Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dålig motorgång efter att ha bytt till bensin OG9-5 2.0t Biopower

  1. #1

    Dålig motorgång efter att ha bytt till bensin OG9-5 2.0t Biopower

    Hej alla glada!

    Jag har haft problem med min bil nu, det hela började med att jag kört etanal nu under sommaren och körde som vanligt ner till tanklampan började att lysa, åkte och tankade och drog för första gången på hela sommaren in en skvätt bensin, vilket jag nu förstår kanske inte var helt optimalt, då jag endast har 500 meter till macken så körde jag raka vägen hem.

    När jag dagen efter gick ut på morgonen för att starta bilen så ville den inte, motorn skakade och gick totalt ojämnt, varvvisaren for upp och ner och som sagt allt skakade, sedan la bilen av. Jag puttade tillbaka bilen på plats vid parkeringen och gick upp, en halvtimme senare så gick jag ner igen och provade starta och då gick den igång, men den gick inte jämnt direkt utan först när den blir lite varmare så gick den jämnt, jag åkte ut och körde lite och bilen gick faktiskt bra, märkte inget.

    Nu idag på morgonen så var den inte helt smooth i starten men efter tomgång och lite små gaspådrag så började den gå jämnt igen efter 2-3 minuter.

    Dock så såg jag när jag kollade igår att en sladd gått sönder och jag fixade det temporärt, dock så är jag intresserad av att höra om någon kan veta vad det är för fel, jag har googlat en hel del på det men hittar inget som låter som mitt problem.

    http://s12.postimage.org/f87k1amql/bild1.jpg - slangfelet
    http://s16.postimage.org/qeev304lh/bild2.jpg - fixen

    Jag vet att det kan vara svårt att ställa en diagnos här men jag vill bara fiska lite idéer och får lite bakgrund till att ha med mig till verkstaden!

  2. #2

    Re: Saab 9-5 2.0t Biopower

    Hej !


    Jag har en SAAB 9-5 biopower 2006 som inte gick så bra efter tankat bensin.
    Jag plockade av batteri polen och köpte Ki Akut och sedan har min gått bra.
    Nu kör jag bara bensin. Har haft problem efter körning på Etanol att bilen har svårt att ställa om sig. Prova 30 liter bensinn och Ki Akut.

    Rickard.
    Rickard Lundgren.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Saab 9-5 2.0t Biopower

    Problemet var att den inte lyckats sätta adaptionen innan du stängde av bilen.

    Är bilen fortfarande adapterad för E85 men du har tanken full med bensin så kommer den gå ~30% fett dvs mer än lambdan klarar av att reglera ner. T7 är så "smart" att den inte får sätta någon adaption innan motorn är 76 (eller om det var 7 grader varm vilket gör att om motorn är kall och du har "fel" bränsle i tanken i jämförelse med adaptionen så blir det så här.

    Hade det vart åt andra hållet, att den var adapterad för bensin men du tankade fullt E85 så hade du med största sannorlikhet behövt använda startgas för att få igång bilen när motorn är helt kall.

    Tips!

    just när du byter bränsletyp, gör det när du vet att du har typ 5km att köra innan du stänger av bilen för att vara 100% säker på att detta inte händer igen.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4

    Re: Saab 9-5 2.0t Biopower

    Tack för svaren, den startade ju i morse men var inte helt klockren, fick leka lite med gasen och låta den gå en stund för att den skulle gå mjukt, hur länge till kommer motorn att agera på det viset?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Saab 9-5 2.0t Biopower

    Hej,

    Troligen till motorn nått 76-78 grader och kan adaptera sig till det nya bränslet, så nästa gång du kör mer än 5 min.

    Edit: Såg inte att du kört ett tag på samma bränsle, nu borde bilen troligen har adapterat sig om bilen inte har något annat fel. Hur längesen bytte du stift?

    Mvh
    Matte

  6. #6

    Re: Saab 9-5 2.0t Biopower

    Stift har jag inte bytt på 1000 mil, det är läge för service nu endå, bland annat måste jag ju låta dom byta ut slangen till motorn.

    Vad är funktionen för den slagen som var av?

    Tänkte åka förbi Mekonomen nu på väg hem från jobbet.

    Som sagt, tack för all feedback så här långt!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Saab 9-5 2.0t Biopower

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Troligen till motorn nått 76-78 grader och kan adaptera sig till det nya bränslet, så nästa gång du kör mer än 5 min.

    Edit: Såg inte att du kört ett tag på samma bränsle, nu borde bilen troligen har adapterat sig om bilen inte har något annat fel. Hur längesen bytte du stift?

    Mvh
    Matte
    Den börjar adaptera DIREKT när bilen startar men det kan ta typ 30 sekunder innan den har hittat ett värde där bilen går "bra". Den får dock inte LÅSA en adaption innan den nått upp till den här temperaturen jag angav.

    Det finns en del andra parametrar som säger när/om den får låsa en adaption men kör man bara "Normalt" brukar det bara vara temperaturbiten som är avgörande.

    Stiften har mest troligt inget med detta att göra om bilen gick som den skulle innan bränslebytet.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Saab 9-5 2.0t Biopower

    Manick,

    Stift kan komma när som oavsett bränsle och kostar dryga hundringen, skadar aldrig att byta vid ojämn gång. Kanske igensatta spridare

    Men nu ska den ju in på service så då får vi hoppa de får ordning på bilen.

    Mvh
    Matte

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Saab 9-5 2.0t Biopower

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Manick,

    Stift kan komma när som oavsett bränsle och kostar dryga hundringen, skadar aldrig att byta vid ojämn gång. Kanske igensatta spridare

    Men nu ska den ju in på service så då får vi hoppa de får ordning på bilen.

    Mvh
    Matte
    Högst osannorlikt att det skulle komma just precis när han byter tankning när detta faktiskt är ett känt fenomen på alla "flexi fuel" bilar.
    En vän som jobbar som bilmeck berättade att dom haft MASSOR med taxibilar inne med exakt samma fenomen tidigare, dom har tankat precis innan dom ställt bilen för natten och sen inte fått igång den på morgonen efter.

    Låt bilen gå på bensin så kommer problemet lösa sig av sig självt förmodligen.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10

    Re: Saab 9-5 2.0t Biopower

    Var på Mekonomen, köpte en sån där fuelinjection (red line eller nått) och körde i hela flaskan i tanken, bilen både startar bra kall och går bra!

    Bokade en service, 30000 mil, (har varit taxi) fick ett pris på 5500 ink byte av kylarvätska och tändstift. Tyckte själv att det lät väldigt dyrt!

    Slangen som var av var till något vev-spjäll skulle ha med lyftflöde att göra, dock så sa han att det kostade 2000kr att byta den men då skulle han byta hela inklusive någon box.

    Låter inte detta väldigt dyrt?

    För övrigt, tack för all feedback!

Liknande ämnen

  1. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2018-07-06, 14:14
  2. [LÖST] Dålig motorgång vid belastning/laddtryck 9000
    Av tobbe_n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 15:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •