Sidan 130 av 132 FörstaFörsta ... 3080120128129130131132 SistaSista
Resultat 2 581 till 2 600 av 2632

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #2581
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    5129
    Lars kommer inte vara inblandad.

    Här en artikel från Carup. "Mötet i Trollhättan klart: "Svensk produkt med Saab historia'".
    Från 2023-08-12

    https://carup.se/motet-i-trollhattan...hbI-XLeQfqa_R4

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    Till mitt garage: Garaget

  2. #2582
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 804
    Medlem#
    12120
    Det var intressant, men en tråkig sak också.

    "Saab Group har uppgett för Carup att de inte på några villkor kan tänka sig att låta någon använda märket Saab för bilproduktion"

    Otroligt löjligt..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #2583
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 193
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ja, Emily är ju ett bra namn, och dessutom känner folk redan till det.

    När jag gick i gymnasiet så byggde en klasskompis ljud i en saab 96, och sågade sönder saabmärket och satte fast det som BAAS,
    det hade ju varlit lite fyndigt att kalla den nya bilen också, måste bara hitta på nånting som kan förkortas så

    Born Again Automobile Systems ?
    Bara för att jäklas med Saab så skulle det vara kul med BAAS och med spegelvända bokstäver
    Med en krigsmålad/militär variant kanske Saab ger med sig.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #2584
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 804
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Marcus & Manuela ́s Saab Channel
    Nevs Emily GT on the test track! Visit to Trollhättan!

    https://youtu.be/udCeeHzWCfc
    Längd 1:45. (En timme och 45 minuter! )

    Förutom mycket information om Emily GT så är videon full av svar på många av denna tråds frågor om NEVS. Om ni inte tror att ni orkar se hela videon, se åtminstone de första fyra minutrarna. ”Nu är jag vaken.”

    Mycket sevärd film!
    Jag hade inte orkat se den innan pga att den var så lång, men nu har jag sett den och jag håller med, MYCKET sevärd film.

    Svarar på många frågor vad nevs egentligen hållt på med under dessa 10+ år, bortsett från emilybiten som är hyperintressant den med.

    Hänger man i denna tråden borde det vara självksrivet att se den där.

    (Och jag tar gladeligen på mej skämsmössan för att jag flera gånger ifrågasatt om nevs verkligen gör någonting alls under de senaste åren)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #2585
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det var intressant, men en tråkig sak också.

    "Saab Group har uppgett för Carup att de inte på några villkor kan tänka sig att låta någon använda märket Saab för bilproduktion"

    Otroligt löjligt..
    Det är väl en prisfråga. Jag antar att Saab vet namnets värde och vill få betalt. Men det kan ju oxo vara så enkelt att fd Svenska Aeroplan Aktiebolaget helt enkelt inte vill bli associerade med bilar. De kanske skulle kolla om de kan använda namnet Boeing istället
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #2586
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 104
    Medlem#
    8758
    Problemet för försvarskoncernen är att få en fot i dörren när deras konkurrenter pekar på artiklar som säger att Saab har ekonomiska problem. De tröttnade på att ha sales pitch som började med att övertyga kunden att de inte hade ekonomiska problem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #2587
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 804
    Medlem#
    12120
    Samtidigt är det ju deras historia hur man än vänder sig, och det kan mycket väl slå åt andra hållet med.

    När dom blev av med rätten till namnet så hette det ju att det var pga kinesisk ägare, det blir det ju inte här då, så nu verkar det vara mer tjurskallighet.

    Tycker det är trist iaf, även om namnet inte är det viktiga så skulle det varit grädde på moset.

    - - - Uppdaterad - - -

    F.ö, ett annat namnförslag, SAAC ..Swedisch automobil öööh.. advanced constructions ?

    ..Eller KSMB-style.. SAA3, det är nog nästan min favorit hitills
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #2588
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 104
    Medlem#
    8758
    Evergrande: China property giant files for US bankruptcy protection: https://www.bbc.com/news/business-66540785
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #2589
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    5129
    Företaget T-engineeeing har tag över Saab och Nevs testbana, det skedde tidigare i september.

    https://www.t-engineering.se/t-legacy-track/
    Till mitt garage: Garaget

  10. #2590
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 804
    Medlem#
    12120
    Man tycker ju dom borde släppa vem den hemliga köparen av emily och pons är snart..

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #2591
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 193
    Är inte Hirsch Performance AG från Schweiz ?

  12. #2592
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 612
    Medlem#
    8163
    Påminner om lägersångerna vi sjöng i "skouterna":
    De bara förbereder sig reder sig reder sig ...
    Nu börjar vi få gråa hår gråa hår gråa hår ...

  13. #2593
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 081
    Troligen för att det inte blir något.
    Jag har hört rykten om att Emily inte tillnärmelsevis är klar för serieproduktion och att det finns massor med problem kvar att lösa, om de ens går att lösa, när det gäller hjulmotorerna.

  14. #2594
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 104
    Medlem#
    8758
    Nu är det väl rent generellt inte helt ovanligt att det släpps bilar med många problem kvar att lösa, rent allmänt, om man säger så.

    Å ena sidan så kan man säkert räkna med initialproblem med ett så stort tekniksprång, men å andra sidan, om det finns någon som skulle lyckas bemästra det så är de gamla Saab-rävarna högt upp på listan.

    Sedan så är antalet projekt som skapat goda produkter som inte drabbas av förseningar oerhört få. Det enkla sättet att få projekt klara i tid är att strunta i hur produkten blir - för i verkligheten kommer man alltid att hitta nya saker man inte tänkt på under utveckling, och man kan då välja att strunta i förbättringar eller att modifiera projektplanen.

    Ett tillspetsat sätt att uttrycka det är att man kan välja om projektet eller produkten lyckas.

    Min erfarenhet är att du ungefär halvvägs i projektet när du har något som lekmannamässigt i stort sett fungerar och ser nästan klart ut.
    Senast redigerat av Långmilare den 2023-09-24 klockan 20:04.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #2595
    Vad jag har hört ryktesvägen var att allt var klart, köparen gick med på ett riktigt bra erbjudande, alla ingenjörer som var med i projektet skulle få ha sina jobb tillbaka etc etc.

    Men Evergrande och Nevs vägrade skriva på i slutet då de tror att de kan få ett bättre erbjudande någon annanstans, så nu ska den vara ute för att försäljningen igen och exklusiviteten är borta.


    Men som sagt, rykten
    Senast redigerat av amazinjoey den 2023-09-25 klockan 00:41.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  16. #2596
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 104
    Medlem#
    8758
    Låter som en möjlig GM - Koenigsegg repris.

    Köpa inkråmet när Nevs gör KK?

    Minnen från JÅJ 2009-02-19.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #2597
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 081
    Det blir väl som förra gången: "Too little, too late".
    När de väl hittar en köpare är de frånsprungna teknikmässigt och vi fortsätter kräftgången med eviga kapitalanskaffningar som bara går åt till att länspumpa det sjunkande skeppet då hålen i skrovet är för stora.

  18. #2598
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 193
    Dom får börja sälja den som byggsats.
    Bygg din egen Emily GT i garaget
    Platta paket för bilar.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #2599
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    110
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det blir väl som förra gången: "Too little, too late".
    När de väl hittar en köpare är de frånsprungna teknikmässigt och vi fortsätter kräftgången med eviga kapitalanskaffningar som bara går åt till att länspumpa det sjunkande skeppet då hålen i skrovet är för stora.
    De är redan ifrånsprungna teknikmässigt. 2010-2020 handlade om elbilar, elmotorer och batterier. 2020-2030 är ett rejs mot batterifabriker, megacasting och vertikal integration för att klämma ner priserna per bil maximalt. Frågan är om Emily är exklusiv nog för att komma ut ur den mördande konkurransen på massmarknaden.

  20. #2600
    Batterier blir inga problem att köpa in, Du har Novo Energy som har kapaciteten för Volvo, Polestar + mer. Samt att de kan nog köpa via CATL...

    Gällande megacasting så lär det vara det som tar tid men absolut något de kan uppnå relativt snabbt med tanke på hur "simpel" karossen är och vad är alla andra tillverkare jobbar mot. Kommer dock kosta massa!


    Största bekymmer kommer bli mjukvara, alla fordonstillverkare är mjukvaratillverkare till största del nu för tiden

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •