Sidan 42 av 135 FörstaFörsta ... 3240414243445292 ... SistaSista
Resultat 821 till 840 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #821
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave Visa inlägg
    De ska alltså tillverka 100 stycken 9-3or men har inte rättighet att använda namnet Saab, ska de då heta Nevs 9-3?
    Jag uppfattar det som att de satsar på att få tillbaka namnrättigheterna, för annars kan man inte sälja dem med emblemet på.

    Förhoppningsvis beror alltså återupptagandet av arbetet på bandet på att man nu ser att man med största sannolikhet kommer att kunna sälja dem under Saabnamnet, dvs. i förhandlingarna med Saab AB pratar man inte om principen att man ska få använda namnet, utan vilka krav som ska gälla för det, och att man där är så nära varandra att man vågar satsa lite pengar på att färdigställa bilarna i tron att det kommer att lösa sig med allt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #822
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Dom 100 bilarna i hagen var kina specade på bla abs systemet och som nu byggs om till Eu spec då dom gamla inte klarade kraven här.
    Sen säljs dom här med en rätt bra rabatt igen verkar det som,kompisen köpte sin med 106000:- i rabatt vid förra försäljningen.

    Jörgen

  3. #823
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Är det rabatt utifrån priset 279 000 kr?
    173 000 kr per bil * blir = 17,3 Mkr

    Caper, vet du något mer om hur det ser ut/går för Nevs?
    Vad tror man på som anställd tex, nedläggning eller en framtid?
    Till mitt garage: Garaget

  4. #824
    Det är snarare så att rekonstruktören vill öka intäkterna. Frågan är bara vem som skall köpa dem. Hur har försäljningen av 9-3N gått utomlands?

    Caper, vad mer (än ABS systemen) ändras på bilarna till EU-specifikation?

  5. #825
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    turbo4ever,
    Det såldes ju en del strax före jul(kompisens bilköp) ,tror det var 64 st, är lite osäker där och dom tog slut på 4 eller 5 dar så dom som nu kommer att säljas kommer troligen gå lika snabbt

    Vet just att abs var en del som fixxas till ,frågade inte mer specat än så men tydligen så är det inga stora ändringar för dom håller på med detta sen en liten tid tillbaka och verkar som i mars kommer dom att släppas verkar det som.

    Loffe, japp ,han betalade det för en 2,o aero med mycket utrustning
    Hur det går med förhandlingarna?är helt otroligt tillknäppt,läcker inte ut nånting både inom som utom fabriksväggarna så ingen vet nånting egentligen, vare sig personer på mellannivå eller på golvet..men fabriken står ju inte helt still utan utveckling av kommande bilar fortsätter men i blygsam skala och reservdelar tillverkas ju med i fabriken (pressverkstan)

    Har ju åkt med i kompisens bil (förövrig han som chassietunat den då han jobbar med detta i 15 år ca) och framför allt att den är så otroligt tyst även i 130-140, dom har tydligen lagt till lite mer ljudisolering på dom enligt källor.

    Jörgen

  6. #826
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Dom här ljudisolerings delarna borde dom kunna sälja som tillbehörs paket.
    Verkar finnas ett STORT behov av det på dom äldre ng93.

  7. #827
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Är det någon som vet vad man har ljudisolerat mer jämfört med ng9-3 SS facelift (2009)? Min är relativt tyst till 100, sen låter det lite väl mycket innan det märkligt nog tystnar lite igen kring 130. Eller så är det bara för att man har annat att fokusera på då. Hur som, har Nevs kommit på något med ljudisoleringen är jag väldigt intresserad av att veta!

    Ber om ursäkt för lite OT! Tack alla som rapporterar här förresten, följer nevs framsteg med stort intresse!

  8. #828
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Hur som, har Nevs kommit på något med ljudisoleringen är jag väldigt intresserad av att veta!
    Det är allmänt känt att man i Nevs-bilarna använt dieselns ljudisoleringskit för att göra dem tystare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #829
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är allmänt känt att man i Nevs-bilarna använt dieselns ljudisoleringskit för att göra dem tystare.
    Tack! Är det något specifikt som skiljer mellan de två alternativen eller har man gjort om det från grunden så att säga? Om någon vet något enkelt ställe man kan isolera på som ger bra utdelning så att säga så är jag för övrigt tacksam att veta detta Annars får man hålla till godo till sommardäcken åker på igen.

  10. #830
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Till mitt garage: Garaget

  11. #831
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är allmänt känt att man i Nevs-bilarna använt dieselns ljudisoleringskit för att göra dem tystare.
    Vad består ett ljudisoleringskit av ?

  12. #832
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Vad består ett ljudisoleringskit av ?
    Det är inte en produkt (vad jag vet) utan vad jag kallade högen av delar som man använde som ljudisolering på dieselbilarna. Jag antar att det är en försvarlig mängd ljudisoleringsmattor som monteras på olika ställen i bilen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #833
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Den här hade jag missat.

    Från Ttela 5é februari.
    "Varumärket är viktigt för oss"
    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.37518...ktigt-for-oss-
    Till mitt garage: Garaget

  14. #834
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är inte en produkt (vad jag vet) utan vad jag kallade högen av delar som man använde som ljudisolering på dieselbilarna. Jag antar att det är en försvarlig mängd ljudisoleringsmattor som monteras på olika ställen i bilen.
    Ja precis, men man är ju nyfiken på var man lagt mer isolering eftersom det ger en hint om var det ger mest pang för pengarna så att säga. Reservhjulsbaljan och hjulhusen är mina förslag, men jag vet inte.

  15. #835
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Hjulhusen har jag för mig varit uppe tidigare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #836
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Skumma resonansfenomen kan ju uppstå men visst låter det lite märkligt att dieslar skulle behöva mer isolerade hjulhus än bensinbilar?
    Man kan placera ljuddämpningsmaterial mycket närmare en dieselmotor då dessa i regel går betydligt svalare än bensinvarianten.
    Fredrik J

  17. #837
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Hjulhusen har jag för mig varit uppe tidigare.
    Okej, intressant! Rent spontant känns det som att hjulhusen ger mest, men å andra sidan tror jag de är ganska bra isolerade redan?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Skumma resonansfenomen kan ju uppstå men visst låter det lite märkligt att dieslar skulle behöva mer isolerade hjulhus än bensinbilar?
    Man kan placera ljuddämpningsmaterial mycket närmare en dieselmotor då dessa i regel går betydligt svalare än bensinvarianten.
    Jag tänker mer att man uppdaterat ljudisoleringen rent allmänt på dieseln. Kanske för att konkurrenterna i klassen är mycket tystare, kanske för att dieseln låter mer. Men att man snarare än att försöka isolera motorn mer gjort om isoleringen runtom, hur man sänker ljudnivån är ju mindre viktigt och ska man få ner den bör man ju lägga fokuset där det gör mest nytta. För jag tror fortfarande att vägbuller och vindbrus är största problemen, diesel som bensin.

  18. #838
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Jovisst. Men jag refererar till tidigare info att man använt dieselns ljudisoleringen även på de bensinbilar NEVS byggt för att få ner ljudnivån. Troligtvis har ju dieseln mer isolering ombord p.g.a. av högre ljud från motor/avgassystem. Men om man på dieseln hade bättre ljudisolering även för vägljud förstår jag inte varför man inte monterade dessa även på bensinmodellen. I mitt tycke var 9-3 en smärtsamt bullrig bil och det var som du säger vägljudet som var värst.
    Jag märkte aldrig någon skillnad i vägljud mellan bensin och diesel.
    Fredrik J

  19. #839
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jovisst. Men jag refererar till tidigare info att man använt dieselns ljudisoleringen även på de bensinbilar NEVS byggt för att få ner ljudnivån. Troligtvis har ju dieseln mer isolering ombord p.g.a. av högre ljud från motor/avgassystem. Men om man på dieseln hade bättre ljudisolering även för vägljud förstår jag inte varför man inte monterade dessa även på bensinmodellen. I mitt tycke var 9-3 en smärtsamt bullrig bil och det var som du säger vägljudet som var värst.
    Jag märkte aldrig någon skillnad i vägljud mellan bensin och diesel.
    Jo men det gör jag också, frågan är bara var denna extra isolering sitter! Nej varför man inte monterade det till bensinarna också vet inte jag heller, men det gäller ju även om det är extra isolering till motorn eftersom det uppenbarligen går (nevs motorer drivs ju inte av diesel).
    Jag tycker nog att ng9-3 från 2008 och framåt är okej, men mycket vill såklart ha mer och kan jag få ner ljudet ytterligare är det värt en del imo. Jag har dock aldrig åkt med en diesel och kan därför inte jämföra, inte heller i en 9-3 pre facelift.

    Hmm, man kanske skulle skapa en ny tråd om detta? Det finns vad jag kunnat se ingen tråd om ljudisolering i ng9-3 facelift, och det är ju en annan fråga än pre facelift eftersom man redan har 23kg mer i 2008+ och därför inte behöver isolera på samma ställen.

  20. #840
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jovisst. Men jag refererar till tidigare info att man använt dieselns ljudisoleringen även på de bensinbilar NEVS byggt för att få ner ljudnivån. Troligtvis har ju dieseln mer isolering ombord p.g.a. av högre ljud från motor/avgassystem. Men om man på dieseln hade bättre ljudisolering även för vägljud förstår jag inte varför man inte monterade dessa även på bensinmodellen. I mitt tycke var 9-3 en smärtsamt bullrig bil och det var som du säger vägljudet som var värst.
    Jag märkte aldrig någon skillnad i vägljud mellan bensin och diesel.
    Det optimala är ju cab med v6.

    Vägljudet hörs inte p.g.a. vindbruset från cabben och motorljudet är ju inget man vill dämpa bort. Det är nästan för tyst.

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •