Sidan 49 av 135 FörstaFörsta ... 3947484950515999 ... SistaSista
Resultat 961 till 980 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #961
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Vad sysslar en fordonsanalytiker med?
    Är det ett jobb eller en hobby?
    Jag blir inte klok på varifrån alla dessa kommer och hur det kan vara en lönsam bransch att jobba i?

    Dessvärre så är jag nog med i gänget som tror det är kört och jag begär inte ens betalt för denna åsikt...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #962
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Vad är det NEVS säljer?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  3. #963
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Vad sysslar en fordonsanalytiker med?
    Är det ett jobb eller en hobby?
    Jag blir inte klok på varifrån alla dessa kommer och hur det kan vara en lönsam bransch att jobba i?

    Dessvärre så är jag nog med i gänget som tror det är kört och jag begär inte ens betalt för denna åsikt...
    Får man in Mahindra som majoritetsägare med godkännande från Saab AB så är det nog långt ifrån kört.

    Jag skulle säga att man har till runt 14:e oktober på sig att få minst ett av de två avtalen på plats. Men eftersom det är osannolikt att Dongfeng-avtalet går igenom om inte förväntar sig att Mahindra-avtalet går igenom så bör det i praktiken räcka med det ena för att det andra kommer att gå igenom förr eller senare, dvs. senast i oktober bör vi veta hur historien slutar. Om det nu inte historien mot förmodan (hmm?) skulle ta någon ny, oväntad väg...
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-05-14 klockan 10:07.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #964
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Jag har för mig att jag läst någonstans att nuvarande ägare betalar lönerna
    tom sommaren, kommer inte ihåg var jag läst det.
    Är det så och NEVS inte får in annat kapital så tar tyvärr resan slut i sommar.

    Jag hoppas ju verkligen att det ska fortsätta men jag undrar om dom idag har något
    att sälja som skulle kunna generera intäkter.
    Till mitt garage: Garaget

  5. #965
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Jag har för mig att jag läst någonstans att nuvarande ägare betalar lönerna
    tom sommaren, kommer inte ihåg var jag läst det.
    Är det så och NEVS inte får in annat kapital så tar tyvärr resan slut i sommar.
    Fast att tillskjuta pengar för att klara sig 3 månader extra är nog inte så omöjligt, det bör i sammanhanget vara mindre belopp, så just detta tror jag inte det faller på, så jag skulle säga att det inte är en hård deadline och det är knappast säkert att vi får ett svar så "snabbt". Men i början av oktober så ska den andra delen av ackodet betalas, och det är lite större summor, och betydligt hårdare att klara av utan något färdigt avtal.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #966
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Det är väl ettårs jubileum snart på "förhandlingarna" med dom 2 asiatiska bolagen.
    Man börjar nästan misstänka att dom förhandlar bort en konkurrent eller....är det bara jag som målar fan på väggen.
    Tycker nästan att NEVS ska börja i en liten "sport" bils nivå och bygga upp kapaciteten när och om det rullar på.

  7. #967
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Det är väl ettårs jubileum snart på "förhandlingarna" med dom 2 asiatiska bolagen.
    Man börjar nästan misstänka att dom förhandlar bort en konkurrent eller....är det bara jag som målar fan på väggen.
    Tycker nästan att NEVS ska börja i en liten "sport" bils nivå och bygga upp kapaciteten när och om det rullar på.
    Problemet med NEVS är ju precis som alla tidigare, pengar, spelar ju ingen större roll vad det är man ska bygga om man inte har pengar att betala med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #968
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen Visa inlägg
    Håller dock med om att NEVS inte med "nuvarande" 9-3 kan spås någon lysande framgång. Om någon framgång alls.
    [/I]MEN[/I], vi vet ingenting om vad som skett i utvecklingsarbetet med "nya" plattformen efter produktionsstoppet.
    Vill påpeka att det trots allt är en ganska liten fiskdamm inom fordonsindustrin här i västsverige.
    Så att vi inte vet någonting av vad gamla kollegor sysslat med på NEVS är inte riktigt sant...
    Inget revolutionerande har skett.

    Jag tror också den ursprungliga affärsplanen, bygga 100% elbilar på Phoenixplattform, är ganska körd.
    Det man hoppas på från samarbetspartners är säkerligen något annat.
    Som jag skrivit innan så hoppas jag starkt på CEVT som kund hos NEVS. Det finns mycket att göra och manga av dom som gör det är trollhättebor...
    Fredrik J

  9. #969
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Det är väl Phoenix plattformen som man kan göra något med ? Varför är den körd ?
    En elbil som man kan ladda under 8 tim. i ett "vanligt" eluttag och dagpendla med borde väl funka
    och vara säljbart ? GM gjorde väl EV-1 som en ren pendlarbil innan dom skrotade alla. (iochförsig med spec. laddplatser.)

  10. #970
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    En elbil som man kan ladda under 8 tim. i ett "vanligt" eluttag och dagpendla med borde väl funka
    Detta bara om man inte pendlar så långt, 8 timmar i ett vanligt uttag (10A, 2kW) ger c:a 10 mil räckvidd under optimala betingelser, och betydligt mindre på vintern. Realistiskt behöver man något i stil med ett 16A trefasuttag (11kW) för att det ska fungera tillfresställande. Teslas snabbladdare ger 100kW.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #971
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Och för många räcker 10 mil enkelresa som pendlarbil. Spec.laddare ger en fördyring och komplicerar det hela.
    Och det verkar som att tillverkarna inte kan enas om en standard och då står köparen med joker när man ska ladda på olika ställen.

  12. #972
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    10mil på en laddning finns det ju en handfull elbilar som klarar redan idag. Inget unik i det. Jag tror inte själva drivlinan är problemet. Det är resten av bilen. Att utveckla en bil utan aktiva deltagande underleverantörer är inte bara skitdyrt, det är ganska svårt dessutom...
    Fredrik J

  13. #973
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481
    Intressant, men också synnerligen förvånande det Fredrik J skriver:
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Vill påpeka att det trots allt är en ganska liten fiskdamm inom fordonsindustrin här i västsverige.
    Så att vi inte vet någonting av vad gamla kollegor sysslat med på NEVS är inte riktigt sant...
    Inget revolutionerande har skett.
    Med tanke på de sekretessavtal som inblandade har att hålla sig till, oavsett de arbetar på NEVS, Volvo, eller en cykelfabrik i Varberg är det väl underligt om det skulle "läcka" mer från Trollhättan än någon annanstans. - Visst kollegialt skvaller finns väl alltid, men knappast till den grad att man vet i detalj hur utveckling skett hos "konkurrent". Eller är nuvarande NEVS-ingenjörer ovanligt lösmynta?

    - Visst, det kan kanske vara så som Fredrik J skriver, att inget stort har hänt, men det är då för mig en gåta vad dessa ingenjörer/utvecklare sysslat med sedan produktionsstoppet. Någon lär väl listat ut något annat än en tuff mugghållare och lyckats hålla käft?

    Men det är bara vad jag tänker, vet alltså inte hur incesten funkar inom fordonsutvecklarbranschen.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  14. #974
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Nej, man vet inte i detalj vad folk gör och har gjort på jobbet men personalrörelser sprider sig.
    Majoriteten av konstruktörerna på NEVS var konsulter som gick vidare i somras förra året när pengarna var slut. Det är inte sekretess att berätta att man bytt uppdrag.
    Den NEVS-anställda skaran är ju en minibemanning som man inte utvecklar nya bilar med. Exakt hur dom får dagarna att gå vet jag inte men jag inte...
    Man vet även att underleverantörer inte deltar.
    Fredrik J

  15. #975
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Inga nyheter än men de påstår att förhandlingarna går framåt.
    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.39935...et-ror-pa-sig-

  16. #976
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Inga nyheter än men de påstår att förhandlingarna går framåt.
    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.39935...et-ror-pa-sig-
    Mer här, med marginellt mer kött på benen: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6169651
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #977
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Hoppas att de kommer i mål med förhandlingarna.

    Lite oroande att det inte pågår något, som jag uppfattar i alla fall, som genererar intäkter.
    Till mitt garage: Garaget

  18. #978
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Hoppas att de kommer i mål med förhandlingarna.

    Lite oroande att det inte pågår något, som jag uppfattar i alla fall, som genererar intäkter.
    Nja, ska detta lyckas behöver det plöjas ner många miljarder, så stilleståndskostnaderna bör ändå vara småpengar i sammanhanget.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #979
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Hoppas att de kommer i mål med förhandlingarna.

    Lite oroande att det inte pågår något, som jag uppfattar i alla fall, som genererar intäkter.
    Jag hoppas det samma som dig.

    Vad gäller pengagenererande så har press- och karossverkstaden aldrig riktigt stått still. Har rullat nära oavbrutet sedan konkursen. Så plåtar (och karossdelar) till Orio och andra drar nog in några kronor. Sedan så hyrs det väl ut lite yta om jag minns rätt. Genererar inga miljarder, men håller folk sysselsatta i alla fall.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #980
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Vad gäller pengagenererande så har press- och karossverkstaden aldrig riktigt stått still. Har rullat nära oavbrutet sedan konkursen. Så plåtar (och karossdelar) till Orio och andra drar nog in några kronor. Sedan så hyrs det väl ut lite yta om jag minns rätt. Genererar inga miljarder, men håller folk sysselsatta i alla fall.
    Fast den produktionen har upphört. Orio anser sig ha alla karossdelar de behöver så inget produceras just nu.

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •