Sidan 10 av 135 FörstaFörsta ... 891011122060110 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #181
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Citat Ursprungligen postat av kolven28
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Det stora problemet är en bristande förståelse för nationalekonomi hos våra politiker, ett land som går bra är något annat än vinstmaximering hos alla företag. Och detta problem finns hos alla politiska färger, dvs. det är inte ett partipolitiskt problem.

    Nu tar vi det på svenska.... Om du har 2 miljarder, var satsar du dem då ? Sverige eller kina?
    Det enkla svaret är där vinst/risk upplevs som mest gynnsamt.

    Visst kan du få hög avkastning i Kina, men du har också en betydligt större risk för att saker går snett. Den stora skillnaden är att arbetskraft i Sverige typiskt kan förstå komplexa instruktioner, tar ansvar för sitt jobb samt ofta känner ansvar för att lösa problem som uppstår under resans gång (samt påpeka problem som man ser, a.k.a. gnäll), detta resulterar ofta i en väsentligt högre kvalité än arbetskraft som inget förstår, bryr sig eller protesterar mot. Det kräver också en företagsledning som förstår nyttan av kompetent arbetskraft. Kompetensbehovet hos arbetskraft beror också på vad det är man producerar/gör.

    Och det är där nationalekonomi och industripolitik kommer in. Om man har en industripolitik som gör att "bra" företag får en stabil vinst kan detta uppväga en högre vinst. Man ska också skilja på massproducerande jättar (som idag ofta styrs av kortsiktigt vinstintresse, s.k. kvartalsekonomi) och mindre/medelstora företag som ofta är mer långsiktiga. Den nationalekonomiska aspekten är att en bra företagsmix är något som kan maximera produktionen med de arbetstagare vi har, vilket gör att även företagsekonomiskt tveksamma företag kan vara nationalekonomisk bingo och tvärtom. Om vi bara har företag som bara kan sysselsätta en typ av människor så hjälper det inte hur många sådana vi har. På samma sätt om vi har mer import än export så går landet dåligt, och på sikt omkull, även om alla företagen i det går bra. Därför är viss exportindustri nödvändig, oavsett om den behöver stöd eller inte, och det åligger politikerna att upprätthålla en tillräcklig mängd sådan, om nödvändigt genom att ta resurser från andra delar av samhället.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #182
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Nu lyckades ju BAIC starta upp og9-5 och troligen kommer väl ng9-5 ng9-3 ska de vara (edit), så nog kan de. Sen kan man undra över kvaliteten på Senovan, det lär man väl få höra om.

    Men jag tror mycket företag som bygger upp fabriker i länder som man tror kan vara instabila i regler, beskattning, styre etc. gör det med fabriker som går att flytta lätt, dvs att linen kan monteras ned på "nolltid" och arbetskraften kan läras upp snabbt...

    En karossfabrik kostar något mer att flytta... Och färdiga karosser är rätt dyra att skicka också, så har man en karossfabrik som funkar så kan man nog sätta ihop bilen där också. Sen kan ju tullregler göra att man skruvar ihop ett fordon helt för att sen montera isär det i ett par lagom stora bitar och låta fordonet sen monteras lokalt...

    Jag undrar om man inte har rätt mycket att tjäna på att sourca komponenterna från billiga länder men låta kaross och slutmontering ligga kvar... Man kan ju tänka sig att däck, säten etc monteras först i kina?

    Den största frågan är väl, det finns ett överskott på kapaciteten i europa. Tyvärr är ng9-3 varken rejält billig eller rejält premium (den kanske var ok när den kom men hur mycket jag än gillar den så är den gammal nu) - så hur ska man kunna konkurrera med bara en modell? Sänka priset? Eller höja premiumkänslan och isåfall hur? Det är nåt att bita i för de som skall sätta nya varumärket kring saab... - Men marknaden i kina är nog svår att greppa för sådana som mig som aldrig vart där...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #183
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    963
    Medlem#
    427

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Så sant!

    Citat Ursprungligen postat av benny900

    Och vem skulle drivit den agendan och dessutom haft sådan makt att kunna köra igenom den?

    Kineserna är inte dumma! De vet att det finns ett värde i att ha fabriken i Trollhättan och få igång på den innan man startar upp på andra ställen. Det är oerhört tufft dra igång på fabriken igen där men det är många gånger tuffare att göra det nån annanstans.

    Löneläget i Sverige är inget problem för företagen. Lön ska ställas i relation till vad man producerar. Däremot tycker jag bristen på ledarskap i kombination med egen girighet (bonusar) är katastrofal och flyttat många svenska företag utomlands i onödan.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  4. #184
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    [Om vi bara har företag som bara kan sysselsätta en typ av människor så hjälper det inte hur många sådana vi har. På samma sätt om vi har mer import än export så går landet dåligt, och på sikt omkull, även om alla företagen i det går bra. Därför är viss exportindustri nödvändig, oavsett om den behöver stöd eller inte, och det åligger politikerna att upprätthålla en tillräcklig mängd sådan, om nödvändigt genom att ta resurser från andra delar av samhället.


    Jag håller med, jag var riktigt förbaskad när folk pratade om att det bara var bra att fordonsindustrin (som jag förövrigt jobbar inom) bara var negativ, att de som jobbade inom denna borde lära om sig att jobba med annat mera lönsamt. Men trots allt står den för en avsevärd del av vår export...

    Sen tror jag att rätt ledning kan göra det lönsamt, löneläget till trots... Men för att sälja till vissa länder måste man ha produktion där, av löne, politiska och skatteskäl...

    Alla kan inte servera caffelatte eller vara managementkonsulter... eller sälja begagnade villor... några måste jobba med exportindustri...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #185
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Citat Ursprungligen postat av kolven28
    Åkermans Grävmaskiner i Eslöv(såldes till samsung i korea).
    Vill bara flika in att Volvo köpte upp åkerman och Samsung. Sen la dom ner tillverkningen av grävmaskiner issverige för att flytta all produktion av bandare till Korea och hjulare till Tyskland.
    9-5 2.3 2007

  6. #186
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Citat Ursprungligen postat av Lorenz
    Citat Ursprungligen postat av kolven28
    Åkermans Grävmaskiner i Eslöv(såldes till samsung i korea).
    Vill bara flika in att Volvo köpte upp åkerman och Samsung. Sen la dom ner tillverkningen av grävmaskiner issverige för att flytta all produktion av bandare till Korea och hjulare till Tyskland.
    Yes Volvo köpte det och stycka upp det när det var tid för generationsskifte och arvskatter sade sitt, farsan var kvar till sista man då han stod på monteringen av de största vad dem nu heter men hette h25 en gång. han fick lön från Volvo excavators AB kommer jag ihåg. Och även jag sommaren -1996

  7. #187
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Det skulle vara intressant att veta varför dom flyttade produktionen till Tyskland ?
    Korea kan jag förstå med löne läget men Tyskland ? Och då är det Volvo som gör det ?

  8. #188
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Sv: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Men nu diskuterar vi NEVS och Saab!

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #189
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Solna
    Inlägg
    7

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Missförstå mig inte nu, jag gillar Saab och har själv en Saab! Jag ville inget heller än att Saab skulle överleva... Men ändå...är det verkligen så att NEVS tänker börjar producera 9-3 igen? Är det verkligen så smart? I dagens läge där det kommer nya bilmodeller hela tiden och en modell som har ett par år på nacken anses som "gammal". Utvecklingen går fort!

    Att i det läget börja producera en bil som har funnits i minst ett decennium verkar inte helt klockrent, om jag får uttrycka mig försiktigt. Några synpunkter på det?

  10. #190
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Citat Ursprungligen postat av Sender
    Missförstå mig inte nu, jag gillar Saab och har själv en Saab! Jag ville inget heller än att Saab skulle överleva... Men ändå...är det verkligen så att NEVS tänker börjar producera 9-3 igen? Är det verkligen så smart? I dagens läge där det kommer nya bilmodeller hela tiden och en modell som har ett par år på nacken anses som "gammal". Utvecklingen går fort!

    Att i det läget börja producera en bil som har funnits i minst ett decennium verkar inte helt klockrent, om jag får uttrycka mig försiktigt. Några synpunkter på det?

    NJA e det inte så att nevs vill göra batteribilar men äger plattform och rättigheter till 9-3 så kan de lika bra köra den under tiden de forskar är det väl tänkt.. Korkat och korkat allt handlar ju om pengar i slutändan

  11. #191
    Grundladd vip-rs avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    207
    Medlem#
    8542

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Var det inte så att Nevs behöver ha tillbaka folket på linan för att på sikt släppa en ny 9-3:a och medans dom jobbar med den så skulle dom producera den gamla 9-3:an och dom bilarna skulle till Kina.
    Nån som vet om dom överhuvudtaget kommer att sälja några av dom bilarna på Svenska marknaden?

  12. #192
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  13. #193
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Citat Ursprungligen postat av Sender
    Att i det läget börja producera en bil som har funnits i minst ett decennium verkar inte helt klockrent, om jag får uttrycka mig försiktigt. Några synpunkter på det?
    Huvudsyftet är säkert att få snurr på fabriken, inte att göra vinst på just de bilarna (även om det är önskvärt). Det är stor skillnad att kunna säga att "vi har bilproduktion" och kunna visa upp produkter gentemot "vi lovar att vi kommer att ha bilproduktion". Det är också alldeles klart djupt förankrat att man förväntar sig att verksamheten kommer att gå med ordentlig förlust de första åren.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #194
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  15. #195
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Kan man gissa på BMW/Mini's bensin 1,6 liters turbo-maskin? Trevlig sak...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #196
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    963
    Medlem#
    427

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Jag har hört rykten om att den gamla motorn från og9-5 tillverkad av Baic ska användas. Den ska tydligen vara snålare än B207/A20NFT!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  17. #197
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Jag har hört rykten om att den gamla motorn från og9-5 tillverkad av Baic ska användas. Den ska tydligen vara snålare än B207/A20NFT!
    Någon, DrBoost tror jag, påpekade att den i og9-5-utförande kommer att kräva en buckla i motorhuven... Men å andra sidan håller väl BAIC på att fördigställa sin version av 9-3 (2003..2006-versionen), och den har nog inte en GM-motor. Fast jag tror faktiskt inte att man kommer att använda BAIC-motorer av andra skäl.

    Om man bara håller andelen bensinbilar och manuellt växlade bilar nere så kanske man kan klara sig på existerande lager ett tag, för dieselbilar och automatlådor tror jag inte är något större problem att köra med de gamla leverantörerna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #198

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Men för alla MT 9-3 användes väl GM F40?

    Så enda icke-GM drivetrain var väl AT 1.9 TTiD FIAT?

    Frågan är således hur MT 9-3 diesel löses?

  19. #199
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Sv: Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirek

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Men för alla MT 9-3 användes väl GM F40?

    Så enda icke-GM drivetrain var väl AT 1.9 TTiD FIAT?

    Frågan är således hur MT 9-3 diesel löses?
    Nej, dom flesta NG9-3 MT var ju ändå 5-växlade. F40 är 6-växlad. AF40-automaten som satt i bl.a TTiD, V6an m.m är en Aisin-tillverkad låda som finns hos många olika bilmärken.

    Skickat från min HTC One med Tapatalk 4
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  20. #200

    Re: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

    Nej, alla 2010- MT 9440 hade F40.

    AF40 var ändå pensionsmässig.

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •