Lars kommer inte vara inblandad.
Här en artikel från Carup. "Mötet i Trollhättan klart: "Svensk produkt med Saab historia'".
Från 2023-08-12
https://carup.se/motet-i-trollhattan...hbI-XLeQfqa_R4
Lars kommer inte vara inblandad.
Här en artikel från Carup. "Mötet i Trollhättan klart: "Svensk produkt med Saab historia'".
Från 2023-08-12
https://carup.se/motet-i-trollhattan...hbI-XLeQfqa_R4
Till mitt garage: Garaget
Det var intressant, men en tråkig sak också.
"Saab Group har uppgett för Carup att de inte på några villkor kan tänka sig att låta någon använda märket Saab för bilproduktion"
Otroligt löjligt..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag hade inte orkat se den innan pga att den var så lång, men nu har jag sett den och jag håller med, MYCKET sevärd film.
Svarar på många frågor vad nevs egentligen hållt på med under dessa 10+ år, bortsett från emilybiten som är hyperintressant den med.
Hänger man i denna tråden borde det vara självksrivet att se den där.
(Och jag tar gladeligen på mej skämsmössan för att jag flera gånger ifrågasatt om nevs verkligen gör någonting alls under de senaste åren)
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Problemet för försvarskoncernen är att få en fot i dörren när deras konkurrenter pekar på artiklar som säger att Saab har ekonomiska problem. De tröttnade på att ha sales pitch som började med att övertyga kunden att de inte hade ekonomiska problem.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Samtidigt är det ju deras historia hur man än vänder sig, och det kan mycket väl slå åt andra hållet med.
När dom blev av med rätten till namnet så hette det ju att det var pga kinesisk ägare, det blir det ju inte här då, så nu verkar det vara mer tjurskallighet.
Tycker det är trist iaf, även om namnet inte är det viktiga så skulle det varit grädde på moset.
- - - Uppdaterad - - -
F.ö, ett annat namnförslag, SAAC..Swedisch automobil öööh.. advanced constructions ?
..Eller KSMB-style.. SAA3, det är nog nästan min favorit hitills![]()
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Evergrande: China property giant files for US bankruptcy protection: https://www.bbc.com/news/business-66540785
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Företaget T-engineeeing har tag över Saab och Nevs testbana, det skedde tidigare i september.
https://www.t-engineering.se/t-legacy-track/
Till mitt garage: Garaget
Man tycker ju dom borde släppa vem den hemliga köparen av emily och pons är snart..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Är inte Hirsch Performance AG från Schweiz ?![]()
Påminner om lägersångerna vi sjöng i "skouterna":
De bara förbereder sig reder sig reder sig ...
Nu börjar vi få gråa hår gråa hår gråa hår ...
Troligen för att det inte blir något.
Jag har hört rykten om att Emily inte tillnärmelsevis är klar för serieproduktion och att det finns massor med problem kvar att lösa, om de ens går att lösa, när det gäller hjulmotorerna.
Nu är det väl rent generellt inte helt ovanligt att det släpps bilar med många problem kvar att lösa, rent allmänt, om man säger så.
Å ena sidan så kan man säkert räkna med initialproblem med ett så stort tekniksprång, men å andra sidan, om det finns någon som skulle lyckas bemästra det så är de gamla Saab-rävarna högt upp på listan.
Sedan så är antalet projekt som skapat goda produkter som inte drabbas av förseningar oerhört få. Det enkla sättet att få projekt klara i tid är att strunta i hur produkten blir - för i verkligheten kommer man alltid att hitta nya saker man inte tänkt på under utveckling, och man kan då välja att strunta i förbättringar eller att modifiera projektplanen.
Ett tillspetsat sätt att uttrycka det är att man kan välja om projektet eller produkten lyckas.
Min erfarenhet är att du ungefär halvvägs i projektet när du har något som lekmannamässigt i stort sett fungerar och ser nästan klart ut.
Senast redigerat av Långmilare den 2023-09-24 klockan 20:04.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Vad jag har hört ryktesvägen var att allt var klart, köparen gick med på ett riktigt bra erbjudande, alla ingenjörer som var med i projektet skulle få ha sina jobb tillbaka etc etc.
Men Evergrande och Nevs vägrade skriva på i slutet då de tror att de kan få ett bättre erbjudande någon annanstans, så nu ska den vara ute för att försäljningen igen och exklusiviteten är borta.
Men som sagt, rykten
Senast redigerat av amazinjoey den 2023-09-25 klockan 00:41.
Låter som en möjlig GM - Koenigsegg repris.
Köpa inkråmet när Nevs gör KK?
Minnen från JÅJ 2009-02-19.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det blir väl som förra gången: "Too little, too late".
När de väl hittar en köpare är de frånsprungna teknikmässigt och vi fortsätter kräftgången med eviga kapitalanskaffningar som bara går åt till att länspumpa det sjunkande skeppet då hålen i skrovet är för stora.
Dom får börja sälja den som byggsats.
Bygg din egen Emily GT i garaget
Platta paket för bilar.
De är redan ifrånsprungna teknikmässigt. 2010-2020 handlade om elbilar, elmotorer och batterier. 2020-2030 är ett rejs mot batterifabriker, megacasting och vertikal integration för att klämma ner priserna per bil maximalt. Frågan är om Emily är exklusiv nog för att komma ut ur den mördande konkurransen på massmarknaden.
Batterier blir inga problem att köpa in, Du har Novo Energy som har kapaciteten för Volvo, Polestar + mer. Samt att de kan nog köpa via CATL...
Gällande megacasting så lär det vara det som tar tid men absolut något de kan uppnå relativt snabbt med tanke på hur "simpel" karossen är och vad är alla andra tillverkare jobbar mot. Kommer dock kosta massa!
Största bekymmer kommer bli mjukvara, alla fordonstillverkare är mjukvaratillverkare till största del nu för tiden