Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: batteri lampa problem

  1. #1

    batteri lampa problem

    Tja jag har en saab ng900 2.0t
    jag skulle köra till jobbet en dag (ca 1 mil) då märkte jag att batteri/laddningslampan lös hela vägen och tillslut stängdes stereon av osv...
    men jag kom hela vägen till jobbet.
    men när jag skulle hem, så blev det samma sak förutom att bilen dog...
    då kom min pappa med ett nytt batteri och då körde jag men då lös batterilampan cirka 1km sen slocknade den..
    sen lät jag bilen stå i 2 dagar och testade den sen igen men då var batterilampan lysande igen...

    vad beror detta på? jag bytte kolet i generatorn för några månader sen så tror inte de kan vara det

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    53

    Re: batteri lampa problem

    klart det kan va kolet (laddningsregulatorn) men ta en multimeter och mät. både med avslagen motor och motorn i gång.
    mvh Uffe Iggesund.
    Saab 9-3 1,8 BP 2008
    Hyundai IX35 2011

  3. #3

    Re: batteri lampa problem

    okey är inte så händig med bilar så kan väll vara så, har ingen multimeter men får väll låna av någon kanske, hur skall det se ut när man håller multimätarn mot batteriet när motorn är av och sedan på?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: batteri lampa problem

    Klassiker.

    Fast sitter kabeln till batteriet verkligen fast bak på generatorn. Kan lossa om man dragit lite för löst. Samma med den lilla kontrollkabeln bredvid.

    Är kollektorbanorna i generatorn för slitna så svarvar dom ner kolen på nolltid. Kör du dagligen så är tiden mellan bytet o nu rätt normalt i det läget.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5

    Re: batteri lampa problem

    jag kollade upp sladdarna som sitter på generatorn och dom hade inte lossnat, men jag drog åt dom lite i alla fall... sen startade jag den och lampan slocknade efter att jag gasade en gång jag körde en kort bit för att se så den inte slocknar och sen stängde jag av den.
    dagen efter så tänkte jag köra med den till jobbet men självklart så lyste den lampan igen...
    jag lät bilen va och kollade till sladdarna till generatorn efter jobbet, men då skröv jag loss dom och vickade lite på dem och skruva sen fast dom...
    sen när jag startade bilen så slocknade lampan efter att jag gasade en gång...
    men efter 2-3 timmar startade jag den igen och då lyste självklart lampan...

  6. #6

    Re: batteri lampa problem

    Byt laddningsregulator.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. 9000cs låg spänning trots nytt batteri +SRS lampa
    Av TurboVulc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 11:48
  2. Problem med batteri pga. kort körsträcka
    Av ByggareB i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 08:57
  3. Start- och batteri problem 9K 2.3ltt -95
    Av Rum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 16:42
  4. Batteri lampa tänds vi hårt acc!
    Av 900turbotokig i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 15:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •