Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp med kod till radio

  1. #1

    Hjälp med kod till radio

    Hej jag undrar om någon kan hjälpa mej - jag bytte cd-spelare från en saab 9-5 - 98 årsm till 2000 årsmodell och nu står det bara radio locked - hur eller var får jag koden ifrån

  2. #2

    Re: Hjälp med kod till radio

    Det finns ingen kod.

    Huvudenheten och CD-växlaren i gamla 9-5 är låst (gift) till en viss bil. Om en huvudenhet eller CD-växlare ska flyttas från en bil till en annan måste den först skiljas från sin gamla bil och sedan giftas in i den nya bilen med hjälp av servicedatorn TECH2. En huvudenhet eller CD-växlare kan inte vara gift med mer än en bil samtidigt.

    RADIO LOCKED = huvudenheten är gift med en annan bil.
    CDC LOCKED = CDväxlaren är gift med en annan bil.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3

    Re: Hjälp med kod till radio

    Går det bara att fixa på saab via servicedatorn ( tech) och hur skiljer jag den

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937

    Re: Hjälp med kod till radio

    Citat Ursprungligen postat av jhonnykostelnicek
    Går det bara att fixa på saab via servicedatorn ( tech) och hur skiljer jag den
    Ja, du behöver tech2. Skilja från gamla bilen gör du enklast med tech2 i den gamla bilen, har du inte tillgång till bilen så kan verkstäderna låsa upp den med hjälp av chassienummer (på den gamla bilen). Exakt hur det går till när de låser upp via chassienummer vet jag inte.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: Hjälp med kod till radio

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av jhonnykostelnicek
    Går det bara att fixa på saab via servicedatorn ( tech) och hur skiljer jag den
    Ja, du behöver tech2. Skilja från gamla bilen gör du enklast med tech2 i den gamla bilen, har du inte tillgång till bilen så kan verkstäderna låsa upp den med hjälp av chassienummer (på den gamla bilen). Exakt hur det går till när de låser upp via chassienummer vet jag inte.
    De "byter " först ch nr på din bil till det som stereon har sen skiljer stereon från bilen.
    och sen byter tillbka ch nr på din bil. och gifter stereon med din bil..
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Hjälp med kod till radio

    jag tror jag läst att eeprom minnet som ofta "tar slut" kan bytas mot ett fräscht, när det är "nollat" så är det bara att gifta in enheten igen. kanske gå över ån efter vatten om minnet är ok, men är minnet kass så... kanske det är värt det... om man har utrustning för att löda bort och dit ett ytmonterat eeprom...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7

    Re: Hjälp med kod till radio

    Kapar denna tråd lite...

    Var på våran f.d saabverkstad för att göra nedanstående procedur, jag har en stereo från en -98,a som skall in i en -00,a.

    Han sa att om han skulle göra ett sådant ingrepp så fanns det risk att det ställde till nåt med programeringen av vindrutetorkarna???
    Och att det var krångligt att rätta till???

    Nån som har någon erfarenhet av det?

    Och skulle det isf inte "bara" vara att programera om vindrutetorkarna, om dom nu skulle få fnatt?!

    Tack sam för all info som kan räta ut detta frågetecket!

Liknande ämnen

  1. Hjälp, min radio har låst sej. OG9-5
    Av kingback i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-02-10, 16:35
  2. Den där låten från radio... hjälp.
    Av niohundra i forum Musikhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 12:56
  3. Snälla hjälp : SS aero med CD, Radio samt färddator lagt av
    Av Mopack i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •