Ja, och även OM dom nu skulle lyckats göra vinst senaste kvartalet (jag tvivlar) så har dom gått med förlust LÄNGE, så totalt sett är det ju en förlustaffär oavsett.
Enda anledningen att dom överlever är ju att det är Elons pet-project, det är ju inte riktigt att tillverka bilar han blivit rik på, tvärt om.
I dagsläget säljer man nog med förlust eller låga marginaler för att ta en marknadsandel och behålla den i framtiden när man förhoppningsvis kan öka marginalerna.Samtidigt meddelar de flesta biltillverkare att de har betydligt sämre marginaler, om några på elbilar i nuläget:
https://www.iol.co.za/motoring/indus...oblem-17288849
Tycker det är kul att se hur naiva folk är vad det gäller kostnader för elbilar.. Jag orkar inte ens ta diskussionen för det verkar vara mer religion än fakta inblandat, men vi får väl se om några år..
Men en sak är ju säker, bilismen är en ENORM kassako för staten, och vinsten kommer från sjukt höga bränsleskatter, det är ju inte ritkigt så att dessa pengar bara kan försvinna, pengarna måste in.
"Men då höjer man skatten på fossilbilar för att kompensera!" säger då miljöpuckon i största allmänhet.. ..Men det går ju inte, för så fort det blir för dyrt så tvingas ju folk över till elbilar.. och då får man ju ändå inte in skatten.
"Men då inför man kilometerskatt på elbilar" säger någon annan. ..Ja, det kommer man säkert att göra, men då måste man ju balansera den mot fossilbilsskatten, för höjer man den för mycket så bromsar man ju elbilsanvändningen.. ..och höjer man för lite så blir det skatteförluster.
En sak är ju säker, bilisterna kommer att betala in lika mycket skatt - eller mer troligt MER skatt än nu, tror man på fullt allvar att man kommer att kunna köra billigt med elbilar i det långa loppet är man mycket naiv.
Man kan möjligen vara en vinnare i korta loppet, men staten kommer att effektivt täppa till alla kryphål så fort för många utnyttjar dom så att det märks på skatteuttaget - eller snarare skatteinflödet.