Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: SPEC 3 = Blå färg

  1. #1

  2. #2
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: SPEC 3 = Blå färg

    ruskigt trevligt att få veta att dyra performance delar bara är
    LUK grejer

  3. #3
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    SPEC 3 = Blå färg

    Ojdå
    Funderade på en sådan sats...
    Hoppar nog det och köper från luk istället....
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  4. #4
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    SPEC 3 = Blå färg

    Har varit kännt länge, därför dom kallas SMECk. För 9000 är det blåmålade sachs originaplattor, alltså inte 600-plattan. Dock så görs det någon mod. på dem då dom är mycket mer lättryckta än std.

    Men dom funkar ju bra för många, är när man börjar belasta dem på riktigt (läs dragracing) som de flesta brister kommer upp till ytan.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: SPEC 3 = Blå färg

    Stommen är LUK eller Sachs lite beroende på vilka som är OEM leverantör. Men de modifieras med lite andra fjädrar osv så de är inte bara målade blåa.

    Just 753:an vet jag inte hur mycket de modifieras dock, men har för mig att de har en helt egen konstruktion till dem också, 753-2 tror jag de hette.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: SPEC 3 = Blå färg

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Stommen är LUK eller Sachs lite beroende på vilka som är OEM leverantör. Men de modifieras med lite andra fjädrar osv så de är inte bara målade blåa.

    Just 753:an vet jag inte hur mycket de modifieras dock, men har för mig att de har en helt egen konstruktion till dem också, 753-2 tror jag de hette.
    -2 är en helt annan, med tillhörande svänghjul om jag inte minns fel. SS753 däremot består enbart av lamell+tryckplatta. Hur många här har demonterat en SS753 och jämfört alla delarna?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: SPEC 3 = Blå färg

    Var kommer bilderna ifrån? Det är inte så enkelt att just det exet är en piratkopia?

  8. #8

    Re: SPEC 3 = Blå färg

    Jag har spec2+ SS753H-2 monterat på min bil och kan säga att den är bra mycket mer trögtrampad än vad originalen var, (vilket borde tyda på att tryckplattan inte kan vara samma rak av) ? o så "hugger" den betydligt mer, vilken grymt bett kopplingen har, helt otroligt! Skall tydligen orka med 600nm

  9. #9
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    SPEC 3 = Blå färg

    När det begav sig för ett antal år sedan och jag kollade upp detta med sachs och gämförde nummer så var steg3+ plattan till 9000 en std-stomme med std-fjädrar. Kan inte uttala mig om något annat, än att det är mycket krångel med dem överlag tycker jag. Skulle vara intressant att mäta klämkraften i plattorna och gämföra med originalen. Min uppfattning har alltid varit att det är deras lameller som står för merparten av ökningen i momenttålighet gämfört med original.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: SPEC 3 = Blå färg

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Var kommer bilderna ifrån? Det är inte så enkelt att just det exet är en piratkopia?
    Intressant teori men den är äkta. Bilderna har jag tagit.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: SPEC 3 = Blå färg

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    När det begav sig för ett antal år sedan och jag kollade upp detta med sachs och gämförde nummer så var steg3+ plattan till 9000 en std-stomme med std-fjädrar. Kan inte uttala mig om något annat, än att det är mycket krångel med dem överlag tycker jag. Skulle vara intressant att mäta klämkraften i plattorna och gämföra med originalen. Min uppfattning har alltid varit att det är deras lameller som står för merparten av ökningen i momenttålighet gämfört med original.
    Precis!

Liknande ämnen

  1. Spec 99 Grp A (Per Eklund)
    Av ab_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 14:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •