Sidan 109 av 109 FörstaFörsta ... 95999107108109
Resultat 2 161 till 2 166 av 2166

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #2161

  2. #2162
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 126
    Medlem#
    2226
    GM ville att SAAB skulle vara en Opel med ett annat emblem, så om Vauxhall var i UK. GM själva har på sin blogg skrivit att de missat kärnvärdet i SAABs varumärke. GM hade en tid planer på att SAAB skulle bli en jänkebil med bakhjulsdrift eller en Subaru med SAAB-logga... GM visste inte riktigt vad de skulle göra med SAAB som fick lägga sina pengar på att utveckla teknik till Opel och bekosta andra projekt som GM enligt internationella koncerners rätt tog vinsterna från. SAAB skulle ju leverera vinst till moderbolaget, en SAAB-logga på vilken bil som helst duger.

    Sen är det inte GMs fel att SAAB inte sålde nog med bilar, en gammal modellsetup säljer inte så bra. Iofs sig stoppade GM den tänkta efterträdaren till og9-5 i mitten på 00-talet och när de levererade nyheten att de skulle lägga ned SAAB längre fram dök försäljningen till minimala nivåer trots en ny modellsetup
    /arne 2226
    95 2.3t bio -07|95 2.0t|9-3 2.0t|9000 CSE 2.3t|Säker H -72
    Tidigare: V40 T4 |9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #2163
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 162
    Medlem#
    5129
    Min från 2018: AERO
    Min från 2017 till 2018: AERO _=_ Min från 2014 till 2016: AERO
    Min från 2012 till 2014:GRIFFIN _=_ Min från 2001 till 2012:ÅKETCOCKPIT

  4. #2164
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 942
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Investeringsvillig delägare.
    Citat Ursprungligen postat av Loffes länk
    Evergrande har gjort sig kända för abrupta investeringar i verksamheter som ska diversifiera det tungt skuldsatta fastighetsbolaget från den inbromsande kärnmarknaden.
    Vad jag tänkte innan jag klickade på länken och läste: Det är såklart bra att någon pumpar in pengar i NEVS - för det är nödvändigt om NEVS ska bli livskraftigt på sikt. Det finns dock förutom fördelar även risker med investeringar från Kina, i synnerhet kinesiska fastighetsbolag:
    1. Kinesiska myndigheters nyckfullhet: Storföretag i Kina är tajt kopplade till myndigheter, inga större investeringar sker utan myndigheters godkännande eller ibland t.o.m. myndigheters sponsring.
    2. Den låneboostade ekonomin i Kina, i synnerhet inom fastighetsbranschen: Om/när fastighetsbubblan spricker, drar man då in på investeringar i t.ex. elbilsfabriker?
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

  5. #2165
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 162
    Medlem#
    5129
    Det är ju aldrig bra om majoritetsägare kan vara på väg mot obestånd.

    Att vara delägare i flera bolag som på sikt behöver kapital är ingen avundsvärd situation.
    Om det förhåller sig på det sättet.
    Min från 2018: AERO
    Min från 2017 till 2018: AERO _=_ Min från 2014 till 2016: AERO
    Min från 2012 till 2014:GRIFFIN _=_ Min från 2001 till 2012:ÅKETCOCKPIT

  6. #2166
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    588
    Glöm inte bort att NG9-5 testades tillsammans med Volvos dåvarande S80 och SAAB'en vann ganska övertygande.
    Jag var på försäljningspremiären i Kungsbacka och trots att KBA Bilcentrum gjorde sitt bästa med bubbel
    och små snittar var stämningen litet tryckt. Problemen var ju kända och den första konkursen skedde väl då i dagarna.

    Varje deltagare fick köra en liten slinga på några km och jag mindes hur konfortabel, stabil och trevlig den kändes.
    Tyvärr erbjöd man inga takluckor/panoramatak 2010 och när väl detta kom blåste det mycket snålt vilket gjorde
    att drömköpet uteblev. Så här i efterhand tyvärr kanske tur. SAAB föll på mållinjen.

    I Kina har man (som elektronikverksam) sett hur fabrker etablerats i låglöneområden. När sedan dessa områden
    kommit på välbestånd har fabrikerna flyttats längre och längre bort. Staten styr. Politiker i samförstånd med oligarker.

    Nu har NEVS funnits ett tag och ännu verkar ingen större produktion ske (?) Samtidigt har den av elintresset
    överraskade fossildrivna bilindustrin fått upp ångan en bit bakom Tesla och är i lanseringsfasen med olika
    produkter. Det tog ett tag att få bort gamla dävna "tankar" men fördelarna dessa företag har är väletablerade
    utvecklingsorganisationer, produktionslinor som uppdaterats genom att hålla produktion i dom och kanaler
    för komponenter.

    Kommer inte NEVS ut med stadig produktion och försäljning PDQ vågar jag påstå att man är rökta.

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 13:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 13:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 00:13
  4. Intressanta synkar 9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 18:57
  5. Två intressanta bilar....
    Av kikkan i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •