Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Samlingsfrågor, NG9-3 -04 SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Samlingsfrågor, NG9-3 -04 SS

    Hej!

    Har lite frågor kring byten och tillägg jag vill göra på min saab.

    Min har inte el-backspeglar, dvs, man måste fälla in dom manuellt, är kablage etc redan draget och det är i princip bara o köpa rätta backspeglar eller hur ser allt ut? Har ingen knapp för att fälla in i bilen utan har hört att man ska hålla in lås knappen så fälls dom in.

    Har även ICM1 stereon och vill byta till ICM3, dvs, den med GPS och större skärm. Vad behövs tas med där, antar att GPS enhet måste med men jag har inget intresse av DVD spelaren. Giftas in med bilen har jag hört för att allt ska fungera. Fungerar nuvarande kablage eller måste man dra nytt/byta sladdar?

    Vill även fixa lite bättre ljud, det är orig. som sitter i bilen. Tror det är AS3 systemet som sitter då jag har högtalare i panelen, dörrsidorna samt vid hatthyllan (ej 6x9) men har inte hittat just om det stämmer. Är det jobbigt att fixa ett slutsteg eller är det rentav bättre att bara byta ut högtalarna?

    Vill även fixa lite DRL i form av LED lysen, tänkte väl fästa dessa runt orig. lycktorna eller nere vid dimljusen, hur skall man koppla dessa? Vill väl gärna att det blir så problemfritt som möjligt och även lagligt, krävs väl ändå att man kommer ihåg att vrida ljusratten till rätt när det väl blir mörkt.

    Länk till guider, svar osv vore grymt. Även videos mottages gärna.!

    Tack på förhand!
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  2. #2

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Det stämmer att det går att fälla in speglarna med nyckeln men man måste trycka på knappen inne i bilen för att fälla ut dom, Dom fälls även ut när man kör över 30

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Läs i FAQ så står det mycket om ljud till 9-3ss.
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Det stämmer att det går att fälla in speglarna med nyckeln men man måste trycka på knappen inne i bilen för att fälla ut dom, Dom fälls även ut när man kör över 30
    Och denna knapp, det är något dedikerat då antar jag......blir det hiskeligt mycket jobb för att fixa till det? Känner att det är någon funktion jag vill ha.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  5. #5

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Det stämmer att det går att fälla in speglarna med nyckeln men man måste trycka på knappen inne i bilen för att fälla ut dom, Dom fälls även ut när man kör över 30
    Och denna knapp, det är något dedikerat då antar jag......blir det hiskeligt mycket jobb för att fixa till det? Känner att det är någon funktion jag vill ha.
    Knappen sitter vid spegeln (den vänstra då) knappar som sitter där är in och ut fällning, ned vinkling av höger spegel + dom vanliga justerknapparna för speglarna.
    Du får säkert byta ut hela panelen om det ska fungera.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av andre.m

    Och denna knapp, det är något dedikerat då antar jag......blir det hiskeligt mycket jobb för att fixa till det? Känner att det är någon funktion jag vill ha.
    Knappen sitter vid spegeln (den vänstra då) knappar som sitter där är in och ut fällning, ned vinkling av höger spegel + dom vanliga justerknapparna för speglarna.
    Du får säkert byta ut hela panelen om det ska fungera.
    Alright, borde väl inte vara för svårt. Vet du om det är sladdar samt kontakter redan är draget dit?

    Har någon några andra inputs på övriga frågor?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Holmsund / Umeå
    Inlägg
    10

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Väcker tråden lite så här på morgonen.
    Hur har det gått med din omvandling till infällbara speglar?
    Funderar även på samma sak. Det kanske räcker med att köpa en knappsats och hoppas på det bästa...

    En sån här menar jag


    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Knappen sitter vid spegeln (den vänstra då) knappar som sitter där är in och ut fällning, ned vinkling av höger spegel + dom vanliga justerknapparna för speglarna.
    Du får säkert byta ut hela panelen om det ska fungera.
    Alright, borde väl inte vara för svårt. Vet du om det är sladdar samt kontakter redan är draget dit?

    Har någon några andra inputs på övriga frågor?

  8. #8

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Angående backspeglar med elektrisk infällning så är dessa slut hos SAAB-parts sedan drygt ett år, och inga nya på ingång på åtninstone ett halvår som det ser ut.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Citat Ursprungligen postat av 93SolidSvart
    Angående backspeglar med elektrisk infällning så är dessa slut hos SAAB-parts sedan drygt ett år, och inga nya på ingång på åtninstone ett halvår som det ser ut.

    kollat beg hoss ana trolhättan eller på laga basen ?
    9-5 2.0t 08 biopower

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    den lilla panelen gissar jag är resistorkodad då bara 2st kablar går dit, så jag antar det bara är att sätta dit en "ny" panel med fler knappar så är det klart elektriskt.

    min gissning nummer 2 är att resten av kablaget till speglarna är fördraget, men att det förmodligen krävs tech2 för att aktivera det.

    Ovan baserar jag på att jag felsökte en krånglande spegel på min bil, jag har inte infällbara speglar eller avbländbara speglar, dock minnesfunktion, iallafall på mina fanns oanvända kablar i kablaget.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Kul att man får mycket tips från alla er! Tack!

    Just nu så har jag fokuserat mer på det mekaniska på bilen än just det elektriska, men kommer nog försöka skaffa nya speglar i slutet av vintern/början våren. Har hittat speglar med elektrisk infällning för runt 3000kr / spegel men dom är nya. Letat lite på bildelsbasen men där står det bara elektrisk, men är det själva justeringen som dom menar eller är det infällningen också?

    Hur som så måste jag nog ta mig ann att montera bort en sidospegel bara för att se hur det ser ut med kontakter och dylikt.

    Själva kontakten du visade, var kan man skaffa en sådan? Man lär väl behöva fixa till "stolpen" också eller man kanske skall skaffa ett nytt hölje där den redan sitter på....
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Holmsund / Umeå
    Inlägg
    10

    Sv: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Jag kom över en ny kontakt som har knappar enligt bilden längre upp. Jag bytte den och den passade direkt, men inga fler funktioner. Dock så såg jag att det fanns en elkontakt i backspegeln som inte hade någon kabel.

    Skickat från min Galaxy S3 via TapTalk

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Justja, elspeglarnas minnen hör ihop med att man har minne i stolen, utan det funkar ju inte minnet, och nedvinklingen hänger väl ihop med att man har minne skulle jag tro, så har du inte elstolar kanske det är lönlöst att leta nedvinklingsknappen. Jag använder inte min nedvinkling så speciellt ofta... De fällbara verkar krångla för många (har inte fällbara på min).
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Jag har inget minne i stolen men dom är elmanövrerade....förarstolen iaf (pilotpaketet har jag för mig!)

    Jag vill ju liksom enbart ha infällsfunktionen eldriven men då kanske det är lönlöst....måste kolla upp det där, vill ju verkligen ha den funktionen!
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    skulle det spela någon roll om man fick tag på backspeglarna med minnesfunktion, fast man inte har minnesfunktion i stolarna?

    eller måste man ha el-backspeglarna utan minnesfunktion då?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Citat Ursprungligen postat av xtrem
    skulle det spela någon roll om man fick tag på backspeglarna med minnesfunktion, fast man inte har minnesfunktion i stolarna?

    eller måste man ha el-backspeglarna utan minnesfunktion då?
    Bra frågar, har själv undrat över detta. Jag skulle däremot enbart nöja mig ifall jag kunde få dom att fälla in sig ifall man håller in "låsning" på nyckeln etc...

    Var och körde en vända till returbilen idag...tryckte rätt hårt på gasen i början av resan (kall motor) och märkte då att den i princip kvävde sig själv nästan, hackade inte mycket men farten ökade inte och motorn nästan "dog" ljudmässigt, kändes som den tappade allt vrid.

    Är det något vanligt vid kalla motorer med turbo? Att turbon inte är varm nog för det blir BARA så när man går in i den röda zonen. Håller man sig vid det vita så är det ingen fara.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Det ska gå bra att stå på kall... Sen är det bra för turbon bli varm, men det är pga slitage och inte funktionsskäl framförallt...

    Tycker det låter som den laddar för mycket och inte reglerar ned som den ska... trimmat för mkt? Eller någon vacuumslang som inte är som den ska? Felkod?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Det ska gå bra att stå på kall... Sen är det bra för turbon bli varm, men det är pga slitage och inte funktionsskäl framförallt...

    Tycker det låter som den laddar för mycket och inte reglerar ned som den ska... trimmat för mkt? Eller någon vacuumslang som inte är som den ska? Felkod?
    Jo precis, borde inte vara som natt och dag tycker jag i skillnad.

    Nej, är steg2 så jag tror inte det är något för mycket, har inte kört överdrivet hårt, enligt mig iaf. Har kollat lite med vaccumslangar men vet faktiskt inte vilka som kan påverka just turbon.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Lägg i original, återupprepa, så får du reda på om det är trimmet...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Samlingsfrågor, 93 -04 SS

    Samma problem med original som med trim. Kanske turbon som börjar ryka eller något med den? WG? Luftmassemätare? Känns som den verkligen får för mycket av någonting och det är enbart när turbon laddar rött.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •