Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Oerhörda problem att få ut stero ur 9-5 YM02

  1. #1

    Oerhörda problem att få ut stero ur 9-5 YM02

    Hej,

    jag har under de senaste tre veckorna försökt vid ett antal tillfällen att få ut min originalstereo på min 9-5 YM02 för att installera AUX-ingång. Jag har försökt med toppsar, spikar, skruvmejslar och har till och med TILLVERKAT egna 70mm M3 skruvar (hittade inga att köpa som var tillräckligt långa) för att försöka skruva mig till att det lossar, men utan resultat... Tyvärr finns inte originalbyglarna från förra ägaren, så jag får improvisera med sådant jag läst mig till på detta forum.

    Jag började att skruva bort panelen vid passagerarsidan men slutade då jag såg att jag behövde lossa så fantastiskt mycket för att få bort den (ganska irriterande lösning för hemma-mekaren....).

    Nu skulle jag gärna ta emot alla möjliga tips på vad jag kan försöka.
    Kan någon som själv gjort det, gärna som också hade svårigheter, ge en beskrivning på hur de gick tillväga?

    • Hur långt bör donen stickas in i de fyra hålen? Ska man trycka tills det tar stopp eller räcker det att trycka tills man känner att något "fjädrar/böjer" där inne, jag antar att det är blecken som håller stereon fast?[/*:m:234zcsh2]


    • Ska man sticka in donen och samtidigt vinkla (alla på en gång?) i någon riktning samtidigt som man försöker dra ut stereon? I sådana fall, hur ska donen vinklas, in mot mitten på stereon eller ut mot sidorna av stereon?[/*:m:234zcsh2]


    • Kan man lossa de andra panelerna runt stereon, SID och AC, först för att få bättre yta att jobba med? Hur lossar man i sådana fall dessa utan att man lossat stereon först?[/*:m:234zcsh2]


    Jag ber om ursäkt att jag radar upp så många frågor, men jag vill väcka minsta lilla tanke om tipps från er, hoppas ni har överseende...

    Detta är ruskigt frustrerande vid detta laget, jag tar emot alla typer av tips varmt!

  2. #2
    Grundladd virrgots avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    122

    Re: Oerhörda problem att få ut stero ur 9-5 YM02

    4st runda ting i hålen, tryck in dem tills det tar stopp (ca ~5cm) Bänd försiktigt ut sid+acc panel med en smal skruvmejsel eller dylikt. Tryck på baksidan av stereon.
    9-5 B235E+ fd. 900Aero-84

  3. #3

    Re: Oerhörda problem att få ut stero ur 9-5 YM02

    Citat Ursprungligen postat av virrgot
    4st runda ting i hålen, tryck in dem tills det tar stopp (ca ~5cm) Bänd försiktigt ut sid+acc panel med en smal skruvmejsel eller dylikt. Tryck på baksidan av stereon.
    Tack virrgot för ditt svar!

    Ok, menar du alltså att hålen i stereon är för att släppa SID och ACC panelerna!?
    Det hade jag ingen aning om... jag får försöka undersöka det isf! Jag återkommer med hur det gått!

  4. #4
    Grundladd virrgots avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    122

    Re: Oerhörda problem att få ut stero ur 9-5 YM02

    Nej nej, siden och acc-panelen är bara att plocka ur. Hålen i stereon är alltså till stereon!

    Första sökningen... http://www.google.se/#hl=sv&q=+site:for ... 20&bih=960

    Lycka till.
    9-5 B235E+ fd. 900Aero-84

  5. #5

    Re: Oerhörda problem att få ut stero ur 9-5 YM02

    Citat Ursprungligen postat av virrgot
    Nej nej, siden och acc-panelen är bara att plocka ur. Hålen i stereon är alltså till stereon!

    Första sökningen... http://www.google.se/#hl=sv&q=+site:for ... 20&bih=960

    Lycka till.
    Ja, tack. Som jag nämnde så har jag undersökt frågan. Känner igen många av de trådar sökresultatet gav. Jag inser det redundanta att göra en ny tråd på något som redan frågats 10+ gånger, för det ber jag om ursäkt... jag bara kände tillslut efter att ha suttit med detta ändå triviala problem i säkert 15 timmar totalt att jag bara måste ventilera frågan. Jag får fortsätta försöka, och i värsta fall kanske lämna in den på verkstad för det, vilket skulle kännas väldigt onödigt...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Oerhörda problem att få ut stero ur 9-5 YM02

    Tar du ur siden så kommer du åt att skjuta på bakifrån när du ska få ur den ur kasetten.
    Det är förivrigt samma bst nycklar som Philips/Clarion/Blaupunkt mfl använder som används.


    Postat från min ajFån via Tapatalk
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  7. #7

    Re: Oerhörda problem att få ut stero ur 9-5 YM02

    Citat Ursprungligen postat av jojride
    Tar du ur siden så kommer du åt att skjuta på bakifrån när du ska få ur den ur kasetten.
    Det är förivrigt samma bst nycklar som Philips/Clarion/Blaupunkt mfl använder som används.


    _
    tack för tipsen! Hittade denna lilla guide på hur enkelt det är att ta ur SID'en, http://www.youtube.com/watch?v=0VQgd9KEMu8.

    Blir till att göra det imorn! Hoppas det kommer underlätta borttagningen av stereon.

Liknande ämnen

  1. Drog ur och satte i org.stero i 9-5! nu är den död!
    Av MaWeRic i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 09:17
  2. stero typer i en 9-5 -05
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 13:21
  3. Koppling schema orginal stero 900ng -96
    Av Donkii i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 19:43
  4. Byte av orginal stero.
    Av Complex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •