Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Nackdelar med uniballs?

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nackdelen med uniballs är och har alltid varit slitaget. Man kommer aldrig ifrån det och damasker förlänger det väl lite iallafall. Blir det stumt så sliter det mycket mycket mer än gummiupphängda leder.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Nackdelen med uniballs är och har alltid varit slitaget. Man kommer aldrig ifrån det och damasker förlänger det väl lite iallafall. Blir det stumt så sliter det mycket mycket mer än gummiupphängda leder.
    Hej Stefan,

    vad grundar du detta på ?

    Saab 93/95/96/99 och Saab 900 har alla övre och nedre spindelled (uniball). P-änden är även den av uniball typ
    Saab 9000 ng900a og93 ng93 og95 och ng95 har alla uniball typ på nedre yttre spindelled och P änden är även den av uniball typ.

    livslängd på original delar är ca 20 000 mil.

    själv skulle jag säga att det är en ren kostnadsfråga vid tillverkning.

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nja riktigt så kan man ju inte förenkla saken. En uniball är ofta helt i metall med lager i metall. En styrled/spindelled har lager i nylon och sen dessutom förspänd eller ligger med belastning. Ibland med en fjäder eller på annat vis. Leder med metallagring håller alltså sämre än motsvarande annan led. På bana eller inom motorsport spelar det ju ingen roll eftersom det servas aningen mer frekvent än vardagsbilisten. Därför brukar det vara begränsad livslängd om man använder det på gatan.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag hade en tävlingsbil med uniballs, det går sönder.
    Uniballs på en gatbil som kanske framförs på vintern är inte idealisk kombination.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Nja riktigt så kan man ju inte förenkla saken. En uniball är ofta helt i metall med lager i metall. En styrled/spindelled har lager i nylon och sen dessutom förspänd eller ligger med belastning. Ibland med en fjäder eller på annat vis. Leder med metallagring håller alltså sämre än motsvarande annan led. På bana eller inom motorsport spelar det ju ingen roll eftersom det servas aningen mer frekvent än vardagsbilisten. Därför brukar det vara begränsad livslängd om man använder det på gatan.
    ja det är riktigt, kulan är ofta metall (rostfritt) och lagringen är oljebrons eller annan gulmetall, ungefär som stödlagret till primäraxeln på växellådan till en V4a eller andra lagringar som finns i metall.
    sålänge smörjning finns och smuts saknas så är livslängden på dessa konstruktioner mycket lång.

    racerbilar kan inte jämföras då man oftast struntar i att skydda dom då de ändå inte går så långt.

    ett annat exempel jag kan ge är att vissa stötdämpare bak till og900a fanns med kulled istället för gummibussning. utan damask höll dessa leder några 100a mil .
    med damasker åkte vi 10kmil och de glappade fortfarande inte.

    så ja, konstruktionerna är olika, men nej livslängden är inte så kort som ni försöker påvisa. och att åka på vintern har ingen påverkan,
    är damasken tät så är lagringen smutsfri och då håller den.

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast det är inte smutsen som dödar dem, Det är konstruktionen i metall och det räcker ju att de har ett nominellt glapp från start så kommer rörelserna att hamra ut metallen. Det är ingen som påstår att de tar slut på 10 mil men jämfört med konstruktioner där det finns ett visst flex som tar upp stötarna så håller det sämre. Ett litet glapp blir snabbt ett stort när det väl har börjat eftersom chassirörelserna kommer att slita på det konstant.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106
    för de som är intresserade kan jag rekommendera sidan 39
    http://www.sfro.com/images/stories/d...r_bil_v1_2.pdf


    livslängd bestäms av konstruktören och den som håller i plånboken.

    Angående glapp i lederna så är det så att om man får det man köper.
    mecmoves sortiment av ledlager avsett för motorsport är förspända till 0 spel
    T ex.
    https://www.mecmove.se/produkter/lankhuvud/rodobal-2/motorsport-mte/motorsport-serie-rs-mte/

    det är också så att de ska dimensioneras rätt, lite höftregler hittas här
    https://www.mecmove.se/produkter/lankhuvud/rodobal-2/rodobal-introduktion/

    Där vi kan läsa att:
    "Angivna belastningsvärden benämns i Kilopond, Kp. Värdet står för max statisk
    belastningsgräns innan någon permanent deformering av kroppen eller lagringen sker.
    Max dynamisk belastning bör inte överskrida 50% av max statisk belastning. Vid kraftiga
    statiska belastningar tillsammans med vibrationer bör inte 25% överskridas"

    Man "bör" alltså inte ha högre belastning än 50% av den statiska.
    men bör helst hålla sig under 25%, detta kan vara svårt att uppnå på en tung standardbil, samtidigt utsätts inte dessa för samma påfrestning då R däck inte används.
    för en og93 vill jag minnas att jag sett en beräkning att casterstaget har som mest en belastning på drygt 1 ton vid inbromsning. så då vet vi "ungefär" hur vi måste dimensionera för att det ska hålla.

    Jag kanske är hopplöst trög, men jag ser fortfarande inte att ledlager har kortare livslängd än gummibussningar.
    Hela bakvagnen på og95 har ledlager(uniballs) och den verkar ju hålla runt 20kmil även den.

    Den är åtminstone inte så kort att det vid rätt dimensionering kan räknas till en anledning att välja bort uniballs.
    Senast redigerat av ahlis den 2019-04-01 klockan 14:29.

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av ahlis Visa inlägg
    Det bästa hade varit att hitta yttre spindelleder som kan bultas i bärarmen med samma kona som McPersson fjäderbenet, hittar någon nåt som passar så är jag väldigt intresserad.
    Opel Astra/Calibra/Vectra prövas här:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1492836
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #29
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av ahlis Visa inlägg
    men jag ser fortfarande inte att ledlager har kortare livslängd än gummibussningar.
    Hela bakvagnen på og95 har ledlager(uniballs) och den verkar ju hålla runt 20kmil även den.

    Den är åtminstone inte så kort att det vid rätt dimensionering kan räknas till en anledning att välja bort uniballs.
    9-5:ans kulleder har plast mot metall det är inga metall mot metall konstruktioner. Jag har aldrig sett uniballs monterade som oem på serietillverkade bilar (dussinbilar). Det måsta finnas ngn anledning antingen lämplighet kostnad hållbarhet el komfort.

    Offtopic.
    Sen funderar jag på om nu Saab satte plast/metal bussningar/leder på ett ställe och man byter mot metall mot metall förflyttar man ngn belastning/stötar/vibrationer till ngt ställe som inte var tänkt ifrån början och man får utmattning i material ist. Saab satte tex dit vibrationsdämpare på bärarmar bak av ngn anledning inte för att det var skoj. Så jag funderar ofta i de banorna styvar man upp ngt som var mjukt så förflyttas energin ngn annanstans i konstruktionen.

    4 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    9-5:ans kulleder har plast mot metall det är inga metall mot metall konstruktioner. Jag har aldrig sett uniballs monterade som oem på serietillverkade bilar (dussinbilar). Det måsta finnas ngn anledning antingen lämplighet kostnad hållbarhet el komfort.

    Offtopic.
    Sen funderar jag på om nu Saab satte plast/metal bussningar/leder på ett ställe och man byter mot metall mot metall förflyttar man ngn belastning/stötar/vibrationer till ngt ställe som inte var tänkt ifrån början och man får utmattning i material ist. Saab satte tex dit vibrationsdämpare på bärarmar bak av ngn anledning inte för att det var skoj. Så jag funderar ofta i de banorna styvar man upp ngt som var mjukt så förflyttas energin ngn annanstans i konstruktionen.
    Troligen är det lättare att skada ledlager med lager av gulmetall vid de stötar som kan uppstå då man kör i potthål, över broskarvar, trottoarkanter mm. jämfört med plast. Plasten deformeras elastiskt och återgår sedan till ursprungsformen.

    Vibrationsdämparna är för att hantera självsvängningar vid större fälgar tror jag. Sätter man på stora fälgar med originalchassi så får man vibrationer bak vid högre hastighet, känns ungefär som bakhjulen är obalanserade.

Liknande ämnen

  1. uniballs bärarmar.
    Av natanoy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 19:06
  2. För och nackdelar med E85
    Av saabsport83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 15:42
  3. Var köpa uniballs??
    Av Jonas O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 11:55
  4. För/nackdelar med DI+apc vs DI/apc
    Av johamn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 14:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •