Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Diagnostic typ Tech2

  1. #1

    Diagnostic typ Tech2

    Hej!

    Då jag är en snål gammal smålänning samt envis och inte vill lämna bilen (saab ng900 cab -95) till märkesverkstad för att felsöka på själva cabben (samt lite andra fel så som att ACC,n fått fnatt då siffrorna fladdrar från 1-25 grader) har jag sökt efter eget verktyg att leka med och funnit
    http://viewitem.eim.ebay.se/OBD-CAR-DIA ... 23204/item

    Ja o ska hela sanning fram vore det nog mest kul att testa.

    Men till frågan. Är det ngn här som testat denna mjukvara? eller har annat tips som inte kostar 50 tusen spänn (likt tech2) men ändå funkar?

    Det jag behöver göra är att felsöka cabben (tonneau-lucka stänger inte, öppna går bra) samt kalibrera potentiometrar. Dessutom har min ACC som redan nämnt fått lite spel vilket gör att siffror på displayen hoppar mellan i princip 1-25 hela tiden och ställer jag om till defroster hoppar den efter 10 sekunder ur detta läge.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Norge
    Inlägg
    50

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Se på bunnen av annonsen. "eBay staff" eller hva det sto. Alt på skiven er gratis programvare. Du finner det på nett gratis og lovlig. Det er billigere!

  3. #3

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Tyvärr TiaZzz är nog inte detta helt korrekt, har redan testat o söka efter mjukvara utan framgång. Vad texten betyder är nog mer att säljaren inte "knäckt" ngt program o säljer på svarta marknaden. Texten riktar sig till anställda på eBay så att de inte skall stoppa annonsen (tolkar jag det som). men men jag kan vara ute o cykla o e de nån som kan/vill rätta mig e de helt okej.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Det kan säkert vara riktigt. Det finns fria mjukvaror för OBD, t.ex Scantool. Scantool levereras med källkod och vem som helst med lite datorkunnande kan själv kompilera koden. Har man sedan lite grann bilkunnande också så går det att lägga till egna funktioner.

    Däremot ska man inte tro att detta ersätter en Tech2. Inte på långa vägar. Det du kan göra är att läsa ut och nollställa felkoder i motor/drivlina plus lite mätvärden från motorn. Dom saker som du vill göra och och som är SAAB-specifika grejor, går sannolikt inte att göra. T.ex cab och AC-grejor. Då behövs en Tech2.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Norge
    Inlägg
    50

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Teksten sier at all programvaren er freeware, public domain eller open source. Da er all programvaren gratis. Open source kan koste penger, men sjelden. Kildekoden er gratis. Public domain betyr at programmet ikke har en lisens. Freeware betyr gratis programvare.

    Har du en liste over hva som følger med?

  6. #6

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Hej Igen!

    Vore ju underbart om man kunde hitta ngt som var free of charge (om inte annat så bara att leka med). Har googlat men hittar inget vettigt.
    Har testat vissa "gratismjukvaror" men då är de aldrig fullversioner och mkt är därmed låst.

    Bästa hittills är tyvärr Torque (app i mobilen) men då når jag bara ECU,n vad det gäller felkoder. Denna funkar till 9-5,an, 900,an samt Imprezan. Men nu skulle jag vilja nå styrenheten till Cabben.

    Det låter ju så bra när man läser annonsen men så är det allt för ofta tills man testar

    TiaZzz, nej tyvärr vet jag inte mer än vad som står i annonsen.

    Äschh får väl bita u sura äpplet o boka en tid på Saab i alla fall.

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Att du inte söker efter en Tech2 på ebay, några 50000 kostar dom inte.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Att du inte söker efter en Tech2 på ebay, några 50000 kostar dom inte.

    Okej då, 50 papp var kanske inte den billigaste, har även hittat för 26-27 000 sek http://viewitem.eim.ebay.se/TECH-2-FOR- ... 36754/item
    Men även det känns lite överdrivet då jag inte planerar bli bilmek.
    Och frågan är ju då om ovan länk är en komponent med rätt typ av mjukvara?

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Citat Ursprungligen postat av teambra
    Okej då, 50 papp var kanske inte den billigaste, har även hittat för 26-27 000 sek http://viewitem.eim.ebay.se/TECH-2-FOR- ... 36754/item
    Men även det känns lite överdrivet då jag inte planerar bli bilmek.
    Och frågan är ju då om ovan länk är en komponent med rätt typ av mjukvara?
    Du söker för dåligt
    http://www.ebay.co.uk/itm/V32-002-GM-te ... 3f1e2e5c3c

    Programvaran på kortet har mindre betydelse då det är lätt att byta.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av teambra
    Okej då, 50 papp var kanske inte den billigaste, har även hittat för 26-27 000 sek http://viewitem.eim.ebay.se/TECH-2-FOR- ... 36754/item
    Men även det känns lite överdrivet då jag inte planerar bli bilmek.
    Och frågan är ju då om ovan länk är en komponent med rätt typ av mjukvara?
    Du söker för dåligt
    http://www.ebay.co.uk/itm/V32-002-GM-te ... 3f1e2e5c3c

    Programvaran på kortet har mindre betydelse då det är lätt att byta.

    Ja Jäklasch nu börjar det ju nästan bli intressant... Tål att fundera på.
    Tack Mackan

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Citat Ursprungligen postat av teambra
    Ja Jäklasch nu börjar det ju nästan bli intressant... Tål att fundera på.
    Tack Mackan
    Är du en ännu snålare smålänning så går du in och söker på www.aliexpress.com istället
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Är du en ännu snålare smålänning så går du in och söker på http://www.aliexpress.com istället
    Nu börjar det klia i fingrarna.
    Ponera att jag köper http://www.aliexpress.com/item/New-GM-T ... 58115.html
    Tror ni då att jag kan lyckas fixa min cab? Ja under förutsättning att jag inte har tummen mitt i handen vilket jag inte vill tro, även om detta område är begränsat utforskat av mig.
    Eller slänger jag ca 4500 sek i sjön (vilket man gjort förr, förvisso).
    Hur stor är risken att jag får betala moms?

    Aj aj e bra sugen.

  13. #13

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Sådärja, nu var det färdikliat i fingrarna å en Kina-tech2 på väg hem. Ja vi får väl se hur lurad jag blir, kanske inte ens får nån....

    I vilket fall som helst så blev det en
    http://www.aliexpress.com/item/New-GM-T ... 58115.html

    Lovar rapportera om dess funktion så snart jag testat.

  14. #14
    Guest

    Diagnostic typ Tech2

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Programvaran på kortet har mindre betydelse då det är lätt att byta.
    Finns programvara att hitta på nätet eller köper man den normalt på kort?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Citat Ursprungligen postat av teambra
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Är du en ännu snålare smålänning så går du in och söker på http://www.aliexpress.com istället
    Nu börjar det klia i fingrarna.
    Ponera att jag köper http://www.aliexpress.com/item/New-GM-T ... 58115.html
    Tror ni då att jag kan lyckas fixa min cab? Ja under förutsättning att jag inte har tummen mitt i handen vilket jag inte vill tro, även om detta område är begränsat utforskat av mig.
    Eller slänger jag ca 4500 sek i sjön (vilket man gjort förr, förvisso).
    Hur stor är risken att jag får betala moms?

    Aj aj e bra sugen.
    460$ är väll mer åt 3000 SEK. Men frågan är väll om man klarar sig i tullen med en apparat som denna. Jag har haft problem med xenon-kit samt har jag hört personer haft problem med kina-kopior av diverse klädesplagg.
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Citat Ursprungligen postat av teambra
    Sådärja, nu var det färdikliat i fingrarna å en Kina-tech2 på väg hem. Ja vi får väl se hur lurad jag blir, kanske inte ens får nån....

    I vilket fall som helst så blev det en
    http://www.aliexpress.com/item/New-GM-T ... 58115.html

    Lovar rapportera om dess funktion så snart jag testat.
    Får hoppas på att det är en seriös säljare, själv så har jag bara handlat av de som har över 500 försäljningar bakom sig

    Citat Ursprungligen postat av patrikax
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Programvaran på kortet har mindre betydelse då det är lätt att byta.
    Finns programvara att hitta på nätet eller köper man den normalt på kort?
    Man brukar få med en gammal version på engelska, nyare version finns "på nätet" eller så köper man helt enkelt en endags prenumeration hos Saab (Saab parts) och laddar ner den vägen.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Citat Ursprungligen postat av vikkew

    460$ är väll mer åt 3000 SEK. Men frågan är väll om man klarar sig i tullen med en apparat som denna. Jag har haft problem med xenon-kit samt har jag hört personer haft problem med kina-kopior av diverse klädesplagg.

    Helt korrekt det blev 3150 sek men så få man räkna med tull, moms osv. Slutar väl mellan 4 - 4500 sek skulle jag tro.
    O inte har man hört så särskilt bra om Kina-produkter men e man snål så e man

  18. #18

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Får hoppas på att det är en seriös säljare, själv så har jag bara handlat av de som har över 500 försäljningar bakom sig

    Citat Ursprungligen postat av patrikax

    Finns programvara att hitta på nätet eller köper man den normalt på kort?
    Man brukar få med en gammal version på engelska, nyare version finns "på nätet" eller så köper man helt enkelt en endags prenumeration hos Saab (Saab parts) och laddar ner den vägen.

    Verkar vara en seriös person så här långt, har fått mail med kompletterande fråga angående just mjukvara där han undrade till vilken bilmodell och årsmodell.

    I mitt fall är nog en gammal version att föredra då bilen e gammal

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Finns en till tråd om detta som är ganska fyllig.

    Mjukvaran för gamla saabar är inte lika lätt att få in på kortet - tror även det är svårt om man har "laglig" saabmjukvara, då den är på 10MB och korten är för de nyare 32MB filerna, vad jag förstått varken finns filen i de nya programmet via webben eller vill ladda in sig på ett 32 kort. 10MB korten verkar inte finnas nya och är hiskeligt dyra begagnade.

    Men det går att lösa, jag har fått in 10MB filen på ett 32MB kort. Med ett program som heter Elan memory explorer kan man hantera TECH2 programkort i en vanlig dator.

    Eftersom priset är bra så är det nog många som köper, och bra om man kan uppdatera dessa trådar så färre slipper gå på samma minor flera gånger.

    Affären du länkade till hade iallafall bra bilder, annars brukar bilderna vara nå "snodda" GM bilder. Bra att gamla SAAB kontakten hänger med också.

    Nåväl. Med en gammal saab slipper du iallafall debacklet med säkerhetsaccess och ständiga uppkopplingar mot en PC.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  20. #20

    Re: Diagnostic typ Tech2

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Finns en till tråd om detta som är ganska fyllig.

    Mjukvaran för gamla saabar är inte lika lätt att få in på kortet - tror även det är svårt om man har "laglig" saabmjukvara, då den är på 10MB och korten är för de nyare 32MB filerna, vad jag förstått varken finns filen i de nya programmet via webben eller vill ladda in sig på ett 32 kort. 10MB korten verkar inte finnas nya och är hiskeligt dyra begagnade.

    Men det går att lösa, jag har fått in 10MB filen på ett 32MB kort. Med ett program som heter Elan memory explorer kan man hantera TECH2 programkort i en vanlig dator.

    Eftersom priset är bra så är det nog många som köper, och bra om man kan uppdatera dessa trådar så färre slipper gå på samma minor flera gånger.

    Affären du länkade till hade iallafall bra bilder, annars brukar bilderna vara nå "snodda" GM bilder. Bra att gamla SAAB kontakten hänger med också.

    Nåväl. Med en gammal saab slipper du iallafall debacklet med säkerhetsaccess och ständiga uppkopplingar mot en PC.

    Tack för bra info o jag lovar återkomma med ett utlåtande så snart jag testat verktyget, bra som dåligt.
    Hittills verkar de dock seriösa, vilket inte måste betyda att deras produkter är.
    Men jag har inhandlat bilen riktigt billigt då det var mkt att göra (rasad motor, cab ur funktion mm). Så det är lika mkt för nöjes skull som ngt annat.

Liknande ämnen

  1. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •