs or as some other brand.
The alliance with SRIT, which has links to the telecom giant China Unicom, is expected to give NEVS access to the latest software and connectivity technology.
Saab’s recent history reads like one of the heroic struggles against hopeless odds from the Nordic Edda. The automaker, which was founded in 1945, became a subsidiary of GM in 2000, was sold to the Dutch firm Spyker in 2010, went bankrupt in 2011, and was bought by the Chinese/Japanese consortium NEVS in 2012. After briefly restarting production, NEVS entered bankruptcy in 2014, to emerge again earlier this year.
“NEVS’s focus is to produce high quality electric vehicles with China as its initial main market,” said NEVS President Mattias Bergman. “The long-term cooperation with the development area THT in Tianjin and the IT pioneer SRIT will help us achieve our vision and our goal of a global strategic presence and is an important addition to the resources we have in Trollhättan [Sweden].”
Till mitt garage: Garaget
Mycket Bullshit - bara ett fräckt försök till marknadsföring. Gamla SAAB som vi kommer ihåg bilarna är borta för tid och evighet. Möjligtvis kan NEVS producera något Kina-junk som inte lär bli någon större succe
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Nja, det är i stort bara en återgång till Nevs ursprungliga affärsidé med bara elbilar, bara med en ny stad i Kina. Det kommer med stor sannolikhet att produceras något i Trollhättan, vad återstår att se. Sedan har det framkommit att affärsidén har ändrat sig lite under de senaste året, engineering services verkar ha vuxit i omfattning.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Lite kul skvaller. Var väl ett tag sedan kamoflerade bilar strök omkring i Trollhättan...
http://www.autoweek.nl/nieuws/33291/...uikt-op-update
Google-translate fron Holländskan:>
Möjligt på Phoenix-plattformen
En intressant post från High North: en läsare har lagt en prototyp av en ny Saab i bilden!
Herr Feenstra från Dokkum skickade oss denna bild, som han nära Saab gjorde -factory. Han postade oss: "Jag körde runt i Trollhättan, när plötsligt detta fordon från fabriken kom iväg och försvann snabbt bakom träden jag kunde bara göra den här bilden.".
Vi ser vid första anblicken ganska rejäl bil. Prototypen ser ut formatet på den slutliga 9-5att ha, och det kan vara så att dessa Saab på grund av att bilen är.
Det andra alternativet är att vi har att göra med den första bilen baserad på den så kallade Phoenix-plattformen. Den nya basen har utvecklats för framtida modeller som 9-3efterträdare, men alla problem Victor Muller att bilen kom aldrig ut på marknaden.
Nevs, den nuvarande ägaren av Saab, Saab Festival nyligen gjort känt att bilarna faktiskt kommer att bygga vidare på denna plattform. Alla bilar i framtiden om Saab kommer ut på marknaden, kommer att ha en alternativ drivlina. Detta kan vara så för en komplett elbil s go, samt plug-in hybrider med en liten range extender är bland möjligheterna.
Mattias Bergman, VD för Nevs vidare uppgett att hans varumärke kommer att fungera i C-, D- och E-segment, så med bilar varierar i storlek mellan BMW 1 och 5-serien. Även en SUV tillhör därmed möjligheterna.
Förresten, gruppen också öppna till tillverkning för tredje part. Dessa bilar skulle eventuellt kunna vara tillgängliga med konventionella förbränningsmotorer.
Nevs gäller Kina som en mycket viktig del av tillväxtplaner och därför öppnar upp en fabrik i den asiatiska landet. Men är styrelsen baserat bara i Sverige, säger Bergman.
När den nya Saab kan förvänta exakt, är ännu inte känt.
* Uppdatering: prototypen liknar Geely Emgrand GC9 . Det är dock oklart varför Geely, som efter Volvo besittning var korrekt vid Saabfabriken. Det kan vara berörda Nevs på - till exempel -. Utvecklingen av drivlinor, om detta är faktiskt en Emgrand GC9 *
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
"Volvo" har, vad jag förstått på det jag hört, använt NEVS faciliteterna & resurserna i Trollhättan ganska så mycket under den tiden det inte hänt så mycket med SAAB senaste åren. Så det är väl inte omöjligt att det är något sådant.
Tanklocket och mönstret på dörrarana ser ut att stämma exakt med Emgranden, så det är nog en sådan. Frågan är då närmast vad den gör där. Det är också känt att Semcon har några Qoros i Trollhättan, och Dongfeng testbilar har siktats i News lab i Trollhättan.
Edit: Saabtala har mer om vad som pågår: http://www.saabtala.com/on-the-autow...n-2/#more-2792
Senast redigerat av Långmilare den 2015-06-23 klockan 13:38.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
New jobs the last week:
Lead Engineers for Steering Systems , https://national-ev.mynetworkglobal....9472/where:26/
Lead Engineers for Brakes Systems , https://national-ev.mynetworkglobal....9479/where:26/
Intressant att allt de skickar ut fortfarande är tydligt märkt med en saablogga. Kan tyda på att de fortfarande har vissa rättigheter till namnet eller att ett nytt avtal med Saab AB är en formalitet. Tror knappast de bara skiter i att avtalet är upphävt och bara kör på. Det lär kosta i slutändan att göra så.
Nya fabriken börjar byggas i juli.
http://saabcars.com/en/news/D4AB1AD0F0AEDF4E
Man nämner också hybridbilar i senaste intervjun med Mattias Bergman. Inte bara elbilar alltså.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.40929...nevs-rekrytera
Senast redigerat av Roger #2378 den 2015-06-24 klockan 10:22.
Med tanke på bristen på ingenjörer vore det fullständigt galet om bade CEVT, Volvo och NEVS skulle konkurrera om samma arbetskraft. Effektivast blir det ju naturligtvis om kompetensen samlas I konsultfirmorna som sedan säljer tjänster till alla tre. Som anställd lägger man inte heller alla ägg I en korg.
Fredrik J
Från Aftonplostret
http://www.aftonbladet.se/bil/article21024816.ab
Till mitt garage: Garaget