Du har säkert rätt, det som omedelbart fick mig att tänka og9-5 var att det ser ut som den har ALU22-fälgar.
Du har säkert rätt, det som omedelbart fick mig att tänka og9-5 var att det ser ut som den har ALU22-fälgar.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Tidigare HR chef blir vd, undrar om det är en interim befattning?
https://sverigesradio.se/artikel/upp...hon-blir-ny-vd
Till mitt garage: Garaget
Texten "Den tidigare vd:n Stefan Tilk har fått sparken." låter som det finns mer som hänt. Ny inriktning?
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
DN har fått med lite uttalanden från Stefan Tilk:
https://www.dn.se/ekonomi/nevs-vd-sp...-en-skor-trad/
För den som inte kan läsa artikeln så säger han mer än vad en petad VD normalt gör.Typ av Evergrandes oförmånga att fatta beslut ställer till det för NEVS.
Intressant: "Revisorerna försvann i januari och de har oklarheter i sin balansräkning."
Kanske blir det en ny försäljning av inkråmet istället?
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4r...6tonJy1dAQN2JM
”När januarilönerna skulle betalas ut på Nevs fanns det inga pengar. Nu är det snart dags för en ny lön och därför löste Stefan Tilk ut en post från den brittiska hjulmotortillverkaren Protean, vilket ska ha gjort att ägarna sparkade honom, skriver Dagens industri.”
Låter som en bekant situation, låter som Evergrande kommer inte att ha kontroll över Nevs så länge till.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Från Nevs hemsida news.
Säger lite mer, där står faktiskt att hon är en interims lösning, fortfarande Evergrandes som
Utser CEO/Vd, bolaget är ju avlistat och måste ha fått statlig ekonomisk hjälp på något sätt annars
skulle de inte ha överlevt (det sista enbart spekulationer från mig men de hade/har (?) enorma skulder).
"Nina Selander has been named the new CEO at NEVS
PUBLISHED 21/02/2023
The longtime VP of Human Resources at NEVS, Nina Selander, has been appointed as
interim CEO of NEVS by the China Evergrande Group.
From everyone at NEVS, we would like to thank Stefan Tilk for all he has done for the
company over the last eight years, and we welcome Nina into her new position."
Till mitt garage: Garaget
Varsel utav 300 anställda idag...
Blir väl 30-50st anställda kvar vara..
Låst artikel:
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4r...las-1.92873490
681 st anställda var man 2021-12-31, det är över ett år sedan så de kan ju ha skrurit ner även innan detta varsel men tar man från 680 stycken så känns det som om det kommer vara några hundra kvar.
Men dn rubrik är, nevs varslar nästan all personal.
Bakom betalvägg;
https://www.dn.se/ekonomi/elbilsbola...-all-personal/
Till mitt garage: Garaget
TTELA AVSLÖJAR:
Nästan all personal på Nevs varslas
Jobb & Affärer:
Nevs storvarslar sin personal. Drygt 320 av 340 anställda varslas.
”Det är med stor sorg vi informerar att vi går in i viloläge”, skriver Nina Selander i ett pressutskick från Nevs – men meddelar att de inte går i konkurs.
Det blir heller ingen försäljning och Nevs i sin nuvarande form upphör
Hmm, förhandlingarna kanske strandade helt eller delvis.
Nevs hade inte möjlighet att betala lön nu till den 25é men hade hoppats på att sälja verksamheten till ett
annat bolag.
Ansöker om varsel.
Lönegarantin tar över ansvaret för de varslade.
Pengar finns för kvarvarande personal.
Nu blir det till att strukturera om bolaget för en ny kostym med ny verksamhet.
Beroende på verksamhet så känns lokalerna lite stora.
De har ju, om jag jag förstått det rätt, haft produktion av kaross detaljer och hjälpt företag iform av
konsulttjänster men nu kan man ju undra vad som blir kvar, vilken kompetens finns det och vilken typ
av lokal, maskinpark och verktyg behöver dom?
Till mitt garage: Garaget
320 av 340 varslas.
https://www.svd.se/a/O8z3RA/nevs-var...n-all-personal
Till mitt garage: Garaget
Kan de inte bara lägga ner och sluta?
Det finns väl två sätt att upphöra med en verksamhet - det enda är om ägarna aktivt fattar beslut om avveckling (kontrollerad sådan eller att företaget begär sig själv i konkurs), det andra är påtvingad avveckling (extern gäldenär begär företaget i konkurs).
Eftersom ägarna Evergrande, av tidigare VD Stefan Tilks uttalande att döma, är oförmögna att fatta beslut lär det sistnämnda vara det enda alternativet - och det kommer inte att ske förrän någon som borde få betalt inte fått betalt.
Senast redigerat av jellybear den 2023-02-23 klockan 18:37.
Att bero på oförmögna att fatta beslut;
Evergrande är en enorm koncern som har brottats på randen av en ekonomisk katastrof av storleksordningen att den kan dra med sig hela kinesiska ekonomin i avgrunden.
Att företaget skiter fullständigt i vad något hundratal avdankade ingenjörer i en småstad på andra sidan jordklotet pysslar med, får man se som ganska självklart. På sätt och vis har det nog vart tur i oturen att NEVS är en fis i rymden för Evergrande, de har nog inte ens haft möjlighet att följa upp verksamheten överhuvudtaget mitt i all krishantering; hade de haft det hade nog detta hänt för flera år sedan.
Senast redigerat av Moderator den 2023-02-25 klockan 22:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Uppenbarligen sket dom ju INTE i vad VD'n fattade för beslut dock..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Nevs säljer fastigheterna.
Bakom betallösning.
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4r...tag-1.93157720
Till mitt garage: Garaget