Sidan 120 av 123 FörstaFörsta ... 2070110118119120121122 ... SistaSista
Resultat 2 381 till 2 400 av 2443

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #2381
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 401
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bitley Visa inlägg
    Saab flygplanstillverkaren skulle sparka liv i detta med flygplatsen 200m från fabriken och allt.
    Eh? Varför skulle försvars-saab göra det?
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  2. #2382
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 824
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    klart man gör förlust med enorma lokaler, >200 anställda och man inte säljer nåt..
    Normalt sett ja. Så tänkte jag oxo.

    Men nu ingår ju NEVS som en väldigt liten del i en mycket stor koncern. Så att ett företag (NEVS) i koncernen fokuserar på utveckling och forskning och endast har kostnader är inte såå konstigt. Det BEHÖVER inte betyda något alls. Att lägga intäkter/försäljning i ett annat bolag än utveckling och produktion är inget konstigt. Men det är nästan omöjligt att genomskåda hur sådana upplägg är tänkta att fungera och om de fungerar som tänkt. Speciellt när flera länder är inblandade och Kina är inte det mest öppna av länder...

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #2383
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Normalt sett ja. Så tänkte jag oxo.

    Men nu ingår ju NEVS som en väldigt liten del i en mycket stor koncern. Så att ett företag (NEVS) i koncernen fokuserar på utveckling och forskning och endast har kostnader är inte såå konstigt. Det BEHÖVER inte betyda något alls. Att lägga intäkter/försäljning i ett annat bolag än utveckling och produktion är inget konstigt. Men det är nästan omöjligt att genomskåda hur sådana upplägg är tänkta att fungera och om de fungerar som tänkt. Speciellt när flera länder är inblandade och Kina är inte det mest öppna av länder...
    Ett exempel på detta är CEVT, NEVS funkar på samma sätt.

    Tråkiga är dock att de kunde haft en bil ute nu som var helt eldriven och massproducerad. Deras produkt har liksom runnit ut i sanden

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  4. #2384
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 824
    Medlem#
    ja
    Jo, om det nu verkligen någonsin varit meningen att massproducera en "el-saab". Vi har inte sett några produkter. Man kan verkligen undra om det ens varit avsikten.

    Läste precis detta i en annan tråd:
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 2014-06-24, 22:42 Visa inlägg
    Nu kan jag inte hela historien, men saab hade ju flera bilar på gång som "nekades" att jobba färdigt på från högre ort. Nya 9-5 var ju på väg ut mycket tidigare än den kom. Troligen såg väl de flesta på saab den gamla 9-5an som redan död och inte värd alls att satsa på, och sista facelift var en dödsryckning... att den sen levde många år efter detta är ju otroligt, men utan ersättare gick det väl inte lägga ned den...

    9000 var riktigt bra när den kom 1985. ng900 var ju inte helt lyckad. 9-5 var som sagt en riktigt bra bil när den kom, och med og9-3 (som var åkej men inte bra) samt nya 9-3 såg det ju rätt ljust ut för saab i början på 2000-talet. Bilarna var inte premium, men (enligt mig) jäkligt mycket bättre än motsvarande andra bilar i liknande nivå, tex passat, toyota avensis, skoda oktavia. Men nånstans 2005 blev man omsprungna, kvaliteten verkar (vad man läser på forumet om tex rost etc) sjönk rejält. Man snålade in på material och utföranden på främst 9-5 men även 9-3. Nya modeller planerade kom aldrig. Jag undrar om man inte var dåliga på att ta betalt, mot tex audi som tar extra för varenda pryttel...

    ng9-3 var nog fin när den kom, men tex audiosystemet måste kostat en förmögenhet både i utveckling och produktkost och var ändå inte prestandamässigt så mycket vassare än de billigare systemen (om inte sämre till och med?), de fina materialen i interiören var nog fräscha när bilen var ny men sjangserade snabbt...

    Nå, nu får vi väl hoppas att NEVS lyckas med nåt... Men det är nog tufft läge...
    Frågan är väl om NEVS har lyckats med nåt... på de dryga sju år som gått...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #2385
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 375
    Medlem#
    5129
    Ibland får man uppfattningen att det händer mer saker utanför Nevs grind än innanför.
    Men det är väl så att det bedrivs mer utveckling och väldigt lite produktion i lokalerna.

    Man vet ju inte heller hur de olika kostnaderna bokförs i bolag som ingår i stora koncerner som har bolag i flera olika länder.

    https://www.svd.se/forskaren-nevs-ny...tid-efter-saab
    Till mitt garage: Garaget

  6. #2386
    jellybear;

    För att märkets stolthet skulle komma tillbaka. Tänk en bil med klassisk saablook och elmotor för billig peng, en ny svensk folkbil. Yes please.

    - - - Uppdaterad - - -

    citat:

    "såg det ju rätt ljust ut för saab i början på 2000-talet."

    I vilken alkoholdimma då? Seriöst - på den tiden var superbilliga & ruskigt bra utländska bilar det enda man kunde tänka sig. Seat var en megahit t ex. Saab kändes redan då som ett gubbigt märke med löjligt högt pris.

  7. #2387
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 824
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bitley Visa inlägg
    Saab flygplanstillverkaren skulle sparka liv i detta
    Det går ju skapligt bra för försvarskoncernen Saab AB idag. Men någon kunskap om civila konsumentprodukter som bilar finns väl inte i det företaget. Eller?
    Utveckla gärna!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #2388
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 375
    Medlem#
    5129
    Del av elbilverkssamheten kan vara till salu till konsortium.

    https://www.mestmotor.se/recharge/ar...980f0d9d139de5
    Till mitt garage: Garaget

  9. #2389
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 824
    Medlem#
    ja
    Konsortium, ny ägare?
    Wow! - men visst är det något bekant med honom...
    bild_2021-08-22_010530.png
    Vad jag förstår är det exakt som innan en verksamhet kontrollerad av Xi Jin Ping och KKP, kinas kommunistiska parti
    bild_2021-08-22_011216.png
    helt oavsett om det kallas

    • ett större konsortium som förutom smartphonetillverkaren Xiaomi skall bestå av ett flertal stadsstödda investmentföretag baserade i staden Shenzhen
    • Evergrande Group
    • Staden Tianjins investeringsfond
    • investeringsbolaget State Research Information Technology
    • Kai Johan Jiang
    • ...eller NEVS

    Något som tyder på att avsikten med verksamheten är att i närtid tillverka något alls i Trollhättan ser jag inte. Definitivt inget som ens påminner om SAAB-liknande bilar.
    bild_2021-08-22_011331.png
    Här är en länk till Xis paradbilar

    Men det kommer Evergrandenyheter lite då och då. Att spendera förmögenheter utan att producera bilar verkar vara en kinesisk specialitet.
    Byton is alive! M-Byte EV was spotted in the wild for the first time [Spy Photos]
    bild_2021-08-22_011539.png

    Man blir onekligen lite sugen på att äntligen följa detta tips:
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild 2019-01-29 Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Lästipset: "The silent Invasion" av Clive Hamilton.
    Så är det. När kinesernas egentliga avsikter uppdagas så är det game over för västvärlden.
    Om det verkar jobbigt finns Clive Hamilton på YouTube
    https://youtu.be/BhRBN6Rd3mU?t=850
    ...om nu någon är intresserad...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #2390
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 375
    Medlem#
    5129
    Från LinkedIn.

    (Bilden till höger kommer från biluppgifter .se)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  11. #2391
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    245
    Kul med en positiv nyhet även om dess betydelse i det längre perspektivet är oklar.

    Skickat från min SM-A705FN via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  12. #2392
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 159
    Medlem#
    4458
    Precis!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #2393
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 401
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bitley Visa inlägg
    jellybear;
    För att märkets stolthet skulle komma tillbaka. Tänk en bil med klassisk saablook och elmotor för billig peng, en ny svensk folkbil. Yes please.
    Som konsument skulle jag gilla det. Men för varför skulle ett kommersiellt företag helt plötsligt satsa sina surt förvärvade pengar i en annan bransch, en bransch som präglas av låga marginaler och enorma utvecklingskostnader?

    På 40-50-talet när militär-saab började göra bilar motiverades det med att man hade massor med maskiner och personal för att bygga militärfordon som inte längre efterfrågades i samma utsträckning, så då blev startkostnaden mindre. Det var dessutom i en tid där bilmarknaden växte så det knakade och den utländska konkurrensen var begränsad, så det fanns utrymme för nya spelare.

    1 användare gillar detta inlägg


    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  14. #2394

  15. #2395
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 375
    Medlem#
    5129
    Jag mailade den 17e aug och frågade om ägandet I det gemensamma bolaget samt dess framtid, fick detta svar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Till mitt garage: Garaget

  16. #2396
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 551
    Medlem#
    1941

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #2397
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 811
    Alltså, det är bäst man inte tänker på vad som kunde varit om Königsegg hade fått köpa SAAB.
    Jag tycker annars att regeringen fick onödigt mycket skit under affären, men att de inte tog till lite brösttoner mot GM och såg till att SAAB kom i svensk ägo igen är skandalöst.
    Det här tramset med NEVS var dödsdömt från början och skulle aldrig heller tillåtits.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #2398
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 511
    Medlem#
    12120
    Lätt att säga nu, svårare då.

    Men jag håller med om att Koenigsegg var den intressantaste köparen, då som nu.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #2399
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    631
    Medlem#
    116
    Och jag trodde på Mahindra

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998

  20. #2400
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 375
    Medlem#
    5129
    Evergrande:
    Här en graf över bolagets kursutveckling. Nästa år ska dom återbetala $7,4 miljarder i obligationslån,
    dom kommer behöva sälja många tillgångar för att det ska fungera.

    Lägger till att de fått sänkt kreditbetyg, från cc till ccc. Der innebär att det kommer bli dyrare och svårare att ta framtida lån


    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Loffe den 2021-09-11 klockan 01:03.
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 13:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 13:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 00:13
  4. Intressanta synkar 9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 18:57
  5. Två intressanta bilar....
    Av kikkan i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •