Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Thjo!

    Har idag tjänstebil men ska byta tjänst och ska få förmånsbil istället.

    Hur ser era avtal ut. Betalar ni soppan eller firman?
    Om ni betalar hur mkt får ni för milen ni kör i tjänsten osv?
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Hej

    Jag har förmånsbil.

    När jag var på mindre firma hade vi bränsle på förmån. Då var det månadssnittpris vid pump x EU förbrukning blandad körning x 1,2 i straff=lades på din inkomst. På det betalade man då ca 50% efter skatt om man hade marginalskatt 50%.

    Idag är jag på en stor koncern och för dem blir det lättare att vi skriver reseräkning på tjänstemilen. För oss förare blir det en lättare körjournal också. Vi får i dagsläget för diesel 6,5kr skattefritt och 8kr beskattningsbart. Alltså ca 6,5+4=10,5kr/mil. Min 320d drar precis över 0,5 så det blir pengar över på tjänstemilen som kan subventionera ditt privatåkande. Splittankkorten vi får ut har en rabatt på ca 70-90 öre per liter också. De kör underhåll till firman men bränsle och "godis" till min faktura.

    En bensinare betalas 9,5 skattefritt och 8kr beskattningbart.

    jag har haft förmånsbil sedan -94. Fram till 97-12 var det fri soppa i Europa. Dock var bilen lite dyrare då.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Hej

    Jag har förmånsbil.

    När jag var på mindre firma hade vi bränsle på förmån. Då var det månadssnittpris vid pump x EU förbrukning blandad körning x 1,2 i straff=lades på din inkomst. På det betalade man då ca 50% efter skatt om man hade marginalskatt 50%.

    Idag är jag på en stor koncern och för dem blir det lättare att vi skriver reseräkning på tjänstemilen. För oss förare blir det en lättare körjournal också. Vi får i dagsläget för diesel 6,5kr skattefritt och 8kr beskattningsbart. Alltså ca 6,5+4=10,5kr/mil. Min 320d drar precis över 0,5 så det blir pengar över på tjänstemilen som kan subventionera ditt privatåkande. Splittankkorten vi får ut har en rabatt på ca 70-90 öre per liter också. De kör underhåll till firman men bränsle och "godis" till min faktura.

    En bensinare betalas 9,5 skattefritt och 8kr beskattningbart.

    jag har haft förmånsbil sedan -94. Fram till 97-12 var det fri soppa i Europa. Dock var bilen lite dyrare då.

    /Fred
    tack för ett bra svar som jag förstod
    du betalar all soppa nu antar jag?
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Yes

    Betalar all soppa. Såväl privat som i tjänsten.

    Hade jag haft förmånsbränsle och diesel hade det sett ut så här med ett dieselpris på 14.

    (14x0,48x1,2)x0,5=4,032 kr/mil privatkörning. Det hade faktiskt varit billigt. Nu kör jag inte så himla mycket privat. Tenderar att bli tjänstekörningar åt håll man har behov av :-)

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Har förmånsbil och jobbar som konsult och kör dagligen ca 17 mil i tjänsten till min uppdragsort. Skriver körjournal på dessa, så totala milen per månad-tjänstemilen= privatmilen. Privatmilen dras med bränsleförmån varje månad liksom förmånsvärdet på bilen.

    Tjänstemilen har arbetsgivaren räknat med i min timkostnad, så milen betalas av kunden kan man väl säga.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    6,5kr skattefritt och 5kr beskattningspliktigt e vad som gäller hos oss.

    får köra på max 0,6l/milen om man ej ska gå back på tjänsteresorna..

    vad hade ni valt för bil för 7,5basbelopp?
    Vill egentligen ha automat, men verkar inte finnas någon bil med automat som drar lite soppa

    diesel bil e detta då
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Är det 7,5 basbelopp på bruttoprislistan eller är det på ert netto efter rabatt?

    Vilka bilmärken har ni tillgång till ? Vad är dina behov? Lastar du eller bara datorväska?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Är det 7,5 basbelopp på bruttoprislistan eller är det på ert netto efter rabatt?

    Vilka bilmärken har ni tillgång till ? Vad är dina behov? Lastar du eller bara datorväska?

    /Fred
    Kombi vill jag ha, men kör inga stora saker i tjänsten. gillar ej småbilar. så minst 3serien eller större. Har kollat en hel del på passat, vi kör 98% Vw så där vi har bäst rabatter.

    brutto eller netto vet jag ej, men gissar på brutto :/
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Manuella dieselbilar utan 4wd är väl vad som gäller om man skall åka snålt. Jag byter i maj 2013 och är i exakt samma dilemma som du. Vi kan komma max till V70 och 520d touring om vi vill pengamässigt. Jag vill ha lite mindre bil. Jag tittar på dessa nedan. Är sugen att åka X-drive, 4motion eller Quattro. Vi har de möjligheterna. 320d kommer med X-drive i vår så det skulle passa mig bra. Går att beställa i mars. Min 320d är den första bil jag har som det inte har varit en enda garanticlaim på. Det har det alltid varit på de Volvo och Saab jag haft tidigare.

    BMW 3 serie. Den nya är lite större än tidigare. Stor som A4 nu?
    Volvo V60. Trång i bagage
    Audi A4. Lagom stor
    VW Passat. Stor bil, dock vettigt prissatt.

    Skall man bara flytta baken från A till B åker man Astra, Focus, Golf eller Octavia.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Manuella dieselbilar utan 4wd är väl vad som gäller om man skall åka snålt. Jag byter i maj 2013 och är i exakt samma dilemma som du. Vi kan komma max till V70 och 520d touring om vi vill pengamässigt. Jag vill ha lite mindre bil. Jag tittar på dessa nedan. Är sugen att åka X-drive, 4motion eller Quattro. Vi har de möjligheterna. 320d kommer med X-drive i vår så det skulle passa mig bra. Går att beställa i mars. Min 320d är den första bil jag har som det inte har varit en enda garanticlaim på. Det har det alltid varit på de Volvo och Saab jag haft tidigare.

    BMW 3 serie. Den nya är lite större än tidigare. Stor som A4 nu?
    Volvo V60. Trång i bagage
    Audi A4. Lagom stor
    VW Passat. Stor bil, dock vettigt prissatt.

    Skall man bara flytta baken från A till B åker man Astra, Focus, Golf eller Octavia.

    /Fred
    kollat på exakt dom du nämner, 320d verkar ju som en bra bil för dom pengarna med hyffsat mkt utrustning.

    Jag gillar stora bilar
    Kommer ju inte ha kvar min privata bil troligtvis. Utan förmånsbilen ska funka till allt.
    Så kombi å hyffsat rymlig vill jag ha.
    Har du automat nu?

    Känns nästan som en dålig deal dock att ha en förmånsbil, kommer kosta så mkt med den låga soppa ersättningen :/
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Jag åker manuell idag. En arbetskamrat fick sin nya 320d touring med 8-växlad automat i förra veckan. Den skall gå 2/100 snålare än den manuella. Om någon månad får vi nästa som är en manuell. Vi får väl se vilken skillnad det blir i verkligheten.

    Min 320d har ett vettigt register som gör att den är ok med manuell, Dagens dieslar är annars trevligare med en automat. Liten cylindervolym gör att fläkten inte snurrar så det blir något laddtryck i botten. På topp storknar den sedan. Det optimala vore en 335d auto.

    E91 är mer direktstyrd och vägvagn än den nya F-serien säger min kompis som precis bytt.

    Vi har Passat Variant 140Tdi med fwd och 170 4wd automat på avdelningen. Med fwd går den snålt. Inte över 0,6 i alla fall. Neråt 0,55 tror jag.

    Mest pang för pengarna torde en Passat tdi 140 manuell vara. Plocka sedan på vad du kan till 7,5 basbelopp för att få den lite mer personlig. Max 17" om du inte skall halka upp i förbrukning.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Jag åker manuell idag. En arbetskamrat fick sin nya 320d touring med 8-växlad automat i förra veckan. Den skall gå 2/100 snålare än den manuella. Om någon månad får vi nästa som är en manuell. Vi får väl se vilken skillnad det blir i verkligheten.

    Min 320d har ett vettigt register som gör att den är ok med manuell, Dagens dieslar är annars trevligare med en automat. rar st blir något laddtryck i botten. På topp storknar den sedan. Det optimala vore en 335d auto.

    E91 är mer direktstyrd och vägvagn än den nya F-serien säger min kompis som precis
    Vi har Passat Variant 140Tdi med fwd och 170 4wd automat på avdelningen. Med fwd går den snålt. Inte över 0,6 i alla fall. Neråt 0,55 tror jag.

    Mest pang för pengarna torde en Passat tdi 140 manuell vara. Plocka sedan på vad du kan till 7,5 basbelopp.

    /Fred

    /Fred
    har idag tjänstebil som kostar mig nada å d e billigt

    En passat 140 manuell blir ju mer eller mindre fullutrustad för dom pengarna.
    E dock väldigt sugen på automat. Man får ju fin 170hk auto passat för dom pengarna med.
    Men ska hålla utkik efter 320D automat om det kommer. Jag ska inte ha bilen förrens sommaren 2013, men kollar runt nu redan så man vet lite. Har inte tackat ja till tjänsten riktigt än heller.

    Synd saab inte finns, annars hade det blivit en saab
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  13. #13
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    320d automat finns nu. Det är X-drive 4wd som dröjer till våren/sommaren 2013.

    Tar du en Passat 170 DSG är det en fin bil. Dock skall inte DSG lådorna tåla att man skrämmer upp maskinen om det skulle komma i fråga.

    Jag tror inte en 170 med DSG går att köra under 0,6.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    6,5kr skattefritt och 5kr beskattningspliktigt e vad som gäller hos oss.

    får köra på max 0,6l/milen om man ej ska gå back på tjänsteresorna..

    vad hade ni valt för bil för 7,5basbelopp?
    Vill egentligen ha automat, men verkar inte finnas någon bil med automat som drar lite soppa

    diesel bil e detta då

    Fick in min CC med DSG och 170TDI på 7,5 basbelopp
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    320d automat finns nu. Det är X-drive 4wd som dröjer till våren/sommaren 2013.

    Tar du en Passat 170 DSG är det en fin bil. Dock skall inte DSG lådorna tåla att man skrämmer upp maskinen om det skulle komma i fråga.

    Jag tror inte en 170 med DSG går att köra under 0,6.

    /Fred

    Beror på hur fort du kör

    idag brände jag av 7mil och körde enligt vägskyltarna, mestadels 90/70 och jag hamnade på 0.53 när jag kom fram till Kontoret

    Dock FWD och en CC.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Har du kollat på Opel Insignia Business Edition? Jag har bara kollat på den som hastigast i hallen, men det känns som att man får rätt mycket för pengarna.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Har du kollat på Opel Insignia Business Edition? Jag har bara kollat på den som hastigast i hallen, men det känns som att man får rätt mycket för pengarna.
    spanade lite på den idag faktiskt på nätet. Verkar som man får en ordentligt utrustad bil för dom pengarna, men Opel tar emot. Även om d nästan e samma sak som Saab.
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    320d automat finns nu. Det är X-drive 4wd som dröjer till våren/sommaren 2013.

    Tar du en Passat 170 DSG är det en fin bil. Dock skall inte DSG lådorna tåla att man skrämmer upp maskinen om det skulle komma i fråga.

    Jag tror inte en 170 med DSG går att köra under 0,6.

    /Fred

    Beror på hur fort du kör

    idag brände jag av 7mil och körde enligt vägskyltarna, mestadels 90/70 och jag hamnade på 0.53 när jag kom fram till Kontoret

    Dock FWD och en CC.
    Mäter du tripp mot tank eller går du bara på vad färddatorn säger?

    Min kollega har likadan som din fast awd. Han gillar bilen skarpt.

    Jag tycker vw har väldigt bra premiumkänsla i sina bilar.
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    Om du bara ska betala förmånsvärde och inte behöva stå för andrahandsvärdet skulle jag lätt valt en uddabil. Honda, Skoda, Alfa Romeo eller liknande. Så mycket bättre är inte premiummärkena att det motiverar skillnaden i förmånsvärde.

    Om din månadskostnad påverkas av restvärdet är det bättre med ett väletablerat märke och inte allt för mycket utrustning (trist nog).

    Passat - köp bara den efter att ha provkört ordentligt. Den är i mitt tycke väldigt bullrig, klart värre än min E91 och V60.

    Insignia - det finns en anledning till att de reas bort. Funkar iofs om punkt1 uppfylls i avtalet.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Ni med förmånsbilar, hur ser era avtal ut?

    När jag har avhandlat mätningarna så är det tankningarna mot trip och jag hamnar på 0.61-0.65 beroende på hur min körning ser ut, väldigt varierande.

    Av mina 500mil i månaden så skulle jag nog lägga ett snitt på 0.63 utan att överdriva åt något håll. Och då står majoriteten av milen under motorvägens förfogande!

    Men att åka under 0.6 är inga problem alls om man kör enligt ECODRIVE-klausulen! Har till och med åkt 46km på 0,48 och då körde jag med distansradarn aktiv (90km/h) utan att behöva köra om. Och hastigheten låg på 70-90km/h

    Bilen är helt fantastisk! Älskar allt lull lull och framför allt det ställbara chassit samt distansradar som är standard! Comfort ger riktig åkkomfort medans Sport ger en direkt mer stötig och direkt bil. Gillar att till och med ratten blir tyngre att ro runt
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. Avtal klart med Hawtai group.
    Av KaptenKidd i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 22:07
  2. Muntligt avtal!
    Av Ekberg89 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •