Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: kalibrering bränslegivare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86

    kalibrering bränslegivare

    Hej!
    jag har en 9-3 som visat fel bränslemängd sedan jag köpte den. När det var slut i tanken visade den 1/4 tank och när man tankat i ca 45 L visade den fullt.
    SID och bränslemätare var överens om bränslemängden så när jag kört torrt i tanken visade SID:en ca 20 mil kvar.
    Slutsats var alltså att givaren ger felaktigt värde, dvs den visar ca 15-20 liter för mycket.

    Jag har provat alla olika lösningar på forumet med lysfotogen, 98 okt, stp cleaner, reset vid full tank, lyfta av batteripolen mm. Inget har hjälpt.

    -Tog därför bort baksätet och konstaterade att bränslepumpen är bytt eftersom hålet i golvet är uppklippt för att komma åt den.

    -Började mäta lite grand. Konstaterade att resistansen i givaren var ca 200 ohm vid bedömt 15L i tanken. Mätaren visade då nästan halv tank.

    -Tog en trimpot 0-1K och kopplade på kablarna som går vidare till bränslemätare och SID mm. Justerade trimpoten tills bränslemätaren hamnade där jag tycker att den borde stå med ca 15L och mätte vilket värde jag hade, den visade 124 ohm. Skruvade poten tills mätaren visade full tank och mätte. Den visade då lite drygt 300ohm.
    Min tanke var då att bygla med ett parallellt motstånd så att jag hamnade på rätt värde... men jag började fundera på det som stod iverkstadshandboken om det viktiga att vrida pumpen rätt efter märkstrecken..... hmmmm

    - Sagt och gjort... lossade ringen och vred på pumpen med fluken inkopplad.. och se på f-n... resistansen ändrades kraftfullt. Jag fick vrida pumpen ca 90 grader för att hamna på 124 ohm och mätaren visade helt plötsligt det jag tycker den borde visa. Nu ska jag köra soppatorsk med en reservdunk i bilen och sen tanka fullt och kontrollera hur mätaren rör sig under tankning.

    Kan ju hända att jag måste finjustera men jag tror jag ligger mycket mer rätt nu i alla fall.....

    Har letat på nätet om det finns något skrivet om det här men inte hittat något konkret.... är det någon som vet att detta måste göras vid pumpbyte och kanske rent av har värden på vad givaren skall ha för resistans vid tom, halv full tank mm...

    Ibland visar sig det obegripliga vara begripligt....:-)

    Stay safe
    Tomas

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: kalibrering bränslegivare

    Hej!

    Är pumpen bytt någongång på bilen?

    Vet inte hur det är på 9-3an men på 9-5an så är det viktigt att armaturen hamnar i rätt position för att tankmätaren ska funka som den ska.

    Edit; det är samma på og9-3 viktigt att armaturen hamnar i rätt position. Ska finnas markering på locket till armaturen och en markering på tanken dessa ska vara mot varandra.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86

    Re: kalibrering bränslegivare

    Är pumpen bytt någongång på bilen?


    Vet inte säker om den är bytt men troligtvis, i alla fall har någon skruvat i den eftersom golvet under sätet var uppklippt för att komma åt pumpen. Det hål som finns original på 9-3 är felplacerat och för litet för att ta ut pumpen. Det finns dock ingen märkning på tanken, det fanns bara märkning på pumpen. Som jag har den nu så står märkningen på pumpen ganska rakt framåt.

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: kalibrering bränslegivare

    Ok, då är nog pumpen bytt någongång och då har dom inte tänkt på att armaturen måste stå i rätt position.

    Det ska finnas en märkning på tanken oxå, den är inte stor och inte så lätt att se gör rent lite och lys med lampa.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86

    Re: kalibrering bränslegivare

    Det ska finnas en märkning på tanken oxå, den är inte stor och inte så lätt att se gör rent lite och lys med lampa.
    Det gjorde jag i frenetisk jakt på en markering.... den är slät som en barnrumpa runt om... intet en tillstymmelse till markering.. jag så i haynes att det skulle finnas en men icke!

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: kalibrering bränslegivare

    Låter märkligt då det ska finnas en

    På 9-5an så finns makeringen kanske 1.5cm från gängorna till skruvringen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86

    Re: kalibrering bränslegivare

    Ska ut och kolla igen..... Sen inser jag ju att jag var ett kvalificerat pucko... Jag skulle ju givetvis ha vridit pumpen till lägsta möjliga värde...allt annat innebär ju att flottören ligger på något annat än bränslenivån... Får väl skylla på att det var sent så jag var trött....

Liknande ämnen

  1. Kalibrering ACC 9000 -95
    Av Unisoldier i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 20:38
  2. ACC Kalibrering frågor...
    Av Sono i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 10:01
  3. Frågor om TCS kalibrering?
    Av freddyn75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 17:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •