Sidan 102 av 135 FörstaFörsta ... 25292100101102103104112 ... SistaSista
Resultat 2 021 till 2 040 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #2021
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    I vardagssituationer så kan man i många fall lösa problem med många olika verktyg/maskiner men det kan vara svårare för många att ha tillgång till flera olika fordon...
    Jo, men de varierade "svenssonfunktionerna" du nämner har ju inte med typen av drivlina att göra, utan bara bilens utformning. Det finns inga tekniska begränsningar i en elektrisk drivlina som förhindrar det:
    - Dragkrok t.ex. är tekniskt möjligt att hänga på en elbil, enda skälet till att det finns få modeller som har en sådan idag är att de flesta tillverkarna inte lagt pengar på att typprova dragkrok på sina modeller - helt enkelt för att de får sina (få) bilar sålda ändå.
    - Batterikapaciteten (=räckvidden) är heller ingen teknisk begränsning, utan det handlar bara om betalningsvilja samt miljötänk (ett större batteri är dyrare och mer naturresurskrävande att tillverka än ett mindre). För den som till vardags kör max 10 mil och sedan en gång per år kör till fjälls är det inte försvarbart med ett 60kWh-batteri, då blir det påtagligt billigare att hyra (eller bytlåna grannens) fossilbil den gången. För den som regelbundet kör säg 40 mil i sträck blir ett större och dyrare batteri ändå intressant för att bränslekostnaden skiljer så mycket.

    Det du egentligen klagar på är det dåliga utbudet av elbilar just nu (och kanske indirekt prissättningen, för Model X uppfyller nog alla tänkbara Svenssonbehov). Och där kan jag hålla med dig, det är också ett starkt skäl till att jag fortsätter att köra min fantastiska og9-5a - jag har ännu inte hittat någon elbil som jag tycker funktionellt passar mina behov som familjefraktare utan att närma sig miljonen i pris.

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Vattenskotern blir extra rolig med batteridrift, ny funktion som ankare.
    Där har du en verklig teknisk begränsning med en batteridrivlina gentemot förbränningsmotor: Vikten. I applikationer där du både vill ha lågt vikt och/eller måste ta med dig mycket energi är förbränningsmotorer under överskådlig tid överlägsna. Flygplan, oceankorsande fartyg m.m. lär vara förbränningsdrivna lågt framöver.


    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Okej, pris är inte ett problem, laddning är inte ett problem för vare sig elnätet eller abonnent/användare, tillverkare tjänar stora pengar på elbilar.
    Varför finns det då bara strax över 60000 elbilar i Sverige trots allt?
    Det måste ju då vara vi svenskar som är helt dumma i huvudet som inte förstår?
    Jag tror det är en kombination av begränsat utbud och (upplevd) risk:
    - Det begränsade utbudet - främst p.g.a. bristande produktionskapacitet i allehanda led (där är ju Tesla föredömliga med sin egen batterifabrik) - håller uppe priserna och begränsar antalet modeller att välja på. Trots det begränsade urvalet är efterfrågan definitivt högre än utbudet just nu, det ser man ju på beställningstiderna på en elbil.
    - Ett bilköp tarvar (olika grader av) mycket pengar. Ju mer pengar, desto mer undviker gemene man risker (t.ex. osäkert andrahandsvärde, osäkert med kostnader för batteribyte, osäkerhet kring laddmöjligheter- och kostnader, ...) och det är då lätt att avvakta tills någon annan bevisat att konceptet håller i praktiken. Redan idag är totalkostnaden för en ny elbil över dess livstid lägre än en ny fossilare, men inte så mycket lägre att det är en uppenbar giveaway som gör gemene man beredd att ta risken.

    Här är en utklipp ur ett intressant TED talk på temat. Ifall ni inte redan har sett den kan jag starkt rekommendera den.
    Senast redigerat av jellybear den 2018-11-08 klockan 12:08.

  2. #2022
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast nog sjutton är ombyggda fossilbilar i minoritet av de elbilar som säljs?
    Renault Zoe, Nissan Leaf, BMW I3, Hyundai Ioniq, nya Audi E-tron och såklart alla Tesla. Alla byggda som elbilar från början.
    Att skojarna i Wolfsburg kör med ombyggda fossilbilar kan ju knappast vara en avgörande faktor.

    Norge är ett ganska dåligt land att jämföra sig med. Norge har en väldigt speciell situation med litet vägnät, hyfsat få invånare med tyngdpunkt på vissa stadsområden (området runt Oslo har 1,9 av landets 5 miljoner invånare t.ex.).
    Dessutom har man inte alls lika mycket industri och ett löjligt överskott på energi.
    Zoe och Leaf har funnits ett tag och ja, där har du en poäng. Ioniq är relativt ny, men där gjorde Ioniq en felaktig prognos för hur stor andel som skulle vara hybrid och hur stor andel som skulle vara el. De underskattade efterfrågan på elvarianten och har haft svårt att leverera tillräckligt.
    Nya Audi E-tron har inte börjat levereras ännu.
    BMW i3 säljer bra, men BMW gjorde en sorts bil som är väldigt annorlunda i flera avseenden. T ex genom att vara byggd i kolfiber, vilket gör den dyrare än nödvändigt. Det mesta talar för att BMW inte kommer att göra fler kolfiberbilar, under överskådlig framtid.

    Norge är visst ett bra land att jämföra med. Tro inte att folk i storstäder kör mindre med sina bilar än landsbygdsbor. Stockholmare kör inte färre mil med sina bilar. Tvärtom kör de längst i landet: https://www.trafa.se/globalassets/st...ackor-2016.pdf
    Och när vi pratar om elnätet så är det två saker vi måste hålla isär: produktion och distribution. Norge har gott om energi, men har du något som helst belägg för att Norge gjort distributionsnätet ut till kunderna mycket mer överdimensionerat än vad vi gjort i Sverige? Varför skulle Norge ha gjort det? Du tog ju upp distributionen som ett problem i Sverige, varför klarar Norges elnät av den förment svåra belastningen av många elbilar?

  3. #2023
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag menar inte att storstadsmänniskor kör mindre, snarare att de har bättre tillgång till el. Ju mer tättbefolkat, desto bättre eldistribution, så är det ju bara. Ju längre bort och glesare, desto sämre distribution eftersom luftledningar är det enda möjliga och på grund av förluster i långa ledningar och många som delar på större matningar, desto mindre utrymme för ökning. Det är ju bara att se hur det ser ut där jag bor, som ändå måste räknas som ganska tättbefolkat i jämförelse med "riktig" landsbygd. Vi har stor matning till Trelleborg, sen är det en större luftledning till Smygehamn 2 mil från Trelleborg, sen är det en fjuttig ledning 5km upp till vår by som precis grävts ner så vi får lite bättre leverans. På den ledningen skall också ett gäng storbönder med spannmålstorkar och några djurbesättningar försörjas. Som jag berättade innan händer det i princip varje år att de feta säkringarna i transformatorn i närheten tar fyr när bönderna torkar spannmål.

    Att då många i Norge bor nära de större städerna gör det lättare. Om nästan 2 av Norges 5 miljoner bor runt Oslo så underlättar det ju en hel del. Hur stor är andelen elbilar i de mer glesbefolkade delarna av Norge?

    Norge är till skillnad från Sverige rena U-landet när det kommer till kommunikationer. De har ett löjligt litet vägnät, en bit under hälften av Sveriges vägnät. De har inte ens 100 mil motorväg!

  4. #2024
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    I Sverige bor 85 % av befolkningen i tätorter, medan det bara är 79 % i Norge, så jag tror du helt enkelt har fel i din beskrivning av Norge vs Sverige. Och vad spelar antalet mil motorväg för roll när det kommer till elnätets förmåga att leverera ström?
    I Norge har man fört en politik för att det ska vara lättare att leva på landsbygden, jämfört med vad vi gör i Sverige: https://www.dagenssamhalle.se/debatt...kan-leva-15511

  5. #2025
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Därför att Norge upplever konkreta problem:
    https://www.tu.no/artikler/nettet-ov...ndebukk/408789

    https://second-opinion.se/elbilar-st...-norska-elnat/

    Kolla också den stora skillnaden mellan Norge och Sverige vad gäller produktionen:
    https://vattenkraft.info/?page=38

    Norge har massor av vattenkraftverk, och de har rätt bra spridning över landet på sin produktion och svarar bra mot var folk bor. Jämför det med Sverige där Skånes närmsta produktion ligger i Göteborg (kraftverket i Karlshamn är ett reservkraftverk som går på Olja, det körs inte alltför ofta utan endast som reserv).

  6. #2026
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Stomnätet i Sverige är väl tilltaget. Skilj på stomnät och lokala nät. Just på grund av vår geografiska spridning av elkraftproduktionen så har stomnätet anpassats. Lokala nät är en annan fråga. Exempelvis skrivs i din första länk att "Når folk installerer 22 kilowatt for å lade Teslaen i grisgrendte strøk, kan det være tungt for det lokale nettet vårt." Det är ju helt enkelt inte så att "folk" ska installera 22 kW laddare. Man ska inte ladda så snabbt hemma. Det där är ju missbruk. Tag upp något relevant.
    Och dessutom är det så att det är inte ett krav för elbilar att elnätet inte ska behöva anpassas alls. Det är helt i sin ordning att det sker utbyggnad av kapaciteten. Det är för sådana saker vi betalar nätavgifter och annat. Det är, som jag redan skrivit flera gånger, inte ett annorlunda problem än att man bygger nya bostadsområden, anlägger nya industrier, m m. Då måste elnätet anpassas och det gör man fortlöpande.

    Men jag har svårt att begripa mig på din argumentation. Vad är egentligen din ståndpunkt. Menar du att det inte går att ha elbilar på grund av elnätet, eller menar du att det skulle bli alldeles för dyrt att göra förändringar i elnätet, eller vad menar du? Som det är nu framstår det som att du bara flyttar du runt målstolparna hela tiden.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #2027
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Har begränsningarna i överföringskapacitet åtgärdats?

    https://www.energimarknadsbyran.se/e...den/elomraden/

    "För att transportera el krävs elledningar, idag finns det inte alltid tillräcklig kapacitet att föra tillräckliga mängder el från norr till söder. Från 1 november 2011 delades landet in i fyra så kallade elprisområden. Syftet är att göra det mer lönsamt att producera el där det bor många människor och minska behovet av att transportera el. Dessutom vill man uppmuntra till investeringar i elledningar till de områden som använder mest."

    Elområden.png

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #2028
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Vi har inte sagt att alla tillverkare idag tjänar stora pengar på elbilar. Vi säger att det idag är möjligt att tjäna pengar på elbilar, om man endera lägger sig högt i pris (t ex Tesla Model S och Model X)
    Som jag skrev tidigare så har hela branschen haft gott om tid för att demontera och räkna på vad Model S kostar att tillverka och analyserna visar att man tillverkar med en marginal på -15%.
    Siffran för Model 3 är säkert bättre.
    Fredrik J

  9. #2029
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    ..Fast troligen inte den billiga versioen av model 3.. som man konstigt nog *host host* inte tillverkar än..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #2030
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #2031
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Och en hirsch kom och ställde sig lägligt bredvid NEVS 9-3 EV. Blir den hirschad då?

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #2032
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    42
    Blev omkörd idag på 44an idag mellan Uddevalla och Trollhättan av en Nevs 9:3a som var väldigt lik den på bildens ovan
    Jag fick inga kort tyvärr men tog reg nr iaf: ONT864. Står lite intressant om den, framför allt att det var en elbil. Roligt att de händer lite kring gamla SAAB i Trollhättan!
    Tyckte faktiskt att den såg rätt snygg ut

    7 användare gillar detta inlägg



  13. #2033
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Stockholmare kör inte färre mil med sina bilar. Tvärtom kör de längst i landet: https://www.trafa.se/globalassets/st...ackor-2016.pdf
    Det där är väldigt missvisande. Statistiken säger "bilar registrerade i Stockholms län". Inte att dom körs i Stockholms län. Många firmabilar exempelvis är registrerade i Stockholm men körs någon helt annanstans. Vilket statistiken även påpekar, dom bilar som åker längst är ofta registrerade på juridisk person.
    Dessutom dras genomsnittet upp av exempelvis taxibilar som åker extremt långa sträckor varje år, och givetvis finns det många taxibilar i Stockholm.

    Jag skulle vilja se hur mycket bilarna kördes i varje län, inte var dom är registrerade.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #2034
    Angående 2018 NEVS 9-3 el. Är vridmomentsiffran inte låg? Vad kan ett 45 kWh-batteri kosta? Faktisk räckvidd borde inte vara mer än 15-20 mil, förmodligen ännu mindre vintertid.

    Angivet pris på bilen kan vara inkl nationella/lokala prissubventioner.

  15. #2035
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Dessutom dras genomsnittet upp av exempelvis taxibilar som åker extremt långa sträckor varje år, och givetvis finns det många taxibilar i Stockholm.
    fast det måste ju ändå vara en fis i rymden totalt sett, taxibilar körs dessutom långt under kort tid så att säga, dom byts snabbt ut.

    Jag skulle vilja se hur mycket bilarna kördes i varje län, inte var dom är registrerade.
    Jag tror inte det skulle bli så stor skillnad.

    Det man måste tänka på är ju däremot att stockholms län är STORT, det handlar inte om stockholms stad (kommun) här, utan länet.

    Här finns det en karta: Det oranga är stockholms stad, det gula är stockholms län.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_l%C3%A4n
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #2036
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    fast det måste ju ändå vara en fis i rymden totalt sett, taxibilar körs dessutom långt under kort tid så att säga, dom byts snabbt ut.
    Precis, alltså påverkar dom genomsnittet ännu mer.


    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag tror inte det skulle bli så stor skillnad.

    Det man måste tänka på är ju däremot att stockholms län är STORT, det handlar inte om stockholms stad (kommun) här, utan länet.

    Här finns det en karta: Det oranga är stockholms stad, det gula är stockholms län.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_l%C3%A4n
    Jag är född i Stockholm och har bott där under många år, så jag vet hur det ser ut.

    Nedan har du en karta med alla Sveriges län utritade. Tycker du fortfarande Stockholms län är stort?
    https://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/sveriges-21-lan/sveriges_lan_karta.jpg

    I många delar av Sverige är 20-25 mil enkel resa till jobbet inget ovanligt. Min far åkte 35 mil enkel för att komma till jobbet. Längre än så så börjar dom flesta veckopendla, och tvingas alltså sova borta hela veckorna. På många ställen i Norrland är det helt naturligt att det är så man gör, allt annat ses som ovanligt.
    Att som boende i storstadsregion klaga på avstånd och långa sträckor bevisar ingenting annat än att man inte har en aning om hur livet ser ut någon annanstans.
    Senast redigerat av rcy den 2018-11-14 klockan 13:18.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #2037
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Vad kan ett 45 kWh-batteri kosta? Faktisk räckvidd borde inte vara mer än 15-20 mil, förmodligen ännu mindre vintertid.
    Angivet pris på bilen kan vara inkl nationella/lokala prissubventioner.
    Världsmarknadspriset för ett Li-Ion-batterpack för fordonsframdrivning är för närvarande ca 140USD/kWh. Alltså kostar ett 45kWh-batteri 60kSEK + moms.
    Det kinesiska priset på NEVS-bilen om ~230kSEK är med lokala subventioner står det, dock oklart hur mycket subvention som är inbakat.

    Förbrukningssiffror runt 1,5kWh/mil IRL är i allra högsta grad rimligt för den slanka kaross 9-3an har, så en IRL-räckvidd på 30 mil sommarhalvåret och över 20 mil vintertid är troligt.


    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    I många delar av Sverige är 20-25 mil enkel resa till jobbet inget ovanligt. Min far åkte 35 mil enkel för att komma till jobbet. Längre än så så börjar dom flesta veckopendla, och tvingas alltså sova borta hela veckorna. På många ställen i Norrland är det helt naturligt att det är så man gör, allt annat ses som ovanligt.
    Att som boende i storstadsregion klaga på avstånd och långa sträckor bevisar ingenting annat än att man inte har en aning om hur livet ser ut någon annanstans.
    Nu missar ni en avgörande detalj: Det är ingen som bryr sig om en resas avstånd. Det som avgör är en kombination av resans tid och kostnad. Så ni hamnar i den klassiska "lantisar förstår sig inte på 08or och tvärt om"-diskussionen för att ni jämför oväsentliga avstånd.

    Att köra 10 reseavdragsgilla mil till jobbet i 100km/h är precis lika jobbigt (=dyrt och tidskrävande) som att köra 3 icke-reseadragsgilla men tränsgelskattspliktiga mil i Stockholmsrusningstrafiken.

    En annan icke-försumbar detalj är resans tillförlitlighet, d.v.s. sannolikheten att du kommer fram i den tid du tänkt dig. Och till sist får man inte dra alla över en kam, det finns både 08or och lantisar som har 10 min till jobbet, andra som har 2 timmar dit.

    För egen del, som ofta har möten med start 09:00 på andra sidan Stockholm city från min bostad sett, måste jag lätta hemifrån senast 0745 oavsett om jag åker bil, kollektivt eller cykel. Och då snackar vi "bara" 19km fågelvägen...
    Senast redigerat av jellybear den 2018-11-14 klockan 18:39.

  18. #2038
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    En Mitsubishi PHEV om man laddar den med långsam laddning tar det ca 8tim till fullt batteri (100% inte 75%), då krävs minst 10A säkrat uttag (8A ja den går sönder). Räkna själva så förstår ni att dom drömsiffror om 2kwh per mil kan ni glömma, ni kan börja med att räkna 1500Kg som färdas i 70km/h vad som krävs i energi för att hålla jämn hastighet för att göra det enkelt, och då pratar vi INGEN förlust, vilket det är, ladda batteriet ger inte 100% effektivetet ifrpn uttag till batteri, samma sak batteri till drivmotor (dessutom värme/radio/kyla/annan elektronik). Sedan ska ni lägga på den extra förbrukningen för vindmotsånd/rullmotstånd/uppförsbacke osv osv. Krävs en mängd energi för att flytta en massa i en viss hastighet, fyskiklagarna tillhör dom, precis som att all energi omvandlas, den försvinner inte.

    Svar på tidigare, INGEN elbilstillverkare gör vinst på någon såld elbil, kvartalsvinst betyder inte att man säljer bilar med vinst (du kan ha sålt 100k bilar och i kvartalsrapporten gjort 1miljard i vinst, men kvartalsrapporten säger inget om kostnaden för utvecklingen innan byggnation av bilen, batterierna kan varit inköpta innan det kvartalet, då ser detta kvartalet bra ut, osv osv osv)

  19. #2039
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606
    Fler som fått mail från en "alanprowell[at]gmail.com" ang. denna tråden? Vet inte ifall det är spam eller ett seröst mail..

  20. #2040
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Varför skulle det vara seriöst?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •