Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Svartrök vid start av saab 93 -01

  1. #1

    Svartrök vid start av saab 93 -01

    Hej

    införskaffa mig en saab 93 aero -01 för en vecka sen, så fick jag den bra ide att bytta olja själv i bilen så jag åkte till Mekonomen och fråga efter den bästa oljan för min bil (inge skit för saaben inte ^^) och killen bakom disken tog fram castrol edge fst w0-40 800kr för 4 liter, jag har läst lite på forum att oljan man ska ha till saab har den här gmll-025 stämpeln eller vad den heter och det stog inte på den här flaskan men killen bakom disken sa att den spelade inge roll för den hade acea a3/b3 och API SJ stämpeln.
    Så jag bytte oljan och filtret och allt va frid och fröjd ett par dagar tills jag starta bilen en morgon och det bolma ut vitrök på tomgång sen när jag gasade på lite så kom det svart rök och "svart kladd" från avgassystemet så jag stanna bilen och kolla oljestickan efter 10-15min och halva stickan hade försvunnit så nästan en halv liter olja va borta efter kanske 20mils körning sen dess vågar jag inte köra med bilen.
    Så jag hörde med en bilmeck om han visste vad felet va och jag fick svaret att antagligen så va oljan "för fin" för en gammal saab så det läckte in till kolvarna och vidare ut i avgaserna, antagligen har ägaren innan kört med 5-30/40 eller 10-30/40 så motorn va anpassad för den viskositeten. så frågan blir väl om killen på Mekonomen hade fel om den oljan var rätt till min bil? och om jag köper en "trögare" olja nu löser jag problemet eller måste jag bytta några packningar?

    tacksam för alla svar och funderingar om vad det kan vara.

  2. #2

    Re: Svartrök vid start av saab 93 -01

    Det är iofs inte den oljan som Castrol rekommenderar, men jag har svårt att tro att din oljerök beror på det. Snarare är turbon slut.
    Signaturlös

  3. #3

    Re: Svartrök vid start av saab 93 -01

    hmmm turbon laddar som vanligt, om jag inte hade sett röken hade jag aldrig märkt det, men om det skulle vara turbon kan man se om den är paj utan att plocka ut den?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Svartrök vid start av saab 93 -01

    Citat Ursprungligen postat av Sponex
    hmmm turbon laddar som vanligt, om jag inte hade sett röken hade jag aldrig märkt det, men om det skulle vara turbon kan man se om den är paj utan att plocka ut den?
    Man kan ta loss avgassystem eller inlopp och känna om turboaxeln glappar, men det är inte någon garanti. Turbon kan läcka även om den ännu inte börjat glappa.

    Problemet beror inte på oljan i alla fall, även om den inte uppfyller serviceklassen GM-LL-A-025 så är viskociteten korrekt för motorn. Ex. 5W-40 istället för 0W-40 innebär bara att oljan är mer trögfluten vid låg temperatur och vid låg temperatur så kan en olja inte vara för lättflytande, enbart för trögfluten.

  5. #5

    Re: Svartrök vid start av saab 93 -01

    okej så det blir en chansning att köra med bilen då , det känns ju lite konstigt att det just kom efter jag bytte olja men aja bilar är ju alltid bilar ^^.
    körde en liten test runda ikväll och bilen startade på en gång och rulla iväg hur fint som helst och turbon laddade bra och allt kändes perfekt men det kom svart rök början men sen när bilen kommer upp i temperatur så försvinner det, det kan inte vara något annat än turbon?

    om man ska köpa en ny turbo ska man köpa td04 (2.3 turbon) turbon istället för gt17 som är orginal om jag fattat det rätt?

  6. #6

    Re: Svartrök vid start av saab 93 -01

    Jag trodde att alla Aero hade Mitsubishi.
    Signaturlös

  7. #7

    Re: Svartrök vid start av saab 93 -01

    Det kanske stämmer är osäker

  8. #8

    Re: Svartrök vid start av saab 93 -01

    Hej

    har bytt olja till en tjockare 5-30w dexos 2 gm olja och ingen svart rök vid start nu ^^ så det var att castrol w0-40 edgen var för tunn, skönt att det inte var turbon ;P.

  9. #9

    Re: Svartrök vid start av saab 93 -01

    Du får ursäkta mig men jag tror att du har dragit en felaktig slutsats.
    Signaturlös

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Svartrök vid start av saab 93 -01

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Du får ursäkta mig men jag tror att du har dragit en felaktig slutsats.

    9-5 Vector Sportcombi -2003

  11. #11

    Re: Svartrök vid start av saab 93 -01

    vad ska jag säga ?

    den funkar klok rent nu inge svart rök eller nåt vid start

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 -07 Svårstartad, Svartrök
    Av Qwertan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 13:22
  2. Svartrök från 95a
    Av Waller90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 00:41
  3. svartrök vid gaspådrag!!!!
    Av LarssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •