Sidan 109 av 135 FörstaFörsta ... 95999107108109110111119 ... SistaSista
Resultat 2 161 till 2 180 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #2161

  2. #2162
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    GM ville att SAAB skulle vara en Opel med ett annat emblem, så om Vauxhall var i UK. GM själva har på sin blogg skrivit att de missat kärnvärdet i SAABs varumärke. GM hade en tid planer på att SAAB skulle bli en jänkebil med bakhjulsdrift eller en Subaru med SAAB-logga... GM visste inte riktigt vad de skulle göra med SAAB som fick lägga sina pengar på att utveckla teknik till Opel och bekosta andra projekt som GM enligt internationella koncerners rätt tog vinsterna från. SAAB skulle ju leverera vinst till moderbolaget, en SAAB-logga på vilken bil som helst duger.

    Sen är det inte GMs fel att SAAB inte sålde nog med bilar, en gammal modellsetup säljer inte så bra. Iofs sig stoppade GM den tänkta efterträdaren till og9-5 i mitten på 00-talet och när de levererade nyheten att de skulle lägga ned SAAB längre fram dök försäljningen till minimala nivåer trots en ny modellsetup
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #2163
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 461
    Medlem#
    5129
    Till mitt garage: Garaget

  4. #2164
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Investeringsvillig delägare.
    Citat Ursprungligen postat av Loffes länk
    Evergrande har gjort sig kända för abrupta investeringar i verksamheter som ska diversifiera det tungt skuldsatta fastighetsbolaget från den inbromsande kärnmarknaden.
    Vad jag tänkte innan jag klickade på länken och läste: Det är såklart bra att någon pumpar in pengar i NEVS - för det är nödvändigt om NEVS ska bli livskraftigt på sikt. Det finns dock förutom fördelar även risker med investeringar från Kina, i synnerhet kinesiska fastighetsbolag:
    1. Kinesiska myndigheters nyckfullhet: Storföretag i Kina är tajt kopplade till myndigheter, inga större investeringar sker utan myndigheters godkännande eller ibland t.o.m. myndigheters sponsring.
    2. Den låneboostade ekonomin i Kina, i synnerhet inom fastighetsbranschen: Om/när fastighetsbubblan spricker, drar man då in på investeringar i t.ex. elbilsfabriker?

  5. #2165
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 461
    Medlem#
    5129
    Det är ju aldrig bra om majoritetsägare kan vara på väg mot obestånd.

    Att vara delägare i flera bolag som på sikt behöver kapital är ingen avundsvärd situation.
    Om det förhåller sig på det sättet.
    Till mitt garage: Garaget

  6. #2166
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    717
    Glöm inte bort att NG9-5 testades tillsammans med Volvos dåvarande S80 och SAAB'en vann ganska övertygande.
    Jag var på försäljningspremiären i Kungsbacka och trots att KBA Bilcentrum gjorde sitt bästa med bubbel
    och små snittar var stämningen litet tryckt. Problemen var ju kända och den första konkursen skedde väl då i dagarna.

    Varje deltagare fick köra en liten slinga på några km och jag mindes hur konfortabel, stabil och trevlig den kändes.
    Tyvärr erbjöd man inga takluckor/panoramatak 2010 och när väl detta kom blåste det mycket snålt vilket gjorde
    att drömköpet uteblev. Så här i efterhand tyvärr kanske tur. SAAB föll på mållinjen.

    I Kina har man (som elektronikverksam) sett hur fabrker etablerats i låglöneområden. När sedan dessa områden
    kommit på välbestånd har fabrikerna flyttats längre och längre bort. Staten styr. Politiker i samförstånd med oligarker.

    Nu har NEVS funnits ett tag och ännu verkar ingen större produktion ske (?) Samtidigt har den av elintresset
    överraskade fossildrivna bilindustrin fått upp ångan en bit bakom Tesla och är i lanseringsfasen med olika
    produkter. Det tog ett tag att få bort gamla dävna "tankar" men fördelarna dessa företag har är väletablerade
    utvecklingsorganisationer, produktionslinor som uppdaterats genom att hålla produktion i dom och kanaler
    för komponenter.

    Kommer inte NEVS ut med stadig produktion och försäljning PDQ vågar jag påstå att man är rökta.

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  7. #2167
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 461
    Medlem#
    5129
    Får se om det rullar ut några Koenigseggs ur fabriken.

    https://www.saabplanet.com/new-koeni...JZ41TaLf0bxZPA
    Till mitt garage: Garaget

  8. #2168
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 292
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    GM ville att SAAB skulle vara en Opel med ett annat emblem, så om Vauxhall var i UK. GM själva har på sin blogg skrivit att de missat kärnvärdet i SAABs varumärke. GM hade en tid planer på att SAAB skulle bli en jänkebil med bakhjulsdrift eller en Subaru med SAAB-logga... GM visste inte riktigt vad de skulle göra med SAAB som fick lägga sina pengar på att utveckla teknik till Opel och bekosta andra projekt som GM enligt internationella koncerners rätt tog vinsterna från. SAAB skulle ju leverera vinst till moderbolaget, en SAAB-logga på vilken bil som helst duger.

    Sen är det inte GMs fel att SAAB inte sålde nog med bilar, en gammal modellsetup säljer inte så bra. Iofs sig stoppade GM den tänkta efterträdaren till og9-5 i mitten på 00-talet och när de levererade nyheten att de skulle lägga ned SAAB längre fram dök försäljningen till minimala nivåer trots en ny modellsetup
    Fast jag kan ju undra hur GM tänkte då när du säger att det inte var GM:s fel.
    För min del startade förstörelsen med att man tvingade Saab att bygga sin nya 900 på det alldeles för tekniskt undermåliga Vectra-chassiet.
    En plattform med tokvek framvagn och "twistbeam" axel bak. Man fick börja med att förstärka typ allt för att ens få sälja bilen i USA.

    Resan fortsatte med påtvingade idiotmodeller, törstiga V6:or och turbofyron som (jämfört med konkurrenterna) gled allt längre ifrån "top Engine of the Word) som de vann -95 och -96.
    Efterträdaren till og9-5 i mitten på 00-talet blev ju bara en bil, Alfa 159 eftersom GM ansåg att bland annat hjulupphängningarna var för dyra.
    I stället kom efterföljaren till den då 13år gamla 9000 på tok för sent. Även den byggde på en Opel plattform även om den är väldigt mycket bättre än ng900.
    Modellen kom för sent och skulle enligt mig behöva nåt mer för att verkligen lyfta. Tex kraftigt uppdaterade turbofyror vid första facelift.
    GM satsade aldrig på Saab, man lät de leva med respirator. Jag håller med dig om att man helt missade kärnvärdet i SAABs varumärke
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #2169
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Fast jag kan ju undra hur GM tänkte då när du säger att det inte var GM:s fel.
    För min del startade förstörelsen med att man tvingade Saab att bygga sin nya 900 på det alldeles för tekniskt undermåliga Vectra-chassiet.
    En plattform med tokvek framvagn och "twistbeam" axel bak. Man fick börja med att förstärka typ allt för att ens få sälja bilen i USA.

    Resan fortsatte med påtvingade idiotmodeller, törstiga V6:or och turbofyron som (jämfört med konkurrenterna) gled allt längre ifrån "top Engine of the Word) som de vann -95 och -96.
    Efterträdaren till og9-5 i mitten på 00-talet blev ju bara en bil, Alfa 159 eftersom GM ansåg att bland annat hjulupphängningarna var för dyra.
    I stället kom efterföljaren till den då 13år gamla 9000 på tok för sent. Även den byggde på en Opel plattform även om den är väldigt mycket bättre än ng900.
    Modellen kom för sent och skulle enligt mig behöva nåt mer för att verkligen lyfta. Tex kraftigt uppdaterade turbofyror vid första facelift.
    GM satsade aldrig på Saab, man lät de leva med respirator. Jag håller med dig om att man helt missade kärnvärdet i SAABs varumärke
    I någon mening är självklart GM ansvariga, i en annan mening är det SAABs ledning som själva är ansvariga.

    Frågan är väl inte hur GM tänkte när JAG säger att det inte är GMs fel att SAAB inte sålde nog med bilar - utan hur jag tänker då jag säger det. GM säger själva att de missade en del av kärnvärdet i SAABs varumärke. För att leva vidare i GM skulle SAABs ledning behövt ändra sin kommunikation, marknadsföring osv för att passa i GMs portfölj . Iofs hade säkert SAAB varit en badge på en Opel på samma sätt som Vauxhall var det. Ingenting som de flesta av oss skulle sett fram mot, tror jag.

    SAABs ledning gjorde till exempel om delar av ng9-3 så att GM fick lov att behålla tillverkningen i Trollhättan enligt de böcker jag läst om GM/SAAB.

    Att bygga på en gammal opel-platform var väl inget genidrag, men det var tydligen bråttom att få ut en ny modell, og900 hade sin grundkonstruktion från 60-talet och hade levt vidare till 90-talet. Å andra sidan kunde GM låtit SAAB bygga den på den nyare plattformen för Vectra B som jag tror att 9-5an använde. Men den lanserades väl 2 år efter att ng900 lanserades.

    GM satsade enligt uppgifter en hel del på SAAB - modernisering av både produktion och konstruktion, men de var ändå något av en gökunge i boet som skulle vara en produkt som var mer och bättre - just därför som GM köpt dem. Att de fick betala överpriser på GM-interna komponenter är inget mer än det vanliga 'corporate finance' - vinsten ska tas på rätt ställe och ingen produkt ska finansieras av andra än sig själv.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  10. #2170
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Det fanns en hel del saker som GM inte tillät Saab att göra.

    T.ex. en av de saker som krypit fram under senare år är att det fanns ett produktionsbeslut på Saabs SVC-motor som GM återkallade för att man inte ville att motorerna till ng9-3 skulle produceras i Södertälje.

    En annan sak var riktiga högprestandaversioner av bilarna.

    När det gällde att Saab gjorde om delar för ng9-3 så var det ju så att den skulle utnyttja teknik gemensamt med Opel Vectra C som skulle introduceras samtidigt, men i pga förseningar hos Opel så blev Saab tvungen att göra en del saker som Opel skulle gjort. Så att Saab gjorde om en del saker var nog ganska naturligt, när det underlag man fått var ofullständigt. Det har tydligt framgått att Lars Olsson tyckte att GMs kritik mot 9-3-projektet var i huvudsak obefogad.

    Och, kan man fråga sig, om det nu var så att Saab bara gjort en massa onödiga fördyrande ändringar på 9-3:an, hur kom det sig att BLS:en inte baserades på Opels Vectra C istället?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #2171
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Efter att GM köpt Saab var Saab en del av GM. Vissa skulle säga att Saab upphörde existera i och med det. Fabriken i Trollhättan var GMs fabrik som tillverkade GMs bilar. Det enda som var kvar av Saab blev ett varumärke på några få av GMs många produkter.

    Exakt vilken avdelning inom GM som ansvarade för att GM inte kunde tjäna pengar på produkterna som såldes under märket "Saab" är antagligen omöjligt att svara på. Ytterst ligger ansvaret på GMs verkställande ledning. Även för de ev misstag som gjordes av av personal i Trollhättan.

    Så som det beskrivs i denna tråd att Trollhättanfolket ville bygga en bättre, unikare bil än GMs ledning i Renaissance Center, i Detroit hade beslutat. Det känns för en utomstående märkligt. I en organisation har alltid koncernledningen rätt och dotterbolaget fel om de har olika uppfattning. En kompetent företagsledning har ansvar att byta ut personal som vägrar göra det de är anställda att göra. Går det inte att få personalen att göra som ledningen beslutat återstår bara att lägga ner/sälja verksamheten. Speciellt när det är en verksamhet som inte går med vinst.

    Att man fortfarande talar om GM och Saab som separata enheter när det gått nästan 30år sedan GM tog över ledningen och ägandet av Saab tyder på att fusionen inte lyckades speciellt bra. Ansvaret för problemet ligger naturligtvis ytterst i Detroit. Men själva problemet verkat ha legat i Trollhättan.

    I UK vimlar det av Vauxhall på vägarna och britterna verkar glada och köper gärna en Vauxhall, trots att numera är det bara märket i nosen/namnet som skiljer från Opels modeller. En motsvarande lösning för Saab hade nog kunna fungera på samma sätt. Medelbilssvensson hade säkert glatt köpt en ny Saab oavsett. Hade GM drivit igenom den typen av lösning hade nog en fabrik i Trollhättan idag kunnat tillverka Opel, Vauxhall, Peugeot, Citroen, Cadillac och Saab kunnat vara lönsam.

    För sedan ett par år äger nu PSA Peugeot Citroen både Opel och Vauxhall. Tyskarna mfl köper gärna Opel och i Frankrike är Peugeot och Citroen fortfarande mycket populära. Den genomsnittlige Saabägande medelbilssvensson hade knappast brytt sig om att det var en fransk bil, så länge det var ett Saab-märke i nosen och en Saab skylt på verkstaden...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #2172
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 292
    Kan man då inte sammanfatta misslyckandet med att GM trodde att man kunde låta Saab leva vidare och bli ett lönsammare företag genom att utveckla nya Saabar på Opelplattformar och GM-teknik med lite Saabig inredning och styling och balla mugghållare etc?
    Tror man så dumma saker så bevisar man verkligen att man har väldigt lite koll på vad för företag man har köpt.


    Jag kan hålla med om att vissa misstag även begicks i Sverige. Men betydligt fler och allvarligare fel beslutades av GM:s ledning och andra beslutsfattare.

    Alldeles för många nya produkter från Saab de senaste 30 åren har saknat vad som krävs för att uppfattas som tekniskt intressanta, "upp to date" och skapat rätt prestanda för att kallas Saab.

    Ersättaren till og900 hade man ju även den påbörjat innan GM kom in i bilden, och kravet på ett projektavbrott och omstart på den usla Vectra/GM2900 plattformen bevisar verkligen vilka extremt låga ambitioner man hade redan från start.

    Påtvingade idiotbilar som 9-2x, rambyggda 9-7 osv. Samtidigt som man tex förbjöd Saab att släppa den redan produktionsklara Saab 9000 4wd 280-300hk runt -91.
    Man förbjöd Saab att sälja ng9-3 med sin egna motor.

    2003 släppte man en undermotoriserad bil (Aero) ny motor utan varken kamfasning, direktinsprutning etc och som totalsågades i första testerna i tex Teknikens värld. Skoda gick dock att få med nya 2,0TFSI till en rimlig peng.

    I test efter test från världens alla hörn märker man att det alltid saknades något i de nya Saabarna. Man saknade nåt i de nyare GM Saabarna.
    Visst, motorn var helt ok, men räcker knappast till i det "premum light" segment som Saab befanns sig i.


    Den som köper en Vauxhall inser nog mycket väl att det är en Opel och köparna kanske inte bryr sig. Bilen säljs dessutom bara i UK och är knappast något man tror på som en världsprodukt.
    Jämförelsen med Saab haltar rejält!

    1 användare gillar detta inlägg


    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #2173
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Precis!
    Hade man gjort med Saab som med Vauxhall kanske det hade tillverkats bilar i Trollhättan fortfarande. Vauxhall säljs över hela världen, men med annat märke i nosen. Opel, Holden, osv
    Dvs betrakta Saab som en produktionsanläggning. Bilkonstruktörer hade väl knappast GM behov av när strategin är att ha så få modeller som möjligt och bara kalla dem något som passar kunderna på de olika marknaderna.

    Så visst är det väl Saab-känsla i balla mugghållare, "extra"-knappar och startnyckel mellan stolarna och egen motorstyrning. För att inte tala om tvåtakt och frihjul! Men den genomsnittlige Saabägande medelbilssvensson hade knappast brytt sig om det försvann, så länge märket i nosen var rätt. T.ex för "en man som heter Ove" var det viktiga att det inte var en Volvo. Han är knappast ensam.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #2174
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    GM försökte ju lägga ner produktionen i Trollhättan redan 2005, detta trots att Trollhättan enligt utvärderingen var den bättre fabriken.

    Och i samband med ng9-5-utvecklingen så fick en stor del av konstruktörerna flytta till Russelheim.

    Sannolikheten för att något annat än försäljningskontor skulle blivit kvar i Sverige på sikt var nog obefintlig, titta bara på Holden som faktiskt gått med ganska hyfsat ekonomiskt hela tiden. Trollhättan var ju redan raderat som utvecklingscentra i någon plan som JÅJ råkade få nys om 2007/2008.

    Jag tror nog att en hel del Saabägare faktiskt inte bara bryr/brydde sig om märket, utan en hel del om innehållet. I samband med att Saab och Opels försäljningsorganisationer slog ihop runt 1990 så konstaterade säljarna att det var mycket enklare att sälja en Saab till en Opel-köpare än tvärtom - Saab-köparna tyckte att Opel-kavlitén var undermålig - och inte att förglömma kundprotesterna på delar som ärvts från Opel när ng900 introducerades - kvalitén dög dåligt på många delar för Saabkunder. (Och jag har konstaterat att på min 9-5:a att många av de delar som fått problem utmärker sig som delar som delas med någon samtida Opel.)

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #2175
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Tyska regeringen og IG-metall (motsv till facket "metall" i Sverige) var väldigt mycket mer pådrivande mot GM för att fabriken i Rüsselsheim skulle vara kvar. Samtidigt som våra toppolitiker bara snackade om hur viktigt Saab var men visade sin inställning till Saab genom att köra BMW mfl utländska bilar.

    Självklart finns det sådana som värdesätter Saabs egenart. Både av objektiva och subjektiva skäl. Saab är nog lite av en livsstil/statuspryl/nörd-val. "Vad är det Saabägaren vet som inte vi andra vet", för att citera Jeremy Clarkson i Top Gear.

    Det finns mycket bra grejer med Saab, absolut! Men inte allt... Och att Saab rent generellt sett skulle hålla högre kvalitet än andra bilmärken har jag faktiskt svårt att tro. Den fantastiskt coola mugghållaren i 9-5 t.ex. är väl inget direkt under av kvalitet. För att inte tala om alla dessa krånglande röda och svarta tändkassetter. Visst efter 25år blev de kanske bättre. Men många har fortfarande alltid med en i bagaget i reserv för att kunna byta med...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #2176
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 292
    Jag tror att en Opel med Saab emblem hade sålt lika bra som tex de Subaru med Saab emblem. Helt ok bilar men de stod kvar i lager och fick vräkas iväg med enorm förlust.
    Man hade inte fått upp volymen på antalet sålda bilar. Att Oplar säljs med olika namn i olika länder är av gammal tradition. Man säljer inte Opel i samma land som Vauxhall och Holden, Holden har för övrigt gått i KK va?

    Utomlands har man helt andra åsikter om Saabs kvalitet. Och innan Bilprovningen till stor det såldes ut och statistik fanns så var besiktningsresultatet för Saab 9-5 bland de absolut bästa i klassen. Sämsta bilen någonsin var ju den första efter att GM tog över, ng900. Det säger väl nåt.

    Jag är övertygad som att man hade kunnat skapa betydligt mer av varumärket Saab än vad man gjorde genom att fylla de med undermålig GM teknik.
    Jag är lika övertygad om att Saabköparna mer än andra brydde sig extra mycket om hur bilarna upplevdes och kändes och såg ut.

    Ett bevis på detta kan tex vara att og900 Cab är typ 3ggr så dyr idag som ng900 Cab.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #2177
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    717
    I en värld där alla biltillverkare så förtvivlat försöker hitta "sin" speciella nisch ... valde GM att SAAB skulle gå ifrån CombiCoupékonceptet
    som var en av dom "quirks" som gjorde att märket fick sina trogna kunder. I stället släppte man OG 9-5 som ...sedan...(suck...)

    I alla fall DEN bilen borde varit skapad som en CC likt 9000. Jag klagar inte på bilen så här i efterhand då jag ägt 3st sedaner varav den '01 Aero som jag håller
    för att vara den bästa bil jag någonsin ägt, men där någonstans fegade SAAB ur.

    Har man ett bra sortiment komponenter att välja från behöver inte commonalitet vara negativt, men eftersom varken GM eller Ford (Volvo PV)
    kunde bygga prestandalyxbilar - eller tillät de mindre företagen att göra det - var situationen nog ganska hopplös redan från början.
    När man väl alltför sent insett att det brann i knutarna och man tog fram NG9-5 föll man på mållinjen.

    Ett tag kunde SAAB dra nytta av att GM är stora i Sydamerika där man kör på "Gasohol", dvs Etanoldrift. Patenten ägdes av GM
    och Ford kunde inte hävda sig. Volvo hade aldrig något vettigt alternativ, men luften gick ur etanolflugan och den tillfälliga försäljningsboomen
    varade inte så många år.

    Att man sedan aldrig kunde implementera den senaste tekniken behöver inte nödvändigtvis vara negativt map. kvaliteten.
    Asiaterna har många gånger uråldriga konstruktionslösningar men dessa märken återfinns oftast bland de som rankas
    högt i kvalitetsmätningar.

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  18. #2178
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Jag tror att en Opel med Saab emblem hade sålt lika bra som tex de Subaru med Saab emblem. Helt ok bilar men de stod kvar i lager och fick vräkas iväg med enorm förlust.
    Man hade inte fått upp volymen på antalet sålda bilar. Att Oplar säljs med olika namn i olika länder är av gammal tradition. Man säljer inte Opel i samma land som Vauxhall och Holden, Holden har för övrigt gått i KK va?

    Utomlands har man helt andra åsikter om Saabs kvalitet. Och innan Bilprovningen till stor det såldes ut och statistik fanns så var besiktningsresultatet för Saab 9-5 bland de absolut bästa i klassen. Sämsta bilen någonsin var ju den första efter att GM tog över, ng900. Det säger väl nåt.

    Jag är övertygad som att man hade kunnat skapa betydligt mer av varumärket Saab än vad man gjorde genom att fylla de med undermålig GM teknik.
    Jag är lika övertygad om att Saabköparna mer än andra brydde sig extra mycket om hur bilarna upplevdes och kändes och såg ut.

    Ett bevis på detta kan tex vara att og900 Cab är typ 3ggr så dyr idag som ng900 Cab.
    Själv är jag övertygad av att bilval för de allra flesta bilköpare styrs av:
    1) Pris 2) Märkestrohet 3-9) Märkestrohet 10) Färg, utseende 11) Övrig ekonomi 12) div prestanda 13)Kvalitet

    Kollade bilprovningens statistik, från tiden den var uppdelat på bilmodell och märke. Generellt var Saab ganska medelmåttig, inte dålig, men aldrig i närheten av toppen. Generellt sett med en felfrekvens 3-4 gånger högre än Subaru. Opel nästan alltid något sämre än Saab.
    Subaru ligger konsekvent i den absoluta toppen. I det sista året med statistik från bilprovningen Årsmodellerna 2002, 2004, 2007 och 2009 - Kontrollbesiktning 2012 toppar Subaru (7% fel) tillsammans med Porsche, Lexus, Toyota, Honda, (<8% fel) snäppet före Suzuki, Mazda, Audi, Skoda, Smart, VW, Mini, Kia, Dacia & Seat (<15% fel) Saab ligger på den undre hälften med 17%, Volvo 19%, Opel 22% Så om kvalitet var viktigare än märket i nosen hade skulle SAAB-aru-arna sålts som smör. De måste ju vara de kvalitetsmässigt bästa Saabar som sålts!

    Eftersom folk inte köper en "Saab-aru" utan istället väljer en "riktig" Saab med 3-4 gånger fler fel då är något annat än kvalitet avgörande.

    Idag dominerar det kinesiskägda Volvo försäljningen i Sverige. Där finns nog en stor del av de som förr köpte Saab. Visst är personalen svensk, men som på Saab tas de avgörande besluten utanför landet. Inte såå svenskt alltså. VW, Toyota och KIA är tillsammans med Volvo de enda som finns på den svenska 10itopp-listan. I den (gamla) statistiken ovan är Volvo kvalitetsmässigt sämst av dessa. Kia är väl billigast? Medelbilssvensson kan stava till Volvo (och kanske tom Bilia) sen är valet klart. Om det är en Geely eller en Opel bakom märket i nosen funderar ingen på. Fast om man tänker på saken... Många gamla Saabköpare kanske handlar Toyota, den ohotade kvalitetsledaren.
    Vi får väl se hur många som köper en NEVS för att de tror att det finns något lite av Saabkänsla kvar under skalet.

    Att og900cab betingar ett högre pris än ng9-3CV har varken med kvalitet, utrustningsnivå, prestanda, eller körupplevelse att göra. Här gäller nog snarare gamla gubbar som vill ha känslan av att äga "den första svenska cabben" mer än något annat. Vissa kanske tycker den är snygg. Denär ovanlig. Orsakerna är flera. Det finns de som helst vill ha en ng9-3 independence cab och betalar ännu mer än för og900. Andra föredrar de gamla ng9-3CV med den klassiska Saab-fronten och inredningen och betalar mer för just sin favvo setup med rätt motor, inredning och lack. Detta har ytterst lite med kvalitet att göra eftersom det gäller gamla välvårdade (samlar?)bilar i bra skick.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #2179
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 292
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg

    Ett tag kunde SAAB dra nytta av att GM är stora i Sydamerika där man kör på "Gasohol", dvs Etanoldrift. Patenten ägdes av GM
    och Ford kunde inte hävda sig. Volvo hade aldrig något vettigt alternativ, men luften gick ur etanolflugan och den tillfälliga försäljningsboomen
    varade inte så många år.

    Att man sedan aldrig kunde implementera den senaste tekniken behöver inte nödvändigtvis vara negativt map. kvaliteten.
    Asiaterna har många gånger uråldriga konstruktionslösningar men dessa märken återfinns oftast bland de som rankas
    högt i kvalitetsmätningar.
    Saab hade helt egenutvecklad E85 implementation som inte hade med GM att göra. Man använde inte ens samma teknik för att detektera Etanol i bränslet som GM och Ford.
    Ford däremot har haft E85 bilar i produktion sedan -90-talet. Även Saab hade Etanolbilar som koncept typ 1992 ungefär.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #2180
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 292
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Själv är jag övertygad av att bilval för de allra flesta bilköpare styrs av:
    1) Pris 2) Märkestrohet 3-9) Märkestrohet 10) Färg, utseende 11) Övrig ekonomi 12) div prestanda 13)Kvalitet


    Eftersom folk inte köper en "Saab-aru" utan istället väljer en "riktig" Saab med 3-4 gånger fler fel då är något annat än kvalitet avgörande.

    I
    Menar du att de som köper Subaru, BMW, Audi, Alfa osv gör det för att bilarna har ett lågt pris och bra "value for Money" ??
    Jag tror du har fel här och Saab var nog en av de bilarna man minst av alla köpte för att de hade ett visst pris, utan snarare för att de var unika på många sätt.
    Detta unika var just det som blev mer och mer urvattnat under GMs styre.

    Är man ute efter en billig bil så är det nog idag Kia, Hondai m.m. och för 10-20år sedan definitivt även Opel som lockade med "prisvärda" bilar.
    Ett i mängden av bevis för att Saab lockade köpare med annat än pris får man när man tittar på de köpare av bilarna man hade.
    Bland de mest högutbildade av alla köpare, speciellt i USA.

    Din länk till SBP statistik visar Saab generellt och ger helt fel information om hur Specifikt Saab 9-5 klarade dig. 900/9-3 drar ner betyget rejält!
    Men det är vissa årsmodeller, i medel är det bättre än medel och det är bra med tanke på att de ofta rullar mycket per år. https://teknikensvarld.se/basta-och-...ningen-128896/
    Bläddra ner till Saab 9-5 Sedan och bli förvånad. Som du även ser är den usla 9-3/900 fruktansvärt mycket sämre.

    Saab 9-5 är idag en svårslaget bra beg köp i sin storleksklass och prisklass.
    Senast redigerat av Andreas Plars den 2019-06-25 klockan 22:20.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •