Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bromsa upp laddtryck.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    118

    Bromsa upp laddtryck.

    Bil signaturen.

    Jag märkte något konstigt idag. Som många vet så kan man bygga upp ett laddtryck med hjälp av att man bromsar och gasar.
    Men när jag gjorde det på min bil idag så vägrar eller sluta att bygga upp laddtryck!?

    Men vad kan detta bero på att den gör så??

    Mvh//
    SAAB 9,5 2,3T 170 Hk -98
    http://www.garaget.org/?car=245885

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Eslöv/Marieholm
    Inlägg
    78
    Medlem#
    3709

    Re: Bromsa upp laddtryck.

    Hej. Har för mig att orginalprogramet laddar max grundladd om man håller på broms och gasar samtidigt. Samma gäller med backen. / Jari
    9000 96:a Areo
    B206 2,4L.
    Medlem 3709

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    118

    Re: Bromsa upp laddtryck.

    Oki. Men jag har ett biopower 315hk. Och har inte märkt något innan även med Nodicuhr st2. Har ej kört 9-5 original innan så jag vet inte mera om detta.
    Ställer jag mig på bromsen när bilen ska ladda runt 0 bar så står den kvar där tills jag släpper bromsen. Kan detta vara något program fel?
    SAAB 9,5 2,3T 170 Hk -98
    http://www.garaget.org/?car=245885

  4. #4
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546

    Re: Bromsa upp laddtryck.

    Det är nog absolut Inga fel alls.
    På min transporter -07 Blir det så att när man bromsar så stryper den motorn helt och dör sakta ut. Skittråkigt
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    118

    Re: Bromsa upp laddtryck.

    Men jag tycker det är konstigt ändå.
    För andra turbo bilar som jag har haft har inte varit så, är det bara saab med T7 system. vad jag kan minnas så har väl inte 9000 detta.
    SAAB 9,5 2,3T 170 Hk -98
    http://www.garaget.org/?car=245885

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Bromsa upp laddtryck.

    T5 i 9000 har oxå endast GLT om man trycker ner bromen iaf orginal.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Bromsa upp laddtryck.

    Hej!
    Nu vill jag slå två flugor i en smäll. Eftersom jag programmerat trådskaparens bil anser jag mig lämpad för det

    1. Det är en myt att Trionic7 går ner på grundladdtryck när man trycker ner bromspedalen. Det som verkligen händer är att Trionic aktiverar en momentbegränsning och programmeraren kan själv välja valfritt värde på den begränsningen. Trionic beställer så mycket laddtryck som krävs för att uppnå momentet men det laddtrycket varierar och behöver därför inte alls vara grundladdtryck.

    2. I trådskaparens bil med nuvarande program är begränsningen inställd på 200Nm när bromspedalen trycks ner.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    118

    Re: Bromsa upp laddtryck.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Hej!
    Nu vill jag slå två flugor i en smäll. Eftersom jag programmerat trådskaparens bil anser jag mig lämpad för det

    1. Det är en myt att Trionic7 går ner på grundladdtryck när man trycker ner bromspedalen. Det som verkligen händer är att Trionic aktiverar en momentbegränsning och programmeraren kan själv välja valfritt värde på den begränsningen. Trionic beställer så mycket laddtryck som krävs för att uppnå momentet men det laddtrycket varierar och behöver därför inte alls vara grundladdtryck.

    2. I trådskaparens bil med nuvarande program är begränsningen inställd på 200Nm när bromspedalen trycks ner.
    Oki Bisse!
    Så det är därför den beter sig så som den gör när man bromsar upp laddet.
    Skicka ett mess när du är anträffbar Bisse.
    så kan vi käka en bit.
    SAAB 9,5 2,3T 170 Hk -98
    http://www.garaget.org/?car=245885

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Bromsa upp laddtryck.

    Finns en anledning till varför biltillverkarna byggt in denna typ av begränsning.
    Bromsa upp laddtryck = minst sagt obra för drivlinan.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Bromsa upp laddtryck.

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Bromsa upp laddtryck = minst sagt obra för drivlinan.
    Utveckla gärna den teorin.
    Kan inte riktigt se varför 350Nm är sämre för transmissionen om bromsarna är ansatta jämfört med att man kör i en uppförsbacke eller har en husvagn bakom
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    153
    Medlem#
    4266

    Re: Bromsa upp laddtryck.

    Jag tror det är som en säkerhet med att om gaspedalen skulle hänga sig på full gas så skall det gå lättare att bromsa ihjäl motorn.
    Va ju tillomed så på de gammla og900orna så det har väl följt med i utveklingen.
    Medlem #4266, 9-5 -98 2,3t, og9-3 Aero cab
    http://www.garaget.org/merra <- bilparken

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Bromsa upp laddtryck.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Utveckla gärna den teorin.
    Kan inte riktigt se varför 350Nm är sämre för transmissionen om bromsarna är ansatta jämfört med att man kör i en uppförsbacke eller har en husvagn bakom
    När jag skrev inlägget, utgick jag från att trådskaparen försökte sig på snabba starter från stillastående med automatväxlad bil och därmed risken med att överhetta momentomvandlaren/växellådan vid sk. "stallning".

    För övrigt ser jag ingen mening i att försöka bromsa upp laddtrycket på en manuellt växlad bil i rullning.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Bromsa upp laddtryck.

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Utveckla gärna den teorin.
    Kan inte riktigt se varför 350Nm är sämre för transmissionen om bromsarna är ansatta jämfört med att man kör i en uppförsbacke eller har en husvagn bakom
    När jag skrev inlägget, utgick jag från att trådskaparen försökte sig på snabba starter från stillastående med automatväxlad bil och därmed risken med att överhetta momentomvandlaren/växellådan vid sk. "stallning".

    För övrigt ser jag ingen mening i att försöka bromsa upp laddtrycket på en manuellt växlad bil i rullning.
    Aha, då är jag med
    Själv hade jag inte ens en tanke på att det finns automatväxlade bilar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Bromsa upp laddtryck.

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Utveckla gärna den teorin.
    Kan inte riktigt se varför 350Nm är sämre för transmissionen om bromsarna är ansatta jämfört med att man kör i en uppförsbacke eller har en husvagn bakom
    När jag skrev inlägget, utgick jag från att trådskaparen försökte sig på snabba starter från stillastående med automatväxlad bil och därmed risken med att överhetta momentomvandlaren/växellådan vid sk. "stallning".

    För övrigt ser jag ingen mening i att försöka bromsa upp laddtrycket på en manuellt växlad bil i rullning.
    För att få upp laddtryck innan gaspådrag? Väldigt fördelaktigt i "sida-vid-sida" race från 100km/h tex.

Liknande ämnen

  1. Bromskivorna är rostiga längst ut
    Av FenioN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 20:01
  2. tips om bromsa
    Av rol blå i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 20:27
  3. Bromsa en 9-3a
    Av Astro i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 13:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •