Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Blinkersspaken fastnar inte

  1. #1

    Blinkersspaken fastnar inte

    Hej

    På sistone har inte blinkersspaken alltid fastnat i sitt läge utan man får då hålla den på plats. Lite bökigt om man skall växla och svänga samtidigt. Jag trodde mekanismen i spaken började vara slut så jag köpte en "ny" på skroten. Men det blev ingen skillnad.

    När jag svänger så hör jag hur det knäpper i ratten och jag misstänker att det är funktionen som skall släppa tillbaka blinkersspaken jag hör. Min teori är att det är den delen som på något sätt strular och inte låter den lilla plastbiten på blinkersspaken hamna i rätt läge.

    Är det någon som kan redogöra för hur detta fungerar och vad som är trasigt. Bilen är en Saab 9-5 -98

    MVH
    Torbjörn

  2. #2

    Re: Blinkersspaken fastnar inte

    Nu har jag löst det

    Det var plastbitarna på kortsidan av spaken som var av. Den "nya" från skroten var också trasig och iom att jag drog dammskyddet över kontaktdonet så trycktes spaken in för långt mot rattstången. Därav det kanckande ljudet när jag svängde på ratten då den lilla plastbiten som skall frigöra spaken till sitt neutralläge hela tiden låg an och följde med ratten. Det gjorde också att ibland fastnade inte spaken om denna plastbit hamnat i ett ogynsamnt läge.

    Jag fick en "ny" av skroten som var hel och nu fungerar det perfekt. Det hade antagligen räckt med en liten distans mellan spaken och rattstången, alternativt att inte dra dammskyddet över kontaktdonet. Men den nya var hel och inte lika slapp i köttet så det kändes som ett lyft iaf

    Torbjörn

Liknande ämnen

  1. Blinkersspaken går inte tillbaka
    Av ivas i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 00:01
  2. Värför fastnar inte kanalerna på radion?
    Av Kilin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 10:41
  3. Varför fastnar inte kanalerna på radion?
    Av Kilin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 20:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •