Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan?

    Bara lite nyfiken. På sikt, lång sikt, är förstås detta extremt trevliga forums dagar räknade. Vi kör alla bilar som hör til de de insomnade märkenas liga. Inga nya modeller kommer att köras ut. Har det börjat att synas redan? Om något år kommer säkert att synas i aktiviteten på forumet. Speciellt de som alltid kör nya bilar kommer att dra vidare till andra märken.

    Samtidigt finns det så många rullande Saabar att det kommer att finnas diskussionsunderlag i många år till.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Var lugn, vi har betydligt fler besökare numera än vad vi hade för 2 år sen. Vi har över 80000 unika besökare varje månad och med de förändringar som är på väg kommer vi säkert driva upp det lite till. Innan det sen sjunkit till en obehagligt låg nivå är vi båda troligen inte särskilt bekymrade längre

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Men hur är det med betalande medlemmar? Tyckte att Claes skrev om att ett större tapp där jämfört med föregående år.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Var lugn, vi har betydligt fler besökare numera än vad vi hade för 2 år sen. Vi har över 80000 unika besökare varje månad och med de förändringar som är på väg kommer vi säkert driva upp det lite till. Innan det sen sjunkit till en obehagligt låg nivå är vi båda troligen inte särskilt bekymrade längre
    Låter bra! Jag uppskattar verkligen forumet. Det är inte bara bilfrågor utan allt möjligt. Minns när vi hittade en "böld" på katten och barnen grät. Svar direkt på stcs. På kattforumet lång tid och felaktigt svar. Det var en fullt mogen fästing för övrigt

    Det finns ju underavdelningar för det mesta faktiskt
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    373

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Jag tycker att det skrivs mindre inlägg nu än för ett år sen.
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Citat Ursprungligen postat av turbo9-3
    Jag tycker att det skrivs mindre inlägg nu än för ett år sen.
    Jag tycker att det skrivs större inlägg nu än för ett år sedan.

    Skämt å sido. Det vore roligt att se statistik över vilka bilmodeller som frågats om under alla år som gått. Hur stor del av inläggen har varit tekniska frågor sedan forumets start? (Misstänker att de tre senaste åren procentuellt tappat mot annat.) Har de tekniska inläggen gått från att handla om växellådor och drivknutar till att mer vara av elektrisk karaktär? Har frågor om power-wow-kjolpaket-med-osthyvel övergått till frågor om motormjukvara och OBD-uttagets möjligheter? Hur många saabar har genomsnitts STCS:aren idag jämfört med 5-10 år sedan? Framför allt, ställer lika många förstegångspostare frågor om dumpljud idag som för tio år sedan?

    Cabmange - Verkar stabiliserat sig en aning. Vi är ditt antal og900cv gånger 120 ungefär just nu.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Ja, det verkar som att det blivit ett tapp av betalande medlemmar (men jag har inga siffror, det är inte mitt bord). Dock hoppas vi kunna råda bot på det genom att modernisera så att det kommer bli mycket lättare att betala avgiften direkt här på forumet. Forumet och hemsidan skall också integreras och fördelarna med att vara medlem skall annonseras bättre. Med tanke på den stora mängd användare vi har här på forumet borde klubben kunna ha en betydligt större andel betalande medlemmar. Min analys (och styrelsens) är att klubben behöver anpassa sig till "den nya tiden" där mer sker på nätet, och således skall mer av klubbens verksamhet synas på nätet och det skall vara lättare att bli medlem "över nätet".

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Jag tror att detta forum kommer leva hur länge som helst. Trots att det inte sker någon nyförsäljning så är det eftermarknaden som gör detta forum till ett eminent bollplank.

    För övrigt så är det många som är kvar just för att forumet är som en uppslagsbok på många plan. Jag själv har inte ägt en Saab på snart 2år men jag hänger här på daglig basis! För det är nog inte bara jag som har ett hjärta som slår för Saab trots att nybilsproduktionen uteblivit!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 684

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Nu kan jag bara svar för mig själv, men jag har märkt att när hösten kommer så är jag inne mer sällan än innan, för att komma igång igen kring jul när man börjar få ork till att skruva på bilen innan våren.

    I synnerhet i år när jag slog huvudet rejält i kaklet och köpte en Jeep som brukis, blir mycket Jeep-forum

    Har däremot märkt fokus hamnat mycket mer på ng9-3 och 9-5 än ex. ng900:or, men det är nog inte särskilt konstigt det heller.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 461

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Men hur är det med betalande medlemmar? Tyckte att Claes skrev om att ett större tapp där jämfört med föregående år.

    //MH
    Tror det beror på att man slutat skicka ut inbetalningskort. I varje fall jag missade att betala för 2012 och det uppdagades nyligen av Speedparts i samband med en beställning. Tror det finns gott om ofrivilliga avhoppare likt mig.

    Nu har jag betalt både för 12 och 13...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Norge
    Inlägg
    50

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Dock hoppas vi kunna råda bot på det genom att modernisera så att det kommer bli mycket lättare att betala avgiften direkt här på forumet.
    Paypal? Så dumme norbaggar kan få være med.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Vi elsker våre naboer

    Jodå, det skall nog kunna gå att ordna. Det som styrelsen räds är att vi skall få väldigt många medlemmar från utlandet, det kommer kosta mycket mer i porto för att skicka TurboTrycket och medlemsinformation. Jag har iofs mina idéer på hur det skall skötas så kanske

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Vi elsker våre naboer

    Jodå, det skall nog kunna gå att ordna. Det som styrelsen räds är att vi skall få väldigt många medlemmar från utlandet, det kommer kosta mycket mer i porto för att skicka TurboTrycket och medlemsinformation. Jag har iofs mina idéer på hur det skall skötas så kanske
    Borde väl inte vara så svårt att ta en hundring extra för dom som är bosatta utanför Sverige?
    Eller varför inte tillhandahålla TurboTrycket digitalt, bara en pdf som man laddar ner? Jag skulle själv inte ha något emot det även om jag bor i Sverige.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Tror att många lär vara kvar här och sålänge bilarna rullar och det finns grejer så är ju saab kanonbilar fortfarande

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Norge
    Inlägg
    50

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Vi elsker våre naboer

    Jodå, det skall nog kunna gå att ordna. Det som styrelsen räds är att vi skall få väldigt många medlemmar från utlandet, det kommer kosta mycket mer i porto för att skicka TurboTrycket och medlemsinformation. Jag har iofs mina idéer på hur det skall skötas så kanske
    Borde väl inte vara så svårt att ta en hundring extra för dom som är bosatta utanför Sverige?
    Eller varför inte tillhandahålla TurboTrycket digitalt, bara en pdf som man laddar ner? Jag skulle själv inte ha något emot det även om jag bor i Sverige.
    Har ingen problemer med enten litt ekstra for ikke-svensk postadresse eller kun digital informasjon. Har familie i Göteborg også om man må ha en svensk adresse.

    Kanksje kun digital avis/informasjon hadde vært en ide for å spare klubben for noen kroner?

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Jag har föreslagit digital information, men det fanns viss rädsla för "piratkopiering", men jag tror nog inte att det skall vara så farligt.

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Jag tror inte heller att risken för piratkopiering är speciellt stor just vad gäller Turbotrycket. Det är nog få som går med i klubben bara för att få medlemstidningen, och att vi faktiskt skulle tappa medlemmar på det.

    För egen del så hade jag hellre tagit den i PDF-format som fil. Billigare för klubben, bättre för miljön och slutligen bättre för mig ur arkiveringssynpunkt. Jag lagrar hellre ett antal PDF på datorn per år än att spara på papper. Och det vanliga argumentet att det inte är kul att läsa saker på datorn, tycker jag är oväsentligt i det här fallet. Det tar så kort tid att läsa klubbtidningen att inte spelar någon roll om jag gör det framför datorn eller någon annanstans.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag har föreslagit digital information, men det fanns viss rädsla för "piratkopiering", men jag tror nog inte att det skall vara så farligt.
    Inte för att förolämpa någon, men om man anser piratkopiering vara ett reellt problem så överskattar man nog TurboTryckets relevans för medlemmarna något helt enormt.
    Jag tvivlar starkt på att det finns en enda medlem som betalar avgiften just för att få TurboTrycket.

    Men om jag nu skulle ha fel, så varför inte ge ut TurboTrycket separat och låt folk prenumerera för en skälig summa?
    Dom medlemmer som inte är intresserade slipper vara med och betala för det, och dom som vill ha TT kan välja att få den mot rimlig ersättning.

    All heder åt dom som jobbar med TT, dom gör ett fantastiskt jobb och visst är det en trevlig liten tidning, men i ärlighetens namn så tror jag faktiskt inte att den på något vis gör varken till eller från vad gäller antalet betalande medlemmar i klubben.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. 245/40 19" på 8 tum och 9-3 06? (Däcken finns redan)
    Av henkeekman30 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 01:23
  2. Montera dragkrok - finns hål och allt redan?
    Av JorisS i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 14:30
  3. Koppla in IC som redan finns där?
    Av Macke J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 23:46
  4. skadorna finns redan för helv...
    Av 9-5mednyturbo i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •