Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Nackdelar med uniballs?

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Nackdelar med uniballs?

    Som topic. Funderar på att byta från halvtrötta original länkarmar till uniballs från EXD.
    För och nackdelar med detta?
    Detta tillsammans med styrväxelklämma och sänkningssats är tänkt att bli ett steg1.
    Ska man kanske köpa biltema länkarmar och byta bussningarna till powerflex i dessa istället för uniballs?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Nackdelar med uniballs?

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Som topic. Funderar på att byta från halvtrötta original länkarmar till uniballs från EXD.
    För och nackdelar med detta?
    Detta tillsammans med styrväxelklämma och sänkningssats är tänkt att bli ett steg1.
    Ska man kanske köpa biltema länkarmar och byta bussningarna till powerflex i dessa istället för uniballs?
    Hur ska bilen användas? På en bruksbil är det dumt att sabba komforten med uniballs, medan en banbil inte kan vara utan dom.

    PS, skaffa dig en ARB 22/25 också samtidigt!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #3
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Nackdelar med uniballs?

    Men vad är det som blir lidande? Känns som att ett bättre chassi är trevligare att köra än ett slappt standard.
    Detta kommer att vara min "hobbybil" så bruksvärdet behöver inte vara jätte högt
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Nackdelar med uniballs?

    Ledlager är väl inte helt underhållsfria och slits snabbare än gummibussningar. Man kan skydda ledlagrena med damasker, då håller dom bättre.

    Har själv inte provat, men enligt utsago låter ledlagrade armar betydligt mer än bussade. Sen naturligtvis hårdare.

    Finns väl risk att Bilprovningen inte blir lika impade av uppgraderingen också.

    Men annars verkar dom ge betydligt trevligare väghållning!
    Så det är en avvägning man måste göra.

  5. #5
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Nackdelar med uniballs?

    Som sagt, väghållning och race-faktorn blir hög. Men komfort och premiumbilskänsla försvinner eftersom det blir stumt och skramlar och låter lite. Alla vägar blir plötsligt ojämna och broskarvar blir man rädd för.

    Är bilen äldre än 1996 och inte EU-typad är det inga problem att besiktiga med dom. Annars är det lite upp till hur nitisk besiktningsmannen vill vara, på samma vis som de kan hävda att 3" avgassystem inte är original och strider mot eu-typningen. Sällan någon åker dit på det, antagligen lika sällan man åker dit på att man har uniballs så länge man har gummidamasker som maskerar och ger mer originalutseende.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Nackdelar med uniballs?

    Testade med nylonbussningar i original bärarm fram. Det var rejsigt värre och gav bra känsla på bana men på landsväg var det crap!
    Vibrerar i ratten,spårar värre och låter mycket,.
    Då körde jag 90% landsväg och 10 % bana. Jag bytte tillbaka till powerflex igen.
    Sensmoralen är att kan du leva kompromisslöst?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  7. #7
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Nackdelar med uniballs?

    Då bilen kommer att brukas på stcs banträffar, diverse kvällsevenemang och även för "finåka" på söndagskvällarna med frugan så kanske powerflex räcker? Vill ju inte att bilen ska bli förjävlig att köra i stan heller
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  8. #8
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Nackdelar med uniballs?

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Då bilen kommer att brukas på stcs banträffar, diverse kvällsevenemang och även för "finåka" på söndagskvällarna med frugan så kanske powerflex räcker? Vill ju inte att bilen ska bli förjävlig att köra i stan heller
    Har du nån i närheten med uniballs så be om att få åka med en sväng. Just kullersten i stan är hemskt, man tror hela bilen ska gå i bitar. Men håller man sig på större bra vägar och motorväg så märker man inte av att det är stelt direkt.

    Men vanliga bärarmar med riktig PF-bussning och sen en ARB22 och styrväxelklämma är bästa kompromissen om du INTE har tänkt att kasta ur inredningen och bygga skramlande rejsbil.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #9
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Nackdelar med uniballs?

    Har du nån i närheten med uniballs så be om att få åka med en sväng. Just kullersten i stan är hemskt, man tror hela bilen ska gå i bitar. Men håller man sig på större bra vägar och motorväg så märker man inte av att det är stelt direkt.

    Men vanliga bärarmar med riktig PF-bussning och sen en ARB22 och styrväxelklämma är bästa kompromissen om du har tänkt att kasta ur inredningen och bygga skramlande rejsbil.[/quote]

    Inredningen ska stanna kvar, en av dom största skälen till att köpa en Aero
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Nackdelar med uniballs?

    ARB22 och styrväxelklämma har väl inget med en 9000 Aero att göra, det är väl ng900/og9-3 pryttlar.

    På min 9000Aero -96 så körde jag med polyrethanbussningar från Powerflex & Superflex i hela chassiet & motorupphängningen samt styrväxeln. Där det inte fanns sådana polyrethan-bussningar tog jag nya gummibussningar & fyllde med rutlim för att stabilisera så gott det gick. Får man in en stor bricka för att täcka gummibussningen från utsidan så den inte kan svälla utåt så är det kanske lite ytterligare stabilitetshjälp. Bilstein stötdämpare med H&R sänkfjädrar var också monterat, samt fjäderbensstag både fram & bak. Upptill detta så är en uppsättning 1" krängningshämmare från SASAB en otroligt fin uppgradering, som jag inte ångrade en sekund. Det ända jag ångrar idag är att jag sålde min 9000Aero. Den hade varit fin att ha kvar i "samlingen".

  11. #11
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Nackdelar med uniballs?

    Jag har råkat införskaffa mig en og 9-3 Aero med
    Därav frågan
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Nackdelar med uniballs?

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Som sagt, väghållning och race-faktorn blir hög. Men komfort och premiumbilskänsla försvinner eftersom det blir stumt och skramlar och låter lite. Alla vägar blir plötsligt ojämna och broskarvar blir man rädd för.

    Är bilen äldre än 1996 och inte EU-typad är det inga problem att besiktiga med dom. Annars är det lite upp till hur nitisk besiktningsmannen vill vara, på samma vis som de kan hävda att 3" avgassystem inte är original och strider mot eu-typningen. Sällan någon åker dit på det, antagligen lika sällan man åker dit på att man har uniballs så länge man har gummidamasker som maskerar och ger mer originalutseende.
    Svårt att se hur dammskydd ger originallook :P. Uniballarmarna måste ju även moddas för infästningen för krängningshämmare. Så nog syns det alltid. Har haft besiktningsmän som knorrat sig över 3" system och ljudnivå med, men som sagt vissa är ju förjävla nitiska.

    För icke helbilsgodkända bilar kanske det ses mer genom fingrarna.

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Nackdelar med uniballs?

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Jag har råkat införskaffa mig en og 9-3 Aero med
    Därav frågan
    Aha... det framgick nog inte av frågeställningen, så jag var helt inställd på din nyinförskaffade 9000.

  14. #14
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Nackdelar med uniballs?

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Citat Ursprungligen postat av schollin
    Har du nån i närheten med uniballs så be om att få åka med en sväng. Just kullersten i stan är hemskt, man tror hela bilen ska gå i bitar. Men håller man sig på större bra vägar och motorväg så märker man inte av att det är stelt direkt.

    Men vanliga bärarmar med riktig PF-bussning och sen en ARB22 och styrväxelklämma är bästa kompromissen om du INTE har tänkt att kasta ur inredningen och bygga skramlande rejsbil.
    Inredningen ska stanna kvar, en av dom största skälen till att köpa en Aero
    Missade ett viktigt INTE i mitt förra inlägg, se ovan. Annars blir rekommendationen bakvänd ska du bygga rejsbil ska du ha uniballs.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  15. #15
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Nackdelar med uniballs?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Jag har råkat införskaffa mig en og 9-3 Aero med
    Därav frågan
    Aha... det framgick nog inte av frågeställningen, så jag var helt inställd på din nyinförskaffade 9000.

    Haha spontanköp av bilar är skoj
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  16. #16
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Nackdelar med uniballs?

    Blir powerflex i hela framvagnen och styrväxelklämma... Borde duga tycker jag..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106
    gammal tråd.. men ändå
    Har monterat EXD uniballs bärarmar med damasker och kan konstatera att
    fästet för krängningshämmare måste flyttas (Mazda K hämmar stag passar nästan bolt on om man borrar ett hål till i K-hämmaren (M10) )

    Jämfört med powerflex märker jag ingen ljudnivåskillnad på motorväg

    på grusväg med tvättbräda märker du att de guppar.. men jag skulle säga att mina stötdämpare har mer att skylla för detta.
    Det blir mer motorvibrationer i bilen efter att uniballs monterats

    när man pekar på uniballs och att bilen inte går att köra så är det så att uniballs kräver att din framvagn justeras rätt. _alla_ vinklar! Detta måste poängteras nog när men lämnar in bilen och beskriva hur det görs på just din bil.

    Min bil saknar helt torque steer efter att jag monterat lamelldiff och uniballs oavsett vägbana.
    jag har dessutom ingen styrväxelklamma.. :-)

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Vilken Mazda-modell?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Vilka leverantörer finns det numera, då EXD inte tillverkar dem längre?
    Sellholms och M&M motorsport är de jag kunnat googla mig till.
    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106
    då ska vi se..
    Hittar inte kvittot nu men denna länken ser ut att vara dom. De är ca 10 cm höga och vridna 90 grader mot varann
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...zda-2000025043
    OBS det är en vänster och en höger.

    Nytt hål måste borras i K hämmare (M10) och man måste slipa till den lite så att muttern får plats (Khämmaren är inte rak)
    Fästet för K -hämmaren måste sågas bort och svetsas dit på undersidan av främre bärarmen. Tänk på att när man gör detta kan man bestämma om K hämmaren ska bli starkare beroende på var man sätter fästat. det finns också plats för flera hål = bonnevarianten av justerbar K hämmare

    Jag kan inte lova att de håller jättelänge då original är en större modell (M12) men detta går ju att få ordning på senare..

    Jag har bara hittat dessa på Sellholms och M&M tror inte EXD tillverkar dom.
    Innan jag handlat dyrgripar från t ex Sellholms hade jag ringt och frågat om den yttre leden ligger centrerad när bilen står på marken.
    Jag hade också frågat om de kan göra röret en aning längre för att få dit damasker på yttre leden för oss gatåkare. Detta kräver även modifierad (längre) axel som går igenom yttre leden och upp i Mc Persson benet.

    Jag har monterat damasker från Mecmove
    https://www.mecmove.se/produkter/lan...r-lankhuvuden/
    på inre lederna

    Den yttre kräver ombyggnad för att få dit t ex standard damasker från biltema.


    Det bästa hade varit att hitta yttre spindelleder som kan bultas i bärarmen med samma kona som McPersson fjäderbenet, hittar någon nåt som passar så är jag väldigt intresserad.

Liknande ämnen

  1. uniballs bärarmar.
    Av natanoy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 19:06
  2. För och nackdelar med E85
    Av saabsport83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 15:42
  3. Var köpa uniballs??
    Av Jonas O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 11:55
  4. För/nackdelar med DI+apc vs DI/apc
    Av johamn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 14:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •