Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

  1. #1

    Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Tjena tjena! har en fråga,
    Kan ni ge mig svar/tips/tricks på bästa sättet att underhålla bilen under vintern?
    Jag har inget garage heller :/ Så är det bara att tvätta 1-2 gånger i veckan? köra den ofta? Bilen är rostfri så vill försöka hålla den rostfri
    Tacksam för alla svar ni ger mig!
    P.S Tänk skaffa bilpresening Va tror ni?
    Aja mvh!

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Att utomhus lägga en på en "bilpressening" som du kallar det, om det nu är en sådan där formsydd historia man kränger över karossen, så undrar jag om det är så bra med tanke på eventuellt skavande som kan ske mot lacken. Då är det nog bättre att försöka bygga upp en stabil ställning runt om för att hindra nederbörden.

    Någon torrboll & eller lätt värmekälla så som en tänd 60w lampa är säkert inte fel för att hålla den värsta fukten borta inne i kupén för att motverka mögelangrepp.

  3. #3
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Jag har min i kallgarage med en torrboll i baksätet...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Bilpresenningen riskerar väl att bli en fuktfälla också, d v s stänga inne fukt som oundvikligen kommer in med luften. Det finns ju visserligen sådana som "andas", men frågan är hur bra det fungerar... Jag använde en sådan inomhus i vintras, i en torr lokal. Den var väldigt mjuk på insidan och jag tror knappast att den kan skada lacken.

    Har tidigare läst tips om att förhindra markfukt. En bättre användning av en presenning är kanske att ställa bilen på den (beroende vad det är för underlag)?

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Jag har min i kallgarage med en torrboll i baksätet...
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Finns väl typ "bilgarage", ungefär som ett partytält fast bättre, som man ställer upp och kör in bilen i. Kanske kan vara något!?


    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Kyla är bra. Att köra en bil in och ut ur varmgarage är ju inte bra. Bilen blir ju fuktig varje kväll.
    Fredrik J

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Bilpresenningen riskerar väl att bli en fuktfälla också, d v s stänga inne fukt som oundvikligen kommer in med luften. Det finns ju visserligen sådana som "andas", men frågan är hur bra det fungerar... Jag använde en sådan inomhus i vintras, i en torr lokal. Den var väldigt mjuk på insidan och jag tror knappast att den kan skada lacken.

    Har tidigare läst tips om att förhindra markfukt. En bättre användning av en presenning är kanske att ställa bilen på den (beroende vad det är för underlag)?
    Även om den är ett kapell av mjuk typ så sliter det igenom lacken på utsatta ytor så som skärmkanter när det fladdrar i blåsten.

    Tänker då på den här typen av kapell.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ter-37260/
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... duk-37267/

  9. #9

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Att utomhus lägga en på en "bilpressening" som du kallar det, om det nu är en sådan där formsydd historia man kränger över karossen, så undrar jag om det är så bra med tanke på eventuellt skavande som kan ske mot lacken. Då är det nog bättre att försöka bygga upp en stabil ställning runt om för att hindra nederbörden.

    Någon torrboll & eller lätt värmekälla så som en tänd 60w lampa är säkert inte fel för att hålla den värsta fukten borta inne i kupén för att motverka mögelangrepp.
    Okej då införskaffar jag mig en sån torrboll som du sa och kanske sätter upp ett partytält som en annan sa verkar fint tror jag. vill inte få massa snö och skit på bilen

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Man kan ju även lägga ångtät byggplast på marken, á la krypgrunds förfarande, om man oroar sig för uppåtstigande markfukt. Sen om det gör någon nytta eller ej utomhus,, tja...

  11. #11

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Man kan ju även lägga ångtät byggplast på marken, á la krypgrunds förfarande, om man oroar sig för uppåtstigande markfukt. Sen om det gör någon nytta eller ej utomhus,, tja...
    Okej, vet du om det är dyrt? eller vart man kan skaffa det?

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Jag köpte några 25m rullar till min krypgrund & betalade 350kr/rulle. Finns även i 12.5m rullar för en hundring mindre.

    Finns hos alla bygghandlare

    http://www.gsbyggvaror.se/produkter/pla ... FOLIE.html

  13. #13

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag köpte några 25m rullar till min krypgrund & betalade 350kr/rulle. Finns även i 12.5m rullar för en hundring mindre.

    Finns hos alla bygghandlare

    http://www.gsbyggvaror.se/produkter/pla ... FOLIE.html
    Så du menar att man ska ha det på marken och rulla bilen på den?
    och ha en ställning över? torrboll så blir allt fint ju! Några andra tips?
    Om man ska rostbehandla bilen vilket jag funderar på, är det bara då typ på balkarna? under skärmar o sånt?

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Ja isf lägger man ut plastfolien på marken & rullar bilen över. Då får man en Clean & tät yta under. Kanske overkill, men det beror på vad för markförhållande man har. På asfalt eller plattor är det förmodligen onödigt, men på jord & sand kan det vara lite nytta med det. Man får bara se till att det lutar utåt så inte vatten samlas undertill.

  15. #15

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Ja isf lägger man ut plastfolien på marken & rullar bilen över. Då får man en Clean & tät yta under. Kanske overkill, men det beror på vad för markförhållande man har. På asfalt eller plattor är det förmodligen onödigt, men på jord & sand kan det vara lite nytta med det. Man får bara se till att det lutar utåt så inte vatten samlas undertill.
    Okej, så att den står på asfalt så antar att jag inte behöver det då? + det är lutning på marken så typ en backe
    tacksam för svar och allt

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Varför ha en plast under bilen? Blir inte plasten lika fuktig med skillnaden att fukt inte kan dräneras bort i marken?

    Kyla i sig är inget att vara rädd för, och därmed inte vintern heller. Luften är i regel torr, och det är ett riktigt bra klimat för våra bilar.
    MEN, det förutsätter att det r kallt och inte en massa temeraturväxlingar kring nollan. Det som kan döda en kaross på nolltid är just denna temperaturväxling runt nollan som södra delarna av sverige oftast lever i. Det innebär att bilen kan vara fuktig på dagarna, men fryser på natten. Har man då någon form av fukt (kondens eller vattendroppar) i ex. falsar så kan dessa falsar sprängas isär av isbildningen. Dagen efter återupprepas förfarandet, med skillnaden att det nu ryms större vattendroppar i det skadade området.

    Ett överdragskapell är en god tanke, men det är inte säkert att det skyddar mer än det kan skada. Här finns risk för nötningsskador på lacken, men även att kapellet lyckas hålla kondens inne istället för att ventilera.

    Nä, ska du förvara bilen under bar himmel så är det bara att hoppas på en smällkall vinter
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    MEN, det förutsätter att det r kallt och inte en massa temeraturväxlingar kring nollan. Det som kan döda en kaross på nolltid är just denna temperaturväxling runt nollan som södra delarna av sverige oftast lever i. Det innebär att bilen kan vara fuktig på dagarna, men fryser på natten. Har man då någon form av fukt (kondens eller vattendroppar) i ex. falsar så kan dessa falsar sprängas isär av isbildningen. Dagen efter återupprepas förfarandet, med skillnaden att det nu ryms större vattendroppar i det skadade området.
    Vilket är vad som händer om man kör in bilen i varmgarage varje kväll när det är minusgrader ute...
    Fredrik J

  18. #18

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Vilket är vad som händer om man kör in bilen i varmgarage varje kväll när det är minusgrader ute...
    Gäller även kallgarage. Det finns mycket värme lagrat i motor och avgassystem som värmer upp garaget några timmar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Jag skulle bara ställa bilen som den är rentvättad och låta den stå, gärna med ett par torrbollar i. Men ett tips om ni vill strunta i de små löjliga och dyra torrbollarna, fixa en hink, durkslag och en säck vägsalt. Sätt durkslaget på hinken och fyll slaget till hälften med vägsalt, töm hinken lite då och då och byt salt ett par tre gånger under vintern. Funkar bättre än små torrbollar, och framförallt billigare.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  20. #20

    Re: Bästa sättet att förvara bilen under vintern?

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Jag skulle bara ställa bilen som den är rentvättad och låta den stå, gärna med ett par torrbollar i. Men ett tips om ni vill strunta i de små löjliga och dyra torrbollarna, fixa en hink, durkslag och en säck vägsalt. Sätt durkslaget på hinken och fyll slaget till hälften med vägsalt, töm hinken lite då och då och byt salt ett par tre gånger under vintern. Funkar bättre än små torrbollar, och framförallt billigare.
    Så bara låta den stå?... Jag har inget skydd eller något känns bättre att köra den lika gärna när jag har vinterdäck och har högtryck liggandes kan bara skölja rent den efter jag kört

Liknande ämnen

  1. Bästa sättet att sänka?
    Av sandnes94 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-26, 17:16
  2. Bromskivorna är rostiga längst ut
    Av FenioN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 20:01
  3. Bästa sättet för kabeldragning 9-3 -98
    Av MartinAberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 10:09
  4. vilket är det bästa sättet att få mer kräm i min 9-3 aero?
    Av iluk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 13:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •