Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    76

    Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Jag är inne på att skaffa ännu en Saab (kanske min sista). Har kikat på 93X som jag gillar utseendet på. Vill gärna ha en av de sist byggda (-10 eller -11) som inte gått för långt.
    Uppskattar erfarenheter av er som äger/ägt/provat!

    Tex:
    Bensin/etanol eller diesel (kör ca 2000 mil/år)
    2 eller 4 hjulsdrift (skillnad i körupplevelse)
    Bränsleförbrukning (jämfört med "vanlig" 93a)
    Servicekostnader (1500 mil för Etanol? Varför? Dyrare på diesel?)
    Försäkringskostnader (jämfört med "vanlig" 93a)
    Vanliga fel?

    Vad ingår i de olika paketen (Griffin, Active, Vector...)?
    Vad ingår som standard? Motorvärmare, drag?

    Tacksam för andra erfarenheter oxo!
    9-5 Vector 2,3T -04 & 9-3 Vector 2,0t -06

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Hej,

    Om du väljer diesel har du ej XWD, XWD drar 1-2 dl mer per mil, e85 är aggressivare mot oljan i motorn, dvs den slits fortare så du behöver byta oftare.
    Körmässigt XWD, otroligt underhållande mycket härlig på kurvig väg, på vintern har bilen "klassiskt" understyr tendens som de flesta Saabar, men vågar du ge gas har du en härlig överstyrning som är underbar i kurvorna.
    far min provade min 9-3x köpte sedan en 9-5 XWD

    Kommer från 9-5 Aero 290 hk, då upplevs 2.0 som "slö" med Hirsch s/w blir bilen markant piggare under 2000 rpm, dvs som bilen skulle ha varit från fabrik.
    Problem, inga hitills, nja ett stort problem är att hålla ned milen...

    Jag har svårt att tänka mig en bil utan XWD vid nästa byte...

    Mvh
    Johan

    Edit: Skatt 9-3X BioPower ca 1100 kr/år
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Saknar min 9-3 Aero XWD något enormt, Haldexen var verkligen helt underbar, tycker absolut du ska satsa på en XWD, FWD är en bra bil, men den blir bara bättre

    Vad gäller övriga så har jag inte så mycket input att ge då jag hade en 2.8t.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Kan bara instämma i att fyrhjulsdriften är underbar. Det är inte bara väghållningen, utan den får hela bilen att kännas "solid". Det blir en jätteskillnad mot bara framhjulsdrift (jag har en sådan också och kan lätt jämföra). Av det skälet är fyrhjulsdriften premium även när det inte är halt ute!

    Min är en manuell SC 2,0T bensinare. Tyckte den drog väl mycket i början, ca litern. Nu har jag lärt mig utnyttja växlarna på ett bättre sätt och kommer lätt ner på 0,8 enligt färddatorn (blir ju något mer i verklig förbrukning). Kanske är det också trimmet som hjälper till här. Min kombi med XWD drar inte mer än min cab, som är en 2,0t! Det har fått mig att tro på fördelen med en starkare motor - jag kan växla upp mycket tidigare med kombin. Om jag skulle köpa en 9-3 XWD igen, skulle jag inte gå under 2,0T, fast gärna med BioPower, då.

    Min är en 2008, numera med sportchassi från Hirsch. Den har en bug som jag vant mig vid: 2-4 gånger per vinter har den tokvarnat för att ABS och andra system är ur funktion och att jag omedelbart ska stanna bilen. Första gången körde jag direkt till verkstad, men där fann de inget fel. Sedan har jag lärt mig att det bara är att stänga av motorn och när man startar igen är allt som det ska. Det här har uppträtt när det varit mycket snö och bilen inte varit varm ännu. För övrigt har jag bara lovord, älskar bilen och tycker den går kanonfint med steg 1+!

    Betalade just skatten: 2 100 SEK

    Försäkringen ligger något under vad jag hade för min 9000 Aero.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    76

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Tack för alla positiva och värdefulla svar!
    9-5 Vector 2,3T -04 & 9-3 Vector 2,0t -06

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Citat Ursprungligen postat av Lasse_gbg
    Tack för alla positiva och värdefulla svar!
    Kan tillägga att jag har eLSD (electronic slip differential) på min. Det är ett tillval som, om jag förstått saken rätt, ska göra att bakhjulen kan arbeta oberoende av varandra. Exakt hur bra eller viktigt det är vågar jag inte säga något om, men andra här kan nog bedöma den saken! D v s om det är värt att leta efter en bil med det tillvalet...

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    76

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Tack! Bra info!
    Fyll gärna på med fler erfarenheter!
    9-5 Vector 2,3T -04 & 9-3 Vector 2,0t -06

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    [quote=SAAB amateur]
    Citat Ursprungligen postat av "Lasse_gbg":3a6cz8i8
    Tack för alla positiva och värdefulla svar!
    Kan tillägga att jag har eLSD (electronic slip differential) på min. Det är ett tillval som, om jag förstått saken rätt, ska göra att bakhjulen kan arbeta oberoende av varandra. Exakt hur bra eller viktigt det är vågar jag inte säga något om, men andra här kan nog bedöma den saken! D v s om det är värt att leta efter en bil med det tillvalet...

    Mvh[/quote:3a6cz8i8]

    Hej,

    Jag skulle vilja påstå tvärtom, eftersom det är en elektronisk diffspärr Dvs den förhindrar att bakhjulen kan arbeta obereonde av varandra vid behov=bättre framkomlighet.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    En sak som jag förstått är viktig att ta hänsyn till med XWD är att tillse att oljan i bakaxeln byts ofta för att inte "regleringen" skall bäcka ihop. Det var väl nått med 1dl vid varje servicetillfälle.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Hej,

    Fick pris på den oljan på Saab ca 1200 kr/l kostar den

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #11

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Det var väl nått med 1dl vid varje servicetillfälle.
    Man ska suga ur 1 dl och fylla på till nivåpluggen. Den lokala saabverkstaden räknar med att det går åt 1,5 dl vid en service.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Jag skulle vilja påstå tvärtom, eftersom det är en elektronisk diffspärr Dvs den förhindrar att bakhjulen kan arbeta obereonde av varandra vid behov=bättre framkomlighet.
    Johan
    Jaha där ser man Är det värt att ha/leta efter?

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    En sak som jag förstått är viktig att ta hänsyn till med XWD är att tillse att oljan i bakaxeln byts ofta för att inte "regleringen" skall bäcka ihop. Det var väl nått med 1dl vid varje servicetillfälle.
    Kan intyga att det stämmer - drabbades av smällande bakaxel ett tag och trodde det var något allvarligt. Det kom plötsligt och blev snabbt, enkelt och helt botat av oljebyte. Fick för mig att det här oljebytet inte var med från start för XWD, utan att det lades till som serviceåtgärd när behovet upptäcktes. Räknar därför med att inte råka ut för det igen.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    103
    Medlem#
    8090

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    [quote=SAAB amateur]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik / 1941":2ieo4pzf
    En sak som jag förstått är viktig att ta hänsyn till med XWD är att tillse att oljan i bakaxeln byts ofta för att inte "regleringen" skall bäcka ihop. Det var väl nått med 1dl vid varje servicetillfälle.
    Kan intyga att det stämmer - drabbades av smällande bakaxel ett tag och trodde det var något allvarligt. Det kom plötsligt och blev snabbt, enkelt och helt botat av oljebyte. Fick för mig att det här oljebytet inte var med från start för XWD, utan att det lades till som serviceåtgärd när behovet upptäcktes. Räknar därför med att inte råka ut för det igen.

    Mvh[/quote:2ieo4pzf]

    Hmm.. är det någon som har koll på när detta infördes? Jag hade nämligen min bil på service i somras och då hävdade två olika Saabverkstäder att det då rakt inte skulle göras på (12000mil)servicen.
    9-3 SC 2.0T XWD -09

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Citat Ursprungligen postat av gurraha
    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur

    Kan intyga att det stämmer - drabbades av smällande bakaxel ett tag och trodde det var något allvarligt. Det kom plötsligt och blev snabbt, enkelt och helt botat av oljebyte. Fick för mig att det här oljebytet inte var med från start för XWD, utan att det lades till som serviceåtgärd när behovet upptäcktes. Räknar därför med att inte råka ut för det igen.

    Mvh
    Hmm.. är det någon som har koll på när detta infördes? Jag hade nämligen min bil på service i somras och då hävdade två olika Saabverkstäder att det då rakt inte skulle göras på (12000mil)servicen.
    Mitt första oljebyte gjordes av MapTun och det var där jag fick intrycket att oljebytet införts som serviceåtgärd. Vid nästa service, i Trollhättan, beställde jag helt enkelt oljebyte, för att vara på den säkra sidan. Jag kommer se till att det där oljebytet blir gjort vid varje service. T o m en amatör inser att det fenomen som annars riskerar att uppstå, inte kan vara nyttigt för bilen. Kan dock trösta dig med att du märker tydligt när oljan behöver bytas, så din olja är OK än så länge

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Hej,

    Enligt serviceschemat i Wis ska olja delbytas vid 3000 mils intervall, dock så verkar detta inte ingå om man går till en Saabverkstad.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  17. #17

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Citat Ursprungligen postat av gurraha
    Hmm.. är det någon som har koll på när detta infördes? Jag hade nämligen min bil på service i somras och då hävdade två olika Saabverkstäder att det då rakt inte skulle göras på (12000mil)servicen.
    Det måste ha varit strax innan den service jag fick utförd 2011-07-01 (1000 mil = paranoid) när Biva fortfarande var konfunderade över hur de skulle hantera behovet av 1,5 dl när det enda datorn kunde plocka ut ur lagret var en hel flaska på 1 liter (för 1200,-).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av gurraha
    Hmm.. är det någon som har koll på när detta infördes? Jag hade nämligen min bil på service i somras och då hävdade två olika Saabverkstäder att det då rakt inte skulle göras på (12000mil)servicen.
    Det måste ha varit strax innan den service jag fick utförd 2011-07-01 (1000 mil = paranoid) när Biva fortfarande var konfunderade över hur de skulle hantera behovet av 1,5 dl när det enda datorn kunde plocka ut ur lagret var en hel flaska på 1 liter (för 1200,-).
    Man kanske vågar summera att "byta ofta" kan nyanseras till var 3000:e mil. Min hade gått utan oljebyte i ca 10 000 mil när krånglet uppstod och gurraha har uppenbarligen kört ca 12 000 mil utan problem. Byte efter 3000 mil borde ge goda marginaler. Oljebytet kostade strax över 400 + moms, inklusive medlemsrabatt, på SAABANA i Trollhättan.

    Har du koll på hur mycket skillnad det gör med eLSD? Ser på din signatur att du också har eLSD. Köpte min lätt begagnad och eLSD följde med på köpet, så att säga. Det vore kul att veta mer om vad det gör, egentligen!


    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  19. #19

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Man kanske vågar summera att "byta ofta" kan nyanseras till var 3000:e mil.
    Jag bytte 1 dl redan efter 1000 mil och nu efter 2500 mil är det dags igen. :-)

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Har du koll på hur mycket skillnad det gör med eLSD? Ser på din signatur att du också har eLSD. Köpte min lätt begagnad och eLSD följde med på köpet, så att säga. Det vore kul att veta mer om vad det gör, egentligen!
    eLSD är en elektroniskt styrd diffspärr. Om ett av bakhjulen förlorar fäste, t.ex. vid acceleration i vinterväglag, kopplar eLSD ihop bakhjulen och skickar därmed mer kraft till det hjul som har fäste. Ihopkopplingen kan varieras (det är en lamellkoppling) så hur kraften fördelas kan anpassas till väglaget. Jag har inte kört XWD utan eLSD, men jag kan inte tänka mig att det fungerar lika bra vintertid utan eLSD.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Köpråd/Erfarenheter av 93X - XWD

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    eLSD är en elektroniskt styrd diffspärr. Om ett av bakhjulen förlorar fäste, t.ex. vid acceleration i vinterväglag, kopplar eLSD ihop bakhjulen och skickar därmed mer kraft till det hjul som har fäste. Ihopkopplingen kan varieras (det är en lamellkoppling) så hur kraften fördelas kan anpassas till väglaget. Jag har inte kört XWD utan eLSD, men jag kan inte tänka mig att det fungerar lika bra vintertid utan eLSD.
    OK, tack, det låter ju som något att ha !

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av 225-40-19?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 14:04
  2. Sänkningssats 9-3 og, Köpråd, erfarenheter och synpunkter???
    Av Dragonsailor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 12:02
  3. 9-3 2.3i Erfarenheter
    Av Folke_ i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 17:18
  4. erfarenheter om kkk agg ?
    Av Fransson__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •