Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Misslyckad Tech2 programmering av fjärrkontroll

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Misslyckad Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Har lyckats klanta mig när jag skulle programmera in en extra nyckel/fjärr. Man ska ju börja med en fungerande nyckel/fjärr och sedan trycka 8 ggr på upplåsning, sedan i med nästa nyckel osv. Nu har jag tappat programmeringen av den enda fjärren som funkade Hur göra för att gifta in alla fjärrar ifall man inte har någon som funkar? Transpondrarna funkar fint på båda så bilen går att köra.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Men du har en nyckel som funkar?

    Har du ingen nyckel med fungerande transponder som är ihopgift med bilen så är du så att säga rökt...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-11 klockan 21:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Måste bara fråga, hur kan det vara så? För om jag fattar dig rätt så måste det finnas en nyckel "bunden" till bilen, annars så går det inte att använda bilens "mottagare" alls och den måste bytas?
    Det känns ju ganska konstigt, eftersom någon gång har ju bilen gått från 0 nycklar till 1 eller 2. Det borde ju gå att göra samma procedur igen? Eller har jag missuppfattat allt nu
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-11 klockan 21:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Det känns ju ganska konstigt, eftersom någon gång har ju bilen gått från 0 nycklar till 1 eller 2. Det borde ju gå att göra samma procedur igen?
    Den proceduren går väl bara att göra med en helt ny box? Har den väl programmerats en gång så måste du ha en ingift nyckel.

    Alltså krävs fabriksny box (alt begagnad från skroten MED tillhörande nyckel).

    Samtidigt tycker jag att det verkar konstigt att det ens går att programmera bort den sista nyckeln?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Som jag skrev så fungerar båda nycklar för att starta bilen, alltså transpondrarna funkar. Det är bananfjärrarna som inte funkar längre så man kan inte låsa och larma. Dock larmar den av så fort nyckeln sätts i tändningen och bilen startas. Fast nu går det förstås inte att larma på.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Mig veterligen kan man programmera flera fjärrar till samma transponder, och att det är just därför man behöver en redan ingift transponder när man programmerar.

    Kan du inte göra om proceduren bara?

    Blinkade "Fasten Seatbelt" till som den skulle när du gifte fjärrarna? Normalt kan man ju trycka på bagageluckeknappen för att se antalet fjärrar och transpondrar som är ingifta i systemet, men du har ju inte den möjligheten nu.

    Förresten, det är inte fjärrmottagaren som är trasig? Har bytt några sådana.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Alltså sålänge man har minst en ingift och fungerande transponder så ska man kunna programmera in fjärrkontroller då alltså. Jag har ju 2st fungerande transpondrar men ingen funkar att programmera fjärrar med längre.

    Jag får väl utveckla hur problemet uppstod. I begynnelsen hade jag två fullt fungerande nyckar med bananfjärrar. En dag tog batteriet slut på den ena och jag tog ur batteriet men lät den ligga någon vecka innan jag fick satt i ett nytt. Då var den död efter detta. Sedan har jag bara haft 1 fungerande fjärrbanan tills för några dagar sedan då jag skulle försöka gifta in den andra igen. Tryckte 8 ggr på den fungerande fjärren och fasten seatbelt blinkade till. I med den andra och tryckte 8 ggr men inget hände. I det läget kan jag ha stängt av tech2an, minns inte riktigt, men efter det kan jag inte längre använda någon fjärr. Kan alltså inte få seatbelt att blinka med någon längre.

    Vill minnas att jag i någon meny på antingen tech2 eller opcom har sett hur många transpondrar och fjärrar som är programmerade men kan inte hitta detta. Någon som vet? Trycka på bagageknappen funkar ju inte.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Gör om proceduren. Hela vägen utan att stänga av Tech2an.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Jo det har jag testat några gånger, men det kan faktiskt vara så olyckligt att båda batterierna är dåliga. Den fungerande fjärren har inte bytts batteri på länge och den andra har legat kanske 2 år med "nytt batteri" i sig. Synd att det inte finns någon diod som indikerar när fjärren sänder. Nya batterier och ett nytt försök är det som gäller.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Hej,

    Borde det inte kommit upp varning om dåliga batterier. Jag kommer ihåg när jag hade dåliga batterier i fjärren till min 9-3 aero-02.

    Kom upp i SID:en: byt batterier i fjärrkontrollen

    Men kanske är ändrat och skadar ju inte att byta ändå.

    Mvh
    Matte

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Mätte på batterierna och de var över 3 volt båda två. Satte ändå i nya batterier (3,28V) med samma resultat. Kan inte få seat belt att blinka till hur jag än trycker o har mig. Ska man ge sig på att gifta in och ur TWICE för att testa? Vad gör funktionen immobolizer i tech2an? Den vill vänta 210 sec av säkerhetsskäl.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Immo synkar ihop motorstyr, TWICE och MIU. Hjälper inte i ditt fall.

    Pröva med en annan fjärr från en annan bil eller skroten som första åtgärd. Funkar inte det så verkar det som att TWICE är döv, eller dum i huvudet.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Mätte på batterierna och de var över 3 volt båda två. Satte ändå i nya batterier (3,28V) med samma resultat. Kan inte få seat belt att blinka till hur jag än trycker o har mig. Ska man ge sig på att gifta in och ur TWICE för att testa? Vad gör funktionen immobolizer i tech2an? Den vill vänta 210 sec av säkerhetsskäl.

    Fungerar (fasten seatbelt) lampan över`huvud taget ?
    Hinner inte med allt.....

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Jo lampan funkar allt. Har ju svårt att tro att båda fjärrar gått sönder i samband med programmering så det kanske hänt något med TWICE-enheten. Får väl göra en norsk reset med batteripolen för att se om det hjälper innan man ger sig på att byta TWICE.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Ett problem jag stött på är att Fasten seat lampan var trasig Programmeringen funkade ändå Tryckte ett lagom antal ggr på knappen så vara allt ok.

    På samma bil var det problem med programmering av "ny" Twice. Det löste sig när vi plockade bort batteriladdaren. (bilen hade dåligt batteri så laddaren var inkopplad men det var tydligen ingen bra ide i samband med programmering).
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Problemet löst! En fjärr var trasig men den andra gick att programmera efter att brutit strömmen.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  17. #17
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Tech2 programmering av fjärrkontroll

    Köp en ny nyckel med inbyggd fjärr istället?




    Edit: Notera att det finns olika varianter av nyckelämnet med smalare blad (äldre) och med bredare blad. /Moderator
    Nyckel_integ_fjärr_alternativ.PNG
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-11 klockan 21:54. Anledning: Notering om varianter
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felsökning efter misslyckad motortvätt OG9-5
    Av KaptenHaddock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2023-02-20, 00:08
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-10, 18:09
  3. [LÖST] Programmering av begagnad TWICE och nyckel med Tech2 OG9-5
    Av Svedjan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-07-12, 22:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •