Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV
Koenigseggs entry level hybridsportbil som klarar E100 etanol med free-valve-teknik, bara €1M...
Det här har potential.
9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Kanske om de är utsläppsneutrala?
Batterier och dess råvaror kommer inom kort bli ett problem och att utvinna dessa är redan idag ett arbete som innebär
problem i politiskt känsliga områden och arbete där känslig
natur påverkas.
Att utvinna olja är inte så mycket bättre men infrastrukturen
finns.
Det finns två saker att hålla i minnet här:
Det forskas en hel del på att förbilliga utvinning av litium från vatten: https://www.samcotech.com/is-it-poss...from-seawater/ På samma ställen som man har stora avsaltningsanläggningar har man ofta stora (öḱen-)områden för att placera solceller - med förbättrade metoder och billigare solceller så kommer detta troligen att bli lönsamt i framtiden.
Det andra är att batteri-kemierna inte är en konstant - vid brist på litium eller cobolt så finns det andra material som kan ersätta dessa för lägre pris/bättre tillgänglighet. Att dessa i stort sett inte syns idag annat än i forskning och utvecklingslabb beror på att litiumbatterierna än så länge (och troligen under överskådlig tid) är det billigaste alternativet för de flesta tillämpningarna.
9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96