Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta olja på en F40 låda

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Byta olja på en F40 låda

    Hej

    Har läst en del just om lite problem kring denna låda och att saab hade sänkt antal liter från 2.4 till 2.2 liter vid påfyllning. Hade även läst att lådan sparar 2 dl trots att man kanske låter den rinna tills allt är ur lådan. Stämmer det?

    Oljan jag hade tänkt är just Redline oil MTL, 70W80 är det korrekt (rek. till Saab enligt deras hemsida).

    Att skölja lådan, är det att tömma, fylla på samt köra lite, tömma igen, fylla och köra, samt att upprepa det igen en sista gång? Ska man då fylla lådan helt? Kommer gå åt en hel del olja nämligen :/

    PS: har sökt men inte fått klarhet i just det jag undrar, därför frågar jag igen.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: lite kort om att byta olja på en F40 låda

    Köpte Redline MT90, rek. av maptun så jag körde på det. Köpte 2 flaskor, lär väl bli bra mer om jag inte bara ska köra ett byte utan en sköljning av lådan, eller hur?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  3. #3

    Re: lite kort om att byta olja på en F40 låda

    Att man man sköljer lådorna när man byter olja beror på att växellådsoljor inte som motoroljor är blandningbara. När man bytte från Syntomatic till MTF på F35 och inte sköljde så blev det svart klegg i lådorna och efter det skapades sköjinstruktionen.

    Problemet är att det blir ganska mycket olja kvar i lådan när man tömmer den, c:a 0.2liter eftersom oljan hänger kvar på väggarna. Om man är riktigt seriös så kan man säkert tömma lådan, skruva fast pluggen, vänta och sedan få lite till och på så sätt klara sig utan att skölja.

    F40 har nog funnits specad med allt mellan 1.9 till 3 liter. Lägsta nivån gäller om man vill ha bra bränsleförbrukning och lättväxlat på vintern, 3 liter om man inte vill ha tomgångsrassel. 2.2-2.4l gäller som lite kompromiss.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: lite kort om att byta olja på en F40 låda

    Hm, det är något nytt. Hur vet man då hur mycket man skall fylla? Just nu så siktar jag just på att bli kvitt med trögväxlandet vid kallstarter, vilket just 2.2L skulle (troligen) bota. Får väl kanske tömma och kolla hur mycket lådan inehåller nu! Tror inte det är bytt tidigare så det är väl orig. oljan från saab.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-20 klockan 13:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941

    Re: lite kort om att byta olja på en F40 låda

    Intressant. Försvinner tröghet & "taggighet" om man har i mindre med olja i F40 lådan? Nu vet jag inte oljemängden i min 9-3 Aero med 6-växlad F40 från 2010, men den är trögväxlad när lådan är kall. Speciellt 3:an & någon till, om jag minns rätt. Nu har den ju bara rullat 282mil, så inkörning kanske kan spela viss roll.

    Var kan man få mer info om dessa olika oljemängder? WIS? För det är ju ganska stor skillnad på 1,9lit & 3lit.

    Hur går man tillväga för att tömma & fylla en F40?

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: lite kort om att byta olja på en F40 låda

    Hej!

    Det är totalt 2.4L i F40in och 2.2L vid byte.
    Finns en påfyllningsplugg och en avtappning.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: lite kort om att byta olja på en F40 låda

    Så det är alltså bara att fylla på 2.2L vid bytet, bara o mäta upp då vad jag förstår..
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-20 klockan 13:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kass låda OG9-3 Aero, Vilka lådor passar?
    Av Macke-Hbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-08-20, 15:21
  2. [LÖST] Byta olja på manuell låda OG9-5
    Av Rampan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 12:31
  3. Olja till skum låda.
    Av Pumba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 20:09
  4. Olja i 6-petad SS-låda?
    Av Stoffe #2959 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 23:54
  5. Hur mycket olja ska man ha i en 4-vxl låda till en og 900?
    Av Andreas O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 16:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •