Sidan 121 av 122 FörstaFörsta ... 2171111119120121122 SistaSista
Resultat 2 401 till 2 420 av 2432

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #2401
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 276
    Medlem#
    8758
    Det verkar vara nära att rasa nu: https://www.theguardian.com/world/20...bt-share-slump
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #2402
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    733
    Man har nu haft ganska många år på sig att ta fram något elektriskt utan att det synts något av vikt.

    Samtidigt har många konkurrenter inom "förbränningsmotorbranschen" lyckats styra om och släpper
    nu nya produkter. Även om många är ganska dyra.

    Flera av de kontakter jag fortfarande har i bilbranschen är för övrigt ganska tveksamma angående
    kvaliteten på det som släpps ut på marknaden idag. Komplicerad elektronik. Avsaknad av kompetent
    verkstadspersonal, bristande logistik inom support. Undermålig kvalitet från en del underleverantörer.

    Om/när jag skaffar något nytt blir det definitivt inget lyxigt. Enkelt, utan finesser. Någon liten
    asiatisk "ryggsäck"

    Ni som har fungerande, underhållna och "orostade" SAAB'ar - behåll dom så länge dom rullar!

    3 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  3. #2403
    Jag kollade upp nyheten om elbilskonvertering för liten summa, bolag i Holland - New Electric. Visade sig vara fake news: deras konvertering kostar runt en halv miljon Så det blir skrotbingen för våra saabar tyvärr.

  4. #2404
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 391
    Medlem#
    11937
    Av nyfikenhet, vad hade du för förväntningar på att en elbilskonvertering skulle kosta?
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  5. #2405
    Haha det var nån större svensk motorsajt som talade om extremt låga priser så jag var väl trött och köpte det. Kanske var ett aprilskämt

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #2406
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 276
    Medlem#
    8758
    Det finns något företag i Gbg som har gjort elektronik för att kunna använda Leafs drivsystem som byggblock i elbilskonvertering - man kopplar då motorn till växellådan, men det blir lite högvarvigt, dess motor toppar runt 15000 RPM, Troligen en nolla mindre på priset.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #2407
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Hörnefors
    Inlägg
    14
    Medlem#
    13579
    Det finns något/ några företag som beskriver att de skall ha elmotorer som ”crate” engines, men kanske inget som passar våra SAAB. https://electricgt.com/electric-gt-ev-crate-motor/


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  8. #2408
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    34
    Medlem#
    -
    Motorer och elektronik är billigt, batterier är dyrt, svårpackat och tungt. Ett hemmabygge blir nog i stil med elbilar från 20år sedan; rangligt, ingen snabbladdning och maxräckvidd en bra bit under 200km. Glöm Ac och god uppvärmning också..

  9. #2409
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 391
    Medlem#
    11937
    Jo, det är väl just så. Ska man elkonvertera i syfte att ha någon kul att skruva på hemma och kunna ta en sväng ned på byn i fint väder kan man nog komma hyggligt billigt undan.

    Men ska man han något med praktiskt användbar räckvidd (15+ mil) och värme är det en annan sak. Ett begagnat drivbatteri på 25kWh kostar från 30kkr och uppåt, sedan måste en del modifikationer till i bilen till för att ens få det på plats (en 300kg-klump) och inte sabba köregenskaperna fullständigt. Lägg på värmesystem, ombordladdare, kraftkablar, BMS, elmotor, inverter och instrument så närmar du dig säkert 100kkr bara i eldriftskomponenter och chassi. Och då har inte mantimmarna ens börjat ticka.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-09-10 klockan 16:33.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  10. #2410
    Hehe men då kan man släppa den tanken alltså. Hade ju känts optimalt annars om Nevs kunde göra ombyggnader i stor skala & fylla upp Trollhättan med Saabar igen. Fixa allt och sälja överblivet på bästa möjliga vis. / Drömmare

  11. #2411
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 391
    Medlem#
    11937
    Det är onekligen en nice dröm. Det som är knäckfrågan är om man också förväntar sig "full bilfunktion" eller inte, d.v.s. vill du ha din saab som den är nu (avseende utrymmen och räckvidd) fast på el, eller kan du tänka dig att offra räckvidd och/eller utrymme? Jag tror marknaden för elkonvertering av gamla bilar är såpass liten att den vänder sig till entusiaster som både är beredda att slanta upp och kompromissa på bilfunktionen. D.v.s. det finns ingen ekonomi för ett företag att göra det i någon större skala och till ett pris som slutkonsumenten kan räkna hem.

    Det förstnämnda går helt sonika inte. Ska man få plats med ett batteri i ett chassi som från början är byggt för förbränning blir det ett ganska litet batteri, eller så måste man inkräkta nämnvärt på kupé och bagage.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  12. #2412
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 276
    Medlem#
    8758
    I en Tesla P85 (första google-träffen) så väger en 5kWh batterimodul (1/16:dels batteri) 25kg och upptar 15 Liter, dvs. c:a 5 kg och upptar 3 liter per kWh.

    Om man tar bort bensintank och avgassystem får man ett utrymme på minst 100 Liter att packa in celler i. Dvs, teoretiskt bör det gå att få in 30kWh och väga 150kg. Behövs lite mekaniska skydd också, så säg kanske 25kWh.

    Sedan kan man stoppa batterier i motorrummet också vilket somliga gjort, men det är inte optimalt ur säkerhetssynpunkt.

    Men detta är dagens (eller snarare gårdagens) teknik. Med de solid-state-batterier (med ökad kapacitet utan motsvarande viktökning) kan man antagligen få in en rejäl bit över 50kWh där.

    Så, jag tror konverteringar kommer att tillta. Men förutsättningarna för lång räckvidd är begränsade i dagsläget, men på sikt så är det en annan sak.

    Om jag skulle konvertera en bil idag skulle jag antagligen bygga den med lite klen räckvidd idag (för att få enkel paketering), för att i framtiden uppgradera batterierna.

    ---

    Sedan kan man titta på e-golf, där man pressat in 35kWh på i stora drag transmissions/avgas-tunneln och under baksätet - dock har man bytt golvplåtar och utnyttjat lite utrymme under framstolarna också.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2021-09-13 klockan 03:26.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #2413
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 391
    Medlem#
    11937
    Ja, absolut. Batteritekniken blir bättre (och billigare), så prislappen på konvertering kommer att sjunka med tiden. Så om 10-15 år när eldrift är legio och bensin är något man har för hobbyverksamhet kan det nog finnas ekonomiska incitament att elkonvertera en fin brukis för att fortsätta bruka den. Men vill man göra något idag med delar man kan hitta på skroten så är det för nöjes skull, inte av kostnadsskäl.

    Sedan tror jag att solid state-batterier är 10 år bort. Visst, de första kommersiellt tillgängliga kommer nog tidigare, men det tar tid att bygga batterifabriker som klarar de volymer som krävs för att solid state ska nå ut till gemene man. Jag tror snarare att solid state till en början kommer att efterfrågas (och användas i) applikationer där man verkligen behöver bättre effekttäthet och där slutkunden är beredd att betala för den högre effekttätheten. Det är inte förrän volymerna på solid state-batterier börjar bli så stora att man kan mätta världsefterfrågan på elbilsbatterier som man börjar ersätta li-ionbatterier med solid state av rena kostnadsskäl.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  14. #2414
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 276
    Medlem#
    8758
    Materialkostnaderna för att tillverka solidstate-batterier förväntas bli mycket lägre än nuvarande batterier, så när väl konkurrensen tar fart kommer de bli billigare - jag gissar på att det kommer att ske rätt snabbt, teknikskiftet kommer antagligen att gå på något år eller så, det behövs bara tillräckligt tillverkningskapacitet.

    Min gissning är att de initalt kommer att kosta ungefär lika mycket per kWh som äldre typer, eftersom det för batteritillverkaren blir en rejäl förlustaffär att sälja de äldre typerna om man kan tillverka och sälja en solid-state för samma pris, litiumet är inte gratis.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #2415
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    34
    Medlem#
    -
    Solidstate för elbilar ligger en bra bit fram i tid. Visst kan de på sikt bli bättre och billigare än dagens lithium baserade kemier, men i nuläget har de lägre energitäthet och är extremt mycket dyrare. Största fördelen är att de påstås hålla längre, men detta är än så länge helt teoretiskt.
    Toyota ser på att introducera solid state i hybrider (inte laddhybrider, utan farfars gamla hybrid med batteri av ficklampsstorlek) runt 2025. Det säger lite om hur långt fram i tid vi evt får solidstate batterier i 100kwh+ storlek..

  16. #2416
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 143
    Batteritillverkaren Northvolt, med bland annat en jättefabrik i Skellefteå, har varit tydliga med att de vill etablera ytterligare en batterifabrik i Sverige. Produktionen i den nya fabriken ska starta 2026 och ska ge uppemot 2 500 jobb.

    Flera städer ska vara intresserade och enligt uppgifter till TTELA ska Trollhättan stad vara en av dem.

    https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4r...rik-1.54867494
    CH43J6 m.m.

  17. #2417
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 783
    Medlem#
    ja

    Ny Teknik: Nevs ägare vid ruinens brant – skuldberg om 2600 miljarder

    Nevs ägare vid ruinens brant – skuldberg om 2600 miljarder

    Citat Ursprungligen postat av Ny Teknik
    Elbilstillverkaren Nevs kinesiska ägare, fastighetskoncernen Evergrande Group, kraschar på Hongkongbörsen. En varning för inställda betalningar från koncernledningen skakar marknaden.
    Aktien har i den avslutande tisdagshandeln tappat 22 procent samtidigt som Shanghaibörsen stoppat handeln med Evergrandes obligationer.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #2418
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 371
    Medlem#
    5129
    "Jonas Fröberg:*Nevs i Trollhättan hänger i en tunn tunn tråd


    Kanske stämmer det att en katt har nio liv. *Saab/Nevs i Trollhättan är uppe i tjugo.

    Nu står elbilstillverkaren Nevs inför sin största utmaning någonsin när moderskeppet kollapsar i Kina.

    Den stora frågan är nu: Kan och får någon köpa?"



    https://www.dn.se/motor/jonas-frober...unn-tunn-trad/
    Till mitt garage: Garaget

  19. #2419
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 371
    Medlem#
    5129
    "Den negativa utvecklingen inom moderbolaget Evergrande var en av de saker som triggade svenska elbilstillverkaren Nevs omstrukturering och medföljande personalvarsel.

    – Vi såg att vår ägare inte kunde försörja oss på det sättet de gjort tidigare, säger kommunikatör Jonas Hernqvist."


    https://www.dn.se/ekonomi/nevs-posit...n-vara-starka/
    Till mitt garage: Garaget

  20. #2420
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 276
    Medlem#
    8758
    Om man ska gissa på hur det går så antingen säljer de Nevs med vinst eller så låter man det gå i konkurs - det mest osannolika är att man skickar mer pengar.

    Så helt osannolikt att någon tar över via att köpa upp inkråmet är det inte. Men kanske inte så sannolikt för att starta ett nytt bilföretag.

    Om jag förstått det hela rätt finns en vilja från Kinesiska staten att ta över kontrollen av många storkoncerner, och man verkar aktivt försöka få ner aktiekurserna. Detta utöver att fastighetsbranschen i Kina varit i en bubbla.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 13:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 13:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 00:13
  4. Intressanta synkar 9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 18:57
  5. Två intressanta bilar....
    Av kikkan i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •