Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad OG9-5 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Tänndalen
    Inlägg
    7

    Hur mycket ger öppet filter på otrimmad OG9-5 Aero

    Jag har en 9-5 Aero-02 i originalutförande. Jag körde bilen då min far köpte den, då satt det speedparts öppna filter på den, den gick riktigt bra tyckte jag. Sedan satte han dit original igen och jag inbillar mig att det gör stor skillnad. Han slängde det gamla filtret som inte hade fått så mycket omvårdnad.
    Nu till frågan, hur mycket gör filtret på en annars otrimmad Aero? Känns ju som att originalfilter samt den där smala snorkeln ska kväva bilen rätt ordentligt. Köpte bilen av han i dagarna och funderar nu på att montera ett nytt öppet filter. Är det speedparts som gäller? Någon som har någon idé på montage för att slippa få filtret alltför skitigt? Avskärmning eller liknande? Skulle ju helst vilja flytta hela rasket men dålig plats under huven.

    Gör filtret någon skillnad i förbrukning vid normal körning? Mer eller mindre?

    Peter

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Öppet filter gör nada i effekt väg.

    Köp dig en dieselsnorkel som är mkt grövre än den du har.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    96

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Öppet filter gör nada i effekt väg.

    Köp dig en dieselsnorkel som är mkt grövre än den du har.

    Mvh
    Menar du röret mellan luftburken och turbon?

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Nope röret som går från filterboxen till bakom grillen.

    Den du menar kallas för kobra.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Tänndalen
    Inlägg
    7

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Nej jag menar snorkeln IN i luftburken. Det är ju en flaskhals som bör kväva kapaciteten att sätta i sig luft tycker jag. Jag upplever att bilen gick bättre med speedpartsfiltret. Frågade andra gången jag provade bilen om han hade gjort nåt med den, tyckte det inte var samma tryck i den. Då var bytet av filtret det vi trodde hade kvävt motorn en del..

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    För att man skall *känna* skillnad i acceleration på en bil som väger 1500kg krävs i regel en effektskillnad på mer än 15Hk eller motsvarande i vridmoment (detta halvt ovetenskapligt utprovat av mig med olika trimningsgrader i flera olika bilar).

    Finns tyvärr inte en sportmössa att detta går att åstadkomma med enbart förändringar i luftintagskonfigurationen!

    PS jag kalibrerade min arseleffektmätare i bänk hos Rolf i Bandhagen där Teknikens Värld bänkar alla sina testbilar DS

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Tänndalen
    Inlägg
    7

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Vet att en bil som från början ligger på så pass mycket effekt som ändå 250 hästar är, så är luftflödet a och o. Om all luft ska passera flaskhalsen som den där smala snorkeln är jämfört med att gå direkt in i filtret så bör det göra en väsentlig skillnad. Är det en sugmotor på 150 hk så gör ett filter som sagt nada, men när man kommer upp i effekt så bör dessa förändringar göra endel. Ska testa att plocka bort snorkeln helt och känna om det ger något. Vad hade du gjort för skillnader inför dina bänkningar, och på vilken motor?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Hej,

    Om du vet att luftflödet är A o O så vet du att motorn är "avstämd" med in och utluft, ändrar du balansen i motorn torde det inte ge ett positivt resultat.

    Sedan har Saaben en luftmassmätare, dess funktion är att reglera map luftens densitet(syrehalten) reglera motorns effektuttag, i grova drag.
    Så slutsatsen torde vara att du gillar att skruva på bilen.

    Antag att bilen väger 1585 kg och har 250 hk ger 6,34 kg/hk
    om du har 2 l bränsle i bilen då väger bilen 1539 kg ger 6,156 hk/kg
    Eller så blir "skillnaden" 7 hk om du inte har full tank i bilen, dvs ut med reservhjulet och 5 l bränsle i tanken har du en effektökning om >7 hk

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Original filtret räcker gott och väl till 250hk.
    Det jag tror är att du upplevt bilen annorlunda pga det högre insugsljudet. Ljudet påverkar fartkänslan.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Sökfunktionen på forumet är inte den bästa men...

    viewtopic.php?f=3&t=301219&hilit=+%C3%B6ppet+luftf ilter

    Öppet luftfilter verkar enligt mycket goda källor inte bara vara verkningslöst utan även dåligt för bilen..
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Citat Ursprungligen postat av Peterszm
    Vet att en bil som från början ligger på så pass mycket effekt som ändå 250 hästar är, så är luftflödet a och o. Om all luft ska passera flaskhalsen som den där smala snorkeln är jämfört med att gå direkt in i filtret så bör det göra en väsentlig skillnad. Är det en sugmotor på 150 hk så gör ett filter som sagt nada, men när man kommer upp i effekt så bör dessa förändringar göra endel. Ska testa att plocka bort snorkeln helt och känna om det ger något. Vad hade du gjort för skillnader inför dina bänkningar, och på vilken motor?

    Hos Rolf har jag bänkat min Mercedes M271 (1,8l kompressor) med tre olika konfigurationer, original-trimbox-mappad. 138,155 och 168hk
    Mercedes M112 (V6 2,4l) , original 170Hk, från samma mappleveratör ett standardprogram, bänkat i samma bänk (men inte min bil) 182Hk
    Saab 9000 2.0t original 150Hk, T5-suitad till två olika program 200Hk på E85 och 225 på bf98, inte bänkad hos Rolf utan gått på outputten från T5 suite där (går på hur mycket luft och bensin som gått in i motorn, och räknar ut effekten därifrån)

    Sedan som referens kört alla bilarna i samma körcykel varje dag med alla konfigurationerna. Körcykeln har några kraftiga accelerationer där man går från rondell direkt till 90-väg varav en är en sugande uppförsbacke.

    15Hk märker man som jag tidigare sagt inte, våra sinnen är inte tillräckligt känsliga instrument för det. Om däremot ljudet förändras, eller man kör under andra ljusförhållanden så kan det ibland kännas snabbare, t.ex. om man kör i mörkret med hål i avgassystemet.

    Men det finns ju en annan möjlig förklaring också, och det är ju att det är någon typ av fel på bilen, som gör att två körningar inte blir lika, trots att man inte förändrar konfigurationen.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Rätta mig gärna om jag missuppfattat, men jag har tolkat tidigare diskussioner så att styrsystemet begär en viss mängd luft för att leverera en viss effekt (eller vridmoment). Får den rätt mängd luft får man rätt effekt. Om något hindrar så att motorn inte får tillräckligt med luft så försämras effekten.
    Frågan är alltså "får jag tillräckligt med luft eller inte?", vilket man ska få med ett standardfilter. Styrsystemet är inte intresserad av mer luft än "tillräckligt". Har jag missuppfattat?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Rätta mig gärna om jag missuppfattat, men jag har tolkat tidigare diskussioner så att styrsystemet begär en viss mängd luft för att leverera en viss effekt (eller vridmoment). Får den rätt mängd luft får man rätt effekt. Om något hindrar så att motorn inte får tillräckligt med luft så försämras effekten.
    Frågan är alltså "får jag tillräckligt med luft eller inte?", vilket man ska få med ett standardfilter. Styrsystemet är inte intresserad av mer luft än "tillräckligt". Har jag missuppfattat?
    Nej du har inte missuppfattat, precis så är det.

    Men det finns en liten grej till, och det är effekten som åtgår för att dra luften genom insugssystemet, tänk dammsugare - när påsen är tom då går det lätt, men allteftersom påsen blir fylld jobbar dammsugarens motor hårdare och hårdare för att kunna dra samma mängd luft genom systemet, och till slut går det inte och då sjunker luftmängden. Inte många hästkrafter som åtgår, men ändock runt tvåhundra liter luft som skall slurpas in varje sekund vid full effekt.

    Detta gäller givetvis enbart vid vidöppen trottel, annars är det ju trotteln som stryper luftflödet.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Rätta mig gärna om jag missuppfattat, men jag har tolkat tidigare diskussioner så att styrsystemet begär en viss mängd luft för att leverera en viss effekt (eller vridmoment). Får den rätt mängd luft får man rätt effekt. Om något hindrar så att motorn inte får tillräckligt med luft så försämras effekten.
    Frågan är alltså "får jag tillräckligt med luft eller inte?", vilket man ska få med ett standardfilter. Styrsystemet är inte intresserad av mer luft än "tillräckligt". Har jag missuppfattat?
    Nej du har inte missuppfattat, precis så är det.

    Men det finns en liten grej till, och det är effekten som åtgår för att dra luften genom insugssystemet, tänk dammsugare - när påsen är tom då går det lätt, men allteftersom påsen blir fylld jobbar dammsugarens motor hårdare och hårdare för att kunna dra samma mängd luft genom systemet, och till slut går det inte och då sjunker luftmängden. Inte många hästkrafter som åtgår, men ändock runt tvåhundra liter luft som skall slurpas in varje sekund vid full effekt.

    Detta gäller givetvis enbart vid vidöppen trottel, annars är det ju trotteln som stryper luftflödet.
    Ok, men då borde det räcka att byta filter, på samma sätt som att det räcker att byta damsugarpåse? Alternativt kan man sätta i ett filter som inte filtrerar lika bra, men det har ju en del bieffekter också, liksom att man kan strunta i att sätta i en dammsugarpåse, vilket också har vissa bieffekter.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Tänndalen
    Inlägg
    7

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Tackar för många bra idéer och teorier. Jag håller med att original borde vara tillräckligt. Har själv ytterligare en fundering, som sagt att sportfilter ska vara skadligt för motorn. Kan ju vara så att det har blivit nåt chall med luftmassemätaren då den gått på öppet filter. Tycker när jag provar bilen att den i mellan åt skjuter på bättre, och ibland sämre. Prövar på jämna vägar, ej upp- eller nerför. Tycker att om det vore fel på lmm så skulle den alltid gå lika "dåligt". Sen går den absolut inte dåligt då den enligt mig inte går 100% bra, utan har en känsla av att inte allt pulver är där, känns som den går på 85% typ. Skulle vilja prova med en annan lmm. Även sugen på att investera 4000 i steg 1 utbytes styrdon från speedparts då det ger den ca 80-90 extra i vrid, vilket man inte kan få för mycket av.
    Någon som har erfarenhet av denna uppgradering?

    Peter

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Tänndalen
    Inlägg
    7

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Citat Ursprungligen postat av Sid
    Sökfunktionen på forumet är inte den bästa men...

    viewtopic.php?f=3&t=301219&hilit=+%C3%B6ppet+luftf ilter

    Öppet luftfilter verkar enligt mycket goda källor inte bara vara verkningslöst utan även dåligt för bilen..
    Ja jag hittade inte den tråden då jag sökte, men tack, där fanns det uttömmande svar att få. Alltså stör det inte att ge motorn mera luft, men att göra det med originalfilter och extra borrade hål i burken verkar vara ett bättre alternativ. Mera och renare kalluft. Skulle ha tag i V6 TID-snorkeln som det verkar. Om den nu passar rakt över?

  17. #17

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Citat Ursprungligen postat av Peterszm
    Tackar för många bra idéer och teorier. Jag håller med att original borde vara tillräckligt. Har själv ytterligare en fundering, som sagt att sportfilter ska vara skadligt för motorn. Kan ju vara så att det har blivit nåt chall med luftmassemätaren då den gått på öppet filter. Tycker när jag provar bilen att den i mellan åt skjuter på bättre, och ibland sämre. Prövar på jämna vägar, ej upp- eller nerför. Tycker att om det vore fel på lmm så skulle den alltid gå lika "dåligt". Sen går den absolut inte dåligt då den enligt mig inte går 100% bra, utan har en känsla av att inte allt pulver är där, känns som den går på 85% typ. Skulle vilja prova med en annan lmm. Även sugen på att investera 4000 i steg 1 utbytes styrdon från speedparts då det ger den ca 80-90 extra i vrid, vilket man inte kan få för mycket av.
    Någon som har erfarenhet av denna uppgradering?

    Peter
    Hur långt på turbomätaren går nålen? Kan vara de blå backventilerna som spökar.
    Hur ser vakumslangarna under huven ut?

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Nu glömmer ni ju Placebo-effekten igen gubbar. Ett öppet luftfilter på en orginial motor ger alltid ca 15-20 hästar i Placebo-effekt, på vissa andra forum och bilmärken troligen upp till 50 hästar tom!

    I verklig mätbar effekten torde siffran vara nånstans väldigt nära noll dock.

    (Sen finns det många trådar och info om öppna filter som kan skada LMM - jag har ägt en Skoda Octavia Turbo som troligen drabbades av ett saftig turbohaveri pga öppet/dåligt filter som skadade LMM. Jag har slutat med sånt tjafs nu, det kanske behövs när man skall upp på 350 hästar eller nåt, vem vet.... På den var ACE Competition som är stora inom VW väldigt noga med att påpeka att luftfilter är sånt inte man ändrar på)
    MEDLEM 7032.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Tänndalen
    Inlägg
    7

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Nålen passerar gult och går in nån mm på rött, så det känns väl rätt, så vida instrumentet är att lita på. Har inte hunnit kolla vakumslangar, snöstorm idag.

    Tror TurboCab att det här med hålborrning i luftrenarburken har någon effekt. Enligt DRBoose som jag läste i nån annan tråd så skulle det vara ett mycket bättre alternativ som ska göra skillnad, till skillnad från öppet som verkar vara skit på de flesta vis. Även att byta till V6TID-snorkel, men den vet jag inte om den passar.. Kan det upplevas på flera vis då LMM går? Tappar allt turbotryck eller kan det vara lite halvrackigt bara?

  20. #20
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Hur mycket ger öppet filter på otrimmad Aero 250 HK?

    Den så kallade 9-5 dieselsnorkeln passar alla 9-5 som inte har detta grövre plaströr. Om man har någon ytterligare fördel av att borra hål vet jag dock ej, men om man gör så bör hålen placeras så inte regnvatten & varmluft från motorn kan sugas in.

Liknande ämnen

  1. Öppet filter på 9-5 Aero
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 10:57
  2. Öppet filter 9-3 aero
    Av Nille83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 18:20
  3. 9-3 Aero T7 | Öppet Filter
    Av Mr.X i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 16:46
  4. 9-3 SS Aero -03, öppet filter, vilket och var?
    Av jokke holmkvist i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 20:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •