Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Saab stereo. iso kontakter?

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    Saab stereo. iso kontakter?

    Hej! Jag fick två stereon som kommer från saab.

    Dumt och kasta dem, ja har ingen cd i bilen som fungerar så kanske kan trycka i den.

    eller sälja dem.


    stereo nummet ett
    http://i30.photobucket.com/albums/c326/ ... C02430.jpg


    nummer två
    http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com ... detail.jpg


    på första ser det ut som att iso kontakterna förutom ratt ison är detsamma som finns på andra bilar, t.ex daptern man köper på biltema är väl samma utag som på saab stereon? ser ut att vara standard,

    förutom cd två som har jävligt konstiga kontakter. men om man får tag i schemat och adapter kablar sen fixar kablarna efteråt, skarvar, och sätter dit dem gnd, 12v och det där.

    Känns dumt och kasta dem när jag själv inte har cd i bil bil.
    jag har en saab och en volvo.
    740 har ingen cd. jag har tagit mått och denförst nämda går nämligen in där. jag har tagit bort bokhyllan och askoppen
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247

    Re: Saab stereo. iso kontakter?

    Vad jag har kunnat läsa mig till ang dessa stereo så fungerar de enbart i just Saab och måste vigas in via Tech2.
    monterar du in dessa i en annan bil kommer inte stereon få signalen från larmet och vägrar därför starta.

    På stereo nummer 1 finns det inga normala högtalarutgångar även om det sitter en normal iso-kontakt där, den stereon arbetar med extern förstärkare och kommunicerar med balanserade lågnivå (inte den vanliga lågnivå systemet)

    Hur vidare det är på stereo nummer två törs jag inte svara på men troligen nått liknande system.

    Tror tyvärr inte att möjligheten till koppla in dessa i en annan bil är direkt enkel.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  3. #3

    Re: Saab stereo. iso kontakter?

    Stereo 2 har inbyggd förstärkare med fyra kanaler på totalt 70W. Stereon kommer från GM, så de konstiga kontaktdonen är "GM Speciale".

    Stereo 1 saknad display. Den behöver en SID från en 9-5:a för att du ska se vad den gör, dvs om du lyckas få igång den trots stöldskyddet.

    Både stereo 1 och 2 använder CAN-bus för att få information från bilen, t.ex. nyckel i/ur för on/off, instrumentbelysning, osv, osv. Inte helt enkla att använda i en traktor alltså.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    Re: Saab stereo. iso kontakter?

    Okej tack för svaren, då är det bara att sälja skiten
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  5. #5

    Re: Saab stereo. iso kontakter?

    Citat Ursprungligen postat av toorp
    Okej tack för svaren, då är det bara att sälja skiten
    För att köparen ska kunna montera stereon måste den giftas in i den nya bilen. Detta är endast möjligt om den är skild från sin gamla bil. Giftemål och skilsmässa ordnas med servicedatorn TECH2 på någon verkstad. Stereo 1 kan man trixa in även oskiljd om man vet vilket chassinummer den gamla bilen har. För stereo 2 tror jag inte denna möjlighet finns.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    Re: Saab stereo. iso kontakter?

    Är det sådär på alla original stereon från bilarna? att man måste in och konfigurera dem in och out, sen med styrenhetet och sånt.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  7. #7

    Re: Saab stereo. iso kontakter?

    Citat Ursprungligen postat av toorp
    Är det sådär på alla original stereon från bilarna? att man måste in och konfigurera dem in och out, sen med styrenhetet och sånt.
    Så är det i de senaste Saab-modellerna (sedan gamla 9-5). Inga koder som ska knappas in utan enheten (huvudenhet, CD-växlare) gifts med bilen. När det gäller styrenheter varierar det; en del är bara att koppla in, en del måste "reservdelsprogrammeras" (måste få reda på information om bilen, t.ex. typ av motor, växellåda, ...) medan andra måste "giftas".
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Audiosystem, Frågor om kontakter och kablar?
    Av SS9000K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 20:40
  2. Stifta ur SAAB kontakter
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 22:46
  3. [LÖST] Stifta ut kontakter till stereo OG9-5
    Av GubbNicke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 20:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •