Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vakumventil eller dumpventil fel?

  1. #1

    Vakumventil eller dumpventil fel?

    Hej

    Bilen är Saab 9-3 Aero '01, BSR Steg3, 14450 mil.

    För en månad sen körde jag på motorvägen och gassade en stund lite hårdare men plötsligt tappade motor kraft och laddade bara grundtryck. Lättade på gasen och motorlampa började lysa. Som tur hade jag laptop med mig och OBD2 läsare. Svängde av vägen kopplade lapen och tog bort felkoden, kommer inte ihåg vad det var för kod! Sen gick bilen bättre men lite oroligare men den laddade ok iallafall men när jag släppte gaspedalen så hördes inte längre piiis ljud utad vibrerande donande ljud som att den går tillbaka i turbon. Bytte alla 3 slangar från insuget, dumpventilen till vakumventilen. Samma sak. Provade att koppla direkt från insuget till dumpventilen och då funkar det. Dumpen släpper övertrycket med detsamma och då hörs det sån piiiis ljud men när jag kopplar det tillbaka så hörs det igen donande och vibrerande ljud. Köpte en vakumventil på bildelsbasen som gått 6500 mil, satte dit den och bilen käns mycket lugnare och när jag växlar i tvåan så blir det inte gas fördröjning eller liknande och tänkte tack o lov, provade att gasa men samma ljud från dumpen men lite anorlunda, först kommer donande, vibrerande och efter kommer lite piiiiis ljud. Men det är inte bra att övertrycket slår inne i turbo så tänkte prova igen koppla direkt vakumslangen från insuget till dumpen och åter igen funkar dumpen fin piiiis ljud kommer ut. Åkte till skrot och köpte 2 st vakumventil till. Samma sak! Den dumpar som en supra liksom. Är den någon kunnig här som kan hjälpa mig innan jag åker till verkstad? Kan det vara Dumpventilen? Men varför funkar den när jag kopplar direkt från insuget?

    Tackar för alla svar!
    AERO POWER

  2. #2

    Re: Vakumventil eller dumpventil fel?

    Satt slangarna rätt?
    Signaturlös

  3. #3

    Re: Vakumventil eller dumpventil fel?

    Alla slangar är kopplade rätt. Som ni vet går en slang från insuget till vacumventilen och från vacumventilen går en lång slang till dumpen. När jag kopplar den långa slangen direkt till insuget så funkar dumpen piiiisar fint men när jag kopplar tillbaka så blir det donande och vibrerande igen. Inga felkoder sen jag raderade. Tänker att vacumventilen inte fungerar som den ska eller vf Har 4 st vacumventiler, det är omöjligt att ingen funkar!

    Mvh
    AERO POWER

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Vakumventil eller dumpventil fel?

    Slangen som sitter på vänster sida på ventilen ska gå till spjällhuset, den som pekar rakt fram ska gå till dumpen och den som pekar till höger ska då till trädet där BTRen är kopplad. Sitter dina slangar så?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5

    Re: Vakumventil eller dumpventil fel?

    Citat Ursprungligen postat av gaggi77
    Alla slangar är kopplade rätt. Som ni vet går en slang från insuget till vacumventilen och från vacumventilen går en lång slang till dumpen.
    Det går två slangar från insuget till vakuumventilen. En före och en efter gasspjället.
    Det låter som om något inte sitter rätt där.
    Signaturlös

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110

    Re: Vakumventil eller dumpventil fel?

    Citat Ursprungligen postat av gaggi77
    kommer inte ihåg vad det var för kod!
    Kanske dags att inte bara radera hej vilt utan att nästa gång skriva ner i notepad om du har datorn med dig och ändå tagit dig tid att starta upp den för att radera problemet. Istället för att undersöka ordsaken!. Eller varför inte ta ett foto med din smartphone. Felsökningen kommer bli något lättare. Särskilt när du kör med BSR steg där allt bara är uppskruvat till galenskap och allt styrs med laddtrycks mappen och det funkar ju.. hyfsat så länge inget blir fel under huven som nu inträffat.

  7. #7

    Re: Vakumventil eller dumpventil fel?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Slangen som sitter på vänster sida på ventilen ska gå till spjällhuset, den som pekar rakt fram ska gå till dumpen och den som pekar till höger ska då till trädet där BTRen är kopplad. Sitter dina slangar så?

    Mvh
    Så står det precis i mitt fall! Men när jag kopplar bort slangen som pekar rakt fram som går till dumpen och kopplar direkt på insuget där slangen går till höger sidan på ventilen så funkar dumpen. Men då är ventilen inte med! Jag har inte blandat ihop slangarna det vet jag.
    AERO POWER

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Vakumventil eller dumpventil fel?

    Då är det nog den lilla ventilen som inte funkar som den ska.
    Byt den och se om det gör någon skillnad.

    Ja har en ligger i garaget om du är intresserad.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9

    Re: Vakumventil eller dumpventil fel?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Då är det nog den lilla ventilen som inte funkar som den ska.
    Byt den och se om det gör någon skillnad.

    Ja har en ligger i garaget om du är intresserad.

    Mvh
    Han har ju redan köpt tre stycken....
    Signaturlös

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Vakumventil eller dumpventil fel?

    Hmm märkligt, och alla slangar är hela?
    Och kontakten till ventilen sitter i som den ska?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11

    Re: Vakumventil eller dumpventil fel?

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Hmm märkligt, och alla slangar är hela?
    Och kontakten till ventilen sitter i som den ska?

    Mvh
    Köpte nya slangar och 3 st vakumventiler men ändå funkar inte dumpen. Kan det vara att ventilen får inte ström kanske? Ska undersöka bilen med en mekk kille från saab så får vi se. Återkommer...
    AERO POWER

  12. #12

    Re: Vakumventil eller dumpventil fel?

    Om magnetventilen inte är spänningssatt går dumpventilen mot trädet om jag inte minns fel. Eller är kanske tvärt om, nån får kolla.....
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. dumpventil, öppen eller stängd.
    Av streetracer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 13:59
  2. Dumpventil
    Av basha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 10:05
  3. t7 +dumpventil?
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 13:43
  4. dumpventil og 9-3
    Av zimzz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 23:02
  5. Dumpventil - Öppen eller återcirkulerande
    Av Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •