Sidan 22 av 135 FörstaFörsta ... 1220212223243272122 ... SistaSista
Resultat 421 till 440 av 2696

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #421
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Om man köper en motor av någon för att sätta i gamla 9-3 tills man har sin elbil färdig köper man väl rimligtvis även motorstyr från samma tillverkare?
    Fredrik J

  2. #422
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Om man köper en motor av någon för att sätta i gamla 9-3 tills man har sin elbil färdig köper man väl rimligtvis även motorstyr från samma tillverkare?
    Kanske. Nevs har sagt att motorn inte kommer från BMW och att vi inte kommer att bli besvikna (något som alldeles säkert implicerar turbo och åtminstone likvärdiga prestanda), Tim på SU har sagt att det finns något udda med ursprunget, och om man läser Swadeology så har man antagligen sett ryktena om H-motorn. Det lilla som sagts från Nevs om nya förbränningsmotorer låter inte som andra biltillverkares roadmap.

    Så, jag är mycket nyfiken på vad Saab kommer med för motorer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #423
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Men har jag missat något här? Huvudspåret är väl fortfarande rena elbilar men att man tänker sig hålla liv i 9-3:an innan man är färdig med dessa fantastiska nya produkter.
    Då GM-motorerna man har på lager förr eller senare tar slut måste man vaska fram en ersättningsmotor lite snabbt för att inte stå helt utan produktion. Bensinmotorer skulle således vara en nödlösning under en övergångsperiod. Inte ska man väl konstruera en ny bil med bensindrift?

    På tal om att vara besviken så tycker jag det går otroligt segt det här. Skruva ihop 9-3or för ett par miljoner styck?
    Brukar ibland tänka på om det varit ng9-5 man byggt 2 om dagen av istället. Jag hade övervägt ett köp.
    Fredrik J

  4. #424
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Jag fattade det som att även Phoenix kommer finnas med bensinmotor.

  5. #425
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Precis, det skulle finnas två parallella motorer även framöver. Bränsledriven (Bensin) & EL. Detta då infrastrukturen för bensin är väl utbyggd & EL är under uppbyggnad. Så ny motor för att ersätta A20NFT skulle finnas, men det är inte ännu officiellt kommunicerat vad för maskin det är.

  6. #426
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    216
    Att dom inte ordnar en ordentlig dieselmotor så dom har
    Bensin
    Diesel
    El
    9000 2,3t a50 -97 // 9-3 aero cab -00

  7. #427
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av evo Visa inlägg
    Att dom inte ordnar en ordentlig dieselmotor så dom har
    Bensin
    Diesel
    El
    Vi får se vad de presenterar. Om jag förstått det hela rätt hade de relativt enkelt kunna bygga 9-3:or med dieselmotor (eftersom de inte levererades av GM), men av någon anledning har man inte gjort så, utan istället kommer man att plocka in en ny bensinmotor. Det är det jag menar med att deras roadmap inte ser ut som alla andra tillverkares, och jag antar att det betyder att det finns något vi inte känner till.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #428
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Men har jag missat något här? Huvudspåret är väl fortfarande rena elbilar men att man tänker sig hålla liv i 9-3:an innan man är färdig med dessa fantastiska nya produkter.
    Kanske. Elbilarna är det som ger Nevs deras business case (och detta har Mattias Bergman varit kristallklar med från början), vilket ska betyda säkrad finansiering för nystarten. Som jag förstått det, om man bara klarar att gå vinst på elbilarna så finns det inget som hindrar att man även gör andra bilar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #429
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Anledningen som gavs till att ingen diesel-knattrare skulle finnas var att de kommande reglerna kring dieslar & miljö var så tuffa att det blir för dyrt att både utveckla, tillverka & sälja. Trenden med dieselmotorer var tydligen även nedåtgående. Så där har de valt att inte ha detta under huven.

  10. #430
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Jag har för mig att i Kina så säljs det nästan inga dieselbilar och eftersom det är i kina dom flesta skall säljas så blir det bensin.

  11. #431
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Browan Visa inlägg
    Jag har för mig att i Kina så säljs det nästan inga dieselbilar och eftersom det är i kina dom flesta skall säljas så blir det bensin.
    Nja, det jag hörde så var det främst med tanke på Europa. Där diesel-trenden skulle vara på nedåtgående.

  12. #432
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Kanske. Elbilarna är det som ger Nevs deras business case (och detta har Mattias Bergman varit kristallklar med från början), vilket ska betyda säkrad finansiering för nystarten. Som jag förstått det, om man bara klarar att gå vinst på elbilarna så finns det inget som hindrar att man även gör andra bilar.
    Jovisst, men nu verkar man ju vända på det och tillverka bensinbilar i närtid. Det står ju självklart att 9-3 med bensinmotor är en kostnad för NEVS. Det är en utgift och en ekonomisk belastning även om man skulle köra fabriken på full hastighet.
    Ju fler man tillverkar ju mer kostar det. Hur många bensindrivna 9-3 har budget för att bygga innan elbilarna (som hela business caset bygger på) finns framme?

    Att sälja elbilar med vinst ligger nog flera år bort.
    Fredrik J

  13. #433
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jovisst, men nu verkar man ju vända på det och tillverka bensinbilar i närtid. Det står ju självklart att 9-3 med bensinmotor är en kostnad för NEVS. Det är en utgift och en ekonomisk belastning även om man skulle köra fabriken på full hastighet.
    Ju fler man tillverkar ju mer kostar det. Hur många bensindrivna 9-3 har budget för att bygga innan elbilarna (som hela business caset bygger på) finns framme?

    Att sälja elbilar med vinst ligger nog flera år bort.
    I dagsläget är bensinbilarna nog (helt korrekt) bokförda som utbildnings-, uppstarts- och marknadsföringskostnader. Jag har hört siffror på väldigt många år innan ägarna kräver att Nevs gör vinst, om de stämmer vet jag inte.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #434
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag har hört siffror på väldigt många år innan ägarna kräver att Nevs gör vinst, om de stämmer vet jag inte.
    Rimligtvis räknar man inte med vinst men frågan är ju hur mycket pengar man vill pumpa in i väntan på vinsten. Om pengarna går till utveckling av elbilar (för att uppfylla business case) kan ju ses som en form av investering. Att bygga bensin 9-3 med förlust är ju inte lika kul...

    Att man skulle kunna bygga 9-3 och tjäna pengar på det kan vi nog utesluta. Det finns ett marknadsföringsvärde men det syftet uppnås ju vid en relativt liten specialbyggd volym och även utan egenutvecklat motorstyrsystem för att återkoppla till var diskussionen började. Rimligtvis måste man försöka bygga dessa bensinbilar till så liten kostnad som möjligt.
    Fredrik J

  15. #435
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Lönsamhetskalkylerna (med tanke på långsiktigheten) baseras säkert på Phoenx 2-baserade bilar, men när det rör sig om marknadsföring är det säkert dumt att snåla (för mycket). Men jag tror att den version som kommer senare i år är tänkt att åtminstone ge rörelsebidrag.

    Men man ska komma ihåg att Nevs moderbolag är ett stort kraftbolag, och de ser nog lite annorlunda på både vad man vill uppnå och vad som är stora pengar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #436
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jovisst, men nu verkar man ju vända på det och tillverka bensinbilar i närtid. Det står ju självklart att 9-3 med bensinmotor är en kostnad för NEVS. Det är en utgift och en ekonomisk belastning även om man skulle köra fabriken på full hastighet.
    Ju fler man tillverkar ju mer kostar det. Hur många bensindrivna 9-3 har budget för att bygga innan elbilarna (som hela business caset bygger på) finns framme?

    Att sälja elbilar med vinst ligger nog flera år bort.
    Jag tror faktiskt inte dom har något annat val än att bygga 9-3'or med bensinmotor just nu.
    Elbilarna är inte klara, och dom har antagligen inte råd att låta fabriken stå helt still medans dom väntar. Att totalt stänga fabriken skulle innebära en enorm förlust av kompetens och personal, vilket inte är så lätt att få tillbaks när man väl ska öppna fabriken igen. Dessutom vill dom säkerligen hålla sig väldigt väl med dom underleverantörer som fortfarande finns kvar, och genom att tillverka "gamla" 9-3 så ser dom till att relationerna till underleverantörerna hålls vid liv.

    Jag tror faktiskt att en total shutdown av tillverkningen medans man väntar på elbilarna i slutändan skulle bli dyrare än att "köra på sparlåga" medans man väntar. Just nu går dom på tomgång och kan relativt enkelt öka farten om det skulle behövas. Att däremot starta upp från noll är oerhört mycket svårare.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #437
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag tror faktiskt inte dom har något annat val än att bygga 9-3'or med bensinmotor just nu.
    Elbilarna är inte klara, och dom har antagligen inte råd att låta fabriken stå helt still medans dom väntar. Att totalt stänga fabriken skulle innebära en enorm förlust av kompetens och personal, vilket inte är så lätt att få tillbaks när man väl ska öppna fabriken igen.
    Att bygga 9-3or med bensinmotor är ju inget beslut som har med ekonomi att göra. Bilarna man bygger nu är ju extremt dyra och så kommer det förbli även om man skulle öka takten. Jobbet med att få igång 9-3 produktionen måste ha kostat åtskilliga miljoner.
    Den produktion man just nu sysslar med är ju en kostnad som betalar sig på annat sätt än i pengar.
    Fabriken var ju stängd och kompetensen var bort. Man har ju precis återanställt.
    Fredrik J

  18. #438
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Att bygga 9-3or med bensinmotor är ju inget beslut som har med ekonomi att göra. Bilarna man bygger nu är ju extremt dyra och så kommer det förbli även om man skulle öka takten. Jobbet med att få igång 9-3 produktionen måste ha kostat åtskilliga miljoner.
    Den produktion man just nu sysslar med är ju en kostnad som betalar sig på annat sätt än i pengar.
    Fabriken var ju stängd och kompetensen var bort. Man har ju precis återanställt.
    Hade dom inte börjat bygga 9-3'or nu så hade fabriken stått stängd i flera år. Det är en väldig skillnad på att få tillbaks kompetens och starta upp underleverantörer igen efter några månader jämfört med flera år. Dom flesta anställda bor kvar i närområdet och många har säkert inte fått nya jobb, och underleverantörerna finns kvar och letar hysteriskt efter något att göra. Väntar du några år så är kompetensen borta och underleverantörerna har antingen hittat annat att göra eller gått i konkurs.

    Jag vidhåller att det är ett taktiskt beslut för att behålla kompetens och underleverantörer. Dom förlorar pengar på varenda bil just nu, men det är antagligen billigare än att försöka starta om från noll om ett antal år.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #439
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    och underleverantörerna finns kvar och letar hysteriskt efter något att göra. Väntar du några år så är kompetensen borta och underleverantörerna har antingen hittat annat att göra eller gått i konkurs.
    Är det någon speciell underleverantör du tänker på? Som letar hysteriskt efter jobb menar jag.
    Dom underleverantörer som var beroende av Saab är redan borta sedan länge. De som finns kvar lever på annat och påverkas ju knappast av denna produktion.

    Att anställa kompetens har ju ingen koppling till att man skruvar ihop lite 9-3or. Kompetensen behövs ju till det nybilsprojekt utan motstycke som man ska vrida ihop på rekordtid. Egentligen borde man inte ha tid med 9-3orna.
    Fredrik J

  20. #440
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    På tal om att vara besviken så tycker jag det går otroligt segt det här.
    Tror du att man byter ut komponenter och certifierar en bil på två veckor?

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •