Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Byta till el-stolar i OG9-5 -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    99

    Byta till el-stolar i OG9-5 -02

    Hej,

    Jag har som sagt en tanke på att byta till elstolar fram varav förarstolen har minne, stolarna har suttit i en 9-5 ifrån -03 och bilen som stolarna ska in i har bara manuella stolar ifrån fabrik. Har läst lite i trådar här på forumet gällande det här men tråden var så pass gammal att bilderna inte fungherade längre och ville se var man hittar diverse boxar allt ska stiftas in i.

    Är det någon vänlig själ här som har några bilder på en sådan här operation? Vilka stift är det som behövs när man har en elstol med minne? Har WIS och EPC så ska plugga på det lite där också innan jag ger mig på det men vill ändå se om ni har lite tips?

    Mvh,

    Viktor
    Saab 900s -91 *Såld*

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    Vilka stift står .. Det står i äldre trådarna

    Är stolarna från samma årsmodell som bilen?

    Jag har bytt i min för ett antal år sedan...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    201

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    skitdålig info här om elen jag håller just på med samma sak o fattar inget om el... står bara massa skit om jimp,pimp,twice,dice o bajs....googla istället.

    http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ost2277213
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    Ursäkta men den du länkar till är för 9-3 !

    krimp=skarvar
    TWICE=databox under förarsätet i golvet
    DICE=databox framför under säkringspanelen bakom instrumentpanelen
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-16 klockan 17:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    201
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-16 klockan 17:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    99

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    Citat Ursprungligen postat av marasp
    Vilka stift står .. Det står i äldre trådarna

    Är stolarna från samma årsmodell som bilen?

    Jag har bytt i min för ett antal år sedan...
    Jag har hittat vilka stift så i text men ville bara se om någon hade några bilder på deras kovertering så man kan se hur det ska se ut. står stiften nurmrerade på boxarna som man ska koppla in sig på?

    Det står i trådarna att man ska skarva in sig på vissa kablar men en viss färg, skiljer sig färgerna på olika årsmodeller?

    Bilen som stolarna ska in i är en -02:a och stolarna kommer ifrån en -03:a. Guiden är anpassad till en -99:a som ska ha en inredning ifrån en -05:a, tänkte att det kanske finns skillnader då min 9-5:a är en nyare modell..
    Saab 900s -91 *Såld*

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    99

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    Mer frågor som jag hoppas att någon kan svara på?

    ÄR det en kontakt per stol och om det är en el-stol så används bara fler stift? Har hittat en länk med ett handritat diagram över kontakter till förar och passagerarstolen. Vill kolla med er om den stämmer?

    http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=83340

    KAn man åka ut till en skrot och plocka kontakten på en bil med el-stolar ifrån fabrik och skarva på stolen jag ska köpa som han har gjort i den tråden?

    Har WIS och sitter och tittar men tycker personligen inte det är jättelätt att hitta motsvarande i bilen sen..
    Saab 900s -91 *Såld*

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    Ja en kontakt/stol .

    Jag hade med tanken att skarva in en kontakt från skroten.. Men jag tycker det var mer jobb
    än att skaffa nya stift. Men man kan ocksså stifta ur stift och använda dom se till att det finns sladd kvar på stiftet så du kan skarva.
    För att få ut stiften kan man använda 0.8mm ståltråd och påverka den lilla låstungan som håller stiftet på plats. lite pilligt ja! men det går.

    Kanske hinner jag kolla i WIS ikväll och kan se om det stämmer..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-16 klockan 17:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    99

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    Ok, så om jag förstår dig och WIS rätt så så ska alla kablar dras direkt mellan TWICE eller DICE och stolen ( + jord och 12v så klart) så man behöver inte skarva in sig utan kan "bara" använda dem stiften att koppla in sig i varje ände på rätt plats?

    Det finns ju dem här crimp-kopplingarna.. Hur ser dem ut? SKa man koppla in sig där med med dem här stiften?

    Får usräkta att jag allamerar er med 1000000000 frågor men vill ha så bra koll så det bara går innan jag börjar rycka och slita i grejerna.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-16 klockan 18:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 900s -91 *Såld*

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    Jag började med passagerarstolen . så att jag visste att den funkade. och tog strömmen från cig uttaget

    kablar och stift är samma på -02 och -03 när jag kollar i WIS på förarstolen
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-16 klockan 18:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    förarstolen med minne behöver

    +15 på stift 4 blue/red
    +30 på stift 1 red
    jord på stift 2 black
    databus stift 15 green
    databus stift 19 White

    vissa är redan kopplade!

    passagerarstolen

    stift 28 på förarstol till pass stol på stift 28 blue
    TWICE stift 3 till stolen stift 29 green vit
    +30 på stift 1 red
    jord stift 2 black
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    99

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    Tack så mycket!

    Har 2 st frågot då?
    +15 och +30 är till säkringarna va?
    Var sitter databus någonstans? Är det ytterliggare en box/kontakt att koppla in sig på?
    Tack igen för hjälpen!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-16 klockan 18:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 900s -91 *Såld*

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    +15 = tändning till
    +30 = alltid ström

    data bus går att ansluta på närmaste tvinnade grön/vi data bus kablage vad jag
    förstått? Men du hittar den vid TWICE under stolen
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    Lycka till! det är värt jobbet när det är färdigt
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-16 klockan 18:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    99

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    Citat Ursprungligen postat av marasp
    förarstolen med minne behöver

    +15 på stift 4 blue/red
    +30 på stift 1 red
    jord på stift 2 black
    databus stift 15 green
    databus stift 19 White

    vissa är redan kopplade!

    passagerarstolen

    stift 28 på förarstol till pass stol på stift 28 blue
    TWICE stift 3 till stolen stift 29 green vit
    +30 på stift 1 red
    jord stift 2 black
    Har monterat bort passagerarstolen nu och mattor samt lokaliserat H80 kopplingen till vänster om pedalerna. Har dock en fråga angeånde stift 28, vad har den för funktion? Den andra guiden http://forum.saabturboclub.com/viewt...ntera+elstolar står det inget om stift 28 men tar upp stift 29 på bägge stolarna vilket inte finns med i texten ovan? Har det med minnesfunktionen att göra?
    Saab 900s -91 *Såld*

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900
    Citat. från tråden

    Man behöver inte koppla in sladden på plats 28 om man har förarstol med minne. så den är överflödig, den på plats 29 ska man ha för att relät ska klicka till då dörren öppnas.

    men jag blir lite osäker själv när jag läser vad jag själv skrev då...

    ok men det är väl grön/gul(vit) stift 29 som ska jordas på H29-2? funkar på min i allafall.

    Tyvärr har jag inget elschema där jag sitter i helgen..
    men kontrollera hur det ser ut på stolen stift 28,29 ? går det någon kabel från kontakten
    in i stolen och vart?...
    fler citat från tråden..

    Stiftpositionen för styrsignal varierar mellan årsmodellerna. Titta var det sitter en kabel istället. Blå/röd tror jag den alltid har varit. Där ska styrsignalen kopplas. Kabeln mellan stolarna behövs bara i bilar som har elstolar utan minne på både förare och passagerare.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-16 klockan 18:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    99

    Re: Byta till el-stolar i Saab 9-5 -02 (facelift)

    Det sitter ingen kabel i stift 28 i passagerar-stolen vad jag kan se, bara stift 29 så antagligen behövs inte 28:an då helt enkelt.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-16 klockan 18:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 900s -91 *Såld*

  18. #18
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Gammal tråd jag vet
    ..har gjort denna operation i vår 9-5 -03. Stolar med minne som bara är anslutna för att kunna köras med. Minnet ej inkopplat alls. Ok att det är så.
    Nu till kruxet. Förarstolen blir strömlös efter 1min eller så. Har läst mig till att något relä behöver tas bort/kopplas förbi för att eljusteringen ska fortsätta vara igång. Någon som har några tips?
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Inget svar på frågan men vill ändå slå ett slag för att koppla in de på rätt sätt. Då slipper man det störiga att man måste ha tändningen påslagen för att justera stolen.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Lyfter denna tråden med några frågor istället för att skapa en ny. Har sökt en del men inte riktigt funnit svaren jag söker så hoppas på er expertis nu
    Nu gäller det alltså min bil, en 9-5 Aero -01. Svart helskinn Utan EL

    Framstolarnas sittdynor är nu så slitna så det blivit hål i sittdynan. Vad jag förstår så finns det inte längre att beställa bara skinnet/sittpåsen? Så det mest lämpliga är väl att leta på skroten då? I så fall så vill jag nog satsa på något nyare med EL & minne, och då följer några funderingar...
    Kan man tänka sig att kablage är förberett eller kan man utesluta det? (Tänker om det skiljer nåt på Aero´s kabelstam vs andra)
    Har jag rätt i att det gjordes nån skillnad i stolarna från 02-05(typ?) i både design & säkerhet med krockkuddar osv.? Även läst nåt om bältessträckare...
    Är det lättare att hitta & sätta i stolar från 00/01 kanske? (med EL även då)
    Kan tillägga att jag inte är intresserad av fullösningar. Allt jag gör vill jag ser ut/är "factory", annars skiter jag hellre i det
    Och (allt) annat man ska tänka på

    Som vanligt alltid tacksam för Ert intresse!
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta inredning/stolar NG9-3
    Av bezbeckman i forum Allmänt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2021-03-24, 17:42
  2. [LÖST] Byta stolar på en OG9-5 mellan -05 och -06
    Av mathiasO_1985 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-08-23, 18:39
  3. [LÖST] Byta stolar i og9-5
    Av bror95 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-08-19, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •