Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 93 Aero 01 ger rök till och från vid hård acceleration

  1. #1

    Saab 93 Aero 01 ger rök till och från vid hård acceleration

    Hej,

    Jag har en Saab 93 Aero -01 den har gått ganska precis 15k mil, köpte bilen i december 2011. Bilen är chippad med okänt chip, har jämfört med andras och verkar vara ett steg 1 Maptun.

    När jag hissade upp bilen för första gången efter köpet i samband med byte av fjäderbenen, så såg jag att det var någon oljedroppe vid turbon och på oljefiltret. Oljefiltret hade även fått sig en liten buckla. Jag tänkte inte så mycket på det utan tänkte mest att oljefiltret läckte nån droppe pga bucklan eftersom bilen inte har droppat något på marken där den står parkerad.

    Jag tyckte att bilen gick sämre och sämre så jag bestämde mig för att jämföra lite tider med min polares original 93 aero. Tiderna var nästa identiska. Hittade felet, det var en vacumslang som hade skjutits av från en liten svart låda med 2 andra slangar kopplade till sig. Nu har jag bytt alla vacumslangar och har satt på slangklämmor och ingen har rört sig än så länge.

    Sedan när jag för ett tag sen skulle på med en Downpipe av storlek 3 tum så tänkte jag inte så mycket på läckaget. När DPn kom på så laddade turbon upp rejält mycket fortare och kändes som att bilen tryckte på riktigt bra.

    Hissade upp bilen igen för att juster avgasröret lite i skarven mellan nya och gamla (original sista biten). Då flög en bit avgaspasta ner i röret. Hade bråttom och tänkte att den flyger väl ut på en gång.

    När jag körde runt sen så gasade jag ganska friskt och vid full gas på framförallt 3 och 4an så rökt det till när man släppte upp gasen eller växlade. Jag tänkte att det var avgaspastabiten som brändes i röret bara.

    När en längre tid hade gått så bestämde jag mig för att ta ner röret och kolla om jag hittar eller kan skaka ur biten om den nu finns kvar. Det är nu gjort och när jag tog ner den bakersta ljuddämparen så hörde jag nått plaskande i den, som om det vore olja eller vatten. Skakade mycket i den och då kom det ut lite svarta stänk av någon vätska. Monterade ihop allt och när jag sen var ute och körde så rök det inte lika mycket.

    Idag var jag ute och körde för att testa hur det var (dag 2 efter nerplockningen av avgasröret).
    Först så rök det lite när jag gasade på 3an. Nu kommer det konstiga. Under hela tiden sen jag monterade Downpipen så har det rykt ur röret på samma sätt varje gång, men idag gasade jag fullt flera gånger på 3an och 4an men det kom ingen rök.

    Så nu undrar jag var ni tror det kan vara som spökar?

    Är det för att jag kör med steg 1 och en racecat och att oljan läcker från någon packning vid oljereturen har inget med det att göra?

    Eller är det att turbon håller på att ge sig så den ryker när man gasar hårt på 3an och 4an och så läcker den olja vid oljereturen någonstans?

    Eller bör jag byta till 2,5" sista biten och uppdatera till steg 3 för att den ska sluta ryka och sedan hitta läckan vid turbon och byta nån packning?

    Eller har bilen gått fett när vacumslangen har varit ur och har blivit konstigt på nått sätt?

    Kan tillägga att bilen går hur bra som helst.

    Fråga hur mycket som helst!

    (Hoppas någon orkar läsa detta).

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Saab 93 Aero 01 ger rök till och från vid hård accelerat

    Mycket kondens i systemet som torkat upp efter lite gasande?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3

    Re: Saab 93 Aero 01 ger rök till och från vid hård accelerat

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Mycket kondens i systemet som torkat upp efter lite gasande?
    Men varför skulle det komma precis efter jag har monterat DPn?
    Sen så slutar det inte efter lite körning, bara idag det har slutat. Bolla gärna mer idéer!

  4. #4

    Re: Saab 93 Aero 01 ger rök till och från vid hård accelerat

    Citat Ursprungligen postat av myself_johan
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Mycket kondens i systemet som torkat upp efter lite gasande?
    Men varför skulle det komma precis efter jag har monterat DPn?
    Sen så slutar det inte efter lite körning, bara idag det har slutat. Bolla gärna mer idéer!

    Kan vara kondens i avgas, har du uppgraderad vevhus vent och är det den slangen som var av innan eller? Har själv en aero som min vevhus vent slang var av och då rök den satan ta mig, nu när jag hittade att den var av och satt på en ny så ryker den betydligt mindre. Finns massa trådar här som handlar om just de du har problem med och folket här försöker gärna hjälpa till, så var inte rädd för att skriva ut.

    Hoppas det löser sig. Mvh Richard

  5. #5

    Re: Saab 93 Aero 01 ger rök till och från vid hård accelerat

    [quote=richard_roth]
    Citat Ursprungligen postat av "myself_johan":2n98gp16

    Men varför skulle det komma precis efter jag har monterat DPn?
    Sen så slutar det inte efter lite körning, bara idag det har slutat. Bolla gärna mer idéer!

    Kan vara kondens i avgas, har du uppgraderad vevhus vent och är det den slangen som var av innan eller? Har själv en aero som min vevhus vent slang var av och då rök den satan ta mig, nu när jag hittade att den var av och satt på en ny så ryker den betydligt mindre. Finns massa trådar här som handlar om just de du har problem med och folket här försöker gärna hjälpa till, så var inte rädd för att skriva ut.

    Hoppas det löser sig. Mvh Richard[/quote:2n98gp16]


    Undersök alla backventiler blås i dom och sug blir där stopp när du suger e den hel om du kan suga fritt så e den paj. Kolla vevhus slangarna, och kolla impellern i turbon inget svårt att varken skruva isär eller komma åt.

  6. #6

    Re: Saab 93 Aero 01 ger rök till och från vid hård accelerat

    [quote=richard_roth]
    Citat Ursprungligen postat av "richard_roth":3p01cdsw


    Kan vara kondens i avgas, har du uppgraderad vevhus vent och är det den slangen som var av innan eller? Har själv en aero som min vevhus vent slang var av och då rök den satan ta mig, nu när jag hittade att den var av och satt på en ny så ryker den betydligt mindre. Finns massa trådar här som handlar om just de du har problem med och folket här försöker gärna hjälpa till, så var inte rädd för att skriva ut.

    Hoppas det löser sig. Mvh Richard

    Undersök alla backventiler blås i dom och sug blir där stopp när du suger e den hel om du kan suga fritt så e den paj. Kolla vevhus slangarna, och kolla impellern i turbon inget svårt att varken skruva isär eller komma åt.[/quote:3p01cdsw]

    Tycker att det är konstigt att den bara ryker när man gasar fullt på 3an och 4an, ryker inget annars. Ligger jag på vitt eller gult på laddtrycksmätaren så ryker det inget men trycker jag den fullt upp på rött så ryker den vid växling eller gasuppsläpp.

    Får uppdatera vv och hjälper inte det så får jag kolla turbon efter glapp.
    Låter det vettigt?

    Edit: Har inte hittat någon slang som har varit av. Det var en vacumslang som hade skjutits loss som jag har bytt ut mot en ny med slangklämma.

  7. #7

    Re: Saab 93 Aero 01 ger rök till och från vid hård accelerat

    [quote=myself_johan]
    Citat Ursprungligen postat av "richard_roth":ddrh7qxx


    Undersök alla backventiler blås i dom och sug blir där stopp när du suger e den hel om du kan suga fritt så e den paj. Kolla vevhus slangarna, och kolla impellern i turbon inget svårt att varken skruva isär eller komma åt.
    Tycker att det är konstigt att den bara ryker när man gasar fullt på 3an och 4an, ryker inget annars. Ligger jag på vitt eller gult på laddtrycksmätaren så ryker det inget men trycker jag den fullt upp på rött så ryker den vid växling eller gasuppsläpp.

    Får uppdatera vv och hjälper inte det så får jag kolla turbon efter glapp.
    Låter det vettigt?

    Edit: Har inte hittat någon slang som har varit av. Det var en vacumslang som hade skjutits loss som jag har bytt ut mot en ny med slangklämma.[/quote:ddrh7qxx]


    Så du menar att du har orginal uppdatering på vevhus venten? Vad jag hört så ska den uppdatera den om du inte vill säga hejdå till motorn. Dra din mycket olja eller? Har du uppgraderad vevus vent så ser du det på där du fyller på olja på sidan av den ska där vara en "nippel" på. här e en länk till uppgraderad vevhus vent och hur det ska se ut.

    Ja det är inte svårt att skruva av och kolla om där e glapp eller inte lite lite glapp upp och ner men inget glapp ut och in får det vara på impellern.

  8. #8

    Re: Saab 93 Aero 01 ger rök till och från vid hård accelerat

    [quote=richard_roth]
    Citat Ursprungligen postat av "myself_johan":dc1wpxrb

    Tycker att det är konstigt att den bara ryker när man gasar fullt på 3an och 4an, ryker inget annars. Ligger jag på vitt eller gult på laddtrycksmätaren så ryker det inget men trycker jag den fullt upp på rött så ryker den vid växling eller gasuppsläpp.

    Får uppdatera vv och hjälper inte det så får jag kolla turbon efter glapp.
    Låter det vettigt?

    Edit: Har inte hittat någon slang som har varit av. Det var en vacumslang som hade skjutits loss som jag har bytt ut mot en ny med slangklämma.

    Så du menar att du har orginal uppdatering på vevhus venten? Vad jag hört så ska den uppdatera den om du inte vill säga hejdå till motorn. Dra din mycket olja eller? Har du uppgraderad vevus vent så ser du det på där du fyller på olja på sidan av den ska där vara en "nippel" på. här e en länk till uppgraderad vevhus vent och hur det ska se ut.

    Ja det är inte svårt att skruva av och kolla om där e glapp eller inte lite lite glapp upp och ner men inget glapp ut och in får det vara på impellern.[/quote:dc1wpxrb]

    Jag vet att det är bra med uppdaterad vv, självklart är den uppdaterad men inte så länge jag har ägt den (snart 1 år). Fast om vi ska gå in på det så är det inte vv som har gjort att bilarna har pajat utan det har varit kolvringarna som har fastnat i felläge och det undviker man genom att byta oljan regelbundet och gasa ur den ibland så dom inte "fastnar". Men ska byta vv så det inte är stopp eller nått.

    Tack.

  9. #9

    Re: Saab 93 Aero 01 ger rök till och från vid hård accelerat

    [quote=myself_johan]
    Citat Ursprungligen postat av "richard_roth":3shgcj1o


    Så du menar att du har orginal uppdatering på vevhus venten? Vad jag hört så ska den uppdatera den om du inte vill säga hejdå till motorn. Dra din mycket olja eller? Har du uppgraderad vevus vent så ser du det på där du fyller på olja på sidan av den ska där vara en "nippel" på. här e en länk till uppgraderad vevhus vent och hur det ska se ut.

    Ja det är inte svårt att skruva av och kolla om där e glapp eller inte lite lite glapp upp och ner men inget glapp ut och in får det vara på impellern.
    Jag vet att det är bra med uppdaterad vv, självklart är den uppdaterad men inte så länge jag har ägt den (snart 1 år). Fast om vi ska gå in på det så är det inte vv som har gjort att bilarna har pajat utan det har varit kolvringarna som har fastnat i felläge och det undviker man genom att byta oljan regelbundet och gasa ur den ibland så dom inte "fastnar". Men ska byta vv så det inte är stopp eller nått.

    Tack.[/quote:3shgcj1o]

    Uppdaterade VV och bytte packningar till turboreturen. Röken borta.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hackar vid acceleration NG9-3 B207R BSR steg1
    Av hoddi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 22:22
  2. gaspedalen är hård på min 9k aero fel?
    Av saalex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 17:52
  3. Tappar laddtrycket vid hård acceleration (ng900 -95)
    Av Shaguar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 11:57
  4. Saab 9-5 Aero -00 Rycker (Hackar) Vid Acceleration
    Av Limpan85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 13:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •